کد خبر 1242335
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران؛ آمریکا و طرف های برجام واکنش نشان دادند

طرف های برجام درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون ایران اعلام موضع کردند.

به گزارش مشرق، انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا سطح ۲۰ درصد، سبب اظهارنظر و موضع گیری طرف های برجام شد.

بیشتر بخوانید:

شکستن رکورد قیمت نفت اوپک به دنبال مذاکرات بدون نتیجه اوپک پلاس

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در «وین» و رئیس هیئت مذاکره کننده این کشور در مذاکرات وین پیرامون برجام در توییتر نوشت «آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران قصد تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا سطح ۲۰ درصد را دارد. آمریکا به نوبه خود، سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. بازگشت فوری به مذاکرات وین و احیای برجام تنها راه برون رفت از این چرخه معیوب است.»

از سوی دیگر، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تولید اورانیوم غنی شده تا سطح ۲۰ درصد توسط ایران، این اقدام را «نگران کننده و گامی ناگوار به سمت عقب» خواند.

وی در ادامه ضمن طرح ادعای «آمادگی و نیت صادقانه» آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت که پنجره دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام همچنان باز است.

سه کشور اروپایی طرف برجام نیز در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را در مورد گام‌های ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی شده اعلام کردند.

آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مذکور مدعی شدند که این اقدام ایران نقض جدی تعهداتش در برجام است. آن‌ها در ادامه از ایران خواستند تا آن چه را فعالیت‌های ناقض برجام توصیف کردند، متوقف کرده و به مذاکرات جاری برجام بازگردد.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام همچنین ادعا کردند که اگرچه تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات وین هنوز مشخص نشده، اما گام‌های جدید ایران به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در ۶ دور گذشته مذاکرات تهدید می‌کند.

این بیانیه در بخشی دیگر ادعا می‌کند که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند.

تاکنون ۶ دور از مذاکرات وین با هدف احیای برجام با مشارکت طرفین این توافق و آمریکا برگزار شده است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    32 2
    دمش گرم رهبر. بهترین رهبر دنیاست.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    43 2
    از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم طرح تعلیق سالیانه مذاکرات احیای برجام را تصویب نمایند. به موجب این طرح در 24 تیرماه 1400 مذاکرات احیای برجام به مدت یک سال تعلیق می گردد. بازگشت به مذاکرات، منوط به نتایج مثبت راستی آزمایی لغو تمام تحریم ها تا 24 تیرماه 1401 خواهد بود؛ در غیر این صورت تا زمانی که تمام تحریم ها لغو نشده باشد، تعلیق مذاکرات به طور سالیانه تمدید می گردد.
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      39 1
      موافقم صد در صد!!
    • ایران اتمی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      12 1
      کاملا نظر پخته ای هست ، این به طرفها نشان میده که ایران کشورش رو معطل مذاکرات نمیکنه و برای خودش برنامه منظم و منسجم داره و هر وقت که ایران بگه دریچه دموکراسی باز میشه نه هر وقت اونها میگن این حرکت وزنه سیاسی خوبی محسوب میشه .
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    13 1
    دوران بزن در رو تمام شد. تنها راه شما مستکبران زورگو برای برگرداندن ایران به مذاکرات، لغو بی قید و شرط تمامی تحریم ها و راستی آزمایی طولانی مدت است. حالا می توانید بروید از عصبانیت بمیرید.
  • SE ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    13 1
    طرفهای غربی به برجام عمل نکرده اند که ما آنرا نقض کرده باشیم زیرا یک توافق زمانی در مرحله اجرا قرار دارد که طرفین به تعهدات خود عمل کنند. غربیهای پررو و زیاده خواه کذاب فعلا در مرحله دبه هستن ولی توقع دارند که ما در فاز اجرای کامل باشیم که البته این خوی مزورانه و پلید آنها در 8 سال گذشته با ورود اصحالات بزدل و راحت طلب و غربخدا و واداده در دولت باعث طمع استکبار خبیث شده است.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    8 1
    با برجام ناقص و ضعیف و مذخرف روحانی (لعنة الله علیه) خداحافظی کنید دوران پسا برجام واقعی تازه شروع شده
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      2 5
      لعنت خدا بر آدم های نادان و بی مغز ! آیا دولتهای اجنبی برنامه هسته ای را به موازات مذاکره و گفتگو و توافق توسعه دادند یا دولت فعلی؟؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 5
    آمریکا ایران رو به گوشه ریتگ برده و با کمک اروپا و نگرانی روس و چین ، قطعا مکانیسم ماشه فعال و تحریمهای بین المللی برخواهند گشت و البته شدیدتر و متحدانه تر ، اونوقت ببینم حتی غنی سازی صددرصدی هم چه گرهی از مردم ایران باز خواهد کرد. احتمالا قراره مردم به جای غذا من بعد با سوخت اتمی کار کنند.مجلس و دولت چه فکری گردن و یا اونا که فکر کردن با حتی صد تن اورانیم صددرصد چه کار قراره بکنن!!! غرور بیجا کور کرده کور
  • JP ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    5 1
    مذاکرات ما در برجام شبیه اینه که رفتیم با یک دزد و کلاهبردار قرارداد بستیم و یک طرفه مبلغ معامله رو پرداختیم! حالا آقای کلاهبردار فلنگ رو بسته و رفته... غرب، چنین چیزی تو ذهنش بود ولی نمیدونست که ما این رو پیشبینی کرده بودیم و میدونستیم که دزد تشریف دارن، بنابراین جوری قرارداد بستیم که ضرر نکنیم، همین شده که عقده کردن! به نظرم، شما هم فکر کنید با یک کلاهبردار طرفید و ادبیات اینجوری رو پیش بگیرین... مثلا به مراجع قضایی بین المللی شگایت کنید و از اینجور بازی ها باهاشون کنید... عاصی شون کنید!
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 1
    بپذیریم در اجرای #برجام اشتباه کردیم! مثل این هست که ما یک "قطعه" رو داشتیم که دشمن دوست نداشت این رو ما استفاده کنیم؛ مبلغ و امتیازی داد گفت بیا این رو بگیر و فلان چیز رو جدا کن از این قطعه و کارایی رو بیار پایین و فلان. ما پول رو نگرفته و امتیازات روی هوا، آمدیم و خودمون "قطعه" رو پیش پیش از هم باز کردیم گذاشتیم کنار. طرف[دشمن] آمد و دید که آره ما "قطعه" رو دیگه نداریم که داشت روی اون مذاکره میکرد و امتیاز میداد. گفت خوب چه کاریه، تو[ایران] که دیگه اینو نداری، من چرا به تو امتیاز بدم!؟ شد این که طرف برجام رو پاره کرد و اروپا هم مثل اون یارو احمق ترامپ ...! اشتباه کردیم.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    5 1
    اون مسئولی که در برجام به سمت دشمن کشورمون غش کرد بدونه که هم خودش دیگر آبرویی پیش مردم ندارد و هم اینکه مردم رو در سختی و مشکل قرار داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس