آمریکا

وزیر دفاع روسیه گفت در حالی که آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند، در تلاش است تا در چند کشور آسیای میانه تاسیسات لجستیکی برای استقرار پایگاه‌های نظامی خود ایجاد کند.

به گزارش مشرق، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) گفت در حالی که آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند، در تلاش است تا در چند کشور آسیای میانه تاسیسات لجستیکی ایجاد تا پایگاه‌های نظامی خود را در آنجا مستقر کند.

وی در نشستی با وزرای دفاع کشورهای سازمان همکاری شانگهای (SCO) اظهار داشت پایگاه‌های جدید نظامی آمریکا تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، وزیر دفاع این کشور همچنین هشدار داد خروج عجولانه نظامیان از افغانستان به افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی و افزایش خصومت در آنجا منجر شده است.

شویگو تصریح کرد ایالات متحده بیشتر از هر چیز به دنبال فرصت ایجاد راه‌های ترانزیتی جدید و تاسیسات لجستیکی در آسیای مرکزی و همچنین استقرار پایگاه‌های نظامی خود است.

وی در ادامه تاکید کرد مسکو از این طرح‌ها که نتیجه خوبی نخواهد داشت و بلکه تنها به افزایش حضور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه کمک خواهد کرد، آگاهی دارد.

با توجه به این مسئله، این مقام نظامی ارشد روسیه بر اهمیت رایزنی مداوم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در خصوص منازعات افغانستان برای جلوگیری از گسترش روند بی‌ثبات‌کننده به سرزمین‌هایشان تأکید کرد.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

همزمان با این خروج، حملات طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته و تنها در دو ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ شهرستان به دست این گروه سقوط کرد.

دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد بیش از ۱۵۰۰ نظامی از روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در رزمایش مشترک در منطقه نظامی «حرب میدون» در ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان که قرار است بین ۵ تا ۱۰ اوت (۱۴ تا ۱۹ مرداد) برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

در بیانیه این دفتر آمده است: در مجموع، بیش از ۱۵۰۰ نیرو و حدود ۳۰۰ مورد تسلیحات و تجهیزات نظامی از سه کشور در تمرین های تاکتیکی حاضر خواهد بود. این نیروها خنثی کردن نفوذ گروه‌های مسلح غیرقانونی و از بین بردن گروه‌های تروریستی افراطی را تمرین خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس