ویژه ها

براساس گزارش‌های منتشر شده، بیش از یک سوم طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده در مجلس یازدهم، مربوط به موضوعات اقتصادی بوده است که این مسئله نشان دهنده توجه ویژه مجلس به مسئله معیشت است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**روزنامه شرق:آمریکا مهد آزادی جهان است!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «جاوید قربان اوغلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت: «با پایان‌یافتن ماراتن انتخابات و قطعی‌شدن پیروزی جو بایدن، آمریکا رخدادهایی را شاهد بود که در تاریخ دویست و چند ساله این کشور به‌عنوان مهد آزادی و بزرگ‌ترین دموکراسی جهان بی‌سابقه است. طرفداران ترامپ با فراخوان او از مناطق مختلف این کشور پهناور به واشنگتن‌دی‌سی سرازیر شدند و در اقدامی عجیب که بیشتر به شورش و کودتا شبیه بود، برای ساعاتی ساختمان کنگره را به اشغال خود درآوردند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برخی جناح‌های داخل در استقبال از حوادث داخلی آمریکا شادمانی زائدالوصفی از خود بروز دادند و آن را طلیعه سقوط و فروپاشی بزرگ‌ترین لیبرال‌دموکراسی جهان ارزیابی کردند. ‌ترامپ از همان آغازین روزهای ورود به کاخ سفید نشان داد که هیچ سنخیتی با سنت‌ها و نهادهای دموکراتیک حاکم بر این کشور ندارد».

شرق در ادامه تاکید کرد: «دموکراسی قدرتمند و نهادینه‌شده آمریکا از آن‌چنان استحکامی برخوردار است که از یک سو این رفتار را حتی برای چند روز باقی‌مانده از ریاست ترامپ برنمی‌تابد و روند استیضاح یا برکناری او با استفاده از ظرفیت قانون اساسی در حال پیگیری است و از سوی دیگر حتی قاضی منصوب رئیس‌جمهور در مقابل اصرار بر تقلب و درخواست لغو انتخابات به مر قانون عمل کرد».

«مهد آزادی»، «بزرگترین دموکراسی جهان»، «دموکراسی قدرتمند و نهادینه شده» و...اینها تعابیری است که یکی از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در توصیف ساختار حاکمیتی آمریکا به کار برده است.

این در حالی است که مقامات، تحلیلگران و رسانه های آمریکایی در توصیف اتفاقات روزهای گذشته در این کشور، تعابیری همچون «شرم آور» و «شوکه کننده»، «آبروریزی»، «لکه ننگ» و...به کار برده اند.

در همین رابطه، تحلیلگر آمریکایی شبکه المیادین گفت: «آنچه اتفاق افتاد یک آبروریزی و لکه ننگی برای دموکراسی آمریکایی است» >

«احمد نادری» نماینده مردم تهران در مجلس در رابطه با اتفاقات اخیر در کنگره آمریکا و نسبت آن با جریان غربگرا در داخل کشور نوشت: « آنها که تا همین اواخر میگفتند باید با دیوانه ای مثل ترامپ مذاکره کنیم، باید از اتفاقات اخیر کنگره آمریکا درس بگیرند. این جماعت با کسانی که زبانشان را میفهمند، با خشونت برخورد می کنند؛ چه برسد با کسانی که فرق Lift و Remove و Suspend را نمی‌فهمند! ».

در هجوم معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به داخل کنگره این کشور ۵ نفر کشته شدند که به گفته پلیس، تمام کشته شدگان از طرفداران دونالد ترامپ بودند. همچنین تاکنون پلیس آمریکا ۵۲ نفر را در این اعتراضات بازداشت کرده است.

اتفاقات اخیر در آمریکا و پیش از آن نوع واکنش ساختار حاکمیتی آمریکا به اعتراضات ضدنژادپرستی، بیش از پیش چهره کریهِ لیبرال دموکراسی در داخل آمریکا را بدون روتوش نمایش داد.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در روز 19 دی فرمودند: «شما امروز وضع آمریکا را مشاهده میکنید؛ وضع و حال بت بزرگ را امروز شما می‌بینید که این دموکراسی‌شان است؛ این افتضاح انتخاباتی‌شان است؛ این حقوق بشرشان است، حقوق بشری که هر چند ساعت یک بار، یا حدّاقل چند روز یک بار، یک سیاه پوست را بدون دلیل، بدون جرم در خیابان میکُشند، و کشنده و قاتل هم تعقیب نمیشود؛ این ارزشهایشان است که همین طور میگویند ارزشهای آمریکایی، ارزشهای آمریکایی، و امروز این ارزشها مایه‌ی مسخره‌ی همه‌ی دنیا شده، حتّی دوستانشان آنها را مسخره میکنند؛ این هم اقتصاد فلجشان است؛ اقتصاد آمریکا به معنای واقعی فلج است، دَه‌ها میلیون بیکار و گرسنه و بی‌خانمان [وجود دارد]؛ این وضع امروزِ آمریکا است. این البتّه چیز مهمّی است لکن عجیب‌تر از این، این است که یک عدّه‌ای هنوز قبله‌شان آمریکا است،   هنوز امید و آرزویشان به آمریکا است؛ آمریکایی که در یک چنین وضعی است».

**نماینده حاضر در «سلفی حقارت» :عملکرد مجلس یازدهم رضایت بخش نیست

«احمد مازنی» از نمایندگان حاضر در «سلفی حقارت» در مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «برآیند مجلس یازدهم حکایت از این دارد که از مسیر برنامه‌ها و شعارهای اعلامی خود خارج شده است. آنان با شعار حل مشکلات معیشتی مردم وارد بهارستان شدند اما در عمل به مسائل سیاسی و جناحی ورود پیدا کردند».

مازنی در ادامه نوشت: «نمایندگان فکر می‌کنند مشکلات کشور را می‌توانند به صورت جزیره‌ای حل کنند. در حالیکه مردم مجموعه نظام را یکپارچه می‌بینند. بهتر است برای این منظور که نگاه ملی بر مصوبات و طرح‌های مجلس حاکم باشد، شورای عالی هماهنگی قوا وارد میدان شود. این شورا که با تدبیر رهبری تشکیل شده، اولویت‌ها را مشخص کند و آنچه را که نیاز به قانونگذاری دارد به نمایندگان اعلام کند. به گونه‌ای که مشکلات مردم احصا شده و یک بازی برد- برد بین قوا در حل مشکلات مردم تعریف شود».

اکنون حدود 7 ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم سپری شده است. فعالین اصلاح طلب از روزهای آغازین فعالیت مجلس جدید، هجمه گسترده ای را به راه انداخته و به یاس آفرینی در میان افکارعمومی مشغول شدند.

براساس گزارش های منتشر شده،  بیش از یک سوم طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده در مجلس یازدهم، مربوط به موضوعات اقتصادی بوده است که این مسئله نشان دهنده توجه ویژه مجلس به مسئله معیشت است.

طرح احکام کلی بودجه 1400 با هدف اصلاح ساختار بودجه، طرح تامین کالاهای اساسی، طرح رسیدگی به جاماندگان از سهام عدالت، طرح تأمین مسکن، طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، طرح ساماندهی بازار خودرو، مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، طرح حمایت مالی از افشاگران فساد، نظارت میدانی با اولویت حضور در مناطق محروم و...تنها بخشی از اقدامات مهم مجلس یازدهم در عمر هفت ماهه خود است.

با اینحال اصلاح طلبان مدعی هستند که عملکرد مجلس یازدهم رضایت بخش نیست. جماعتی این ادعا را مطرح می کند که سلفی حقارت، تشکیل کمیته رفع حصر و اروپاگردی را در کارنامه خود در مجلس دهم ثبت کرده است.

** گرامی مقدم:اصلاحات از خط امام منشا گرفته است

«اسماعیل گرامی مقدم» فعال سیاسی اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «باتوجه به وضعیتی که در انتخابات یازدهم داشتیم، باید بزرگ‌ترین دغدغه ما مشارکت گسترده مردم باشد. این بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی حاکمیت و اصلاح‌طلبان است».

 گرامی مقدم در ادامه گفت: «به ‌هر حال باید گفت که اصلاحات ریشه‌ای است که از خط امام(ره) منشا گرفته است».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این اظهارنظر، دو ادعا را مطرح کرده است. ادعای اول این است که «دغدغه اصلاح طلبان، مشارکت گسترده مردم است». این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد؛ چرا که عملکرد بسیار ضعیف اصلاح طلبان در دولت روحانی، مجلس دهم و شوراهای شهر پنجم، علت اصلی کاهش مسارکت مردم در انتخابات مجلس در سال گذشته بوده است.

اصلاح طلبان علیرغم حضور در دولت، مجلس و شوراهای شهر، به هیچ عنوان مسئولیت پذیر نبوده و با ادعاهایی همچون تحریم انتخابات، حضور مشروط در انتخابات و تحریک مردم به اعتراضات خیابانی، در ایجاد نارضایتی عمومی نقش گسترده ای ایفا کردند.

ادعای دوم این است که اصلاحات از خط امام منشا گرفته است. این ادعا هم هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. چرا که فتنه 78، فتنه 88، غائله دی 96 و آشوب های آبان 98 و نقش اصلاح طلبان در وقایع مذکور، خلاف این ادعا را ثابت می کند.

اگر اصلاح طلبان مدعی هستند که از خط امام منشا گرفته اند، چرا در سال 88 وقتی مقامات رژیم صهیونیستی، این طیف را سرمایه های اسرائیل در ایران نامید، هیچ واکنشی نشان نداد!؟ چرا وقتی سرکرده های گروهک های تروریستی و جنایتکار از جمله عبدالمالک ریگی و مریم رجوی از اصلاح طلبان در سال 88 دفاع کردند، این طیف با این جنایتکاران مرزبندی نکرد!؟ و...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 16
    ایالات متحده اخرین سنگر دفاع از ازادی و دموکراسی و جهان ازاد است!
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      16 2
      اصلاحات تنها راه نابودی و ته دره بردن ایران است.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      11 2
      امریکا شیطان بزرگ و عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت در منطقه و جهان است.
    • ایرانی IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      1 0
      انشاءالله حکومت امام زمان.
    • SE ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      7 3
      بر عکس مهد توحش و خباثت و پلیدی در جهان است
  • پری مجرد 43ساله IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    12 4
    حالم از اصلاح طلبان بهم میخوره
  • پری مجرد 43ساله IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    15 6
    آمریکا مهد استعمار و ظلم و تطاول و ددمنشی و چپاول و بی بندوباری و استکبار است
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    8 3
    مهد ازادی برای کسانی که پادویی امریکا را می کنید
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 12
    اصلاحات هم پاکدست ترین، کاری ترین، عاقل ترین،با شعورترین و راستگوترین مسئولین عالم هستی هستن
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    9 3
    به اسلاحتلبان بگویید کمی آرامتر برای آمریکا دم تکون بدن ما داریم می بینیم، زشته
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    8 4
    ای اف بر شما غرب ذلیلان ، غرب لیسان و غرب چلاقان
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    11 0
    روزنامه یا هرزنامه مسئله این است
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 2
    مشرق با. این اراجیفت
  • DE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    گرامی مقدم: اصلاحات از خط امام منشأ گرفته است .آنها با دیدن حرکت عظیم و مردمی و اسلامی حضرت امام خمینی خواستند خودی نشان دهند و بگویند ما هم بلدیم لیکن از قدیم گفته اند مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه و افراد بریده از خط امام و انقلاب با لیبرالها و غربگدایان ...دور هم جمع شدند و اصلاحات امریکایی را راه انداختند.و روز بروز بیشتر از مردم و آرمانهای امام جدا شدند. اکنون آنها مرفهین بی درد و ستون پنجم دشمن شده اند.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 2
    مگه غیر از اینه؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      2 0
      نه ابدأ، من همین دیروز میخواستم تو توییتر و فیس بوک اینها حرفه‌های رئیس جمهورشونو بخونم گفتن اونقدر آزادی فوران کرده ریخته رو صفحاتش قابل خوندن نیست!! خخخخخخخ
  • CA ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    بسمه تعالی آقایان مدعی اصلاحات، یا هر چیزی که اسمش را میگذارید، انشاءالله خدا، جواب اعمالتون را با مکرش بده، با چاشنی عدالت. خدت لعنتتان کند
  • FR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    خط امام هم نمیدانست که شما اصلاح ظلبان چه هستید
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    3 0
    آمریکا مهد "آزادی جنسی" جهان هست نه آزادی های دیگه. فکر کنم همین نوع آزادی کار اصلاح طلب ها رو راه میندازه!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    شرق یک روزمامه کدخدایی است و دستور دارند کدخدا را اصلاح طلب معرفی کنند
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    ضمن اینکه مهد ازادی است مهد هوای تازه هم هست مخصوصا زیر زانوی پلیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس