کد خبر 1211988
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
لبنان| شوک منفی فرانسه به سعد حریری/ نشست حزب‌الله در همبستگی با قدس

وزیر خارجه فرانسه قصد دارد سفر خود به لبنان را محدود به دیدار با میشل عون و نبیه بری کند که یک شوک منفی برای سعد حریری تلقی می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الجمهوریه منابع سیاسی آگاه لبنان از روند تشکیل دولت در این کشور اعلام کردند که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه طی سفری که به بیروت انجام می‌دهد با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور دیدار می‌کند و نشستی با سایر طرف‌های درگیر در پرونده تشکیل کابینه نخواهد داشت.

نکته قابل توجه در این میان عدم توجه وزیر خارجه فرانسه به «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان است که یک شوک منفی برای سعد حریری تلقی می‌شود؛ به ویژه اینکه این اقدام لودریان با فشارهای فرانسه برای از بین بردن موانع تشکیل دولت در لبنان مغایرت دارد.

منابع سیاسی لبنان در این زمینه گزارش دادند که اگر وزیر خارجه فرانسه در تصمیم خود برای دیدار با مقامات لبنانی و گسترش دایره رایزنی‌ها جهت تامین شرایط لازم برای تشکیل سریع دولت تجدیدنظر نکند به این معنی است که پاریس کسانی که مانع تشکیل می‌شوند و کسانی که درصدد تسهیل این روند هستند را در یک ترازو قرار داده؛ حتی اگر به قیمت از بین رفتن ابتکار فرانسه در لبنان شود.

دو منبع آگاه در این زمینه گفتند که وزیر خارجه فرانسه قرار است تا روز ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) به لبنان سفر کند.

فرانسه تلاشهای بین المللی را برای نجات لبنان از بدترین بحران خود از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ در دست دارد اما از ۸ ماه پیش تاکنون هنوز نتوانسته است تا سیاستمداران رقیب را متقاعد کند که نقشه راه اصلاحات را تصویب کنند یا دولت جدیدی را تشکیل دهند تا راهی را برای دریافت کمک های بین المللی باز کند.

به همین سبب این کشور و اتحادیه اروپا در حال ایجاد یک نظام تحریم برای لبنان هستند که در نهایت ممکن است شامل مسدود کردن دارایی ها و تحمیل ممنوعیت سفر باشد که اجرای آن به زمان نیاز دارد.

با این حال برخی منابع دیپلماتیک گفتند که فرانسه قصد دارد تا صدور روادید مقامات خاص را برای افزایش فشار بر برخی از بازیگران سیاسی در لبنان متوقف کند.

از سوی دیگر منابع کاخ نخست وزیری لبنان به نقل از سعد حریری اعلام کردند که شرایط بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت مانند قبل آن نخواهد بود و حریری در حال بررسی همه احتمالات است.

این منابع درباره احتمال برقراری ارتباط میان حریری و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان اعلام کردند که این فرضیه رد می‌شود؛ چرا که باسیل در رایزنی‌های پارلمانی نامی از حریری به میان نیاورد و امروز جبران باسیل اولین کسی بود که همکاری با نخست وزیر مکلف لبنان را رد کرد . رئیس جریان آزاد ملی از انتخاب سعد حریری راضی نبود و بارها اعلام کرده که رأی اعتماد به دولت او نمی‌دهد.

همچنین سعد حریری اعلام کرده که تنها رئیس جمهور شریک اصلی او در تشکیل دولت محسوب می‌شود و قبل از تشکیل کابینه هیچ دیداری با هیچ یک از نیروهای سیاسی نخواهد داشت.

نشست حزب‌الله در همبستگی با مردم قدس

از سوی دیگر بسیج آموزشی حزب الله در صیدا نشستی با حضور جوانان در همبستگی با قدس اشغالی و فلسطینیان این شهر برگزار کرد. این نشست با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان فلسطینی و شماری از جوانان در بسیج آموزشی حزب الله برگزار شد. شیخ «زید ضاهر» مسئول منطقه صیدا در حزب‌الله نیز در این نشست حضور داشت.

حاضران در این نشست بر حمایت از مردم فلسطین و مقاومت این کشور به ویژه آزادگان در قدس اشغالی که بار دیگر در برابر رژیم غاصب صهیونیستی به پا خواسته‌اند تاکید و اعلام کردند که این تحرکات به شکل آشکار موضع برخی از سازشکاران عرب را در عادی‌سازی روابط با دشمن اشغالگر روشن کرد.

مسئولان لبنانی در این جلسه خطاب به جوانان قدس و فلسطین گفتند، ما دست شما را می‌گیریم و اعلام می‌کنیم که در کنار شما هستیم و از شما حمایت می‌کنیم. ما همچنین در دروازه های فلسطین منتظر شما هستیم تا وارد سرزمین خود شوید و در کنار یکدیگر فلسطین را از آلودگی‌های صهیونیست‌ها آزاد کنیم.

نمایندگان حزب الله در ادامه این نشست اشاره کردند که چندین استراتژی اساسی در این زمینه وجود دارد که از آغاز فعالیت‌ها برای حمایت از آرمان فلسطین شروع می‌شود. به ویژه در این مرحله حساس باید از مسئله فلسطین به هر شکلی در همه پایتخت‌های جهان عربی و اسلامی دفاع شود. همچنین نباید اهمیت رسانه‌ها را در این زمینه نادیده بگیریم و مقابله با پروژه عادی‌سازی نیز از جمله دیگر مسئولیت‌های اعراب و مسلمانان برای حمایت از آرمان فلسطین است.

در پایان توافق شد که جلسات دوره ای برای خدمت به آرمان فلسطین در لبنان برگزار و یک برنامه کاری مشترک میان جوانان لبنانی و فلسطینی در این زمینه تدوین شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 0
    فرانسه مجبور به بازبینی سیاست خارجه خود و اصلاح آنست....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس