علی ربیعی نمایه

سخنگوی اصلاح‌طلب دولت در بازارگرمی برای تصویب FATF پای دولت آینده را پیش کشیده و اینطور گفته است که تصویب آن تعیین می‌کند دولت آینده شروعی پرشتاب یا متزلزل و لنگان داشته باشد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

جنونِ آقای تئوریسین در "لیبرال دموکراسی اسلامی" نامیدن نظام!

«سونامی گرانی»؛ نتیجه بازی دولت با نرخ ارز / جنونِ آقای تئوریسین در "لیبرال دموکراسی اسلامی" نامیدن نظام!

محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب که با ادبیات خاص خودش در میان چپ‌ها به "فوکو" مشهور است؛ به تازگی طی یادداشتی با عنوان "روزی از روزا" که در وبسایت مشق‌نو منتشر شد، به ارائه تصویری آنارشیستی و البته عصیانگرانه از تاریخ سیاست جهان در یک قرن اخیر پرداخت.

پرداختی که در آن هیچیک از مفاهیم سیاسی اعم از دموکراسی، پوپولیسم، لیبرالیسم، محافظه‌کاری و غیره از طعنه‌های عصیانگرانه تاجیک بی‌نصیب نمانده‌اند.

تاجیک اما در اصلی‌ترین اپیزود این یادداشت و در ادامه طعنه‌زنی خود به گفتمان‌های سیاسی، بصورت تلویحی ایران اسلامی را خطاب قرار می‌دهد و مردم ایران را "گوش‌بسته و هوش‌خسته"! توصیف می‌کند.

او می‌نویسد: در همین روزی از روزا، عده‌ای هم ساز گفتمانی‌شون رو کوک کرده و در دستگاه «لیبرال‌دموکراسی اسلامی» شروع به نواختن و خواندن می‌کنند. اینا که خود را بدیعه‌نواز و بداهه‌نواز قهار و حرفه‌ای سیاسی می‌دونند، بر آنند تا با ترکیب و آمیزش چند نتِ گفتمانیِ متفاوت، گفتمانی آهنگین بسازند تا به گوش و هوش بسیاری از مردمان گوش‌بسته و هوش‌خستۀ امروز ما خوش آید و به آهنگ آن به رقص آیند. فرازهای این نت گفتمانی عمدتا لیبرالیستی (عقلانیت فایده‌گرا، فردگرایی، دولت حداقلی، تجددگرایی، پیشرفت و توسعۀ اقتصادی، اشرافی‌گری، آزادی) و فرودهای آن اسلامی (سکولاریسم اسلامی، نفی نظام سیاسی و اقتصادی در اسلام) هستند.

این گفتمان هلوانجیری که ترکیبی گنگ و گیج و نازیبا و ناگویا و ناکارا از «این» (لیبرالیسم) و «آن» (اسلام) است –و در واقع، نه «این» است و نه «آن» - تلاش داره به گوش و هوش مردمان فرو کنه که گریز و گزیری از دوگانۀ ستیزش‌گر سوسیالیسم/لیبرالیسم نیست، یا سوسیالیست باید بود و یا لیبرالیست، که البته اگر از ما می‌پرسید، می‌گیم کام این دنیا و آن دنیا را طلبی، لیبرالیست باش، با اندکی چاشنی دینی: یک سرمایه‌داری خوب و مبتنی و متکی بر تقدیس و توسل به بازار آزاد، سرمایه‌گذاری وسیع جهانی و بازسازی کشور از طریق سرمایه‌گذاری خارجی، خصوصی‌سازی «صحیح» و به کارگیری سرمایه‌داران «باوجدان» و «وطن‌دوست» و «کارآفرینان» فداکار که با بهره‌گیری از ثروت‌های بی‌کران «ملی»، نه تنها بر سرمایۀ خود خواهند افزود، بلکه نیروی کار را نیز از این خوان نعمت بی‌نصیب نمی‌گذارند؛ بازی دو سر بُردی که نتیجه‌ی محتوم آن رفاه، آزادی‌های اجتماعی و دموکراسی برای همه خواهد بود!

تاجیک می‌افزاید: باز هم در همین روزی از روزا، صداهایی از دور و نزدیک در گوش مردم زمزمه می‌کنند: جمهوری فدرال، جمهوری دمکراتیک اسلامی، مشروطه سلطنتی، حکومت شورایی، حاکمیت مردم، سکولار دموکراسی، …اما در هر روزی از این روزها، و در هر حالتی از حالت‌ها و هر وضعیتی از وضعیت‌ها، عده‌ای می‌دانند در پس و پشت هر کتیبۀ سیاسی در مسیر پرفراز و فرود تاریخی این مردم نوشته شده است: دیگری بزرگ.+

*این جنون و این افروختگی گفتمانی ناشی از نبود عقلانیت و کمرنگی تفلسف است.

مقوله‌ای که ما در وبلاگ مشرق کراراً آنرا بعنوان یک نقیصه بزرگ در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اتاق فرماندهی آن معرفی کرده‌ایم.

در نبود عقلانیت و گفتمان فلسفی است که یک تئوریسین بصورت آونگی حرکت می‌کند، رد پایش از منتهی‌الیه راست تا منتهی‌الیه چپ دیده می‌شود و گاهی هم به یکباره شاهد کنار گذاشتن همه چیز از سوی او خواهیم بود.

اتفاقی که در میانه این رقص و سماع نیز رخ می‌دهد تأمین منافعی شخصی تاجیک و طیف سیاسی دلخواه اوست.

کما اینکه می‌بینیم کسانی از رجال هسته سخت اصلاحات در حالی به سنین پیری رسیده‌اند که در رفاه اقتصادی به سر می‌برند، در تمام عصیان‌های سیاسی و براندازانه خود با رأفت نظام اسلامی مواجه شده‌اند و البته در مدت سه چهارم از عمر نظام اسلامی نیز عملا در قدرت بوده‌اند و اصطلاحا هیچ آرزوی بر باد رفته‌ای ندارند.

و سؤال اینجاست که چرا مردم باید هزینه این شهوترانی سیاسی و عصیانگری فکری را بدهند!؟

مردم که چیز زیادی نمی‌خواهند...

آنها امنیت و اعتقاد و مالیات کم و رفع نیازهای اقتصادی‌شان را در اسلام دیده‌اند و آنرا خواسته‌اند.

خواستنی که البته تجربه نزدیک به ۵ دهه اخیر نشان می‌دهد یک خواستن معقول بوده و پاسخ خود را هم گرفته است.

اکنون چرا این فرایند منطقی باید قربانی شهوترانی رجالی شود که با خواسته‌های معقول مردم در تعارض‌اند و به قول خود تاجیک یک "دیگری بزرگ" را می‌خواهند!؟

اصلا کدام دیگری!؟

مگر نه این است که همین آقایان در نزدیک به ۵۰ سال اخیر هر مدلی را که خواستند از چپ مارکسیستی تا راست افراطی و اصلاحاتی و اعتدالی را مهمان سفره مردم کردند؟

بماند که آقایان حالا به جای توبه از این مدل‌های شکست‌خورده و ناکارآمد؛ آمده‌اند تا حرف خود را از زبان مردم بزنند و بگویند آن دیگری بزرگ لابد بهتر است!

مسئله اینجاست که مردم باید بدانند از اردوگاه اصلاحات و از امثال تاجیک که پس از عمری کار انقلابی و اطلاعاتی و سیاسی به جنون سیاسی رسیده است؛ آبی گرم نخواهد شد.

بلکه هرچه هست را بایستی از دامن "رأی خوب" جست.

چه اینکه یک رأی خوب و یک انتخاب صحیح مردم در هر انتخاباتی می‌تواند مدیرانی جهادی و مسلمان را بر سر کار بیاورد که با ابتنا به باورهای شیعی خود عزم خدمت به مردم را دارند.

و بدیهیست که "مدیریت جهادی" همچون عصای موسی(ع) تمام ریسمان‌ها و ایسم‌های موجود را خواهد بلعید و مردم در کارنامه او چیزی خواهند یافت که تا همیشه به مثابه یک باطل‌السحر برای هر شعبده‌باز و منحرف سیاسی عمل خواهد کرد.

البته در این قاعده نباید از "نقش خواص" غافل شد زیرا در تاریخ صدر اسلام دیده‌ایم چگونه مردم شامل سال ۴۰ هجری در سکوت خواص دلسوز حتی باور نمی‌کردند که مولی‌الموحدین علی(ع) نمازخوان بوده باشد...

***

سخنگوی اصلاح‌طلب دولت تأکید کرد:

FATF را تصویب کنید تا دولت آینده متزلزل نباشد

«سونامی گرانی»؛ نتیجه بازی دولت با نرخ ارز / جنونِ آقای تئوریسین در "لیبرال دموکراسی اسلامی" نامیدن نظام!

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی اخیراً در یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در حمایت از FATF نوشته است: در حالی که در چند ماه آینده دولت دوازدهم به پایان راه خود خواهد رسید، تصویب یا عدم تصویب لوایح مرتبط بـــا «اف‌ای‌تی‌اف» می‌تواند تأثیرات ماندگاری بر موفقیت دولت آینده یا در داشتن شروعی پرشتاب یا متزلزل و لنگان سهم داشته باشد.

او همچنین می‌گوید: درباره نفع کوتاه‌مدت –FATF- نگاهی به رتبه ریسک اقتصادی و افزایش هزینه‌های مالی در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که قرار گرفتن در لیست سیاه به‌طور فوری و کوتاه‌مدت آثار زیادی بر زندگی مردم دارد. نگاه کنید به نقطه‌نظر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که به هزینه‌های نظام بانکی اشاره و این موضوع را جزو ضرورت‌های بانکی می‌داند. رفتن در لیست سیاه هم در دوران تحریم آثار خود را وارد کرده و نیز در دوران پس از تحریم آثار بیشتر آن نمایان خواهد شد. [۱]

*در باب مضرّات FATF تاکنون مباحث زیادی از سوی کارشناسان کشور مطرح شده است. [۲]

اما از باب تحلیل سیاسی باید اشاره کرد که اینهمه تبلیغات و وعده برای پذیرش FATF از جانب "برجامیان" انجام می‌شود.

همان کسانی که درباره "برجامِ روحانی" نیز همین حرف‌ها را زدند و همین وعده‌ها را دادند اما دست آخر که به در بسته خوردند از این گفتند که یک عده نمی‌گذارند دستاوردهای برجام آشکار شود، مذاکره با آمریکا دیوانگی است و نبود دستاوردهای برجام تقصیر حمله‌کنندگان به سفارت عربستان است!

جالب است که شخصی مثل عباس آخوندی هم در این زمینه به صحنه آمد و از این گفت که هدف برجام اساساً اقتصاد نبوده است! [۳]

فلذا تجربه و عقلانیت نشان می‌دهد که اعتماد دوباره به اقوال این افراد چیزی جز تکرار "خسارت محض برجام" نخواهد بود.

از سوی دیگر، تأمل در تجربیات بدست آمده از دولت اعتدال طی ۷ سال گذشته نشان می‌دهد که ادامه مقاومت در ماه‌های پیش رو تا پایان کار دولت اعتدال و البته رأی خوب مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به یک گزینه کارآمد می‌تواند فارغ از FATF نتایج بسیار مثبتی برای کشور داشته باشد و مردم را از ناکارآمدی‌ها و بهانه‌جویی‌ها خلاص کند.

***

«سونامی گرانی»؛ نتیجه بازی دولت با نرخ ارز

«سونامی گرانی»؛ نتیجه بازی دولت با نرخ ارز / جنونِ آقای تئوریسین در "لیبرال دموکراسی اسلامی" نامیدن نظام!

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی به تازگی حرف‌های عجیبی را درباره عمد دولت اعتدال در بالا نگه داشتن قیمت ارز مطرح کرده است.

او گفته بود:‌ "از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، کمتر است- ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده. دولت نرخ ارز را واقعی نمی‌داند و همواره برای کاهش نرخ ارز تلاش کرده است. "

این صحبت‌های واعظی با انتقادات وسیعی توسط فعالان سیاسی و اقتصادی کشور مواجه شد و البته شخص آقای واعظی هم بعدا توضیحاتی را ارائه کرد. توضیحاتی که البته هرگز نقض گزاره گفته شده نبودند. [۴]

***

*قبل از اعتراف واعظی نیز کثیری از تحلیلگران سیاسی و نمایندگان مجلس تأکید کرده بودند که این دولت آقای روحانی است که تن به کاهش نرخ ارز نمی‌دهد.

کما اینکه همه می‌دانند اصلی اساسی در اقتصاد ایران وجود دارد و آن اینکه دولت نیز یکی از تأثیرگذاران اصلی بر نرخ ارز است.

اما سؤال اینجاست که چرا دولت آقای روحانی با اینکه می‌دانست بالا نگه داشتن قیمت ارز تأثیراتی جدی بر معیشت مردم می‌گذارد و موجب "سونامی گرانی" می‌شود و از طرفی دولت هم قصدی برای "نظارت بر قیمت‌ها" ندارد اما از این کار چشم نپوشید و به آن تن داد!؟

آیا کوچک شدن سفره‌های مردم، تورم انتظاری و بازی با مقوله پرکششی به نام ارز که حتی روی قیمت کرایه تاکسی و مقولات نامرتبط با دلار هم تأثیر می‌گذارد مهمتر بود یا منفعت دولت از بالا نگه داشتن قیمت ارز!؟

هرچه هست اما پاسخ این سؤال با یک سابقه و یک آینده خطرناک مواجه است...

در مجموعه وبلاگ مشرق از مفهومی تحلیلی با عنوان "فتنه اقتصادی" سخن گفته‌ایم و کراراً تأکید کرده‌ایم که ریشه این فتنه را باید در ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون جستجو کرد.

و البته این تحلیل‌ها قبل از وقوع اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ ارائه شده‌اند و پس از آبان ۹۸ نیز در اشاره به احتمال وقوعی وسیع‌تر در آینده ادامه یافته‌اند...

کدهای موجود در این تحلیل هم جملگی عیان بودند. از اشاره به برخی مقامات دولت که به جای اینکه مدافع وضع موجود باشند اما در صف سیاه‌نمایان دیده می‌شدند تا واجب عینی "نظارت بر قیمت‌ها" که دولت آقای روحانی آنرا صراحتا انجام نمی‌دهد. و تا ماجرای بالا بردن قیمت ارز که واعظی بدان اشاره کرده است.

مقولاتی که البته سیاه‌نمایی‌های اصلاح‌طلبان و تشویق‌های مداوم آنها برای افکار عمومی مبنی بر حق اعتراض و لزوم اغتشاش و حتی اشغال کردن مراکز حساس نظام در حرکت خیابانی! [۵] بعنوان یک وظیفه صفی در مقابل آن اعمال ستادی انجام می‌شد و همچنان نیز می‌شود.

جالب است بدانیم سعید حجاریان نیز در اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه از چیزی به نام "سیاه بهار" و احتمال وقوع اغتشاش در ایام انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته است. [۶]

اکنون و در این فرایند مشکوک بایستی به یک سوال مهم پاسخ داد و آن اینکه آیا "فرماندهان فتنه اقتصادی" قصد تکرار آبان ۹۸ در سطحی وسیع‌تر را دارند!؟

از تأکید تاجزاده بر تکرار آبان ۹۸ با خشونت بیشتر و گستره وسیع‌تر که بگذریم [۷] با توجه به برگه‌های مختلف این پرونده به نظر می‌رسد پاسخ به سؤال مذکور گزینه "آری" است و دستی که جرقه گرانی یک‌شبه و بدون پیوست بنزین را در آبان ۹۸ زد؛ با عملگری اصلاح‌طلبان به‌دنبال فرصت‌های جدیدتر است...

***
 

1_ https://etemadonline.com/content/467582

2_ http://fna.ir/f1trgv

3_ mshrgh.ir/897746

4_ https://etemadonline.com/content/467669

5_ mshrgh.ir/979440

6_ mshrgh.ir/1119442

7_ mshrgh.ir/1018114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • کاربرعمومی IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 23
    متاسفانه متن فوق که نامش هم نمیتوان مقاله یا نقل قول گذاشت بسیار ثقیل ودرنهایت ابهام تهیه شده وبه نظر فقط نویسنده خودش می داند چه نوشته ونه مخاطبان .
    • مظلوم IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      12 0
      جمشید بسم ا.... واقعی همین آقایون هستند و بس
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      8 0
      محمود واعظی . آنقدریکه برای رنگ سر و صورت وقت میگذارد وظیفه ای دیگر ندارد !!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      9 0
      لاشخورها احساس خطر کردن از الان شروع کردن به فلسفه بازی.خدا ریشه‌ی این خناثان را بکنه.
    • جواد IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      فهمیدن این مقاله فهم و درک زیادی نمیخواد مشکل را در خودت جستجو کن
    • SE ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      از انصاف خارج نشویم. واعظی تاکید کرد حرفهایش را رسانه ها تحریف کرده اند و او گفته با وجود این شرایط کشور را اداره کردیم نه اینکه ارز را 27 هزار تومان کردیم تا کشور را اداره کنیم.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    22 0
    گرانی ارز حاصل تدبیر است نه تحریم!!!
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      3 0
      اکبر ترکان مشاور پیشین روحانی در مورد برخی رفتارهای روحانی و اینکه افکار عمومی از این مدل رفتارها به عنوان رفتار اعلیحضرت‌گونه یاد می‌کنند، گفت:‌ به نظرم در قضاوت زیاده‌روی شده. مقدار کمی‌ رفتارشان اینطور هست ولی زیاده‌روی‌اش اضافی است. اصلاً رفتار، راه رفتن، حرف زدن و نشستنش در خصوصیات خلقی ایشان است. وی درباره این موضوع که رئیس‌ جمهور به وزرای خود وقت ملاقات نمی‌دهد، نیز بیان کرد: او وقت می‌د‌هد. کم وقت می‌دهد. ایشان کمتر با وزرایش حشر و نشر وعده‌ای دارد.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    16 0
    دزد میدونه دستش تو جیب کیه
  • مهرناز IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    20 0
    مردم ایران " به خودتان وبقیه مردم رحم کنید " اصلاح طلبان جوانان چپ اول انقلاب " پیر پاتال های چاق لیبرال سرمایه دار کنونی هستند " مردم برای شان پلکان ترقی بیش نیستند " رای ندهید " به سخنان شان گوش ندهید " 8سال بدبختی برای خود ودیگران خریدید " دیگر تکرار نکنید .
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      18 0
      اگر مردم عوام به فضل خدا بیدار شده باشند و دیگر اسیر ترفندها و فریب های اصلاح طلبان تهوع آور نشوند؛ می توان امیدوار بود با روی کار آمدن یک رئیس جمهور انقلابی و به تبع آن یک دولت انقلابی کشور در مسیر صحیح پیشرفت و ترقی و سعادت قرار گیرد وگرنه..............................!
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    9 0
    واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند. چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند. مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس. توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند. گوییا باور نمی‌دارند روز داوری. کاین همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند. یا رب این نودولتان را با خر خودشان نشان. کاین همه ناز از غلام ترک و استر می‌کنند. ای گدای خانقه برجه که در دیر مغان. می‌دهند آبی که دل‌ها را توانگر می‌کنند. حسن بی‌پایان او چندان که عاشق می‌کشد. زمره دیگر به عشق از غیب سر بر می‌کنند. بر در میخانه عشق ای ملک تسبیح گوی. کاندر آن جا طینت آدم مخمر می‌کنند. صبحدم از عرش می‌آمد خروشی عقل گفت. قدسیان گویی که شعر حافظ از بر می‌کنند.
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    9 0
    دشمنان اصلی مردم و کشور اینها هستند آمریکا و اسرائیل ادای این لیبرال های وطنی رو در میارن
  • SE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    13 0
    خدایا در این 3 ماه و اندی ایران را از شر غربگدایان در امان بدار
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    10 0
    گفت همین حجب حیایت منه کشته واقعا حیا هم خوب چیزی است من لاحیاء له لادین له
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    11 0
    مردم یادتون هست با تی شرت ای لاو یو اس تو خیابون می رقصیدن و سلبریتی بازی می کردین؟ اره؟ خب نوش جونتون.
  • محمد رضوی نژاد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    11 0
    واعظی: "از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، کمتر است- ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده. دولت نرخ ارز را واقعی نمی‌داند و همواره برای کاهش نرخ ارز تلاش کرده است. "!! تورم افسار گسسته در تمامی سند مصرف کنندگان شامل مسکن مواد غذایی پوشاک لوازم خانگی مواد اولیه حمل و نقل کالاهی صنعتی و... باعث زمینگیر شدن مردم و صنعت ، کاهش شدید قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی گردیده و کشور را از وضعیت یک کشور جنگ زده مانند افغانستان و سوریه هم بدتر نموده است ایا این مسببان این تورم افسار گسسته در دولت مصداق تروریسم اقتصادی نیست؟ ایا این افزاد دست کمی از جنایتکار دارند؟ ایا نباید در دادگاهی محالمه شوند؟ و مجازات شوند؟
  • سعید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    10 0
    دلسوزتر از روحانی و دولتش تا کنون نداشتیم ، اینقدر که غصه دولت آینده را هم می خورند و می خواهند سنگهای جلوی پای دولت نیامده را هم بردارند حتی به قیمت بدنام شدن خودشان ، خدایی تا حالا چنین دلسوزانی دیده بودین !!؟؟ از نمونه های دیگر دلسوزی این دولت انواع اوراق قرضه عرضه شده است که بازپرداخت آنها را هم به دولت آینده سپرده تا افتخار صاف کردن این بدهی ها هم نصیب آیندگان شود و صد البته که ده ها میلیارد دلار قرض از صندوق ذخیره ارزی را هم کنارش بگذارید ، چندصد درصد تقویت پول ملی ( کاهش نرخ ارز) و خیلی موارد دیگر \\ \\ خداییش تا کنون دولتی به این بخشندگی دیده بودین که همه افتخارها را بگذارد برای دولت بعد که مفت و مجانی همه را درو کند !!؟؟
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    12 0
    آقای سخنگو دولت بعدی هیچ ربطی به شما ندارد شما پاسخگوی ناکارآمدی خودتان باشید
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 0
    دور نیست اون روزی که پرونده هاتون رو با وانت میبرن دادگاه و با اون لباس راهراه به جرم خیانت و دزدی محاکمه بشوید . انشاالله
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 0
    مگر حرام حضرت محمد ص تا قیامت حرام و حلال ایشان تا قیامت حلال نیست؟ شما یا اسلام رو نمیشناسد یا لیبرال دموکراسی رو . از تفکرات شما همون کثافاتی در میاد که که قطره چکانی ما رو هم به سمت اسلام ولرم امریکایی میبره .دعای عهد : وَ مُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکَامِ کِتَابِکَ وَ مُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ- و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده، و محکم کننده آنچه از نشانه های دینت و روش های پیامبرت رسیده است . انشاالله ظهور نزدیک است و رسواییتان هم
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 0
    نمیدانم در فکر دولت چیست اما اساس اقتصاد و تحرک اقتصادی از انگیزه می اید که تمام مفسران و فلاسفه اقتصاد غرب روی آن تاکید دارند و اساس انگیز از رفاه می اید و طمع را به ان پیوند میزند در تقابل اندیشه شکست خورده شرق که اساس حرکت اقتصادی را در عدالت جستجو میکند واژهای که اندیشمندان لیبرال ان را فاقد مفهوم میدانند در کل در اقتصاد کلید واژهایی همچون انگیزه رفاه نوآوری (آزادی و امنیت برای اندیشمندان و مخترعان) و (تبعیت از قانون و احترام به ان )شفافیت و اموزش را باید مد نظر قرار داد
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 1
      در ادامه مشکلی انسان ایرانی امروز پیدا کرده را باید در گذار از تعادل معیشتی به تعادل رفاه دانست یعنی زمانی بود که پدران کار میکردند تا امور زندگی بچرخند در امروز مردم کار میکنند که به رفاه برسند اما در رفاه ما مشکل داریم یعنی عموم تفریحاتی که امروز مورد پسند مردم است یا باید در اروپا یا امریکا یا ترکیه یا تایلندجست که منجرب به خروج سرمایه یا حتی مهاجرت میشود
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 0
    دولت لببرال حسن روحانی اجازه کاهش قیمت دلار را نخواهد داد. نتیجه تایید حسم روحانی توسط شورای نگهبان و جهالت مردم باعث بدبختی مردم ایران شده است.
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    ایا میشود اینکار دولت را توجیه کرد مردم در زیر بار گرانی کمرشان خم شده ندانم کاری یک عده در دولت با چه مجوزی است ایا هرکسی بخواهد در دولت کاری کند که خلاف مصالح جامعه و مملکت باشد مختار است مگر مملکت قانون ندارد اگر قانون مشکل دارد که چرا مجلس رفعش نمی کند پس دولت با کدام اختیار این کار ها را انجام می دهد چرا باسم اسلام و مملکت اسلامی کاری می کنید که کفار نکرد این همه خیانت و جنایت مسئولان کمتر از خیانت کاران صدر اسلام تاکنون بوده نسل جوان از اسلام زده شده پا بسن گذاشته ها روی اون حداقل دینشان ایستاده اند روز قیامتی نیست همه اینها حرف است برای مردم نه خودتان بترسید از ان روزی که بلای سر شاه سر شماها اید همیشه اینطوری نیست که هر کاری بخواهید بکنید ازاد باشید
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    خدا هدایت کند افتضاح طلبان و هر چی خائنه . خدا ذلیلتان کند مردم با پناه بردن به خدا ، مواظب این فتنه و فتنه گران باشیم
  • amm926055@gmail.com IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    دروغ که سرطان نیست حیف حناق
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    مشکل مجلس به اسم انقلابی و حانی اشرافیت و قوه قضاییه هست که باید حفاظت کنه از بیت المال و با نامحرمان برخورد کنه ولی...
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    هدف ابرفدرتهای شرق وغرب،بایدن وترامپ... بعداز فشار حداکثری ،حالا اجماع جهانی علیه ایران با مذاکرات چندجانبه ،بدون ایران با ایران وروی کار آوری مجدد اصلاح طلبان هست به اسم (صلح،رفاه،پیشرفت،ثبات عادیسازی روابط وتجارت....)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس