شیخ نعیم قاسم: تقریب بین مذاهب نقشه‌ آمریکا و اسرائیل را خنثی می‌کند

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان اظهار کرد: تقریب بین مذاهب اسلامی نقشه های آمریکا و اسرائیل را ناکام می‌گذارد که بر تجزیه کشورهای اسلامی و به راه انداختن جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی استوار است.

به گزارش مشرق از تارنمای شبکه "المنار" لبنان" شیخ قاسم در این دیدار که با حضور "عباس خامیار رایزن فرهنگی ایران و هیأت همراه صورت گرفت، تصریح کرد: عمل تقریب مذاهب اسلامی، پاسخی قاطع و تأثیرگذار برای مقابله با تفرقه انگیزان، تکفیری‌ها و تروریسم فرهنگی و میدانی است.

وی اظهار کرد: این اقدام همچنین نقشه های آمریکا و اسرائیل را ناکام می گذارد که بر تجزیه کشورهای اسلامی و به راه انداختن جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی استوار است.

معاون سید حسن نصرالله گفت: تجربه ما در لبنان، الگویی از تلاش های مقاومت است که همانندسازی با وحدت ملی و اسلامی است و حزب الله همواره مشتاق گفت‌وگو، همکاری و مقابله با دشمنان لبنان و امت اسلامی است.

قاسم اظهار کرد: همچنان در جبهه آزادی فلسطین باقی خواهیم ماند و سرسپردگی را نمی‌پذیریم و به دفاع از استقلال لبنان ادامه خواهیم داد و امروز برای تشکیل دولتی تلاش می‌کنیم که افراد مخلص در آن برای نجات کشورمان از مشکلات اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وی موضوع تشکیل کابینه لبنان را خواسته بسیار فوری حزب‌الله و تمام شهروندان لبنانی دانست و گفت: نباید برای یافتن راه حل هایی مأیوس شد که دیدگاه‌ها را برای تشکیل دولت در کمترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

ساعاتی پیش نیز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره تشکیل کابینه در این کشور گفت: همه می دانند که فرصت در کشور به پایان رسیده و زمان آن رسیده همه چیز را کنار بگذاریم و واقعاً به اوضاع کشور بپردازیم.

وی افزود: همه موافقند که تشکیل دولت لبنان ما را در مسیر دستیابی به راه حل قرار می دهد و در این روزها تلاش های جدی و جمعی برای همکاری برای غلبه بر بقیه موانع در برابر تشکیل دولت وجود دارد.

نزدیک به ۶ماه است که از مکلف شدن چهارمین بار "سعد حریری" برای تشکیل کابینه لبنان می گذرد، اما وی تاکنون نتوانسته و یا نخواسته است به تعهد خود در این زمینه عمل کند و تشکیل کابینه این کشور در چرخه ناکامی در حال گردش است.

تاکنون جلسات مختلفی میان حریری و میشل عون و یا حریری با برخی سران احزاب و گروه های لبنانی برای تشکیل کابینه لبنان برگزار شده ولی به دلیل دخالت های کشورهایی همچون عربستان، فرانسه و آمریکا، کابینه حریری هنوز تشکیل نشده است.

بنابر اعلام منابع لبنانی در آخرین جلسه ای که میان حریری و "نبیه بری" رییس پارلمان لبنان در هفتم فروردین برگزار شد، دو طرف درباره اقدام عملی برای تشکیل دولت لبنان توافق کردند، که البته باید برای مشاهده نتیجه و واقعیت این موضوع هنوز صبر کرد.

این منابع می گویند، حریری و نبیه بری درباره اقدام برای تشکیل دولت لبنان توافق کردند و رئیس پارلمان لبنان ابتکار جدید خود را در این راستا ارائه داده است.

از سوی دیگر منابع سیاسی دیگری  در لبنان اعلام کردند حریری دیگر اصراری بر تشکیل دولتی متشکل از ۱۸ وزیر ندارد و این موضوع را با نبیه بری در میان گذاشته است.

حریری در گفت‌وگو با بری ضمن تاکید بر اینکه هیچ گروهی نمی تواند به «یک سوم معطل» (ثلث معطل یا یک سوم معطل بنا به تعبیر برخی، یعنی دستیابی اقلیت به یک سوم کرسی‌های وزارتی به اضافه یک و این مانع از آن می‌شود که اکثریت، تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرد و تک‌روی کند به خصوص که قانون اساسی لبنان شرط کرده که مصوبات دولت این کشور باید با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشند) دست پیدا کند اعلام کرد دیگر اصراری به تشکیل دولت با حضور تنها ۱۸ وزیر ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس