خروج همزمان آمریکا و ناتو از افغانستان به چه معناست؟

نتیجه پایان جنگ آمریکا و ناتو علیه افغانستان و خروج آنها از این کشور پس از ۲۰ سال اشغالگری، در این یادداشت مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، خروج نیمه مخفی و نخ نمای نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان به معنای مواجهه مردم این کشور با درگیری داخلی پس از ۲۰ سال اشغال خارجی است.

به گزارش «گاردین»، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، پایان جنگ افغانستان یا همان طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ این کشور را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

همه گروه‌های اسلامی باید در آینده افغانستان سهیم باشند

این اعلام پایان جنگ به معنای پایان حضور نظامیان انگلیس و ناتو در افغانستان نیز است که با حمله ۲۰۰۱ آمریکا به افغانستان همراهی کردند.

با وجود این، جنگ و درگیری در افغانستان تمام نشده و در حال تشدید است؛ آن چه تغییر کرده دست شستن متحدان غربی از این نابسامانی و درگیری است.

بیشتر بخوانید:

خروج شبانه از افغانستان؛ تشدید روند رو به افول اعتبار آمریکا

قریب به اتفاق این کشورها، بدون برگزاری مراسمی خاص، افغانستان را در روز استقلال آمریکا که شاید از این به بعد به عنوان روز نابودی افغانستان به خاطر سپرده شود، ترک کردند.

سکوت رسمی انگلیس پیرامون ترک افغانستان تا حدی به دلیل دلایل امنیتی قابل توجیه و بیشتر به خاطر شرمساری سیاسی محض است.

ببینید:

عکس/ بازدید اشرف غنی از پایگاه بگرام

«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس که به شکلی قابل توجه به «واشنگتن» وابسته است، جرات انتقاد از بایدن را ندارد، اما وزرا و سران ارتش انگلیس مطمئنا می‌دانند که خروج از افغانستان بدون توافق صلح یا حتی توافق آتش بس، به شدت غیر مسئولانه است.

همانطور که «حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان، گفت «کسانی که ۲۰ سال پیش به نام مبارزه با افراط گرایی و تروریسم به افغانستان آمدند، نه تنها نتوانستند به آن پایان دهند بلکه در دوران حضور آن‎ها، افراط گرایی شکوفا شد؛ این چیزی است که من آن را شکست می‌دانم.»

پایان جنگ افغانستان از منظر دیگری نیز قابل بررسی و توجه است:

- ناکامی بایدن در رسیدن به اجماع نظر با ناتو و انگلیس برای خروج به عنوان متحدانش در زمان آغاز حمله در سال ۲۰۰۱

- شکست گفت‎وگوهای صلح آمریکا در دوحه و تلاش دیپلمات‌های انگلیس برای افزایش امنیت و همکاری سیاسی بین افغانستان و پاکستان در کابل

اکنون هزاران نظامی و غیرنظامی افغانستانی و خارجی که هزینه جنگ را با جان و مال خود پرداخته‎اند، زندگی خود را برای همیشه در معرض خطر می‌بینند.

همچنین چشم انداز عدالت برای قربانیان حملات غیرقانونی و شکنجه شدگان مانند قربانیان سایت هولناک «سیا» در پایگاه هوایی «بگرام»، از بین رفته است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کابوی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 7
    این منظرهایی که شما نام بردید نمی تواند درست باشد چرا که آمریکا هر جایی را به این راحتی واگذار نمی کند از دو حالت خارج نیست: اول در افغانستان قرار است اتفاق خاصی صورت بگیرد که ما فعلا خوابیم مثل جریانی که در عراق اتفاق افتاد و داعش بر این کشور مسلط شد و این به معنی معطوف شدن ذهن و نیروی ایران پیرامون مرزهای شرقی خود و فراق بال رژیم صهیونیستی است؟ دوم: احتمالا آمریکا به همراه متحدین خود خصوصا انگلیس برای جنگ در نقطه ای دیگر آماده می شوند؟
    • عبدالله IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      هردوانه
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 9
    به معنای آزادی صلیبی ها از شر مسلمین
    • عبدالله IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 1
      1. اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ النّاسُ مِن يَّدِهِ وَ لِسانِهِ [بحار72 ص51] «مسلمان کسی است که مردم از دست و زبانش در امان باشند» نه تروریزم دین‌ستیزی که بنام مبارزه با کفّار، مسلمین عادّی را بیگناه قتل‌عام میکند 2. باز اگر معرکه‌های خاورمیانه در اروپا/ امریقای شمالی بود، یه چیزی؛ ولیک این صلیبی‌ها هستند که به بلاد اسلام لشکرکشی کرده‌ و قبل از ترک میدان -بخاطر اهداف شومتر- با همین اشرار ساخت و پاخت نمودند 3. همان طور که از زانوی شتر پیداست از حمّام می‌آید/ نه: از آرم ماشینهای امثال داعش (بنز، تویوتا و شورلت) تجهیزات مخابراتی و اسلحۀ مدرن‌شان پیداست صلیبی‌ها چقدر طالب‌ صلح‌اند؟ خیال کردی حرامزاده‌ای که شعارش بوکوحرام است چنان کارخانجات دقیقی دارد که کشورهای منطقه حسرت داشتن سلاحش را بخورند؟
  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 4
    مسئولان مملکتی بهوش باشند امریکا جنایت کار دنبال توطئه جدید است ایران را در شرق کشور مشغول کنند و خودشان در عراق و سوریه جنایت
  • پژمانفر IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 2
    شک نکنین که طالبان از دولت بی عرضه افغانستان بهتر است و شرایط طالبان با داعش متفاوت است،اگر عزم حمله به هر کدام از همسایگان را کند همزمان با ایران،روسیه،چین و پاکستان روبرو میشود
  • وحید IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 2
    حضرت علی ع فرمودند حاکم ظالم بهتر است هرج و مرج و جنگ داخلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس