کد خبر 1244919
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
واکسن نمایه واکسن آنفلوانزا نمایه

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کرونا با تاکید بر آغاز واکسیناسیون از هفته آینده گفت: در حال حاضر ظرفیت کشور برای تزریق حدود ۲۵۰ هزار دز است.

به گزارش مشرق، حسین وطن پور نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کرونا به تهران ما سلامت رادیو تهران گفت: در پایان سال ۹۸  که با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم برنامه ریزی برای واردات و تولید واکسن کرونا آغاز شد. طی ۴۰ سال گذشته دو موسسه واکسن‌سازی رازی و انستیتوپاستور مسئولیت تامین واکسن برای کشور را با همه محدودیت‌ها، مشکلات و تحریم‌ها بر عهده داشتند.

وی افزود: در پایان سال ۹۸ همزمان با شیوع کرونا به این نتیجه رسیدیم که واکسن را وارد و تولید کنیم و نمی توانیم با مشکلاتی که در کشور داریم و تقاضاهای گسترده برای این واکسن و نبود زیرساخت‌های بین المللی برای ساخت واکسن در جهان باید بر روی ساخت واکسن داخلی سرمایه گذاری می‌کردیم. در همین راستا با فراخواندن شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپهایی که طی یک دهه فعالیت به بار نشسته بودند موضوع تولید واکسن کلید خورد و برای اینکار از پلتفرم‌های مختلف استفاده شده است. تکنولوژی‌های مختلف ساخت واکسن با استفاده از ویروس ضعیف شده یا کشته شده، قطعات پروتئینی ویروس و یا MRNA واکسن ها ساخته می‌شوند.

ببینید:

فیلم/ آخرین اخبار از خط میلیونی واکسن برکت

مدیر داخلی تولید واکسن کرونا  خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است حدود ۴۰۰ هزار دز واکسن در هفته از مجموع واکسن های وارداتی و تولیدی داخل به هموطنان تزریق شود و مراکز تهران و شهرستان‌ها از طریق ثبت نام‌هایی که در سامانه سلامت صورت گرفته، پذیرای هموطنان خواهند بود. وزارت بهداشت تولیدکننده واکسن نیست و اظهارات ما بر اساس اطلاعاتی است که تولیدکنندگان به ما می‌دهند و وعده‌ها هم با تجمیع اطلاعات واکسن‌سازها داده می شود. متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در تولید وجود دارد وعده‌ها جابجا می‌شوند اما از ابتدای هفته آینده این روند منظم‌تر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به زیرساخت‎های موجود، برآورد ما از ابتدا هم مرداد و شهریور بود ولی علیرغم اینکه مکتوب کردیم تا تولیدکنندگان اطلاع رسانی مستقیم نداشته باشند اما باز هم آنها در تریبون‌های مختلف با خبرنگاران مصاحبه کرده و رونمایی گذاشتند که بدون هماهنگی مرکزی بود.

وطن پور تصریح کرد:  ما ۴۰ سال در داخل کشور در حوزه واکسن‌سازی سرمایه گذاری نکردیم. زیرساخت‌های خوبی برای ساخت واکسن در آینده ایجاد شده است که ماندگار خواهد بود. بنابراین ما هم باید واکسن را تامین کنیم و هم زیرساخت ها را توسعه دهیم. نیاز کشور ما به واکسن نسبت به کشورهایی مثل عراق و ارمنستان بسیار بیشتر است.

وی تاکید کرد: به قدر کافی واردات واکسن انجام شده و در حال حاضر حدود ۲ میلیون دز واکسن خارجی در دسترس داریم. شفافارمد هم  پس از یک دوره جابجایی وعده ها، هفته ای ۱۷۰ هزار دز واکسن را تحویل خواهد داد و با افزایش ظرفیت تولید واکسن داخلی از مرداد و شهریور این مشکل برطرف خواهد شد. ضمن اینکه امیدواریم واردات هم قطع نشود.

بیشتر بخوانید:

ژاپن ۲.۹ میلیون دُز واکسن آسترازنکا به ایران اهدا می‌کند

وطن پور در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه ظاهرا ایران قرار است واکسن های مازاد کشور عمان را در ازای فروش نفت و در صورت تایید شرکت‌های تولیدکننده واکسن چینی و روسی دریافت کند؟ گفت: ما کانال مشخصی برای خرید واکسن داریم. مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت در پیگیری مستقیم با سفیران در هند، چین و روسیه قرار دارد و خرید واکسن از این کانال دنبال می شود.

وی دریافت هزینه در ازای تزریق واکسن کرونای ایرانی به هموطنان سیستان و بلوچستانی را تکذیب کرد و اظهار داشت: واکسن در سراسر کشور به صورت رایگان تزریق می‌شود. شاید به دلیل نیاز شدید در این خطه، واکسن وارد کانال قاچاق شده و از طریق مبادی غیر قانونی وارد کشور شده باشد.

مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کرونا افزود: دو واکسن کوو برکت و پاستورکواک مجوز تزریق را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند و امیدواریم با شروع واکسیناسیون به وسیله این واکسن‌ها این روند در آینده نزدیک سرعت گیرد.

وطن پور در پایان این گفتگوی رادیویی با تاکید مجدد مبنی بر آغاز منظم فرآیند واکسیناسیون عمومی از هفته آینده خاطرنشان کرد: واکسن از طریق ثبت نام در سایت https://salamat.gov.ir  انجام می شود و بر اساس این ثبت نام نوبت‌دهی انجام می شود و تزریق آن در پایگاه‌های مختلف و با کمک بسیج انجام می‌شود. در حال حاضر ظرفیت کشور برای تزریق حدود ۲۵۰ هزار دز است اما با توجه به محدودیت‌های موجود از هفته آینده حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تزریق در روز انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    10 2
    هر روز يك وعده بي سرانجام! مگر قرار نبود از خرداد ماه واكسن هاي ايراني بصورت انبوه عرضه شود؟ تا لان فقط از 7 واكسن رونمايي شده اما دريغ از اجرايي شدن يكي از آنها.با ممنوعيت واردات واكسن فرصت سوزي شد و اللان كه دنيا جشن پايان كرونا گرفته ايران ما هنوز درگير پيك بازي كروناست.تنها چيزي كه در اين سرزمين نفرين شده قيمت ندارد اول جان انسانها و بعد قول و قرارهاست!
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 15
      تو غلط کردی ، آخه کجا دنیا جشن پایان کرونا گرفته که تو میگی
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 0
      نفرین قیافه نحس شماست کی از این کشور گورتان را گم می کنید . اتفاقا دولت و خائنین چنبره زده در آن همین امثال شما هستید هر روز گند میزنید به مملکت زبانتان هم دراز تر از همه است
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 2
    هر روز وعده میدن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    8 2
    خاک برسرتان مازادعمان .تازه بازهم وعده مردم دارند تارومارمیشن
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    9 1
    بابا نصف مردم قتل عام شدند چرااینقدرامروز فردا میکنین فقط وعده ووعید
  • mohamad IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 1
    تو کوری که ندیدی که دنیا در حال گذر از کرونا هستش
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    هر هفته میگن از اول هفته آینده خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس