کد خبر 1199078
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
نبیه‌بری: تحریم‌ها برای انتقام از ایران است/ عادی سازی لبنان با رژیم صهیونیستی هرگز اتفاق نمی‌افتد/ مقاومت همچنان باقی است

به دنبال اعلام ابتکار نبیه بری درباره تشکیل دولت در لبنان بیم و امیدهایی درخصوص نتیجه بخش بودن این ابتکار میان لبنانی‌ها وجود دارد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور برای تشکیل دولت هنوز روی میز است و احتمال زیادی برای دستیابی به موفقیت در این زمینه وجود دارد.

بر این اساس «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان موافقت کرده تا از اصرار بر تشکیل دولتی کوچک با حضور ۱۸ وزیر عقب نشینی کند و در مقابل «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور نیز پذیرفته از شرط «یک سوم معطل» (ثلث معطل یا یک سوم معطل بنا به تعبیر برخی، یعنی دستیابی اقلیت به یک سوم کرسی‌های وزارتی به اضافه یک و این مانع از آن می‌شود که اکثریت، تصمیم‌های مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرد و تک‌روی کند به خصوص که قانون اساسی لبنان شرط کرده مصوبات دولت با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشند)دست بکشد. با این حال منابع آگاه لبنانی معتقدند که هنوز جزئیات در این زمینه تکمیل نشده و هر لحظه امکان جرقه زدن اختلافات میان عون و حریری وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات ابتکار «نبیه بری» درباره دولت

از طرف دیگر منابع لبنانی گزارش دادند که سعد حریری اخیرا عازم امارات شده و این یک علامت منفی در پرونده سیاسی لبنان محسوب می‌شود. این در حالی است که «حسین الوجه» مشاور رسانه‌ای سعد حریری تلاش می‌کند تا سفر وی به امارات را با جنبه مثبت پوشش دهد.

مشاور حریری در این زمینه اظهار داشت، نخست‌وزیر مکلف برای چند ساعت کشور را ترک و اعلام کرد که اگر آنها با ابتکار تشکیل دولت موافقت کنند می‌توانند با او تماس بگیرند تا برگردد.

بیشتر بخوانید:

رئیس پارلمان لبنان کشورش را به کشتی «تایتانیک» تشبیه کرد

از سوی دیگر سخنان «نبیه بری» در روز پنج‌شنبه مقابل هیئت وزارت بهداشت عراق که مربوط به سفر حریری بود، حالتی از عدم اطمینان میان تیم رئیس جمهوری به وجود آورد. رئیس پارلمان لبنان در این زمینه اظهار داشت متاسفانه لبنان در معرض خطر سقوط قرار دارد ؛چرا که بدون داشتن یک مقام اجرایی که وظایف خود را در جلوگیری از فروپاشی کشور به عهده بگیرد رسیدن به ساحلی امن امکان پذیر نیست.

همچنین اخیراً فرانسه و عربستان سعودی مجددا  وارد پرونده سیاسی لبنان شده‌اند. در این زمینه دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری این کشور و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تمایل مشترک به تشکیل یک دولت معتبر در لبنان و خروج این کشور از بحران دارند.

اما در میان همه این بحث‌ها و میانجیگری‌ها منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان گزارش دادند که هنوز هیچ تماسی از جانب نبیه بری جهت بحث درباره ابتکار تشکیل دولت صورت نگرفته است و همچنین سعد حریری نیز نکته جدیدی درباره تشکیل کابینه اعلام نکرده است.

از طرف دیگر جریان آزاد ملی لبنان به ریاست «جبران باسیل» اعلام کرد این جریان تنها به دولتی رای اعتماد می دهد که مورد تایید تیم رئیس جمهوری باشد.

بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد شدیدترین دوران بی‌ثباتی کشور از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است. از شروع بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.

دولت قبلی لبنان در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس