کد خبر 1219066
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
تحریم نمایه

نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای تاکید کرد که اگر ۱۰۰ درصد تحریم‌ها لغو نشود، هیچ تحریمی لغو نشده است و پذیرش ماندن برخی تحریم‌ها، تایید مشروعیت آن تحریم‌ها خواهد بود.

به گزارش مشرق، سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان بیانیه ۲۰۰ نفر از نمایندگان در خصوص مذاکرات وین را قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

همزمان با برگزاری نشست های وین، مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر سیاست حرف قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «لغو واقعی همه تحریم‌ها و راستی آزمایی دقیق آن» به عنوان شرط اصلی پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اذعان می دارد، ملاک ارزیابی و پذیرش نتایج هر گفت و گویی میان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام انتفاع حقیقی اقتصادی مردم ایران است. از این رو، مجلس شورای اسلامی هیچ گونه تفکیک و دسته بندی تحریم ها را که منجر به حفظ بخشی از فشار اقتصادی علیه مردم ایران و ممانعت از انتفاع اقتصادی یا اخلال در آن شود را نپذیرفته و به صورت جدی خواستار خلع کامل، قابل راستی آزمایی و بازگشت ناپذیر سلاح تحریمی آمریکا است و معتقد است اگر ۱۰۰ درصد تحریم‌ها لغو نشود، هیچ تحریمی لغو نشده است و پذیرش ماندن برخی تحریمها، تایید مشروعیت آن تحریم‌ها خواهد بود. در راستای تحقق این هدف، مجلس شورای اسلامی طبق ماده هفت قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" با دقت و اهتمام ویژه‌ای بر این روند نظارت خواهد کرد.

نشست های وین نشان می دهد آمریکا و اروپا نه تنها تاکنون اراده جدی برای رفع همه تحریم ها ندارند بلکه در پی تحمیل توافقی بر ایران هستند که ضمن اعمال محدودیت های بیشتر در زمینه فعالیتهای هسته ای بستری برای مذاکرات منطقه ای و دفاعی ایجاد کنند.

نظر به زیاده خواهی آمریکا و کشورهای غربی درباره پیشرفت‌های فنی در برنامه هسته ای ایران و طرح موضوعاتی نظیر توقف فعالیت های تحقیق و توسعه و تخریب سانتریفیوژ های نسل جدید، مجلس شورای اسلامی ضمن پافشاری بر حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته ای دانشمندان کشور، در چهارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، با قاطعیت در برابر هرگونه آسیب به صنعت هسته‌ای ایستادگی کرده و بر پیشبرد برنامه هسته ای طبق تکالیف قانونی مجلس شورای اسلامی تأکید دارد.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تحول مهمی در برنامه هسته ای ایجاد کرده و نقش موثری در روند مذاکره برای رفع تحریم ها داشته است. لذا ضروری است دولت در اجرای تمام مفاد فنی این قانون از جمله بهره برداری از کارخانه اورانیوم فلزی که مهلت قانونی بهره برداری از آن طبق ماده 4 نیز منقضی شده است با فوریت اقدام کند و دستاوردهای فنی صنعت هسته ای را وجه المصالحه اهداف و اغراض سیاسی خود ننماید.

لازم است دولت محترم توجه نماید که کوتاه آمدن در مقابل زیاده خواهی های دشمنان ملت ایران از جمله خواسته های نادرست و هدفدار آژانس انرژی اتمی در استمرار فراپادمانی نظارت ها همراه با تحمیل آسیبهای جدی از قبل مذاکرات چندین ساله و فرسایشی  به سرمایه اجتماعی و نیز صنعت هسته ای - که مزایای زیادی در اقتصاد کشور از جمله انرژی پاک و داروسازی و کشاورزی و حفظ محیط زیست دارد - وارد کرده است. تمکین به درخواست آژانس انرژی اتمی در نظارت های فراپادمانی برابر قانون ممنوع بوده و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و تعداد ماشینهای فعال قدیمی و نهی استفاده از نسل جدید، محدودیت توسعه تحقیقاتی و تحقیر غرور ملی در ماجرای راکتور اراک از جمله این اسیب ها است که مجلس قطعا نسبت به عدم تکرار  آنها حساس خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    12 48
    ‌‌قشنگ معلومه نمی‌خواهن مردم بیان تا گزینه مدنظر خودشون رای بیاره
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      30 1
      این کامنت نشان داد که که تیم مذاکره کننده دارد با حراج منافع ملی به فکر تثبیت موقعت خودش است. نشان آن هم اینکه اسرائیل در جریان متن مذاکرات است اما ملت نه
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      19 6
      قشنگ معلومه امثال شما با لغو تحریم مشکل دارید چون گویا بقای شماها در قدرت به بودن تحریم ها گره خورده
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 0
      ان شاالله قوه مجریه هم دست اصولگرایان واقعی می افته و اونا هم به نیاز به تعامل با دنیا برای تحقق آرمان های انقلاب پی می برند.
  • حسین GB ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    6 42
    بیانیه مجلس نقض قانون اساسی است. در قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم ها لغو نشده اند.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      12 0
      به هیچ عنوان. باید تمام تحریم هایی که طبق برجام و به گفته دولت در سال 94 رفع بشه. پس نشون میده که اخبار منتشر شده درسته که قرار نیست حتی تحریم های طبق برجام حذف بشه که این کامنت را گذاشتی
    • عبدالله IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      19 1
      سلام تحریم یک ملّت (ایران اسلامی) با هیچ قانون و قطعنامه‌ای توجیه‌پذیر نیست و السلام
    • حسین GB ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      0 3
      تحریم هایی که طی قطعنامه 2231 لغو باید شوند، لغو خواهند شد. یعنی آمریکا موظف به لغو همه تحریم ها ذیل قطعنامه 2231 است. اما تحریم هایی که شامل قطعنامه 2231 نشود و مغایر با آن قطعنامه نیز نباشد، باقی خواهد ماند. قطعنامه 2231 فقط شامل لغو موارد مشخصی از تحریم ها است. البته، آن تحریم هایی که ذیل قطعنامه 2231 نیستند، تاثیر تعیین کننده بر کل اقتصاد کشور نخواهند داشت. من حیث المجموع وضعیت به نفع اقتصاد کشور و وضعیت معیشت مردم خواهد بود، ان شاء الله.
  • ایرانی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    26 18
    وزارت خارجه را تعطیل واختیارات را به مجلس بدهید
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      5 16
      باشه بهش میگم با اون دانشمندای مجلستون
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      7 0
      نمایندگان فعلی مجلس هرچه هستند از نمایندگان اصلاح طلب سلفی حقارت بسیار بهتر و کارآمد تر هستند
  • ایرانی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    15 39
    شما رافرستادند مجلس باری ازدوش مردم بردارید نه اینکه به خاطر مصلحت حزب خودتون باربه دوش مردم بذارید فردای روز قیامت همه انسانها جوابگوی اعمال ورفتارشون خواهند بود بترسید ازآن روز وبترسید ازآه مظلوم وآن کسی که جز خدا کسی راندارد
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      18 0
      بار را سال 1394 با برجام شما روش مردم گذاشتین که وضع بسیار بدتر از زمانی شد که برجام نبود و به گفته روحانی و جهانگیری وضع الان فقط از قحطی جنگ جهانی اول بهتر است. چرا باید دوباره خسارت مذاکرات ضعیف مثل برجام به کشور تحمیل بشه باید حق را گفت. از طرفی این کامنت نشان داد که اولویت اول تیم مذاکرات در وین مثل برجام دنبال معامله منافع ملی برای تثبیت موقعیت خودشان هستند
    • عبدالله IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      12 0
      سلام اینها که دارند میگویند همۀ تحریمها برداشته شود! شاید شما طرفدار آنهایی که منظورشان از برجام سرکاری بیش نبود؟ و السلام
    • رضا IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 5
      واقعا اینها نماینده مردم هستن یا خودشان بخواب زدن
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    37 11
    آفرین بر شما نمایندگان دلیر و آگاه
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    9 28
    این مجلسی که ما دیدیم بی عرضه تر از این حرفاست. شما جرات استیضاح اون دوتا خائن هم ندارین میخوایین تحریم بردارین؟
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    7 16
    بیانیه که مهم نیست میخوایی منم بیانیه بدم اگه راس میگن قانون تصویب کنن!!خودتو نین
    • عبدالله IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      11 0
      سلام قانون هم تصویب کردند، یارو دورش زد، تمدید نمود تا واسۀ خودش آبرو بخره دست کشور را طوری در حنای سرکاری برجام گذاشتند که نه راه پس داشته باشه نه راه پیش و السلام
  • رضا IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    17 15
    منم که حقوق ومزایای شما رو داشتم دغدغه رفع تحریم رو نداشتم.فقط خدا زورش ب شما میرسه و آه ما هیچ
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      9 1
      مشخص که شما زندگی مرفهی دارید و یا از وضعیت ملت خبر نداری. مگر با برجام تحریم برداشته شد. وقتی تحریم اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا بود دلار شد 3000، اما با برجام و تحریم فقط آمریکا دلار شد 30000 تومان. پس باید دوباره اشتباه برجام را نکنیم. از طرفی این بیانیه حرفهای تیم مذاکره کننده هم است.
  • ی د IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    8 2
    الا ای مجلسیها اگر مردید و با دیدن پول دلار و ماشین و وعده ها مثل یاران امام حسن نشدید پوزه ...که دست در دستان امریکای حامی کودک کش اسرائیل داده و در یک میز نشسته به خاک می مالید در حالی که باید به خاطر فلسطین وین را ترک می کردند نکردند ان شاالله خدای ان کودکان داغ توافق را بر قلب ر.. خواهد گذاشت .
  • راجع NL ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    22 5
    تحویل دادن حاج قاسم به امریکا اجرایی کردن یکی از بند های fatf بود که دولت روحانی در سکوت و ارامش انجام دا دو تاریخ بعدها این واقعیت را بر ملا خواهد کرد
    • علیرضا IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      0 0
      خدا به ما رحم کند با این همه عقل !!!! تو را خدا کمی این لامذهب و ره کار بندازید. در کجای دنیا تصویب می کنند نه یک فرمانده جنگی حتی یک بمب گذار فراری به کشور متخاصم بدهند. !!!!
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 3
    قبلا تندروها از برجام دلخور و نگران رفع تحریم ها بودند و اکنون مجلس هم برای برگشت امریکا به برجام سنگ اندازی می کنند و مشتاق ادامه یافتن تحریمهاست. دنبال زدن آخرین ضربات به دولت هستند با وجودیکه می دانند آثار این ضربات مستقیما به ملت وارد می شود.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    شماها هم خیلی ناز نکنید همین حالا هم تحریمها برداشته نشده تا با این طرز فکر جلو میروید همین آش همین کاسه هست اصل کار خدا هست که هنوز راضی نیست
  • فرهنگی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    8 17
    انگار این نماینده ها بی‌در ند .از فقر و بیچارگی و بیکاری مردم در سایه تحریم ها خبر ندارن ‌.شایدم به نفعشون نیست .
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      10 1
      آدرس غلط ندهید تحمیل برجام‌ خسارت محض خودش از عوامل اصلی گسترش فقر و بی کاری ملت است
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    3 1
    چهارچوب غلط.درستش چارچوب
  • عباس IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    13 4
    این بیانیه تایید سخن رهبر انقلاب است بقیه نمایندگان چرا امضا نکرده اند ؟؟؟؟
  • محمد IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    واقعا خیلی بی شعورند آنهایی که فکر می کنند با تسلیم در برابر آمریکا وضع اقتصادی شان خوب می شود به فلسطین و اعراب نگاه کنید چقدر توافق و قرارداد با آمریکا و اسرائیل امضاء کردند حالا وضع شان این است .
  • مسعود دیپلمات IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    5 0
    برگشت به برجام در صورت لغو تمامی تحریم ها هم خیانت به ملت است، باید اکنون که برجام لغو شده است، فعالیت هسته ای خود را با سرعت تمام گسترش دهیم، و در صورت لغو تمامی تحریم ها و شروع مجدد برجام ، آنچه انجام شده است را به عقب برنگردانیم، تا بفهمند که تحریم کردن هزینه دارد. آیا فهم این مطلب برای شما مجلسیان مشکل است؟! کار بدی را که مجلس قبل کرد، شما تکرار نکنید. کار بد مصلجت آنست که مطلق نکنیم.
  • افتخاری IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    3 0
    در مذاکرات وین قرار است صرفا بخشی از تحریمها به طور موقت تعلیق شود و محدودیت های شدید هسته ای ایران نیز مطابق برجام دوباره برقرار گردد.
  • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    6 0
    نظر بعضی از دوستان نشان میدهد چرا روحانی رای اورد چرا خودتونو به خواب زدید یعنی دفعه قبل برجام امضا شد مشکلات حل شد باری از روی دوش مردم برداشته شد یا اینکه ما مثل بدبختا همه چیزو دادیم و شروع به التماس کردن کردیم چرا واقعیتو نمیبینید
  • مهدی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 4
    شما نمایندگان کارتان را درست انجام بدید توافق هسته ای پیشکش
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    3 0
    هزار سال دیگر این مذاکرات ادامه داشته باشد یا حتی همه تحریم ها لغو شود و000000. امریکا باز در پی حیله ای برای به سلطه دراوردن ایران خواهد بود. لذا باید مذاکرات با دوستان برای تجارت و امنیت و علم و 000000 بر قرار شود و ما هم هر چه می توانیم در مقابله با استکبار انجام دهیم
  • فقیر IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    6 11
    شمانماینده مردم نیستیدوازدردورنج ملت ایران خبرنداریدتحریم وگرانی ها کمرماراشکسته دربرابرخانواده خجلیم خداوندبین ماوکسانی که عذاب مارانمی بینندبه زودی داوری کندماکشورفقیرنیستیم اگرپول صادرات موادخام غیزازنفت ایران گلستان می کندامابه حساب عده ای که نه رحم دارندونه سیرمی شوندسرازیرمی شود
    • عبدالله IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      3 0
      من بیچاره هم همین را به دیپلماتهای سرکاری برجام میگم و السلام
  • حسین GB ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    «سلام تحریم یک ملّت (ایران اسلامی) با هیچ قانون و قطعنامه‌ای توجیه‌پذیر نیست و السلام» و علیکم السلام، تحریم بر اساس قوانین بین الملل موردی قانونی است. اما به چه صورت؟ هر کشوری دارای این اختیار است که از برقراری روابط اقتصادی و تجاری با بخشی یا همه اقتصاد کشور دیگری امتناع کند. مثلا حق ایران است که کلیه روابط اقتصادی خود با عربستان را معلق کند. آمریکا نیز بر اساس قوانین بین المللی این حق را دارد که همه یا قسمتی از روابط اقتصادی خود را با ایران معلق کند. اما اشکال کار این است که آمریکا تا کنون روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است و این موضوع نه قانونی است نه اخلاقی و با هیچ اصول پذیرفته شده سازگاری ندارد. تلاش های فعلی بر این است تا آمریکا بر روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها تاثیرگذار نباشد و به حول و قوه الهی و با پشتیبانی حضرت آقا حفظه الله و با پایداری ملت این موضوع می تواند به ثمر برسد. البته ایران اصراری بر دائر شدن روابط اقتصادی با آمریکا ندارد و هدف فقط روابط اقتصادی ایران با سایر کشورهای دنیا است. یا علی
  • پرویز DE ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    شک ندارم این بیانیه مورد تائید اکثریت قاطع ملت ایران است ، منافع ملی ایران نه به نوع نظام ربطی دارد و نه به سلایق سیاسی افراد ، نه به غرب ارتباطی دارد و نه بشرق ، همانگونه که امروز به عاملان قراردادهای ننگین ترکمنچای و گلستان و واگذاری هرات و بحرین اف و لعنت میکنیم نسل‌های آینده سستی امروز را نخواهندبخشید ، بیست سال دیگر تحمل تحریم‌های غیر انسانی و نا عادلانه بمراتب شیرین تر از پذیرفتن خواسته های خفت دشمنان است .
    • محسن ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      0 0
      آقا پرویز عزیز، همین «شک نداشتن» شما خودش اشتباه است. آخه شما از کجا به این یقین و اطمینان رسیده اید که این بیانیه مورد تأیید «اکثریت قاطع ملت ایران» است؟
  • محسن GB ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    1 1
    مجلس نشینان عزیز! فرض کنیم امریکا حاضر باشد نود درصدِ تحریمها را لغو کند (بخصوص تحریمهای مهم و اصلی، مانند تحریمهای نفتی و بانکی و هواپیمایی و ...) و ده درصدِ بقیه را که طبق قوانین امریکا لغوِ یکبارۀ آنها امکان پذیر نیست نگه دارد که بتدریج لغو کند. با این فرض، شما چکار خواهید کرد؟ آیا خواهید گفت نخیر ما لغوِ نود درصدی را نمی خواهیم و همین تحریمهای صد در صدی را برایمان نگه دارید؟ و تا چه زمان؟ تا ابـــد؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      1 0
      هموطن عزیز موضوع عمل به تعهدات آمریکا سات. طبق گفته تیم مذاکره کنده و توافق برجام تحریمهایی باید لغو می شده که نشد و باعث افزایش دلار تا 30000 تومان شد. لذا فرض اگر 90 درصد که نه حتی 99 درصد تعهدات لغو تحریم را آمریکا انجام بدهد و 1 درصد را نه وضعیت تغییر نمی کند. لذا اگر می خواهیم منتفع شویم تحریم هایی باید لغو شود که تاثیر در رونق زندگی مردم داشته باشد. اگر آمریکا بیاد 1500 تحریم مروبط به اشخاص را بردارد و فقط تحریم مبادلات بانکی را نگهدارد که وضع تغیی نمی کند. خواهشا مثل برجام شعار ندید کمی فکر کنید
  • FR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 1
    چون خودشون و آشناهاشون از تحریم ملت دارن نون در میارن ، بایدم چنین تصمیمی بگیرن
  • مهدی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 0
    آخه این مجلس چند دقیقه‌ای حرف زیاد میزنه بدون مطالعه تصویب میکنه باید بفکر رانت باشه کاش مجلس منحل میشد و سران بجاش تصمیم میگرفتند لااقل حقوقشون و رانتشون از جیب ملت پرداخت نمی‌شد همیشه مصوب کردند آنقدر از ملت بگیرید نه آنکه ریالی به ملت بدید کشور بی مجلس بهتر از این نمایندهها است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس