کد خبر 1182334
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
عربستان|هشدار شورای حقوق بشر سازمان ملل به حکومت سعودی درباره وضعیت «لجین الهذلول»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به آزادی مشروط لجین الهذلول درباره احتمال بازداشت مجدد وی هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از الواقع السعودی، سازمان دیده بان حقوق بشر نسبت به احتمال بازداشت مجدد «لجین الهذلول» و «نوف عبدالعزیز» دو فعال سعودی به زندان‌های عربستان که اخیرا آزاد شده‌اند، هشدار داد.

این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد که لجین الهذلول و نوف عبدالعزیز در صورت ابراز عقایدشان با خطر بازگشت مجدد به زندان روبرو می‌شوند، درحالی‌که بسیاری از فعالان و مدافعان حقوق بشر سعودی هنوز در بازداشت‌های خودسرانه به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

هشتگ «سقوط نظام سعودی» در عربستان ترند شد +عکس

سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه خاطر نشان کرد لجین الهذلول بعد از ۱۰۰۱ روز از زندان‌های سعودی آزاد شد.

از نظر سازمان بین‌المللی حقوق بشر مهمترین چیز این است که لجین الهذلول پس از ۳ سال حبس در زندان‌های عربستان آزاد شد اما آزادی او کامل نبود؛ زیرا وی از هرگونه اظهار نظر و مصاحبه مطبوعاتی منع شده و همچنین حق خروج از عربستان را نیز ندارد و هنوز تحت کنترل و اشراف دقیق اطلاعاتی است، پدر و مادرش نیز ممنوع السفر هستند درحالی که شرایط آزادی وی نیز هنوز مشخص نیست یعنی خطر بازداشت مجددش وجود دارد و لجین اگر تصمیم بگیرد عقاید خود را مطرح کند یا فعالیت خود را دوباره از سر گیرد، مقامات سعودی در هر زمان می‌توانند او را به زندان بازگردانند.

مقامات سعودی لجین (۳۱ ساله) را در سال ۲۰۱۸ به همراه ۱۲ فعال در زمینه دفاع از حقوق زنان دستگیر کردند. وی خواستار رفع ممنوعیت رانندگی زنان بود اما به همین دلیل بازداشت شد و در معرض انواع شکنجه توسط ایادی بن سلمان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

مقایسه تصاویر فعال زن سعودی قبل از بازداشت و بعد از آزادی

لینا و علیاء الهذلول (دو خواهر لجین) در یک کنفرانس مجازی مطبوعاتی در یوتیوپ اعلام کردند لجین در زمان بازداشت در معرض شوک الکتریکی، شلاق و تعرض جنسی قرار گرفته و سعود القحطانی مشاور سابق دیوان پادشاهی بر شکنجه وی نظارت داشته است.

روزنامه انگلیسی تایمز پس از آزادی این فعال بارز سعودی از زندان محمد بن سلمان ، نوشت که به نظر می‌رسد لجین قسمتی از موهایش را تیره کرده و مسن‌تر از عکس‌های منتشر شده توسط خانواده‌اش به نظر می‌رسد. تصاویر گرفته شده پس از آزادی‌اش به خوبی بیانگر رنجهایی است که کشیده زیرا آثار پیری بر موهای وی پدیدار است در حالی که فقط ۳۱ سال بیشتر ندارد و بسیار وزن کم کرده است.

«ایلهان عمر» نماینده مسلمان حزب دموکرات آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور در پیامی توئیتری در خصوص آزادی «لجین الهذلول» نوشت: خبر فوق العاده‌ای است. ما از مدت‌ها پیش بدین منظور تلاش می‌کردیم.

بیشتر بخوانید:

سرشناس‌ترین زن زندانی در عربستان آزاد شد

نماینده مسلمان حزب دموکرات آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور در ادامه اضافه کرد: حالا عربستان سعودی باید به او اجازه دهد تا این کشور را ترک کند و بقیه فعالان حقوق زنان که در حبس به سر می‌برند را نیز آزاد کند.

الهان در توئیتی دیگر نوشت:عربستان سعودی باید دست از کشتن مخالفان و منتقدان و جنایت علیه هزاران غیریمنی بردارد و همچنین تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی را متوقف کند.

بدون شک دولت سعودی امیدوار است آزادی لجین الهذلول بتواند وجه کشورش را در سراسر جهان بهبود ببخشد و از مقابله با «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که وعده‌هایی برای مجازات شاهزاده محمد بن سلمان به خاطر جنایت‌هایش داده و نیز پایان فروش سلاح به عربستان، جلوگیری کند.

افزایش مدت حبس نویسنده سعودی از ۵ به ۹ سال

از سوی دیگر حساب کاربران آزادی بیان اعلام کرد که دادگاه سعودی حکم زندان «محمد الحضیف» نویسنده سعودی را از پنج سال به ۹ سال افزایش داده است.

حساب کاربری مذکور تاکید کرد که الحضیف قرار بود در پایان ماه فوریه سال جاری حکم خود را به پایان برساند، اما مقامات سعودی این حکم را به ۹ سال افزایش دادند. در نتیجه ، این مرد ۵۹ ساله ۴ سال دیگر در زندان به سر خواهد برد.

دادگاهی در عربستان سعودی نویسنده عربستانی را به اتهام اهانت به کشور دوست (اشاره به امارات و مصر) به پنج سال زندان محکوم کرد.

نیروهای امنیتی عربستان در ۱۹ مارس ۲۰۱۶، پس از بازگشت این نویسنده از ترکیه، او را بازداشت کردند. وی در برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «الریاض»، مجله «المغترب»، مجله «الامل» و شبکه‌های «المجد» و «الرسالة»، «العربیه‌» و چندین شبکه دیگر فعالیت داشت و چندین کتاب نوشته است.

الحضیف پیش از این نیز در سال ۱۹۹۴ به مدت چهار سال به دلیل فعالیت‌های مربوط به حمایت از حقوق شهروندان سعودی زندانی شده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس