کد خبر 1212856
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
استعفای حریری؛ از مانور تا واقعیت/ ۳ سناریو پیش روی دولت لبنان بعد از برکناری سعد

در صورت استعفای سعد حریری از ماموریت تشکیل کابینه در لبنان ۳ سناریو پیش روی روند تشکیل دولت در این کشور وجود دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای به آخرین وضعیت تحولات سیاسی این کشور و پرونده تشکیل دولت پرداخته و نوشت، «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان پس از گذشت شش ماه از ماموریت خود برای تشکیل دولت و تحرکات متعدد و عجیبی که در این راستا انجام داد اکنون در حالتی از انزوا قرار گرفته و عامل این بحران وی در حال حاضر نه «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان است و نه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی این کشور؛ بلکه حامیان بین‌المللی حریری در این مرحله او را رها کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

شوک منفی فرانسه به سعد حریری

پیش از این «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و دولت وی تکیه گاه بزرگی برای سعد حریری محسوب می‌شدند؛ اما اکنون «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه قصد دارد به بیروت بیاید، بدون اینکه با سعد حریری دیدار کند. در این شرایط محافل نزدیک به سعد حریری اخباری منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه گزینه استعفای وی در حال بررسی است؛ به ویژه اینکه عربستان سعودی رسما اعلام کرده که نخست وزیری سعد حریری را رد می‌کند.

علاوه بر آن در شرایطی که حریری حساب زیادی روی مصر و فرانسه در سطح عربی و بین‌المللی باز کرده بود، وزیر خارجه فرانسه در سفری که به لبنان خواهد داشت خواستار ملاقات با میشل عون و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان شده و اسمی از سعد حریری به میان نیاورده است.

همچنین شایعه شده بود که تهدیدهای اروپا مبنی بر تحریم لبنان و مقامات این کشور حریری را به سمت استعفا سوق می‌دهد اما به نظر می‌رسد او بیشتر تمایل به فرار از مسئولیت دارد. منابع سیاسی معتقدند آنچه که موجب بی‌توجهی فرانسه به نخست وزیر مکلف لبنان شد این است که حریری ابتکار امانوئل ماکرون برای برگزاری یک جلسه آشتی با جبران باسیل در پاریس را رد کرد. شاید ماکرون آخرین متولی بین‌المللی حریری نباشد، اما او کسی است که طی سالهای اخیر بیشترین حمایت را از نخست وزیر مکلف لبنان به عمل آورده و کسی بود که ارتباطات بین‌المللی را برای آزادی سعد حریری در روز ربوده شدن وی در عربستان مدیریت می‌کرد.

در این شرایط و قوت گرفتن احتمال استعفای حریری منابع لبنانی گزینه‌های جایگزین وی را مورد بررسی قرار داده‌اند و ۳ احتمال در این زمینه وجود دارد:

- نخست وزیری نجیب میقاتی که دولتی متشکل از ۲۴ وزیر از جمله ۶ سیاستمدار و ۱۸ فرد متخصص و غیر حزبی تشکیل می‌دهد.

- نخست وزیری فواد مخزومی که مورد تایید رئیس جمهوری لبنان نیز هست و «دیوید هیل» معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر اخیر خود به بیروت درباره وی صحبت کرد.

- نخست وزیری شخصی که خود حریری انتخاب و عربستان سعودی آن را تایید می‌کند.

اما در این بین چندی سوال مطرح می‌شود:

- سعد حریری در گزینه استعفا جدی است یا این که طبق معمول گذشته مانور می‌دهد تا حامیان خود را برای امتیاز دادن به وی و همچنین خریدن زمان تحت فشار قرار دهد؟

- اگر حریری استعفا دهد در موضع مخالف با دولت قرار می‌گیرد یا اینکه به دنبال مشارکت در مورد یافتن جایگزین برای خود به دنبال حل و فصل بن‌بست سیاسی لبنان خواهد بود؟

- در صورت کنار رفتن سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان آیا فرانسه و عربستان سعودی در کنار ایالات متحده به تلاش‌های خود برای جایگزین کردن اولین نامزد مورد نظر خود یعنی «نواف سلام» برمیگردند؟ و طرف‌های مخالف این گزینه چه موضع‌گیری خواهند داشت؟

در هر صورت گزینه استعفای سعد حریری در این مرحله وجود دارد و باید منتظر تحرکات جدی از جانب نخست‌وزیر مکلف لبنان باشیم تا مشخص شود، مطرح شدن بحث استعفای وی یک مانور است یا او واقعا قصد کناره‌گیری دارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس