سخنرانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا آغاز شد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه طی یکی دو هفته آینده ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق خواهد شد، گفت: واکسیناسیون نباید عاملی برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، اظهار داشت: در مجموع حدود ۱۷ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور و فعال شدن آن می‌گذرد. این ویروس با شکل‌های مختلف اعم از ووهانی، انگلیسی و اخیراً به صورت هندی نمود پیدا کرد. ویروس انگلیسی عید نوروز از غرب کشور وارد شد و سپس گسترش پیدا کرد و ویروس هندی مربوط به ماه‌های اخیر است و از شرق و جنوب کشور وارد کشور شد و مرزهای جنوبی و شرقی ما را فرا گرفت و در حال پیشروی به عمق کشور است.

روحانی عنوان کرد: متاسفانه امروز در گزارش‌ها دیدیم برخی از استان‌ها مانند کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان، سیستان و بلوچستان و حتی تهران در زمینه بستری شرایط خوبی ندارند و روند بیماری روبه افزایش است. همه می‌دانیم این ویروس فشار بسیار زیادی به مردم وارد کرد و علاوه بر سلامت مردم، آثار روانی، چالش‌ها و خسارت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی به جامعه زد.

وی گفت: در معیشت و خدمات مردم و در برخی مشاغل مانند حمل و نقل و گردشگری و در اماکن ورزشی دچار خسارت‌های بسیار زیادی شدیم. در زمینه آموزش، از شرایط ایده‌آل فاصله گرفتیم، گرچه آموزش در فضای مجازی را داشتیم اما هم در دبستان و دبیرستان و هم در دانشگاه و مسأله آموزش و مناسک دینی و مذهبی مشکلاتی ایجاد شد. همه اینها مشکلاتی بود که این ویروس برای ما به وجود آورد و متاسفانه وقتی فکر می‌شد شرایط در حال حرکت به سمت آرام شدن است، همزمان انتخابات از یک طرف، مراسم عید فطر و سفرهای تابستانی و از همه مهمتر ورود ویروس هندی از مرزهای شرقی و جنوبی از سوی دیگر کار را به مراتب سخت کرد و موجب شد با خیز صعودی در سراسر کشور مواجه شویم.

روحانی افزود: اساساً حضور طولانی ویروس در یک بخش از کشور و انتقال آن به بخش دیگر به طور طبیعی با یک جهشی مواجه است که خود به معنای جهش داخلی است و در داخل هم با جهش‌های جدید مواجه می‌شویم. برای اینکه بخواهیم از این ویروس به صورت کلی فاصله بگیریم کلاً باید در داخل کشور در استان‌های مختلف کاملاً از این ویروس جدا شده باشیم و کشورهای همسایه و بقیه جهان هم شرایط مناسبی داشته باشند و الا ما همه توان خود را می‌گذاریم و کنترل می‌کنیم که البته در سرعت ورود موثر است.

بهترین راه برای مهار و کنترل بیماری فاصله گرفتن از ویروس است

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر ما در مرزها تلاش کنیم اما ویروس وارد می‌شود. در استان‌ها تلاش می‌کنیم سفر استانی به راحتی صورت نگیرد و ممنوع شود اما با فاصله زمانی از استانی به استان دیگر، مجدد منتقل می‌شود. همه تلاش‌ها انتشار ویروس را به تعویق می‌اندازد اما اصل انتشار را در سراسر کشور به یک صورتی شاهد هستیم. برای اینکه بتوانیم از ویروس فاصله بگیریم و مشکلات جسمی، معیشت، سلامت و اقتصاد را حفظ کنیم مسلماً بهترین راه این است که از ویروس فاصله بگیریم.

هشدار در مورد کاهش رعایت پروتکل ها در جامعه

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فاصله گرفتن ویروس به معنای این است که در اجتماعات شرکت نکنیم، ترددها را کم کنیم، از ماسک و وسایل بهداشتی استفاده کنیم و پروتکل‌ها را کامل رعایت کنیم، تصریح کرد: امروز اعلام شد به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل عمل می‌شود و این عدد پایینی است و توقع ما رعایت ۸۵ یا ۹۰ درصدی است. درصد رعایت پروتکل که پایین باشد، دورهمی‌ها هم برگزار شود و در رستوران‌ها و تالارها هم مراعات فاصله‌گذاری صورت نگیرد، ویروس هندی هم وارد می‌شود و پیدا است که چه مشکلاتی در کشور و برای مردم به وجود می‌آید.

روحانی بیان کرد: بنابراین یک راه حل اصلی برای حفاظت جان مردم از ویروس، فاصله گرفتن در چارچوب پروتکل‌ها است. این دستور اول است که همیشه باید به عنوان یک دستور مهم مورد مراعات قرار گیرد. مورد دوم واکسیناسیون است؛ هر چه بیشتر بتوانیم واکسن را وارد کشور کنیم می‌تواند بسیار موثر باشد.

ببینید:

فیلم/ آخرین وضعیت واکسیناسیون از زبان روحانی

وی ادامه داد: الحمدلله بیش از ۷ میلیون واکسن تزریق و ۲ میلیون دیگر هم توزیع شده است و علیرغم اینها در این هفته حدود ۷ میلیون دوز دیگر وارد کشور می‌شود. در مرداد ماه بیش از یک میلیون واکسن داخلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در مجموع در یکی، دو هفته آینده حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن می‌توانیم در دسترس داشته باشیم و تزریق آن طی چند هفته و حدود ۲۰ روز می‌تواند انجام گیرد.

 تا پایان این دولت به وعده خود در بخش واکسن عمل خواهیم کرد

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در نهایت وعده‌ای که دادیم که تا پایان دولت افراد ۶۵ سال به بالا و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه می‌شوند عمل خواهد شد و حتی در برخی از استان‌ها ۶۰ سال به بالا هم دارند از واکسن استفاده می‌کنند. در برخی از استان‌ها ۵۰ سال به بالا و در برخی نقاط مرزی و جزایر ۱۸ سال به بالاها دارند از واکسن استفاده می‌کنند.

 امیدواریم شرایطی فراهم شود که مدارس در مهرماه بازگشایی شود

روحانی گفت: اگر شرایطی باشد که در مهر ماه گشایش مدارس و دانشگاه‌ها صورت گیرد، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمین و اساتید دانشگاه مدنظر قرار داده شده است. در مورد واکسیناسیون عشایر و گروه‌هایی که اعلام کردیم، طبق وعده‌ای که تا پایان دولت داده‌ایم، عمل خواهیم کرد. یکی از واکسن‌های داخلی ما نیز به بازار واکسیناسیون آمده و امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان این دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم قرار گیرند.

 تزریق واکسن نباید عاملی باشد که مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را کنار بگذارند

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اما در عین حال مردم باید بدانند که تزریق واکسن نباید عاملی باشد که آنها فکر کنند باید پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارند. تزریق دو دوز واکسن در کاهش مرگ و میر بسیار اثر گذار است اما اینکه جلوی ابتلا را بگیرد، خیر این چنین نیست زیرا این ویروس به صورت جهش یافته مرتب در حال جهش است. ابتلا خواهد بود و بنابراین حتماً باید از وسایل بهداشتی و پروتکل‌ها استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که بعد از واکسیناسیون، پروتکل‌ها را کنار گذاشتند پشیمان شدند و مجدداً در حال توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از حضور در اجتماعات هستند.

وی ادامه داد: بنابراین حتی اگر قادر باشیم در آینده تمام مردم و کشور و تمام ۱۸ ساله به بالا را واکسینه کنیم و در کشورهای منطقه یا جهان کشورهایی باشند که کرونا در آنها همچنان وجود داشته باشد، ممکن است باز هم سرایت کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنابراین مصونیت کافی زمانی است که واکسیناسیون در همه کشورها انجام گیرد. به همین دلیل هم کشورهای اروپایی که در سطح وسیعی واکسیناسیون انجام دادند، به دلیل اینکه کشورهای اطراف آنها چه در آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین از واکسن استفاده نکردند، این ویروس مجدداً به صورت جهش یافته کشورشان وارد شده است. درست است مرگ و میر به شکل سابق نیست اما ابتلا و اشغال تخت‌های بیمارستانی مشکلات ایجاد می‌کند.

 ضرورت تلاش همگانی برای جلوگیری از عادی انگاری درمورد ویروس کرونا

روحانی عنوان کرد: ما همه توان خود را باید برای جلوگیری از عادی انگاری در جامعه بکار گیریم و مردم باید بدانند و احساس کنند این ویروس و چرخه انتقال وجود دارد و این ویروس و بیماری می‌تواند همچنان خطرناک باشد. همه باید به پروتکل‌ها عمل کنیم و زمان مصونیت این نیست که مردم کشور ما واکسن بزنند.

روحانی در پایان تاکید کرد: زمان مصونیت از این بیماری زمانی است که کل مردم جهان واکسن بزنند و چون از آن زمان فاصله داریم باید برای زندگی در شرایط کرونایی و اجرای همه پروتکل‌ها خود را برای یک مدت طولانی آماده کنیم.

 متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ایام پیش رو، عید سعید قربان و در هفته آینده عید سعید غدیر را تبریک می گویم.

در مجموع حدود ۱۷ ماه از ورود این ویروس به کشور و فعال شدن آن می‌گذرد. این ویروس به شکل‌های مختلف ظاهر شد. اول به صورت ویروس ووهانی، بعد از مدتی به صورت ویروس انگلیسی و اخیرا به صورت ویروس هندی شایع شده است. ویروس انگلیسی در شرایط عید نوروز از غرب کشور وارد شد و بعد هم گسترش پیدا کرد. این ویروس هندی هم مربوط به ماه های اخیر است که از شرق و جنوب وارد کشور شد و تقریبا مرزهای جنوبی و شرقی ما را فراگرفت و به سمت عمق کشور پیش می‌آید.

متاسفانه در گزارش امروز دیدیم که برخی از استان ها در زمینه بستری شدن شرایط مناسبی ندارند و آمار رو به افزایش است. کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان و حتی تا حدی تهران، به هر حال برخی از استان‌ها در مسیر خیز جدید هستند و ما باید مراقبت بیشتری کنیم.

همه ما می‌دانیم که این ویروس در این ۱۷ ماه فشار بسیار زیادی بر جامعه و مردم وارد کرد. به غیر از بحث سلامت مردم و آثار روانی، ویروس، چالش‌ها و خسارت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی وارد کرد. معیشت مردم، خدمات مردم در برخی از مشاغل از قبیل حمل و نقل و گردشگری دچار خسارت‌های بسیار زیادی شد. به اماکن ورزشی و آنهایی که در این زمینه فعال هستند و در بحث آموزش از شرایط ایده‌آل آموزش فاصله گرفتیم. گر چه آموزش در فضای مجازی بود، اما به هر حال هم در دبستان، دبیرستان، دانشگاه مقداری از مساله آموزش، از بحث مناسک دینی و مذهبی فاصله گرفتیم.

همه اینها مشکلاتی بود که این ویروس برای ما به وجود آورد و متاسفانه در حالی که فکر می‌شد به سمت آرام شدن شرایط حرکت می‌کنیم، همزمان با بحث انتخابات از یک طرف، مراسم عید فطر از سمت دیگر، سفرهای تابستانی از سوی دیگر، همه اینها دست به دست هم داد و از اینها مهم‌تر ورود همین ویروس هندی از مرزهای شرقی و جنوبی بود که کار را به مراتب سخت کرد و امروز تقریبا با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.

اساسا حضور طولانی ویروس در یک بخشی از کشور و بعد انتقال آن به بخش دیگر به طور طبیعی با یک جهشی مواجه است. یعنی یک ویروس در یک استانی می‌ماند بعد از این استان منتقل می‌شود. خودِ این به معنی یک جهش داخلی است. اگر از خارج هم نیاید، در خودِ داخل هم به طور طبیعی با یک جهش‌های جدیدی مواجه می‌شویم.

اگر بخواهیم به طور کلی از این ویروس فاصله بگیریم، کلاً باید در داخل کشور در استانهای مختلف کاملا از این ویروس جدا شده و فاصله گرفته باشیم. کشورهای همسایه و بقیه جهان هم باید شرایط مناسبی داشته باشند، والا همه تلاش‌مان را می‌گذاریم مثلا مرز را کنترل می‌کنیم، البته این موثر است، یعنی در سرعت ورود موثر است، سرعت را کُند می‌کند، ولی به هر حال از یک جایی وارد می‌شود و هر چه هم در مرز تلاش کنیم، در استانها تلاش می‌کنیم تا سفر استانی به استان دیگر به راحتی صورت نگیرد یا ممنوع شود، ولی به هر حال با یک فاصله زمانی از استانی به استان دیگر دومرتبه منتقل می‌شود. یعنی همه تلاشها در واقع یک مقدار انتشار ویروس را به تعویق می‌اندازد، اما اصلِ انتشار و انتقال و حتی جهش را متاسفانه در سراسر کشور به یک صورتی شاهد هستیم.

برای اینکه بتوانیم از این ویروس فاصله بگیریم و مشکلات مردم، هم مشکلات جسمی و سلامت مردم، هم مشکلات روحی مردم، هم مشکلات معیشت مردم را برطرف کنیم، مسلما بهترین راه این است که از ویروس فاصله بگیریم. ویروس که می‌آید، یعنی نمی‌توانیم کاری کنیم، خودمان باید از ویروس فاصله بگیریم.

 فاصله گرفتن از ویروس این است که در اجتماعات شرکت نکنیم، ترددها را بسیار کم کنیم، از ماسک و همه وسایل حفاظتی استفاده کنیم، از وسایل بهداشتی استفاده کنیم و پروتکل‌ها را کامل مراعات کنیم.

امروز اعلام شد که به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل عمل می‌شود. این خیلی پایین است. توقع این است که در سطح ۸۵ درصدی، ۹۰ درصدی پروتکل ها در کشور اجرا و عمل شود، نه ۴۸ درصد، این سطح رعایت پروتکل پایین است. ویروس هندی هم که وارد شده، تابستان هم که هست، اجتماعات هم خدای ناکرده مراعات نشود، دورهمی‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی هم باشد، در رستوران‌ها مراعات نشود، پیداست که در کشور چگونه خواهد شد و مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آید.

بنابراین یک راه حل اصلی برای اینکه کشور و جان مردم حفاظت بشود، فاصله گرفتن در چارچوب پروتکل‌ها از ویروس است. این دستور اول است که همیشه باید به عنوان یک دستور مهم مورد مراعات قرار گیرد.

مورد دوم واکسیناسیون است، واکسن را هر چه بیشتر بتوانیم وارد کشور کنیم و تزریقات انجام بگیرد می‌تواند بسیار موثر باشد. الحمدالله بیش از ۷ میلیون واکسن تزریق شده و دو میلیون دوز واکسن دیگر هم علاوه بر این ۷ میلیون توزیع شده و اینها هم به تدریج تزریق خواهد شد. به اضافه در طول این هفته ۶، ۷ میلیون دوز دیگر وارد کشور می‌شود و در مرداد ماه مقداری در حدود یک میلیون و خرده‌ای دوز واکسن داخلی هم می‌توانیم استفاده کنیم. در مجموع در یکی دو هفته آینده حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن می‌توانیم در دسترس داشته باشیم و تزریق کنیم.

اگر این ۱۰ میلیون دوز در اختیار باشد، تزریق آن هم ظرف ۲۰ روز تا دو سه هفته می‌تواند انجام بگیرد. به این ترتیب انشاءالله وعده‌ای که به مردم دادیم که تا پایان این دولت افراد ۶۵ سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه ای واکسینه شوند، این کار انجام خواهد شد. حتی در برخی از استانها افراد ۶۰ سال به بالا هم الان از واکسن استفاده می‌کنند، در برخی از استانها ۵۰ سال به بالا هم استفاده می‌کنند و در برخی از نقاط مرزی و جزایر حتی از ۱۸ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند.

 امیدواری به بازگشایی مدارس در مهرماه 

برای بحث مدارس هم که انشاءالله امیدواریم شرایطی باشد که در مهر ماه مدارس بازگشایی شود، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمین عزیز مدنظر قرار داده اند. برای اساتید دانشگاه و همچنین برای عشایر و گروههایی که اعلام شده، آنها هم از واکسن استفاده خواهند کرد.

بنابراین در بخش واکسن طبق وعده‌مان تا پایان این دولت عمل خواهیم کرد. انشاءالله واکسن‌های داخلی هم یکی که به بازار واکسیناسیون آمده، امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان این دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم بیایند.

 تزریق واکسن نباید باعث کنارگذاشتن پروتکل های بهداشتی شود

پس به غیر از بحث پروتکل مساله واکسن است که این کار را داریم انجام می‌دهیم، اما در عین حال مردم عزیز ما باید بدانند که تزریق واکسن نباید عاملی باشد که آنها فکر کنند پروتکل‌های بهداشتی را باید کنار بگذارند. کسی که واکسن تزریق می‌کند، البته واکسن اگر دو دوز آن تزریق شود خیلی در کاهش مرگ و میر موثر است، اما در اینکه جلوی ابتلا را حتما بگیرد این چنین نیست. برای اینکه این ویروس مرتب جهش پیدا می‌کند و ابتلا و مشکلات پس از آن خواهد بود.

بنابراین حتما باید از وسایل بهداشتی استفاده و پروتکل‌ها را رعایت کنیم. بسیاری از کشورها هم که بعد از واکسن پروتکل‌ها را کنار گذاشتند پشیمان شدند و الان دارند برمی‌گردند دومرتبه به مردم توصیه می‌کنند از واکسن استفاده کنید، اما دومرتبه از اجتماعات پرهیز کنید.

بنابراین این کار هم باید انجام بگیرد. حتی اگر قادر باشیم در آینده تمام مردم را واکسینه کنیم، یعنی تمام کشور واکسینه بشوند، همه ۱۸ سال به بالا هم واکسن بزنند، اگر کشورهای اطراف ما، اگر کشورهای منطقه یا حتی در جهان کشورهایی باشند که در آنجا کرونا باشد، باز هم ممکن است دومرتبه بیاید و سرایت کند. پس مصونیت کافی آن زمانی است که واکسیناسیون در همه کشورها انجام بگیرد. به همین دلیل کشورهای اروپایی هم که از واکسن استفاده کردند و در سطح وسیعی واکسیناسیون انجام دادند، ولی چون کشورهای دیگر در اطراف آنها یا در افریقا یا در آسیا یا در آمریکای لاتین استفاده نکردند، می‌بینیم دومرتبه این ویروس جهش یافته وارد شده است. درست است وقتی وارد می‌شود به آن صورت سابق مرگ و میر نیست، اما ابتلا و اشغال تخت و اینها هست و به هر حال مشکلات را به وجود می‌آورد.

بنابراین همه توان خود را باید به کار ببریم که جلوی عادی‌انگاری را در جامعه بگیریم. مردم باید احساس کنند که این ویروس وجود دارد، چرخه انتقال و سرایت وجود دارد و این بیماری همچنان می‌تواند برای مردم خطرناک باشد.

بنابراین همه باید به پروتکل‌ها عمل کنیم. زمان مصونیت هم زمانی نیست که مردم کشور ما واکسن بزنند. مصونیت از این بیماری زمانی است که کل مردم جهان بتوانند از واکسن  استفاده کنند و چون تا آن زمان فاصله داریم بنابراین باید برای زندگی در شرایط کرونایی و اجرای همه پروتکل‌ها برای یک مدت طولانی خودمان را آماده کنیم، انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    27 1
    بخدا اگر تو و گروهت بريد همه مشكلات حل ميشود!!!
    • NL ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      9 8
      این نگاه ساده انگارانه ای است. شاید بعضی موانع برای رفع مشکلات برداشته بشه اما اصل مشکل سر جاشه و جز با تلاش و ندبیر حل نمیشه.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      7 2
      درود بر شما
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      11 1
      ساده انگارانه ساده لوحانه اصلا ابلهانه!!!!فقط بدانید تک تک مردم ایران برای رسیدن به روز رفتن دولت روحانی نفس هایشان را میشمارند!!!
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      9 1
      اصل مشکل نفوذ تفکر غربگدایی و مانمی توانیم در بدنه مدیریت کشور است که با عوض شدن مدیران اشرافی و نجومی خوار و بعضاً دوتابعیتی با مدیران انقلابی و دلسوز مردم و کشور قابلیت حل شدن دارد
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    11 0
    ﺍﺯ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﺷﯿﺦ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻋﺠﺐ ﭘﻨﺠﻪ ﺭﺍ باز ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻭﺟب
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    7 0
    شما که اصلا نیستید و همیشه فاصله گرفتند امثال مثل من بدبخت کرونا گرفتیم و گوشه خونه افتادیم
  • DE ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    12 0
    بهترین راه این است که ما از ویروس کرونا فاصله بگیریم/ من خودم هر وقت ویروس کرونا میبینم سریع راهم را کج میکنم میرم طرف غرب منظور راهم را کج میکنم میرم در حالت قهر تا کرونا بداند هَزار بار هم بیایدما باز سرش را کج میکنیم و آشتی نمیکنیم .گفتی آشتی راستی از دولت آشتی ملی چه خبر؟؟
  • سوخته IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    11 0
    ... انشاالله بزودی شاهد بازخواستتان باشم
  • دکتر یوسف اویسی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    9 2
    تا کی می خواهید گزینه فرار از کرونا را انتخاب کنید؟ تا کی به ماسک و واکسن امید بسته اید؟ خواهید دید تنها چاره کار کاهش التهاب مزمن است. شاید کهش ساده التهاب مزمن برای واکسن فروش ها و دارو فروش ها نان و اب نداشته باشد. اما مردم را راحت می کند.
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    9 0
    تو خودت ...
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    10 0
    ان شاءالله از ۱۲ مرداد فاصله می گیریم!
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    15 0
    من شک ندارم تنها کسی که از کشدار شدن مسئله کرونا خرسند و شاد است شخص رییس جمهور است که دو ساله افتضاحات و کم کاری خود و دولتش را بعد از ترامپ به گردن کرونا می اندازد
  • محمدایوب IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    13 0
    8سال سعی کردیم ازویروس منحوس طاعون بنفش که جان مردم را گرفت فاصله بگیریم. ولی مثل کنه چسبیده ول نمیکنه.ویروس کرونا پیش اون چیزی نیست باید لنگ بندازه.
  • شاهکار IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 7
    بعید می دانم،با ریختن تقصیران بر سر ،گروهی خاص، مشکلات حل شود، دست بدست هم دهیم به مهر،،،،،،میهن خویش زا کنیم آیاد
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    7 0
    خسته نباشید آقای دوربینی
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    8 0
    اداره کردن ایران چه آسونه کلا مثل خونه ماست که همه چیز رو پیشی میاره و می بره پیشی برد و پیشی آورد و یا پیشی انجام داد و پیشی خورد! یک روز میگی جنگه یک روز بهانه تحریم روز دیگه باد و بارون و خشک سالی این میاید میگه مقصر قبلی بود اون میاد باز مقصر فبلیه یک روز خطر جنگ یک روز داعش یک روز آمریکا یک روز اسرائیل یک روز عربستان حالا هم خدا رو شکر کرونا با تحریم
  • کارشناس IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    6 0
    سلام علیکم و عجب ، جناب آقای شیخ حسن روحانی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران ، خودتان به تنهایی به این نتیجه ی شکرف رسیدین و یا از رییس دفتر و سخنگوی محترمتان نیز کمک گرفته اید ؟
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      3 0
      برادر عباد (دکتر علی) ربیعی و محمود خان واعظی کمک کردند.
  • DE ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    5 0
    همه مثل شما نمی توانند زیر باد کولر در شمال شهر لم بدهند و با راننده رفت وآمد بکنند و نوکر و محافظ خریدشان را درب منزل تحویل بدهد .. مردم ناگزیرند در زندگی روزمره با ویروس کرونا روبرو بشوند در بازار و مطب دکتر و مترو و اتوبوس و تاکسی و ادارات و داروخانه وبانک و محل کار و درمانگاه و بیمارستان و جاهای دیگر ...یارو اصلا توی باغ نیست !
  • AT ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    2 0
    نه بهترین راه اینست که شما ما رو زودتر ول کنی بری!
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 0
    حرف نزنه بهش میگنن لالی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس