مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، رضا عامری مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین طرح آمایش آموزش عالی گفت: سند آمایش آموزش عالی یا همان سند راهبردی نظام آموزش عالی در وزارت علوم جمع‌بندی شد.

وی افزود: این سند برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی ارسال خواهد شد.

عامری با بیان اینکه پس از ارائه سند به این نهادها، بررسی‌هایی روی آن صورت خواهد پذیرفت، تصریح کرد: وظیفه وزارت علوم تنها تهیه طرح در بخش‌های مختلف به ویژه هدفمند کردن توسعه آموزش عالی، توسعه رشته‌ها و دانشگاه‌ها در استان‌ها و مناطق براساس توانمندی‌های استان‌ها بوده است که این گزارش‌های دریافتی از استان‌ها نهایی شده‌اند.

وی با اشاره به جزئیات این طرح اظهار داشت: این طرح از 5-6 قسمت تشکیل شده که یکی از آنها مبانی نظری و ارزشی بوده است که به تنهایی گزارشی 200 صفحه‌ای است ولی تقسیم نیروی انسانی در گروه‌های مختلف در استان‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی، گسترش و توسعه آموزش عالی فراملی مهمترین بخش‌های این گزارش است.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم درخصوص کاربرد فراملی سند آمایش آموزش عالی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری است که در منطقه از لحاظ ایدئولوژی و روحیه انقلابی الهام بخش دیگر کشورهاست، تصریح کرد: مرجعیت علمی که ما به دنبال آن هستیم طلب می‌کند که در درون مرزها محدود نشویم و فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

عامری افزود: در موضوع فراملی سند آمایش یکی از محورها جذب دانشجو از کشورهای منطقه و تربیت آنها در داخل کشور است؛ همچنین ارتباطات علمی، تبادل اساتید و دانشجو از دیگر محورهای این موضوع است.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم درخصوص  چرایی سهم کمتر رشته‌های کشاورزی نسبت به هنر در سند آمایش ملی اظهار داشت: سهم کشاورزی از آنچه اکنون است کمتر نخواهد شد؛ ضمن اینکه جامعه کشش زیادی برای جذب فارغ‌التحصیلان کشاورزی ندارد و عمده بیکاران آموزش عالی کشور دانشجویان این رشته‌ هستند.

وی وجود بیکاران رشته کشاورزی را دلیلی بر پیش‌برد توسعه کیفی دانشگاه‌ها دانست و توسعه رشته‌های کشاورزی و دامداری در تحصیلات تکمیلی را در این راستا تفسیر کرد.

عامری در ادامه با بیان این نکته که سهم رشته‌ها هنر در کشور بسیار ناچیز (4درصد)است، گفت: هنر در جامعه ما نقش اساسی دارد؛ که این موضوع در ایران که پیشینه مفتخری در زمینه هنر داشته است از اهمیت بیشتری برخوردار است و بر همین اساس در رشته‌های هنر، صنایع دستی توسعه خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم در خصوص برنامه‌ این وزارتخانه درخصوص تدریس آثار شهید آوینی در رشته‌های هنر و یا آثار شهید مطهری و حضرت امام خمینی در رشته‌های علوم انسانی گفت: در بخش تحول در علوم انسانی ما باید براساس بومی‌سازی و استفاده از دانش و ذخیره‌های علمی هنری داخل استفاده بیشتری کنیم؛ تیم‌هایی بر روی این مساله فعالیت می‌کنند که تاکنون غنی‌سازی در حوزه برنامه‌ریزی با این رویکرد صورت گرفته است.

به گفته عامری این مباحث یک فرآیند درازمدت و مستمر خواهد بود و یک شبه و یا 6 ماهه نمی‌توان این موضوع را بسط داد چراکه هزاران برنامه درسی کشور طی 30-40 سال گذشته شکل گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم درباره میزان کمبود هیات علمی در دانشگاه‌ها نیز اظهار داشت: توسعه شتابگون آموزش عالی در کشور باعث شده است که تربیت هیئت علمی از این فرآیند عقب بماند.

وی کمبود هیئت علمی را مربوط به همه بخش‌های علمی کشور در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی دانست و توسعه تحصیلات تکمیلی، افزایش سهمیه‌های بورس ارتقای مربیان را از عوامل کمک به حل مشکل کمبود هیئت علمی برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس