کد خبر 1201345
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
گزارش// آیا مخاطرات احتمالی "واکسن آسترازنکای وارداتی" به دریافت‎کنندگان گفته می‎شود؟!/ واردات آسترازنکا متوقف می‌شود؟!

ایران به تازگی بیش از ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا را از سبد کووکس وارد کشور کرده است این در حالی است که اخیراً مسئول آژانس دارویی اروپا ارتباط میان لخته شدن خون و واکسن «آسترازنکا» را تأیید کرده است!

به گزارش مشرق، چندی پیش پس از تزریق واکسن کرونای «آکسفورد- آسترازنکا» 30 مورد لخته خون در مغز افرادی که این واکسن را در بریتانیا دریافت کرده بودند، شناسایی شد!

بریتانیا پیش از آن موارد بسیار محدودی از عوارض جانبی آسترازنکا را در میان میلیون‌ها نفری که یک دوز از این واکسن را دریافت کرده بودند،‌ گزارش کرده بود اما بروز لخته خون در مغز افراد، نگرانی اتحادیه اروپا از تزریق این واکسن را بیشتر کرد و  کشورهایی مانند دانمارک، اتریش، آلمان، ایرلند و ... استفاده از واکسن کرونای ساخت شرکت آسترازنکا را متوقف کردند. 

بالاخره، مسئول آژانس دارویی اروپا روز سه‌شنبه تایید کرد که ارتباطی میان واکسن «آسترازنکا» و موارد گزارش شده خون‌لختگی در میان برخی دریافت‌کنندگان این واکسن وجود دارد همچنین دانشگاه آکسفورد آزمایش واکسن آسترازنکا را بر روی کودکان متوقف کرد.

با این وجود، 16 فروردین‌ ماه سال جاری بود که جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از واردات نخستین محموله واکسن کرونا از سازوکار کوواکس به ایران خبر داد.

بیشتر بخوانید:

سازمان غذا و دارو چه وقت واردات «آسترازنکا» را متوقف می‌کند؟

آزمایش «آسترازنکا» بر روی کودکان متوقف شد

دریافت نخستین محموله واکسن کرونای کوواکس +عکس

این محموله واکسن کرونا که با تأخیر دوسه‌ هفته‌ای از موعد مقرر کووکس، به تهران رسید، شامل 700هزار و 800 دوز واکسن آسترازنکا آکسفورد تولید کره جنوبی بود.

در پی واردات تأیید بروز عوارض جانبی این واکسن و واردات واکسن آسترازنکا به کشور، یک خبرنگار، این سؤال را از سازمان غذا و دارو پرسید که "چرا علیرغم اعلام ارتباط بین تزریق واکسن آسترازنکا با لخته شدن خون، ایران اقدام به واردات این واکسن کرده است؟"

حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال گفت: ارتباط میان لخته شدن خون و تزریق واکسن آسترازنکا هنوز به طور قطعی اثبات نشده است!

وی همچنین نسبت به اظهارات مقام ارشد آژانس دارویی اروپا درباره ارتباط این واکسن و بروز لخته خون اظهار بی‌اطلاعی و تصریح کرد: بروز عوارض در واکسن کرونا نیز مانند سایر واکسن‌ها طبیعی است اما اگر ارتباط بروز لخته خون با تزریق واکسن آکسفورد  ــ آسترازنکا به تایید رسمی سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی کشور برسد، واکسن‌ها ریجکت و واردات آنها متوقف خواهد شد.

در حالی که به گفته جهانپور، تا پایان ماه می، 3 میلیون و 600 هزار دوز از 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری شده از کووکس وارد ایران می‌شود، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که در صورت توقف واردات واکسن آسترازنکا، تکلیف دریافت واکسن کرونا از سبد کوواکس چه می‌شود، بیان کرد: در این صورت واکسن دیگری خریداری می‌شود.

حال سؤال اینجاست که با وجود تأیید ارتباط میان لخته شدن خون و تزریق واکسن آسترازنکا، در صورتی که پس از تزریق 700 هزار دوز واکسن آسترازنکای وارد شده به کشور، این عوارض در دریافت‌کنندگان این واکسن بروز یابد، تکلیف دریافت‌کنندگان این واکسن چه خواهد بود و چه کسی پاسخگوی عوارض احتمالی پس از تزریق این تعداد دوز به افرادِ در اولویت خواهد بود؟!

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    12 0
    جالبه از واکسنی که عوارض زیادی داره و ساخت اکسفورد انگلیس هم هست و رهبر هم خریدش رو منع کرد چقدر زیاد هم سفارش دادند نسبت به واکسن روسی و چینی، قرار بود واکسن مشترک ایران و کوبا و ایران و اسپوتنیک روس هم تا قبل از عید بیاد که خبری نشد، قرار بود واکسن ایرانی از اواخر بهار بیاد خبری نشو رفت اول پاییز،به نظرم عمدی تو کاره، بویژه که تعطیلات عید رو هم که برای مردم عزا کردند و بازم دوباره کسب وکار مردم رو با این نقشه خراب کردند یه نقشه کثیفی این اصلاح طلب ها دادند و مشخص که کاملا در جهت خلاف سخنان رهبر دارند عمل میکنند
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    9 0
    مملکت بی صاحب
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      5 1
      دولت بد ، نه بی صاحب. اشتباهی لایک کردم
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    1 3
    من خودم موافق این واکسن نبستم ولی در دید کلان الان شاید ۴۰ میلیون از واکسن تزریق شده حدود ۵۰ تا از این عوارض داشته که ظاهرا ۱۷ تا فوتی باشد حال این احتمال وجود دارد که تعدادی از این موارد بخاطر روند طبیعی اتفاقات مرگ و میر باشد ولی اگر نباشد ۴۰ میلیون تزریق در مقابل ۱۷ مرگ در حدود ۴ ماه در مقابل تلفات روزانه ۸۰ تا ۵۰۰ عدد کشورمان در روز صفر بنظر میرسد پس از دید کلان خطر مهمی نیست ولی از دید فردی خطر است اگرچه خطر فردی کرونا نسبت به این واکسن ۱۰۰ برابر است باید بدون ترساندن زیادی و با آگاهی دادن به مردم حق انتخاب بدهیم که صبر کنند تا واکسن های بعدی یا تعجیل در این واکسیناسیون
  • حسین IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    7 2
    خاک بر سر کسانی که این واکسن را وارد کشور کرده اند.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    6 1
    کشور افتاده دست مشنگ‌های سیاسی-اقتصادی
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    6 1
    نه به واکسن استرازنکا
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    7 1
    این واکسن انگلیسی رو دستشون باد کرده دارن می دن به ما، نزنید آقا نزنید
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    4 1
    به راننده تاکسی ها میزنن
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    5 0
    وقتی خودمون میتونیم بهترین واکسن جهان را بسازیم چرا حمایت نباشه ۰چرا اعتماد نیست
  • فاطمه IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    7 0
    خودمان کردیم که بصیرت بر خودمان باد
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    5 0
    اتفاقا کار خوبی کردن که اینو وارد کردن.اینو باید بزارن برا همونایی که وقتی رهبر این واکسن رو ممنوع کرد مردم اومدن توییت زدن و هشتگ زدن و گفتن که به واکسن ایرانی اعتماد ندادند و واکسن انگلیسی میخوان.حالا اگه جرئتشو دارند بیان از این واکسن تزریق کنند.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    اقای رئیس جمهورروحانی چنانچه این واکسن خطرناک انگلیسیآسترازنکا از سبد کووکس به مردم تزریق گردد مسئول مستقیم هر حادثه ای شخص شما و دولت شما خواهد بود بعد نگوئید منم صبح جمعه متوجه شدم هشت سال است بازی با معیشیت مردم کردید دیگر بازی باجان مردم نکنید اجازه دهید این چند هفته باقیمانده از دولت بی تدبیرتان به ارامی سپری گردد
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    اقای دکتر نمکی شما را به حضرت ابوالفضل قسم میدهیم اجازه ندهید با جان مردم بازی شود لطفا هرچه سریعتر شفاف سازی کنیدو جلو یک حادثه تلخ و غم انگیز را علیه مردم مظلوم ایران بگیرید چه کسانی باید تاوان بی تدبیری و نافهمی این دولت را بدهند
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    اقای روحانی اینهمه لجاجت برای وارد کردن واکسن نا ایمن انگلیسی و امریکایی برای چیست چرا با جان این مردم مظلوم بازی میکنید
  • DK ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    2 0
    این واکسن امروز از سیستم و برنامه واکسیناسیون دانمارک کنار گذاشته شد
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    2 0
    کشوری بی صاحب
  • ز FR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    4 0
    وزارت کُشتار غلط میکنه، واکسن وارد میکنه! طب ما، طب اسلامیست! واکسن ما داروی امام کاظم(ع)
    • US ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      0 0
      خخخخخخخ
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      0 0
      هاهاهاهاها جوک قرن
  • حسین IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 0
    لعنت به همه واکسن ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس