پرس تی وی

اکبری: خشم صهیونیست‌ها نتیجه موفقیت پرس‌تی‌وی است و نشان می‌دهد که این شبکه توانسته آنها را در موضع انفعال قرار دهد. به صورت کلی وقتی دشمن با یک رسانه برخورد می‌کند که آن را موثر بداند.

به گزارش مشرق، اخیرا یکی از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی در گزارشی به قلم سث جی. فرانتزمن، تحلیلگر امور خاورمیانه این رژیم، ضمن ابراز ناخرسندی خود از جایگاه پرس‌تی‌وی، به بررسی مواضع و اقدامات احتمالی ایران در مقابله با آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «ایران از طریق شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی، به اقدامات خود اعتبار می‌بخشد.»

این در حالی‌ست که شبکه العربیه متعلق به دولت سعودی بارها علیه شبکه‌های برون مرزی ایران به ویژه پرس‌تی‌وی موضع گرفته و فعالیت این شبکه را به سود محور مقاومت به باد انتقاد گرفته است؛ اما به راستی چرا خشم مقامات سعودی و صهیونیست از فعالیت یک شبکه خبری انگلیسی زبان، در بیان رسانه‌های عربستان و اسرائیل نمایان می‌شود.

دکتر حسین اکبری، کارشناس مسائل بین‌الملل در این خصوص گفت: خشم صهیونیست‌ها نتیجه موفقیت پرس‌تی‌وی است و نشان می‌دهد که این شبکه توانسته آنها را در موضع انفعال قرار دهد. به صورت کلی وقتی دشمن با یک رسانه برخورد می‌کند که آن را موثر بداند.

این استاد دانشگاه درخصوص فعالیت شبکه‌های عربستان سعودی به ویژه العربیه علیه رسانه‌های ایران اظهار کرد: تلویزیون‌های سعودی خارج از منافع آمریکا و اسرائیل کار نمی‌کنند، بلکه آنها یک مثلث هماهنگ علیه محور مقاومت و بر ضد مردم منطقه هستند.

وی ادامه داد: گرچه عربستان یک کشور مسلمان است؛ اما آل‌سعود اکنون بازیچه اسرائیل و در اختیار آمریکا قرار دارد. در نتیجه سعودی‌ها یمن را ویران کردند و کار دیگری نیست که علیه مردم مظلوم مرتکب نشده باشند. ارتش سعودی تنها می‌تواند مردم بیشتری را بکشد و ریاض هیچ افق روشنی در آینده منطقه ندارد. در نتیجه ریاض در شرایط وخیمی قرار دارد و نکته مهم‌تر اینکه آسیب جدی به دولت سعودی برای آمریکا به شدت خطرناک است.

افشاگری رسانه‌ای علیه رژیم آل‌سعود؛ چرا و چگونه؟!


این کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: آل‌سعود برای پایان دادن به جنگ یمن به شدت تحت فشار آمریکاست؛ چون نه توان ادامه دادن به این وضعیت را دارد و نه می‌تواند پیروز شود. آنچه دیده می‌شود این است که یمنی‌ها هر روز قوی‌تر ظاهر می‌شوند و سعودی در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد.


اکبری درخصوص اینکه چرا بقای دولت سعودی برای آمریکا مهم است، تاکید کرد: آمریکا تلاش داشت تا رژیم پهلوی را ابزاری برای بقای استیلای خود بر خلیج ‌فارس قرار دهد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نقش را بر عهده رژیم بعثی قرار داد و پس از نابودی دولت صدام، تلاش کرد تا عربستان را بر منطقه خلیج فارس مسلط کند که بتواند همچنان منابع این منطقه را به یغما بَرد بنابراین اگر آمریکا نقش ژاندارمی عربستان را در خلیج فارس از دست بدهد سراسر منطقه را از دست داده است؛ چرا که دولت دیگری در خلیج‌فارس نیست که بتواند این نقش را برای آمریکا ایفا کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: واشنگتن از منابع مالی عربستان به ویژه نفت، برای تامین مالی جریان‌های تکفیری- وهابی علیه محور مقاومت استفاده می‌کند؛ پس ایالات متحده نیازمند بقای عربستان است تا منافع نامشروعش همچنان برقرار باشد.
به نظر این کارشناس بین‌الملل، عربستان عامل آمریکا برای زیر سلطه ماندن مصر و سوئز است و اگر عربستان سعودی در جنگ یمن به شکل کامل شکست بخورد، هم بحرین و هم دیگر کشورها از سیطره آمریکا آزاد می‌شوند.


پرس‌تی‌وی و کمک به نجات مردم عربستان
یک سؤال مهم در فعالیت رسانه‌ای این است که روایت ظلمی که به مردم الاحساء (در شرق عربستان) می‌شود، آیا به سود مردم آن منطقه است یا زمینه فشار بیشتر دولت سعودی به شیعیان شرق عربستان را فراهم می‌کند؟ دکتر اکبری در این خصوص تاکید کرد: قطعا بازنمایی شرایط منطقه الاحساء و سرکوبی توسط دولت سعودی که انجام می‌شود به سود مردم آن منطقه است و پرس‌تی‌وی می‌تواند صدای مردم الاحساء باشد.
این کارشناس غرب آسیا ادامه داد: علاوه ‌بر یمن و استان الاحساء، شبکه‌های برون‌مرزی ما و به ویژه پرس‌تی‌وی باید جنایات رژیم سعودی علیه ملت بحرین را پررنگ‌تر از گذشته روایت کنند. البته علاوه ‌بر شیعیان عربستان، اهل سنت و اصولا هر کسی که خارج از خاندان سعود قرار دارد، زیر سرکوب و ظلم قرار دارد تا جایی که عربستان کم جمعیت، بیشترین تعداد زندانی و اعدام را در منطقه غرب آسیا دارد.
 وی بااشاره به اینکه رسانه‌های غربی اقدامات بن سلمان را بزرگنمایی می‌کنند و از آن با عنوان اصلاحات در عربستان سعودی یاد می‌کنند؛ اما در اصل وی هیچ کاری به سود مردم انجام نداده است.، گفت: عملکرد بن سلمان سرکوب شدیدتر مردم عربستان و تخریب بیشتر منطقه را موجب شده است.


اکبری افزود: کسری بودجه شدید دولت سعودی و تورم و گرانی در داخل عربستان، زیان گسترده عربستان از کاهش قیمت نفت و نبود هیچ دستاوردی در پنج سالی که از به قدرت رسیدن بن سلمان می‌گذرد، نشان می‌دهد که وی هیچ موفقیتی به دست نیاورده است و جالب‌تر اینکه دولت سعودی از زمان تاسیس تاکنون حتی یک انتخابات هم برگزار نکرده است.
این کارشناس غرب آسیا تصریح کرد: اگر آمریکا گزینه دیگری به جای آل‌سعود به منظور تامین منافعش در خلیج فارس داشت، فرصت را از دست نمی‌داد؛ اما از آنجا که بن سلمان خیلی از پرونده‌ها را خراب کرد که به ضرر آمریکا هم تمام شد، واشنگتن تلاش می‌کند به جای تغییر رژیم در عربستان، دست به تغییر چهره بزند و شخص دیگری را جایگزین بن سلمان کند. در این میان پرس‌تی‌وی باید هر چه می‌تواند درباره دیکتاتوری سعودی اطلاع‌رسانی کند و بیان جنایات این رژیم بر ضد شیعیان شرق عربستان، یمن و بحرین و نیز دخالت در سوریه و لیبی می‌تواند موجب آگاهی مردم جهان شده و تبلیغات عوام‌فریبانه سعودی و غرب را خنثی سازد.
نقش پرس‌تی‌وی در بیان حقیقت منطقه
عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: علاوه‌بر دولت سعودی، دیگر دولت‌ها حاشیه خلیج‌فارس نیز به زیان مردم منطقه فعالیت می‌کنند و برای تضمین بقای تاج و تختشان به اسرائیل کمک می‌کنند که این نیز باید توسط رسانه‌های ما به ویژه پرس‌تی‌وی به صورت مستند نمایانده شود. دکتر اکبری ادامه داد: دولت‌های امارات، بحرین، کویت، عربستان و قطر متفاوت با مردم آنها هستند و با تل‌آویو روابط برقرار کردند؛ حال آنکه همه مردم منطقه با روابط میان اعراب با رژیم صهیونیستی مخالف بوده و هستند. به همین دلیل رسانه‌های ما باید مردم کشورها را مخاطب اصلی خود قرار دهند و به صورت ایجابی فعالیت کنند تا موضوعات جدیدی را خود خلق کنند و آمریکا را در منطقه به چالش بکشند. وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا تصور می‌کرد در نبود سردار سلیمانی می‌تواند کارهای زیادی بکند؛ اما به خواست خدا در هیچ زمینه‌ای واشنگتن نتوانست موفق شود و معتقدم خون سلیمانی از خودش موثرتر خواهد بود و آنها هنوز نتوانسته‌اند اهمیت مکتب و اندیشه اسلامی را درک کنند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس