عدم تمایل مردم ارمنستان به تزریق واکسن کرونا؛ مسافرت ایرانی‌ها به ارمنستان برای تزریق واکسن!

پس از عدم استقبال گسترده شهروندان ارمنستان از واکسن کرونا، این کشور واکسن را به توریست‌ها تزریق می‌کند و برخی شهروندان ایرانی نیز برای تزریق واکسن کرونا به این کشور سفر می‌کنند!

به گزارش مشرق، در چند روز گذشته برخی اخبار غیررسمی مبنی بر مسافرات شهروندان ایران به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی منتشر شد؛ روز گذشته این مسئله توسط احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری تأیید شد و او با بیان اینکه تزریق واکسن به گردشگران باعث شده سفر ایرانیان به این کشور افزایش یابد، گفت: پس از اینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان «نوردوز» در جلفا افزایش یافت.

به گفته عامری، در حال حاضر اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر از جمله ارمنستان را ندارند از این رو افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند.

بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه our world in data کشور ارمنستان از واکسن‌های آکسفورد آسترازنکا (انگلیسی)، سینووک(چینی) و اسپوتنیک‌وی (روسی) برای واکسیناسیون کشور خود استفاده می‌کند. به جز واکسن سینووک که به تازگی تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را اخذ کرده، سایر واکسن‌ها در ایران نیز تزریق می‌شوند.

به دلیل کمبود واکسن در سراسر جهان، کشورها بر اساس اولویت‌بندی‌های خود واکسن کرونا را به افراد واجد شرایط تزریق می‌کنند؛ این اولویت‌بندی عموماً شامل کادر بهداشتی و درمانی، گروه‌های سنی و بیماران زمینه‌ای است.

بر اساس داده‌های موجود، بیش از ۷۴ هزار دوز واکسن کرونا در کشور ارمنستان تزریق شده که دو درصد جمعیت کل جامعه هدف را شامل می‌شود همچنین تنها ۰.۵ درصد جمعیت، کاملاً و با دو دوز علیه کرونا واکسینه شده‌اند. تاکنون بیش از ۲۲۶ هزار نفر از شهروندان ارمنی به کرونا مبتلا شده و بالغ بر ۴۵۰۰ نفر فوت کرده‌اند.

سایت اوراسیانت می‌نویسد: ۵۶ درصد از شهروندان ارمنی تمایلی برای تزریق واکسن کرونا ندارند.

بنابراین به نظر می‌رسد ارمنستان تزریق رایگان واکسن به اتباع خارجی و گردشگران را آغاز کرده زیرا با استقبال کم مردم کشورش برای دریافت واکسن کرونا مواجه شده است؛ برخی می‌گویند این کشور قصد دارد از طریق واکسیناسیون، چرخ صنعت گردشگری کشورش را در ایام کرونا بچرخاند.

واکسیناسیون یک ایرانی در ارمنستان چه قدر آب می‌خورد؟

تزریق واکسن در ارمنستان رایگان است و تور زمینی سفر به این کشور، هزینه‌ای بیش از سه میلیون تومان در بر دارد؛ یکی از اپراتورهای یک آژانس مسافرتی به تسنیم می‌گوید: در پی واکسیناسیون رایگان کرونا در کشور ارمنستان، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر درخواست مسافرت به این کشور هستیم.

البته باید توجه داشت که واکسن‌های تزریق شده در ارمنستان، همگی دو دوزی هستند و ظاهراً ایمنی در مقابل بیماری کرونا، پس از تزریق دوز دوم واکسن حاصل می‌شود بنابراین اولاً هر نفر باید برای دست یابی به ایمنی ادعایی علیه بیماری، دو بار به ارمنستان سفر کند و ثانیاً عوارض خروج از کشور نیز که حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است به این هزینه‌ها اضافه خواهد شد.

چرا ایرانی‌ها برای تزریق واکسن به ارمنستان می‌روند؟

وزارت بهداشت ایران تاکنون به هفت واکسن تولید داخل مجوز ورود به مطالعات بالینی را داده است و از این میان دو واکسن "کوو ایران برکت" و "پاستور" در مراحل نهایی قرار دارند و مجوز مصرف اورژانسی را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند.

تاکنون ۲۲۰ هزار دوز از واکسن برکت در استان‌ها توزیع شده و ظرفیت تولید واکسن‌های ایرانی کرونا ماهانه ۱۰ میلیون دوز از شهریور ماه عنوان شده است. اگرچه وعده‌ها برای توزیع و تزریق واکسن ایرانی کرونا زیاد است اما این واکسن‌ها تاکنون در حجم انبوه تزریق نشده‌اند و با توجه به شیوع ویروس جهش یافته هندی و افزایش شهرهای قرمز کرونایی در کشور، به نظر می‌رسد استقبال مردم از واکسیناسیون بیشتر شده باشد.

اخیراً تأخیر در تأمین دوز دوم واکسن کرونا که وزارت بهداشت علت آن را بدقولی طرف‌های خارجی عنوان کرده است، منجر به شلوغی صف‌های واکسیناسیون کرونا شده بود؛ سالمندان بالای ۷۰ سالی که برای تزریق واکسن کرونا، از ساعت‌ها پیش از بازگشایی مراکز واکسیناسیون، در صف می‌ایستادند، به موضوع مهمی در فضای مجازی و رسانه‌های کشور تبدیل شده بود؛ با بازگشایی مراکز تجمیعی واکسیناسیون، تا حدی از این مشکل کاسته شد اما نگرانی از ابتلا به کرونا بین مردم، همچنان پابرجاست و عدم تحقق وعده‌ها برای واردات واکسن کرونا از منابع خارجی، این نگرانی را تقویت کرده است و در نهایت برخی که توانایی مالی و شرایط رفتن به یک کشور خارجی را داشته‌اند، به رفتن به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا اقدام کرده‌اند!

واکنش وزارت بهداشت به سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به خبر مسافرت ایرانیان به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا می‌گوید: در برخی کشورهای همسایه از واکسن کرونا استقبال نشده است که ارمنستان از جمله این کشورهاست؛ مردم ارمنستان از واکسن‌ کرونا خیلی استفاده نکرده‌اند و با توجه به نزدیک شدن این واکسن‌ها به تاریخ انقضایشان، این کشور اقدام به تزریق این واکسن به توریست‌ها می‌کند.

وزارت بهداشت: نیازی به سفر به کشورهای خارجی نیست!

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پیش از این به تسنیم گفته بود: در سند ملی واکسیناسیون، مصوب شده است که ۶۰ درصد واکسن‌های تزریق شده به مردم تولید داخل و ۴۰ درصد آن خارجی باشد؛ بنابراین هرچه واکسن تولید داخل به دست ما برسد آن را تزریق می‌کنیم. ما علی‌الحساب ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کوواکس قرارداد بسته‌ایم همچنین با کشورهایی نظیر چین و روسیه در تعامل برای واردات واکسن کرونا هستیم.

وی یادآور شده بود: ما با همکاری با روسیه در حال تولید واکسن مشترک هستیم و ظرفیت تولید اسپوتنیک از ماه آینده فعلاً در حد یک تا ۱.۵ میلیون دوز است و واکسن برکت نیز در تیر ماه سه میلیون دوز و از مرداد ماه به بعد، ماهانه حداقل بالای ۷ میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل خواهد داد و حدود یک میلیون دوز واکسن پاستور به دست ما می‌رسد بنابراین از شهریور ماه ما ماهیانه در کمترین حالت، ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا را خواهیم داشت و این در حالی است که کل جمعیت گروه هدف ما ۶۰ میلیون نفر است و بنابراین طی ۷ ماه آینده می‌توانیم همه این جمعیت را علیه کرونا واکسینه کنیم و بنابراین مردم ما خیالشان راحت باشد و نیازی نیست برای تزریق واکسن کرونا به خارج از کشور مسافرت کنند زیرا وظیفه دولت، قراردادن واکسن کرونای رایگان در اختیار مردم است که این کار در حال انجام است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    16 1
    شما را به مقام آدمیت میرسانیم
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    قرار بود تیرماه واکسیناسیون انبوه مردم انجام بشه ؟ چی شد ؟
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    ننویسید عوارض خروج، بفرمایید خفت گیری سرگردنه دولت از شهروندانش، که تنها در ایران بلطف نبوغ دو نابغه سمنانی اختراع شد! و دیگر دولتها به ریش ملت ایران می‌خندند.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      1 2
      البته مقصرش خود مردمن
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 3
    بریدتاریخ گذشته بزنید. ، ارمنی ها هم بله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس