فعال حقوق زنان عربستان از پیمانکاران دستگاه اطلاعاتی آمریکا شکایت کرد

«لجین الهذلول» از فعالان حقوق زنان عربستان سعودی در دادگاهی در آمریکا از سه پیمانکار سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور شکایت کرد.

به گزارش مشرق، شبکه فرانس ۲۴ امروز (شنبه) با اشاره به اینکه این فعال حقوقی عربستان سعودی سه پیمانکار سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا را به هک غیرقانونی تلفن همراه خود متهم کرده است، افزود: «لجین الهذلول» مدعی است که اقدام غیرقانونی این سه پیمانکار نقش مهمی در دستگیری و سپس شکنجه او توسط ماموران امنیتی عربستان داشته است.  

بر اساس این گزارش،  این شکایت روز پنجشنبه از طرف الهذلول در دادگاه فدرال اورگان آمریکا توسط موسسه الکترونیک فرونتیر ارائه شد.  

«الهذلول» پیش از دستگیری با راه اندازی یک پویش در شبکه‌های اجتماعی، نقش مهمی در کسب آزادی زنان عربستانی برای انجام رانندگی داشت و فعالیت او موجب شد تا در سال ۲۰۱۸ حکومت عربستان به این درخواست تن دهد.  

فرانس ۲۴ اضافه کرد که الهذلول حدود سه سال در عربستان سعودی زندانی بود و در حال حاضر از خروج از این کشور منع شده است.  

در این دادخواست گفته شده که عملیات نظارتی انجام شده توسط پیمانکاران سابق و شرکت «دارک ماتر» متخصص در امنیت سایبری در امارات منجر به دستگیری «الهذلول» توسط سرویس‌های امنیتی ماراتی شده است.  

این فعال حقوق زنان عربستان پس از دستگیری در امارات به وسیله یک هواپیمای شخصی تحویل مقامات عربستان شد تا دوران بازداشت، زندانی و شکنجه خود را در زندان‌های آل سعود سپری کند.  

این شبکه فرانسوی افزود: تحقیقات رویترز در سال ۲۰۱۹ نشان داد که الهذلول در سال ۲۰۱۷ هدف تیمی از مزدوران آمریکایی قرار داشت که از طرف امارات در چارچوب برنامه‌ای به نام «پروجکت ریون»،  مخالفان را زیر نظر داشتند. تشکیلات آمریکایی او را در لیست تهدیدکنندگان امنیت ملی قرار دادند و تلفن آیفون او را حک کردند.  

در این دادخواست به نقل از الهذلول آمده است که زمانی که بازرسان او را تحت شکنجه قرار می‌دادند به ارتباطات تلفنی او که ظاهراً از طریق غیرقانونی به دست آورده بودند، دست یافتند.  

در همین حال مقامات عربستان شکنجه الهذلول را تکذیب کردند و گفتند که محاکمه او عادلانه بوده است.  

فرانس ۲۴ اضافه کرد که سفارت‌ خانه های عربستان و امارات در واشنگتن از پاسخگویی درباره طرح شکایت الهذلول خودداری کردند.  

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی فرانس ۲۴، پیش از این در ماه سپتامبر گذشته در حسابرسی جداگانه توسط دادستان‌های فدرال ایالات متحده در رابطه با اتهام هک، «مارک بایر»، «ریان آدامز» و «دانیل جریک» پیمانکاران سابق به انجام عملیات‌های نظارتی برای امارات متحده عربی از جمله هک تلفن‌های همراه اعتراف کردند.  

الهذلول در بیانیه‌ای گفت: هیچ دولت یا فردی نباید از نرم افزارهای جاسوسی برای نقض حقوق بشر سوء استفاده کند.  

وی افزود: به همین دلیل است که من تصمیم گرفتم از حق جمعی برای استفاده امن از اینترنت و محدود کردن سوء استفاده‌های سایبری مقامات تحت حمایت دولت، دفاع کنم.  

الهذلول اردیبهشت ماه سال ۲۰۱۸ همراه با چند زن عربستانی دیگر در ماجرای تلاش برای گرفتن حق رانندگی زنان و پایان نظام سلطه مردان بر زنان در عربستان بازداشت شد. آن‌ها در حالی که بیش از دو سال در بازداشت بسر می‌بردند، بن سلمان از اوایل سال ۲۰۱۸ اجازه رانندگی زنان را صادر کرد.  

رسانه‌های محلی دلیل این دستگیری را «فراتر رفتن از خطوط قرمز مذهبی و ملی» و «ارتباط با اشخاص مشکوک خارجی» اعلام کردند. اما هیچگاه نامی از آن اشخاص مشکوک منتشر نشد.  

مقامات عربستان بهمن سال گذشته الهذلول را پس از گذشت حدود سه سال از زندان آزاد کردند.   

وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی در سال‌های گذشته با انتقادهای فراوان کشورها و محافل مختلف بین المللی همراه بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس