ویژه ها

با تصویب FATF کدام بهانه را از چه کسانی می‌خواهیم بگیریم!؟ از حامیان داعش و منافقین!؟ از رکوردداران پولشویی در دنیا!؟ از نقض کنندگان اصول بدیهی حقوق بشر در دنیا!؟ از قاتلین سردار سلیمانی!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** FATF گواهینامه سلامت مالی و بانکی در جهان است!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «FATF یکی از قفل های تحریم بانکی» نوشت: «امروز تحریم بانکی ایران دو قفل دارد؛ قفل نخست FATF است و قفل دوم آن تحریم‌هاست. این لوایح نقش یک ورودی را دارد و ایران با تصویب آنها در نظام بانکی به رسمیت شناخته خواهد شد. تحریم‌های ایران چندین سرفصل دارد و برخی از آنها به‌زودی برداشته می‌شوند و در آن لحظه به علت عدم تصویب لوایح ایران نمی‌تواند از فرصت‌های ایجادشده استفاده کند و همچنان پول‌های ایران بلوکه باقی می‌ماند و امکان بازگشت آنها به بانک مرکزی به‌وجود نمی‌آید. باید دقت کرد که نیاز نیست ایران عضو FATF شود و فقط کافی است لوایح چهارگانه تایید شده و این امر اعلام شود تا در صورت بازگشت آمریکا به برجام بتوانیم مراودات خود را راه‌اندازی کنیم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اگر تحریم‌ها لغو شود ایران مسلما از عدم تصویب FATF متضرر خواهد شد و این نکته‌ای است که به آن توجه نمی‌شود. ما امروز پشت دری باقی مانده‌ایم که هم قفل FATF را دارد و هم قفل تحریم‌ها را با خود حمل می‌کند. ما امروز ضرورت دارد تا گواهینامه سلامت مالی و بانکی را دریافت کنیم. این امر سبب می‌شود تا اعتماد جهان به ایران احیا شده و بهانه از کشورها برای حوزه بانک و تجارت گرفته خواهد شد. تا زمانی که این دستورالعمل‌ها را اجرا نکنیم نمی‌توانیم وارد فضای مالی جهانی شویم و حتی تحریم‌ها را دور بزنیم و این امری است که ایران را به‌شدت گرفتار خواهد کرد».

سازمان FATF مدعی است که کارویژه اش مبارزه با پولشویی و تروریسم است. این ادعا در حالی است که اتفاقا اعضای اصلی این سازمان، یعنی آمریکا و اروپا رکوردداران پولشویی در جهان هستند. بنابر آمار منتشر شده، 70 درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا رخ می دهد.

علاوه بر این FATF هیچگاه در مبارزه با تروریسم اقدامی انجام نداده است. نحوه برخورد این سازمان با گروهک تروریستی داعش و همچنین سکوت این سازمان در مقابل اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی تنها بخش کوچکی از بی عملی FATF در حوزه تروریسم است.

FATF نه تنها گواهینامه سلامت مالی و بانکی در جهان نیست، بلکه یکی از بازوهای وزارت خزانه داری آمریکا برای هوشمندسازی تحریم های ضدایرانی است. برای همین بود که چندی پیش «مایک پمپئو» با عصبانیت اعلام کرد که ایران باید «همین حالا» لوایح مرتبط با FATF را تصویب کند.

«خوان زاراته» معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش گفته بود: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند».

حامیان FATF مدعی هستند که با پیوستن به این سازمان، بهانه را از طرف مقابل می گیریم. آیا این طیف حاضر است تضمین بدهد که با تصویب FATF بهانه های طرف مقابل تمام شود!؟

کدام بهانه را از چه کسانی می‌خواهیم بگیریم!؟ از میزبانان و حامیان گروهک تروریستی منافقین- که ۱۷ هزار ایرانی را به شهادت رسانده است-!؟ از حامیان و تجهیزکنندگان گروهک تکفیری تروریستی داعش!؟ از میزبانان و حامیان انگلیسی و هلندی و دانمارکی سایر گروهک‌های تروریستی!؟ از رکوردداران پولشویی در دنیا!؟ از نقض کنندگان اصول بدیهی حقوق بشر در دنیا؟ ! از قاتلین سردار سلیمانی!؟

** حضرتی:اصلاحات، تنها راه خروج کشور از بن بست است

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «الیاس حضرتی می گوید...حزب اعتماد ملی به عنوان حزبی اصلاح‌طلب معتقد است اصلاحات تنها راه خروج از بن‌بست‌ها و اشکالات موجود در کشور است و بر همین اساس همواره تلاش داشته تا مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای جهت تعیین سرنوشت دعوت کند. حزب اعتماد ملی اعتقاد دارد که صندوق آرا و مراجعه به رای و نظر مردم همواره می‌تواند محل رفع سوءتفاهم‌ها، اختلاف‌سلیقه‌ها و برداشت‌ها و منازعات سیاسی باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «حضرتی درباره مصادیق انتخاباتی و مشارکت در انتخابات نیز گفته است: "حزب از آقایان دکتر ابراهیم امینی، دکتر محمدجواد حق‌شناس و مهندس محمدعلی افشانی درخواست کرده تا در صورت آمادگی برای ورود به انتخابات، کاندیداتوری خود را ابتدا در درون حزب اعلام کنند تا پس از برگزاری انتخابات درون‌حزبی و مورد نظر اکثریت شورای مرکزی یک نفر از میان این 3 نفر از سوی حزب اعتماد ملی به عنوان کاندیدای حزبی به افکار عمومی معرفی شود".».

الیاس حضرتی در مجلس دهم رئیس کمیسیون اقتصادی بود، اما بجای رسیدگی به مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم، یکروز با شهرام جزایری مشغول خوردن «کله پاچه» بود و روز دیگر درگیر طرح سیاسی و قبیله ای «کمیته رفع حصر»!

دوستان الیاس حضرتی نیز حداقل در هفت سال و نیم اخیر قوه مجریه را دربست در اختیار گرفتند. سوال اینجاست که اگر اصلاحات تنها راه خروج کشور از بن بست است، پس چرا در سالهای اخیر همزمان با حضور اکثریت مطلق اصلاح طلبان در دولت، از دلار 3 هزارتومانی رسیدیم به دلار 32 هزارتومانی!؟

رکورد مرغ 36 هزارتومانی و تخم مرغ شانه ای 40 هزارتومان و پراید 160 میلیونی و ...همگی از آنِ «دولتِ اصلاح طلبان» است.

الیاس حضرتی و همقطاران وی بجای سخنرانی درباره اینکه «چه خواهیم کرد» باید به این سوال پاسخ دهند که «چه کرده اند؟»؛ الان زنگ حساب و موعد گزارش عملکرد است و نه زنگ ارائه برنامه.

نکته قابل توجه اینجاست که اصلاح طلبان همچنان مشغول معرفی نامزد هستند و تعداد کاندیداهای اعلام شده توسط احزاب اصلاح طلب از 30 نفر هم فراتر رفته است؛ این دورخیز و ترافیک کاندیدا در حالی است که این طیف در سالهای اخیر بارها مدعی شد که اختیارات رئیس جمهور بسیار محدود است.  

** وضع موجود دستپخت خودتان است، بجای شکایت، پاسخگو باشید

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «براساس گزارش صندوق بین المللی پول، اقتصاد ایران در سال جاری میلادی 6 درصد کوچک‌تر، بیکاری 3/16 درصد و تورم 34 درصد بوده است. این صندوق اقتصاد کشور را در این سال همراه با رشد منفی 6 ‌درصد گزارش کرده است.تحریم‌ها و کرونا بر حجم مشکلات اقتصادی افزوده است. رشد اقتصادی نزدیک به صفر شده، تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، تشکیل سرمایه ثابت، صادرات نفتی و غیر نفتی به شدت آسیب دیده است. تامین ارز یکی از مهمترین مشکلات دولت است. به موارد بالا باید بیکاری، آسیب دیدگی نیروهای شاغل رسمی و غیر رسمی و خطر افزایش یک و نیم میلیون نفر به شمار بیکاران، حاشیه‌نشینی میلیون‌ها نفر و کوچک شدن سفره‌های مردم را افزود».

اصلاح طلبان در ماههای اخیر بارها گلایه کرده اند که چرا وضعیت اشتغال و تولید مورد قبول نیست و چرا سفره مردم کوچک شده است.

اما پاسخ این سوال در عملکرد همین جریان نهفته است. اینکه بجای رسیدگی به مطالبات مردم، معیشت کشور را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زده است. اینکه بجای تلاش برای رونق تولید، اقتصاد کشور را با سراب FATF و برجام شرطی کرده است.

اصلاح طلبان با نحوه مدیریت خود، هم چرخ کارخانه ها را متوقف کردند و هم چرخ سانتریفیوژها را از کار انداختند.

این طیف بجای ارائه راهکارهای عملی برای برون رفت از وضع موجود اقتصادی بر پایه مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی منطقه ای، همچنان نسخه امتیازدهی یکطرفه و انفعال و حقارت می پیچد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • از سرِ زمینِ شمالی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    17 0
    من تا حال فکر میکردم از نظر جنابعالی، تنها راه حل خروج از بن بست شهرام جزایریه!!!
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      7 1
      جالبه برای تصویب FATF حاضرن هر پرده ای رو پاره کنن و هر اراجیفی که بر قلمشان آمد بنویسند! آخه پوپولیسم تا کجا که شما FATF رو گواهینامه سلامت نظام بانکی معرفی میکنید؟ بجای شفاف کردن همه چیز برای بیگانگان ، بهتر نیست اطلاعات برای مردم شفاف شود؟ مردم نامحرم و بیگانگان محرم تر هستند؟! اوف بر ایدئولوژی اصلاحات دروغین
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 0
      شهرام خان! اصلاحات تنها راه تبعید کشور به بن بست ها و رهانیدن ملت در برزخ دموکرات و جمهوریخواه و انداختن کشور و نظام در چاه های بی انتهایی چون برجام و FATF و کرسنت و ... است.
    • اسقف اعظم IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      9 0
      اصلاحطلبان بهتره بجای غر زدن و نق زدن از وضع موجود، آستین بالا بزنند و در این ۶ ماه باقیمانده اندکی کار خیر را برای دنیا و عقبای خود ذخیره کنند .
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 0
      سیاست خارجی دولت از سال 92 اشتباه بود به همین دلیل صادرات نفت ایران صفر شده و به بن بست رسیدند.
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      7 0
      اصلاحات تنها راه نابودی و ته دره بردن ایران است.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      7 0
      با FATF حتی واردات چمدانی دلار و طلا هم ممنوع می شود و به تبع آن نرخ ارز و تورم افزایشی خواهد شد.
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      4 0
      FATF کلاه گشادی دیگری همانند برجام است و باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن خواهد شد.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    13 0
    افسادطلبی تنها را حراج منافع ملی کشور است
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      9 0
      اصلاح طلبان تهوع آور هموار از راه و جاده صاف کن استکبار جهانی به سرکردگی صهیونی بین المللی برای تسلط بر کشور ایران!
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      9 0
      اصلاح طلبان هموار ساز راه و جاده صاف کن استکبار جهانی به سرکردگی صهیونی بین المللی برای تسلط بر کشور ایران!
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    16 3
    به هر حال اصلاح طلبان دیر یا زود FATF را بر نظام تحمیل خواهند کرد. پس از یک آراکمش روانی کوتاه، به دلیل آنکه FATF همه مبادی ورود ارز به ایران را شناسایی و قطع خواهد کرد، قیمت دلار به بالای یک میلیون تومان خواهد رسید. همین اصلاح طلبان دوباره نظام و رهبری و سپاه را مقصر خواهند خواند و مردم را به خیابان خواهند کشید بعد هم حقوق بازنشستگی خود را از موساد و سیا و انتلیجنس سرویس دریافت کرده و باقی عمر را در کنار فرزندانشان در سواحل تیمز و دانوب خواهند گذراند. خیانت بهتر شغل در ایران است.
    • BE ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 0
      آفرین درست است .... هر جور نگاه کنی نیرنگ است...
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      8 0
      اصلاحات نفس آخر داره می کشه بهانه هم از شون گرفته شد واکسن ایرانی با موفقیت جواب داد اصلاح طلبان باید پاسخ گوی مدیریت خسارت بار خود باشند
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 0
      16:17 آفرین، نقشه شون دقيقأ همینه!!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    8 0
    همین اصلاحاتی که تا حالا منظور دولت روحانی انجام داده اید برای هفت پشت ملت بس است
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    19 0
    فقط باید این اصلاح طلبها از صحنه روزگار محو کنن این دیوثهای سیاسی رو
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    8 0
    اصلاحات خود بن بسته
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    6 0
    "حضرتی:اصلاحات، تنها راه خروج کشور از بن بست است" جناب حضرتی جزئیات کلمه مورد استفاده خودت را بیان کن تا مردم عملیات مورد نظر را نامگذاری کنند . قلب مفاهیم تاکی ؟ چه رویی دارند دنباله های فکری شیطان در ایران .
  • شرقی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    7 0
    اصلاحات غده ی سرطانی ست که تنها باعث رنج ایرانِ عزیز شده است.
  • US ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    8 0
    بهترین روش وکار برای پیشرفت کشور فقط یک چیز است تمام اصلاح طلبا وکسایی که ادعای اصلاح طلبی را دارند بزارید کنار دیوار .... کشور هم یک جان دوباره می گیره هم از شر خائنین و وطن فروشها خلاص می شیم این آشغالها مثل زنجیر به پای ملت چسبیده اند
  • ابی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    7 0
    اصلاج طلبی یعنی پادوی برای امریکا. خب اگر ما زرق وبرق ظاهری وارتباط با شیاطین را میخواستیم پس برای چه اصلا انقلاب کردیم. همان پهلوی ایده ال شما اصلاح طلبان بود. الان هم ته دل این جماعت پسر شاه است وبس.
  • مجتبی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    4 0
    نتانیابو: اصلاحات تنها راه ایجاد بن بست در ایران است...
  • US ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    0 6
    پاکستان و روسیه قرارداد خط انتقال گاز از روسیه به پاکستان بستن و یه بیلاخ نثار ما کردن...الی برکت الله
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      8 0
      برای اینکه دولت بنفش چین و روسیه و ونزوئلا.... و این کشورها رو آدم حساب نمیکنه!! قرارداد فقط با بوئینگ و ایرباس و توتال و خلاصه کدخدا یا نوچه هاش!!!
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    4 0
    مشرق بهترین جواب دادی اگراصلاحات تنها راه خروج کشور از بن‌بست است پس چرا بااکثریت اصلاح طلبان در دولت دلار از 3000تومان به 32000رسید پراید از 21میلیون به 120میلیون رسید چرا با برجام تحریم ها بل المره لغو نشد چرا صنعت هسته ای کشور تعطیل شد سوال اصلی این که این خائنین به کشور وملت کی باید محاکمه شوند
  • BE ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    5 0
    FATF گواهینامه سلامت مالی و بانکی در جهان است! جوک میگن -- مسخره تر از این اینکه بگن امریکا دیگه میخواد دوستمون بشه -- پس هرچی میگه گوش کنیم !! یک کور هم میبینه این FATF برای چیست...
  • ناشناس IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    4 0
    تنها راه نجات ایران اسلامی اعدام افسادطلبهای خائن است والسلام
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    5 0
    ره نجات کشور کنار رفتن مدیران و دولت و روی کار آمدن مدیران جهادی است
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    4 0
    درمورد افراد ...ی مثل حضرتی می نویسید .وآنها هم باورشان میشه که در داخل آدم حسابی ها هستند.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    7 0
    ای افساد طلب بی شرف
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    7 0
    Fitf غلط کرده با حامیانش و جنابالی
  • امیرمسعود IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    9 0
    اصلاحات تنها راه خروج کشور از این بن بست است!!!!? ? شوخی میکنی. هشت سال گذشته مگه چی بود? اصلاح طلب ها همگی بروند پیش یک پزشک مغز و اعصاب یا روانشناس. والا به خدا
  • DE ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    8 0
    حضرتی:اصلاحات تنها راه خروج اصلاح طلبان در کشور از بن بستی است که خودشان برای خودشان درست کردند .یعنی اصلاح طلبها باید واقعا خودشان را اصلاح کنند تا مردم توبه آنها را بپذیرند و از بن بست خودساخته بیرون آیند.// FATF گواهینامه سلامت مالی و بانکی در جهان مجازی غربگداهاست. تنها با روش های FATF استکه پولهای نجس و باد آورده و رانتخواری و فروش هزاران میلیارد اسلحه برای کشتن آدمها و قطار قطار پولهای مافیای صهیونیسم که امریکا را اداره میکنند است.اول با اون پولها یک کارخانه بخر بعد کارخانه رابفروش پولش را بگذار در بانکهای خارج سابقه دزدی و رانتخواری آن پاک میشود .بانکهای سویس.....و غیره در خدمت شما .از کجا آورده ای ؟ بیا آقا جون کارخونه ام را فروختم .قبول پولت را بریز به حساب با اسناد فروش کارخانه , پولت پاک و شناسنامه دار میشود.
  • CA ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    9 0
    خود پمپئو و ترامپ وقتی اعلام می‌کنند که از طریق FATF ایران رو زیر نظر دارند حالا این چند تا فساد که خواهان تباهی ایران هستند میان زر زر میکنند.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    8 0
    با طناب پوسیده همین ساده لوح ها رفتیم ته چاه شرجام و وضعیتمون اینه ، حالا با fatf چاه عمیق برامون در نظر گرفتن.
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      9 0
      اینها ساده لوح نیستند خیلی با هوش هستند وخواسته اربابشان بدون کم کاست دارند جلو می برند
  • ی -ح US ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    9 0
    رو برم واقعاً چقدر شما پرو هستید واز رونمی روید آقای حضرتی
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    5 2
    عراق شش میلیارد دلا به ایران بده کاره بابت گاز..... الی برکت الله
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      4 0
      جدی؟ اونوقت امریکایی که پول های ایران توی بانک ها رو بلوکه میکنه اصلن بدهکار نیست
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 0
    اصلاحطلبان عوامل استکبارند
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 0
    اصلاحات تنها راه خروج کشور از بن بست هست؟ ساقی بده پیمانه!
  • تاراج عمومی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    4 0
    اصلاحات تنها راه به حراج گذاشتن آبروی مملکته. اصلاحات تنها راه به باد دادن سرمایه های مردمه
  • آیت تقدسی IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    هر که گفت نون و پنیر تو یکی سرتو بزار زمین و بمیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس