بیانیه تروئیکای اروپایی در واکنش به اقدام هسته‌ای جدید ایران

وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) طی بیانیه‌ای مشترک از تصمیم ایران برای تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد عمیقاً ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مشرق، وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام سه‌شنبه شب در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد به‌عنوان بخشی از فرآیند تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران اقدام به تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کند، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه مشترک اعلام کردند: «ما وزرای امور خارجه دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی عمیق یادآور می‌شویم که ایران گام‌هایی را در راستای تولید فلز اورانیوم غنی‌سازی شده [۲۰ درصدی] برداشته است. این یک نقض جدی تعهدات ایران ذیل برجام است. ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای تحقیق و توسعه درباره فلز اورانیوم و تولید آن که گامی کلیدی برای توسعه سلاح هسته‌ای است، ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم که همه فعالیت‌های مغایر با برجام را فوراً متوقف کند و به مذاکرات وین بازگردد؛ با این نگرش که [مذاکرات] باید زودتر به نتیجه برسد. ما بارها تأکید کرده‌ایم که گذر زمان به نفع هیچ‌یک از طرف‌ها نیست. ایران با گام‌های اخیر خود، شانس دستیابی به یک نتیجه موفقیت‌آمیز در مذاکرات وین را علی‌رغم پیشرفت‌هایی که طی ۶ دور مذاکرات حاصل شده است، تهدید می‌کند.»

طرف‌های غربی در حالی از گام‌های هسته‌ای ایران انتقاد می‌کنند و این گام‌های را نقض آشکار برجام برمی‌شمارند که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و کوتاهی طرف‌های اروپایی در عمل به وعده‌ها و تعهداتشان در قبال ایران و برجام و همچنین پافشاری دولت بایدن بر ادامه سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری، این گام‌های هسته‌ای را اجرا کرده و در عین حال همواره تأکید کرده است که آمادگی دارد در صورت رفع کامل و راستی‌آزمایی شده تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خلیج پارس iran IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 1
    وقتی که کشورهای غربی عمیقا" نگران هستند یعنی مسئولین ایران در ارتباط با صنعت هسته ای کار درست و صحیح رو انجام داده اند و باید خشنود و سپاسگزار باشیم ، برجام نافرجام هیچ دستاوردی جز زیان و ضرر برای ملت ایران نداشته و ندارد انرژی هسته ای حق مسلم ایران و ایرانیان ، حالا دشمنان ایران عمیقا" نگران باشند ..
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 1
    چه عمقی!!!! چاه عمیقه
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 1
    خوبه. نگرانی کدخداهای اصلاحات یعنی ایران داره به سمت قدرت و پیشرفت حرکت میکنه.
  • پیروزه IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 1
    قبول کنید که ایران دارد یک ابر فدرت میشود
  • پیروزه IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 1
    شما می توانید چرا ما نه مگر انژی صلح امیز هسته ای برای همه نیست پس چرا مرتب امریکا ومتحدانش سنگ اندازی می کنند.پس لطفا خفه خون بگیرید که برایتان خوب است
  • دیدگا IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 1
    سال2031 میلادی: سه کشور اروپایی به شدت از ساخت پیچ و مهره های فلزی در خاک ایران ابراز نگرانی کردند چرا که ساخت پیچ و مهره های فلزی می تواند یک قدم برای ساخت سلاح هسته ای باشد!..........اینقدر ابراز نگرانی کنید تا جونتون درآد!! خودتون که سلاح شیمیای و هسته ای دارید و میفروشید و بکار میبرید! دیگه چه مرگتونه؟!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    آقا برجام مرده. این جسد متعفن رو دفن کنید بره. اروپاییها هم معطل نمونن. برن بشینن پیش اربابشون آمریکا با مکانیزم ماشه تحریمها رو بین المللی کنن تموم بشه ما هم راحت بشیم. گور بابای هر کی از بی برقی و بی کاری و بی آبی ناراحته. مهم مقاومته
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 0
    از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم طرح تعلیق سالیانه مذاکرات احیای برجام را تصویب نمایند. به موجب این طرح در 24 تیرماه 1400 مذاکرات احیای برجام به مدت یک سال تعلیق می گردد. بازگشت به مذاکرات، منوط به نتایج مثبت راستی آزمایی لغو تمام تحریم ها تا 24 تیرماه 1401 خواهد بود؛ در غیر این صورت تا زمانی که تمام تحریم ها لغو نشده باشد، تعلیق مذاکرات به طور سالیانه تمدید می گردد.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    خوی استکباری این سه کشور همیشه به گونه ای ایست که فکر می کنند از دماغ فیل افتاده اند. لازم است روابط دیپلماتیک ما با این بی اراده های بی عرضه ی دنباله رو آمریکا و صهیونیست ها به سمت صفر برود.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    5 0
    ایران باید اقدامات بیشتری انجام دهد چون کم آوردن و ترسیدن از دشمن باعث جری تر شدنش می شود
  • محمدحسین IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    0 0
    این دولت خیلی بازیگره حالا که داره میره میخاد همه چی را دمر کنه و بره از یک طرف حقوق‌ها را الکی افزایش میده از طرفی میخاد کلا برجام را نابود کنه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس