ویژه ها

با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰، طیفی که رفاقت با مفسدان دانه درشت اقتصادی و حمایت از مدیران نجومی بگیر را در کارنامه خود دارد، وانمود می کند که دلواپس معیشت مردم است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** با موشک پرانی، برجام را ناکام گذاشتیم!

«جاوید قربان اوغلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «بنده اعتقاد دارم برجام یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماسی ما در چهار دهه گذشته بوده... اینکه چرا به اینجا رسید، درست است که ترامپ آمد اما به خودمان هم نگاه کنیم. روز اجرای برجام، موشک شلیک می‌کنیم.نمی‌گویم اگر آن اتفاق نمی‌افتاد گل و بلبل می‌شد. توافق حاصل توازن است که در زمانی به هر دلیلی شکل گرفته بود، ولی اگر قدرت ملی ما تقلیل پیدا کرد... به‌ خاطر کارهای خودمان بوده است، وگرنه شرکت‌ها برای همکاری آمده بودند. یک فرصت‌سوزی هم کردیم. الان مخفی نیست که آقای اوباما  نامه نوشته و گفته بود اجازه دهید تا زمانی که من هستم برخی مسائل بین دو کشور را حل کنیم».

قربان اوغلی در ادامه گفت: «من در روزنامه «شرق» درباره لزوم برجام منطقه‌ای نوشتم. جامعه بین‌الملل یکپارچه نیست اما رفتاری را که الان ایران دارد، به‌هیچ‌عنوان نمی‌پذیرد و اگر کمی جلوتر برویم اجماعی که سال ۹۱ علیه ایران شکل گرفته بود و شکست، دوباره شکل می‌گیرد... آن برجام قابل احیا نیست. باید بپذیریم درباره مسائل دیگر هم صحبت کنیم. این دیدگاه‌ها هم افراطی است که می‌خواهند قدرت موشکی ما را از بین ببرند، درحالی‌که از نظر من مذاکره برای ما زمان‌خریدن است نه به معنای دادن همه‌چیز...به‌نظرم شرایط کنونی بین‌الملل به‌گونه‌ای است که امکان ندارد آقای بایدن به توافق ۲۰۱۵ گردد».

با موشک پرانی برجام را ناکام گذاشتیم! / اگر اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد، همه ایرادات در اسرع وقت رفع می‌شود

آمریکا و اروپا با قلدری مدعی هستند که ایران باید ابزار دفاعی خود را کنار بگذارد. خواسته ای زیاده خواهانه و غیرمنطقی و ضدایرانی؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که عده ای در داخل، که خود را دیپلمات نیز می نامند، با دشمن همصدا شده و به توان دفاعی و مولفه هایی که در مقابل زیاده خواهی دشمن، بازدارندگی ایجاد می کند، حمله کرده و آن را تخطئه می کنند.

آنچه برجام را ناکام گذاشت، توان دفاعی ایران نبود، بلکه متن بسیار ضعیف توافق و بی عملی دولت در اجرای ۲۸ شرط ابلاغی و عهدشکنی دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی بود.

اصلاح طلبان با برجام، افزایش ۷۰۰ درصدی نرخ دلار و کوچک شدن ۳۵ درصدی سفره مردم را موجب شدند و حالا بجای عذرخواهی و تلاش برای جبران خسارات، صورت مسئله را پاک می کنند.

مسئله اینجاست که اصلاح طلبان اصلا به «دستاورد و نتیجه مذاکره» هیچ اعتقادی نداشته و صرفا در پی مذاکره و عکس یادگاری با مقامات آمریکایی بوده و اصلا برایشان مهم نیست که داده ها و ستانده ها در توافق چگونه رقم می خورد.

البته وقتی جماعتی دانش ارزشمند هسته ای را که تنها در یک نمونه، داروی بیماران خاص و از جمله کودکان را تأمین می کند، بی ارزش و هزینه زا می نامند، اصلا توقعی نیست که نسبت به توان دفاعی و امنیت مردم ایران دلواپس باشند.

** اگر اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد، همه ایرادات در اسرع وقت رفع می شود

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «ضرورت افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری» به قلم «حسین انصاری راد» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم نوشت: «کشـور ما برای کسب مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری احتیاج به مقدمه‌ای دارد...باید اقدامی اساسی در راستای جلب‌نظر و اقبال مردم انجام بگیرد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار مشارکت حداکثری و استقبال گسترده از صندوق‌های رای را داشت. تنها راه این است که اولا اجازه داده شود، هر دو جناح موجود در کشور اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا با تمام قوا در انتخابات شرکت کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ثانیا اختیارات رئیس‌جمهوری و قوه مجریه باید افزایش پیدا کند. باید اختیاراتی به رئیس‌جمهور داده شود تا او بتواند در عرصه بین‌المللی نیز مداخله، تعامل و ورود کند تا به مصالح کشور و خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشاند. باید این ایراد در امور داخلی نیز مرتفع شود تا بی‌اعتمادی‌های به‌وجودآمده به‌طور کامل از میان برود. نارضایتی و ناراحتی‌هایی در اثر مشکلات موجود در مردم به وجود آمده است و افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری می‌تواند کمک کند تا همه ایرادات در اسرع وقت رفع شود. در این صورت مردم می‌توانند به انتخابات امیدوار باشند».

با موشک پرانی برجام را ناکام گذاشتیم! / اگر اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد، همه ایرادات در اسرع وقت رفع می‌شود

اصلاح طلبان بجای مطالبه گری از دولت، دروغ تکراری «اختیارات محدود رئیس جمهور» را مطرح می کنند. «فائزه هاشمی» فعال اصلاح طلب در روزهای گذشته با اعتراف به دروغ بودن ادعاهای اصلاح طلبان درباره چرایی کاهش مشارکت مردم، گفت: «برخلاف نظر برخی اصلاح‌طلبان که کاهش میزان مشارکت در انتخابات را ناشی از عملکرد شورای نگهبان و تنگ‌نظری‌ها می‌دانند، اعتقاد دارم کاهش مشارکت در انتخابات ۹۸ به دلیل ناامیدی از اصلاح‌طلبان بود».

وی در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان در مجلس و در شورای شهر و در سمت‌های مختلف در دولت در این سال‌ها چه عملکرد قابل‌دفاعی دارند؟  این صحبت‌ها فرافکنی است. بهتر از هرکسی می‌دانند که اعمالشان در این سال‌ها مردم را از صندوق‌های رأی دور کرد. عمده اصلاح‌طلبان و آقای روحانی هر دو سهم اصلی در عدم مشارکت مردم غیراصولگرا در انتخابات ۹۸ دارند».

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در روزهای گذشته در یادداشتی نوشته بود: «اصلاح‌طلبان گویا اساسا در جامعه ایران زندگی نمی‌کنند و در رویا و خواب و خیال به سر می‌برندیک زمان می‌گویند که ما تکلیف ملی داریم و باید در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنیم و اگر محمدرضا عارف، مسعودپزشکیان، محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری بیایند و سیدمحمد خاتمی آنها را تایید کند از آنها حمایت می‌کنیم. اخیرا نیز بحث آمدن سید حسن آقا خمینی مطرح شده است... سید حسن خمینی، جهانگیری، عارف و پزشکیان که سهل است، اگر خود سیدمحمد خاتمی هم بیاید از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان کسی پای صندوق‌های رای نخواهد رفت».

«محمدرضا تاجیک» از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات نیز در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «وضعیت جریان اصلاح‌طلبان درست مثل داستانی است که یک افسر آلمانی در یک نمایشگاه نقاشی جلوی یک تابلو می‌ایستد، چون یک خشونت مدرن را در تابلو می‌بیند، نقاش را صدا می‌زند و می‌گوید این کار شماست؟ نقاش با متانت می‌گوید خیر کار شماست».

کارشناسان تاکید دارند که رئیس جمهور به هیچ عنوان با مسئله کمبود اختیارات مواجه نیست و مسئله اصلی در این میان، اهتمام و اراده برای بهره مندی از اختیارات است.

** سفره مردم را کوچک کردید؛ ژست شاکی هم به خود می گیرید!؟

روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده سابق و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم- در گزارشی نوشت: «در حال حاضر کاهش ارزش پول ملی و تورم دو رقمی، شرایطی را به وجود آورده که سبد غذایی چندین میلیون نفر از شهروندان ایرانی، آب رفته است. بر اساس تخمین قیمتی که برخی رسانه‌ها از سبد غذایی که وزارت بهداشت اعلام کرده، داشتند، یک خانواده سه نفره در ماه باید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کند تا سوء‌تغذیه نگیرد».

با موشک پرانی برجام را ناکام گذاشتیم! / اگر اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد، همه ایرادات در اسرع وقت رفع می‌شود

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از تورم، تورم سالانه در بهمن ماه ۳۴.۲ درصد و تورم نقطه‌ای خوراکی در همین ماه نیز حدود ۷۰ درصد گزارش شده، بیشترین افزایش قیمت نقطه‌ای سبد خوراکی مربوط به «میوه و خشکبار» با ۸۸.۲ درصد و گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» با ۷۹ درصد است...در بهمن ماه سال جاری نسبت به بهمن سال تورم نقطه‌ای برنج ایرانی ۴۸ درصد، مرغ ۸۲.۳ درصد، گوشت گاو ۴۱.۵ درصد، شیر ۷۴.۸ درصد، تخم‌مرغ ۱۱۷.۴ درصد بوده است». 

با موشک پرانی برجام را ناکام گذاشتیم! / اگر اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد، همه ایرادات در اسرع وقت رفع می‌شود

 رسانه های اصلاح طلب به گونه ای از وضع موجود گلایه می کنند که گویا رقبای روحانی در انتخابات های ۹۲ و ۹۶ پیروز شده و هیچگاه برجامی هم امضاء نشده و این رقبای روحانی بودند که وعده دادند که «آنچنان رونقی ایجاد می کنیم که دیگر مردم هیچ نیازی به پول یارانه نداشته باشند».

با موشک پرانی برجام را ناکام گذاشتیم! / اگر اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد، همه ایرادات در اسرع وقت رفع می‌شود

گویا رسانه های اصلاح طلب فراموش کردند که جهانگیری در جریان رقابت های انتخاباتی ۹۶ گفت «اگر ما پیروز بشویم دیگر هیچکس در ایران سرگرسنه زمین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی دیگر نخواهد بود... د. ملت! یادتان رفته قیمت دلار لحظه ای عوض می شد...امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند».

روزنامه اعتماد همواره یکی از تریبون های اصلی سران فتنه بوده و پیش از این بارها با دهن کجی به مردم، مشکلات اقتصادی مردم را سانسور و در مقابل، عمل جراحی ساده سران فتنه را در صفحه اول منتشر کرده و آن را مسئله اول جامعه جا می زد.

حالا با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰، طیفی که رفاقت با مفسدان دانه درشت اقتصادی و حمایت از مدیران نجومی بگیر را در کارنامه خود دارد، وانمود می کند که دلواپس معیشت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    35 1
    سالهاست که با نگاه به خارج و وادادگی مدیریتی کشور را فلج کرده اند
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      14 1
      به گفته برایان هوک برجام حتی امضاء هم نداشت توافقی که فاقد امضاء و فاقد تضمین است قابل اجرا و قابل حفظ کردن نبود.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      13 2
      افساد طلبان نرخ تورم را 1000 درصد و سفره های مردم را کوچک کردند طلبکار هم شدند !
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    32 1
    موشک تو حلقت افساد طلب
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      13 2
      بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که تشدید تحریم ها و شکست برجام را به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    24 1
    یه زمانی وقتی میگفتن اصلاحطلبای تهوع آور، من خیلی خوشم نمیومد و معتقد بودم اگه آرومتر نقد کنیم موثرتره. اما با این همه شیطنت و تیرگی که روزنامه های اینا پمپاژ میکنن رسماً تهوع آور شدن. چقدر پررو و بی شرم اند!
  • SE ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    21 2
    از نظر استکبار ما نباید حتی نفس بکشیم لذا صنعت هسته ای و دفاعی آنها را به حالت احتظار برده است پس اینکه موشک پراندیم برجام را نابود کردیم سخنی احماقانه و فریبکارانه است
  • علیرضا IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    4 25
    فرمایش ایشان درست است،برخی دوستان کارشکنی کردند فقط به خاطر اینکه دولت را ناکام جلوه دهند. کما اینکه این گونه رفتارها به ضرر مردم تمام شد.
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      12 3
      این حد از وقاحت در توهین به شعور مردم فقط از عهده افسادطلبان بر می آید
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      8 1
      از نظرشما مذاکره برای رسیدن به راه حل نهایی هست ولی از نظر استکبار مذاکره برای رسیدن به شرایط بهتر هست. بنابراین آن ها هرگز به تعهداتشان پایبند نخواهند بود و ابایی از دروغگویی و وعده و وعید ندارند.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      10 1
      خجالت نمیکشین اگه به چوب خشک این همه اختیار داده بودن وضع بهتر بود لعنت بر شماها
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      9 3
      موشک هیچ ربطی به برجام ندارد آنهایی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    18 2
    رییس جمهوری که با اختیارت بی سابق در تنظیم مایحتاج اولیه مردمش ناتوان است افزایش اختیارات مجددش عامل فساد بیشترش خواهد شد
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      9 1
      دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
  • سید IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    20 1
    این جناب انصاری راد در زمان ریاست احمدی نژاد خواهان محدود بودن اختیارات او شده بود! ظاهراً نامبرده و سایر اصلاح طلبان تهوع آور باید خواهان شناور شدن اختیارات رئیس جمهور باشند! به این شکل که هر گاه از این طیف تهوع آور کسی بر مسند قوه مجریه نشست محدودیت اختیارات نداشته باشد و مجلس در رأس امور نباشد! اما اگر از مخالفین این جناح به ریاست جمهوری رسید، اختیاراتش محدود باشد و اگر مجلس به دست اصلاح طلبان تهوع آور افتاده باشد، در این صورت قاعدتاً مجلس در رأس امور است!
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    16 1
    اتفاقا کار نکردن دولت به خاطر اختیارات زیاد آن است اگر دولت در هر موضوع جوابگوی عمل کرد خود بود وضع کشور و وضع معیشتی مردم غیر ازین بود
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    13 3
    امام زنده بود می زد تو دهن هر کسی که می خواست برجام را امضا کند که نوامیس کشور را تا اج کرد به خاطر زورگویان
  • NL ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    1 8
    واکسن چی شد ؟
  • شهریار IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    10 1
    قربان میگه مذاکره برای زمان خریدن .... بنی صدر هم گفت زمین میدیم تا زمان بخریم
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    13 1
    مثل ابلیس که به خدا گفت تو من را گمراه کردی این اصلاح طلبان هم میگویند تقصیر ما بود که آمریکا به تعهداتش عمل نکرد.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    11 1
    این افرادی که تصور می کنند به علت موشک پرانی آمریکا برجام را نقض کرد بهتر است تاریخ آمریکا را بخوانند و ببینند این کشور چطور ۹۰ ملیون نفر سرخپوست را از روی زمین محو کرده و مرتب با آن ها قرارداد بسته و یک طرفه از قرارداد خارج شده. تاریخ این کشور مملو از بدعهدی و دروغگویی هست و حتی مورخان اروپایی هم بدان معترفند.
  • عنقا IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 1
    دولت قرار بوده فقط در مورد هسته ای مذاکره کنه چه ربطی به موشک داره؟ در مورد موشک کسی غلط میکنه مذاکره کنه
  • میثم IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 1
    اگر قدرت موشک نبود توافق برجام هم نبود. سال 82 چرا توافق نکردند چون موشک نبود. همین برجام بی فرجام هم نتیجه قدرت موشکی بود که دیپلمات هاب بی عرضه غرب گرا نتوانستند از این موهبت الهی به نفع منافع ملی سود ببرند.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 2
    علت سقوط برجام را موشک پرانی معرفی کردن یعنی خودباختگی و بهانه ای برای فرار از مذاکره ساده انگارانه غلط و نتیجه برجام که منافع ایران تامین نشد.. و بهانه دادن برای دشمن
  • محمد FR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    8 1
    واقعا رئیس جمهور به اندازه تنظیم بازار مرغ هم اختیارات ندارد، دلار پیش کش؟! در اندیشه اصلاح طلبان، خباثت و قبیله گرایی هیچ حدی نداره!
  • حسن IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    9 3
    مبهم صجحبت نکنید صاف و پوست کنده بگید اختیاربرچیده شدن موشکها و خروج مقاومت از معادلات را به رئیس جمهور بدیدحل می شود چقدر عوامانه نظر می دهید
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      7 1
      شانس آوردیم که اختیارات 100 درصدی ندارند وگرنه توان موشکی را هم به دشمن واگذار می کردند و سایه جنگ بر سر کشور گسترده می شد.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    12 1
    واقعا متاسفم که چنین افرادی منسوب به وزارت امورخارجه ایران هستند. چگونه امکان وجود احمق و از نوع انگلوفیل در این وزارتخانه و به این حجم هست؟ خیلی مایلم آقای ولایتی توضیح دهد در وزارت امورخارجه چه میکرده که چنین حاصل شده؟
  • FR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 1
    رفع حصر ؟ خجالت اور است كه اين خاينين به ايرانيان و ايران هنوز محاكمه نشدند و به مجازات ان كه حديقل ان اعدام در اكثر كشورهاي جهان و محروم از هر فعاليت سياسي و فرهنگيست !
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    8 2
    اگرهمین موشک پرانی نبود-اصلا برجامی نبود
  • احمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    1 0
    بعضی ها خجالت نمی کشند هنوز از برجام حرف میزنند ولی اینها صد در صد اجنبی اند .
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    0 1
    راه شکوفایی و توسعه اقتصادی از مسیر تنش زدایی با جهان میگذرد لطفا بفهمید . افتاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    1 0
    باید دولت انقلابی و کار امد سر کار بیاید تامشکلات حل شود دورود بر دکترسعید محمد مرد میدان رزم اقتصادمقاومتی وفعالکردن کار برای ملت ایران وایجاد ارزش برای پول ملی وفعال کردن تجارت ازطریق انتخاب کردنوزیر خارجه فعال مومن ومتقی ودلسوز ملت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس