پیدا و پنهان واکسیناسیون در ایران/ واکسن ها کجا مانده اند

شرایط کرونایی کشور ایجاب می‌کند که روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد و این در حالی است که دو واکسن تولید داخل هم مجوز مصرف اضطراری گرفته اند، اما هنوز بر مدار حرکت لاک‌پشتی قرار داریم‌.

به گزارش مشرق، روند واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشور با توجه به ورود به پیک پنجم کرونا، همچنان آهسته و آرام پیش می‌رود. این در حالی است که به تازگی و در دو هفته گذشته برای دو واکسن تولید داخل، مجوز مصرف اضطراری صادر شده است.

آن طور که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده است؛ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دوز اول واکسن کرونا را زده‌اند.

بیشتر بخوانید:

قطعی برق چه بلایی سر بیماران کرونایی می‌آورد؟

بر اساس همین گزارش، دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دوز رسید.

واقعیت امر این است که فقط دو میلیون نفر در کشور فعلاً در شرایط ایمنی قرار گرفته اند. البته با توجه به جهش‌های ویروس، معلوم نیست همین دو میلیون نفر هم علیه بیماری کرونا واکسینه شده اند. اما، هر چه است، اینکه فعلاً همین دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر در کشور توانسته اند دو دوز واکسن کرونا را دریافت کنند.

سوالی که مطرح است، اینکه چه زمانی روند واکسیناسیون سرعت خواهد گرفت تا شرایط کشور برای عادی شدن زندگی فراهم شود.

واکسن کووایران برکت چه شد

تقریباً در فاز سه کارآزمایی بالینی بود که عنوان شد یک میلیون دوز از واکسن کووایران برکت آماده تحویل به وزارت بهداشت است. اما، با گذشت دو هفته از صدور مجوز مصرف اضطراری برای این واکسن داخلی از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، مقامات وزارت بهداشت عنوان می‌کنند کمتر از ۴۰۰ هزار دوز واکسن کووایران برکت را تحول گرفته اند. این در حالی است که قرار بود تا کنون بالغ بر ۳ میلیون دوز از این واکسن تحویل وزارت بهداشت شود.

حسن جلیلی مدیر گروه واکسن سازی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در تیرماه بیش از چهار میلیون دوز واکسن تولید شود، گفت: در فاز دوم با راه‌اندازی خط تولید جدید میزان تولید واکسن به ۱۰ میلیون دوز خواهد رسید و در شهریور بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کوو ایران برکت در هفته تولید می‌شود، افزود: ظرفیت تجمعی این نوع از واکسن تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به ۵۰ میلیون دوز واکسن خواهد رسید.

از واکسن ایران و کوبا چه خبر

واکسن تولید مشترک کوبا و انستیتوپاستور ایران نیز در کشورمان مجوز مصرف اضطراری گرفته است، اما از این واکسن هم فعلاً خبری نیست.

احسان مصطفوی، مدیر طرح واکسن مشترک کوبا و انستیتو پاستور ایران گفت: هم‌اکنون تولید واکسن پاستوکووک در انستیتو پاستور در حال انجام است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود سه میلیون دوز واکسن تولید و روانه بازار کنیم و امیدواریم از پاییز سال آینده این ظرفیت تولید را افزایش دهیم.

مصطفوی گفت: مطالعات در ایران و کوبا نشان می‌دهد که واکسن پاستوکووک در برابر گونه‌های متفاوت ویروس کرونا ایمنی‌زایی دارد.

زمان آغاز واکسیناسیون عمومی در ایران

بر اساس اظهارات وزیر بهداشت، قرار است برنامه واکسیناسیون عمومی با استفاده از ظرفیت تولید واکسن کووایران برکت، از هفته آینده آغاز شود. این در حالی است که گفته می‌شود چنین اقدامی حداقل تا هفته آینده شدنی نیست و نمی‌توان زودتر از مهر و آبان ۱۴۰۰ به فکر واکسیناسیون عمومی بود. زیرا، هر آنچه را که قرار بود طبق برنامه از محل خرید واکسن‌های خارجی استفاده کنیم، هنوز به نیمه هم نرسیده است و تاکنون کمتر از ۸ میلیون دوز از مجموع ۲۰ میلیون دوز واکسن وارداتی به دست ما رسیده است.

از طرف دیگر، روند دسترسی به واکسن‌های تولید داخل نیز به شکلی نیست که بتوان امیدوار بود بتوان به زودی حجم زیادی واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

وعده‌های بر زمین مانده مسئولان وزارت بهداشت

با آغاز برنامه ملی واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ که از اسفند ۱۳۹۹ با تزریق واکسن‌های وارداتی به کادر درمان کلید خورد، مسئولان وزارت بهداشت مدام به مردم وعده‌هایی داده اند مبنی بر اینکه به زودی تمامی گروه‌های هدف واکسینه می‌شوند. این در حالی است که بیش از ۵ ماه از شروع واکسیناسیون در کشور گذشته و هنوز نتوانسته ایم حتی کادر درمان را کامل واکسینه کنیم. همچنین از گروه‌های مختلف سنی سالمندان نیز، تعداد کمی دو دوز واکسن را گرفته اند.

در همین حال، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی است که جمعیت هدف کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسینه می شوند.

بر اساس این ادعا، باید حداقل ۶۰ میلیون ایرانی دو دوز واکسن خود را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ دریافت کنند تا بتوان ایمنی جمعی را ایجاد کرد. حال این سئوال مطرح است که آیا می توان امیدوار بود از امروز تا پایان سال ۱۴۰۰، ۵۸ میلیون نفر دیگر دو دوز واکسن خود را بگیرند!

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    28 3
    همش شعار و همش حرف مفت ، اینم بگم نوشدارو بعد از مرگ سهراب به درد نمیخوره
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    13 1
    همه این آمارهای (خواهد شد) را تقسیم بر ده بکنیم، تنظیم میشه.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    18 1
    آیا به جای ساخت چندین گونه واکسن ، بهتر نبود همه نیروهای درون کشور برای ساخت یک واکسن بسیج می شدند و زودتر و تندتر به دست مردم می رساندند؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    13 3
    واکسن های پشت درد بی تدبیری و خالی بندی نمکی وزیر بهداشت مانده اند که کشور و مردم معطل واکسن های داخلی نمود که هیچکدام از این واکسن ها تاکنون مراحل کامل را طی نکرده و هیچ سازمان معتبر جهانی آنها را تایید نکرده اند. همین امر شامل شد تا وضعیت واکسیناسیون در ایران از اکثریت کشورهای جهان بدتر باشد. در ترکبه بیش از 50 میلیون وتکسن زدن در ایران حذود یک دهم ترکیه
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    15 3
    صدها بار اینجا نوشتم و تایید نکردید این آقای نمکی یه سیاستمدار مکار ک داره بی عرضگی های خودشو با تملق و چاپلوسی مخفی می‌کنه حقا ک ملیجک پرستید
    • FR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      1 6
      ببند عقده ای. به جای تیم نمکی نیستی که با خون دل دارن فعالیت می کنند. خدا نگذره از امثال تو که دهن باز میکنی و تهمت می بندی به یه فرد مخلص و کاری.
  • BE ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 6
    چرا بسیاری از مردم تصور می کنند که واکس چیز خوبی است؟ چون به آنها چنین گفته می شود. و چه کسی به آنها می گوید؟ شرکت های دارویی از واکس درآمد کسب می کنند. و همینطور پزشکان. سیاستمداران برای موج سواری همراه می شوند! و در بالا تاکید تصدیق WHO را دارید که اتحادیه شرکت های دارویی است!
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      1 0
      حتی ایرانی و واکسن نورا و فخرا؟
  • BE ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    0 8
    واکسن جواب نیست که نیست -- ارتقا سیستم ایمنی است که جواب این بیماری ساخته دست بشر است و بس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس