بحران آموزش در آمریکای‌لاتین به دنبال همه‌گیری کرونا

با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و دوری میلیون ها دانش آموز از کلاس های درس، کارشناسان معتقدند که آمریکای لاتین اکنون با بحران آموزش به دنبال همه‌گیری کرونا روبرو بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، این کارشناسان اعلام کردند که دانش آموزان در منطقه آمریکای لاتین در یک میزان هشدار دهنده ای در حال ترک مدارس شان هستند.

دو تن از فرزندان گلوریا واسکز یک شهروندان منطقه آمریکای لاتین طی دوران همه گیری کرونا پیشتر مدرسه را ترک کرده اند به طوریکه یکی از فرزندانش که هشت سال سن سال دارد، همچنان در انجام چهار عمل اصلی ریاضی مشکل دارد.

گلوریا از  این فرزند ۸ ساله اش می پرسد که یک به علاوه یک چند می شود که او پاسخ می دهد: چهار.

منطقه آمریکای لاتین که در دومین سال مواجهه با چالش همه‌گیری کرونا روبرو بوده، اکنون در پس این چالش با بحران آموزش نیز روبرو است. براساس اعلام یونیسف امریکای لاتین بیشتر از هر منطقه ای در جهان با طولانی‌ترین دوران تعطیلی مدارس روبرو بود.

در حالیکه بیشتر دانش آموزان در کشورهای ثروتمند به کلاس های درس بازگشته اند، ۱۰۰ میلیون دانش آموز در آمریکای لاتین همچنان یا به صورت کامل و یا به صورت نیمه وقت در مسیر آموزش مجازی قرار دارند.

مقامات و کارشناسان ضمن هشدار در مورد پیامدهای این مسئله می گویند: با توجه به افول اقتصادها در آمریکای لاتین به دلیل همه‌گیری کرونا و کاهش چشمگیر حضور در کلاس های درس، کودکان زیادی در سنین مدارس ابتدایی و بالاتر در حال ترک تحصیل هستند و به جای آن در هر جایی که می توانند مشغول به کار می شوند.

بانک جهانی پیشتر برآورد کرده بود که میلیون ها کودک در آمریکای لاتین ممکن است سیستم آموزشی و مدارس این کشور را ترک کرده باشند. در مکزیک ۱.۸ میلیون کودک و جوان مدارس خود را رها کرده اند که دلیل‌ آن همه‌گیری کرونا یا مشکلات اقتصادی بوده است.

در اکوادور نیز حدود۹۰ هزار دانش آموز ابتدایی و بالاتر  کلاس های درس را ترک کرده اند و این آمار در پرو حدود ۱۷۰ هزار نفر بوده است. مقامات نگران هستند که آمارهای واقعی در این رابطه بسیار بیشتر از موارد اعلامی باشد.

بیش از پنج میلیون کودک در برزیل نیز هیچ دسترسی به آموزش طی دوران همه گیری کرونا نداشته اند که براساس اعلام یونیسف در بیش از ۲۰ سال اخیر مشاهده نشده است.

این در حالی است که یکی از دستاوردهای مهم نیم قرن گذشته در آمریکای لاتین، افزایش دسترسی به امور آموزشی بوده به طوریکه دختران، دانش آموزان فقیر و اقلیت های بومی و نژادی توانسته بودند از این دستاورد نفع ببرند.

اما اکنون خطر جدی بخش آموزش آمریکای لاتین را تهدید می کند و امکان دارد این دستاورد سالها فعالیت سخت و حصول پیشرفت در بخش آموزش را به عقب براند.

امانوئل دی گروپلو از بانک جهانی در این رابطه گفت: این یک بحران مربوط به نسل‌هاست.

وی ضمن درخواست از دولتها برای بازگردندان هرچه سریعتر کودکان به کلاش های درس افزود: زمانی برای از دست رفتن در این مسیر وجود ندارد.

همه‌گیری کرونا پیامدها و چالش‌های طاقت فرسایی را در سراسر جهان به همراه داشته است اما آمریکای لاتین در مقایسه با دیگر مناطق جهان با بحران سخت تر و طولانی تر در این راستا روبرو شده است.

بحران آموزش در آمریکای‌لاتین به دنبال همه‌گیری کرونا

این منطقه با دارا بودن کمتر از ۱۰ درصد جمعیت جهان، حدود یک سوم از کل فوتی های ناشی از کرونا را داشته است و با توجه به اینکه میزان واکسیناسیون در بیشتر مناطق‌ آن کم بوده،  این ویروس همچنان در حال ویران کردن آمریکای لاتین است.

از زمان آغاز همه گیری کرونا، آمریکای لاتین با برخی از بدترین سوابق همه‌گیری روبرو شد. هنوز هم برخی کشورهای آمریکای جنوبی میزان بالای مرگ و میر روزانه را به دلیل ابتلا به کرونا تجربه می‌کنند.

بانک جهانی هشدار می دهد، در صورتی که محدودیت های کرونای لغو نشوند و دانش آموزان بزودی به کلاس های درس بازنگردند، بیشتر کودکان ممکن است هرگز به مدارس شان بازنگردند.

حتی آنهایی که بتوانند به مدارس بازگردند، با ماهها و حتی سالها کمبود آموزش روبرو هستند.

برخی تحلیل گران نگرانند که  آمریکای لاتین با چالش یک نسل بدون آموزش روبرو شود.

پیش از این سازمان تجارت جهانی با تاکید بر اینکه بهبودی اقتصادی کشورها به میزان پیشرفت طرح‌های واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ بستگی دارد، نسبت به خطر عقب‌ماندگی اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین در دوران پس از همه‌گیری کرونا هشدار داد.

آمریکای لاتین که جزء آسیب پذیرترین مناطق جهان بر اثر همه گیری  کرونا بود، نه تنها به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش مرگ و میرهای ناشی از آن، بلکه براساس عوامل متعدد دیگری مانند تغییرات اقلیمی، سوء مدیریت ها و وخامت روزافزون بازار کار و تحریمها  شاهد گسترش فقر و کمبود مواد غذایی در دهه های اخیر بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس