مرندی: بدنه آژانس انرژی اتمی در اختیار غربی‌ها است/ باید دسترسی‌ها و نظارت‌های آژانس را محدود کنیم

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران باید تا آنجا که ممکن است دسترسی‌ها و نظارت‌های آژانس را در کشور محدود کند.

به گزارش مشرق، روزنامه رسالت گفت‌وگویی با سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بدنه آژانس انرژی اتمی در اختیار غربی‌هاست

قطعا آژانس، نهادی غیرقابل اعتماد است چراکه رئیس آن وابسته به آمریکاست. حتی رئیس قبلی آژانس هم یکی از مهره‌های آمریکا در آژانس بود و مستندات این موضوع نیز در وبگاه ویکی‌لیکس موجود و در دسترسی است.

بدنه آژانس انرژی اتمی همانند اکثر سازمان‌های بین‌المللی، در اختیار کشورهای غربی است. علاوه بر آن باید گفت غالبا نهادهای این‌چنینی در کشورهای غربی مستقر هستند، بنابراین طبیعی است که کوچک‌ترین اعتمادی به این‌گونه نهادها برای کشور خطرناک است.

باید دسترسی‌ها و نظارت‌های آژانس را محدود کنیم

به گفته مقامات عالی‌رتبه کشور، در گذشته نیز نهادهای بین‌المللی خصوصا آژانس انرژی اتمی، اطلاعات کلیدی کشورمان را در اختیار دشمنان و دیگر اعضای آژانس گذاشته‌اند.

با توجه به این‌که آمریکایی‌ها برجام را اجرا نمی‌کنند و در صورت بازگشت دولت بایدن به برجام نیز، احتمالا این توافق هیچ‌گاه کامل و به‌درستی اجرا نخواهد شد، در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید تا آنجا که ممکن است دسترسی‌ها و نظارت‌های آژانس را در کشور محدود کند.

چنانکه شاهد بودید حتی در دوره اوباما که برجام تصویب و اجرایی شد، هرگز به‌طور کامل اجرایی نگردید چه برسد به دولت بعدی این کشور.

طرف غربی تمامی تعهدات خودش را زیر پا گذاشته است، بااین‌وجود ما بعد از طی شدن مدت‌زمانی طولانی و صبر بسیار، اجرای بخشی از تعهدات را کنار گذاشتیم.

شرایط بدتر از این نخواهد شد

دلیلی ندارد خودمان را به اجرای تعهدات یک‌جانبه ازجمله دادن مجوز به آژانس برای بازرسی از مراکز و تأسیسات هسته‌ای محدود کنیم.

به نظرم دسترسی آژانس باید محدود شود و به حداقل‌هایNPT کاهش یابد و نباید تا زمانی که کشورهای غربی به تعهدات خودشان عمل می‌کنند، تغییری در آن صورت بگیرد.

در شرایطی که غربی‌ها در حال اعمال فشارهای حداکثری علیه ما هستند و حتی یک مورد از تعهدات خودشان را ولو به شکل ناقص اجرا نکرده‌اند، بنابراین شرایط بدتر از این نخواهد شد و نمی‌توانند بیش از این بر کشور فشار بیاورند.

اگر طرف غربی تعهدات خود را اجرا کرد، ما هم ملزم به اجرا هستیم

ما سال‌ها مذاکره کرده و برجام را به تصویب رسانده و اجرایی کردیم و حتی در این راه هزینه زیادی هم داده‌ایم، بنابراین اگر طرف غربی تعهدات را اجرا کرد ما هم خودمان را ملزم به اجرا می‌دانیم در غیر این‌صورت نباید بازگشت به عقب داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ََReza Aslani IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    اینکه کاملا مشخص و عیان است خوب چرا به جاسوسان ۀزانس در پوشش بازرسانی که میکنند اجازه داده میشه حتا به کشور بیان اخه چرا این اشتباه است باید فعلیت اون ها محدود بشه و بعلاوه تعداد جاسوان را باید کاهش دهیم اون ها همه اصرار برنامه ما را میدوزدند باید آگاه باشیم
  • ش. AE ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    شرایط که از زمان ۸ سال دفاع مقدس بدتر نمیشود برجام را یا باید اجرا کنند بطور کامل که البته ایران هم ملزم خواهد بود در غیر این صورت باید برجام را آتش زد این غربی ها و آمریکا فقط برای نشان دادن به محافل عمومی که ما ایران رو پای میز مذاکره آوردیم همین و بس مثل کره شمالی که البته وجود حتی حمله به کره شمالی را هم ندارند وقتی گفتن تمام طرحها روی میز هست کره شمالی اعلام کرد که نه تنها بمب اتمی دارد بلکه بمب هیدروژنی هم دارد که صد برابر یک بمب اتم هست
  • FR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    باید سه سال پیش خارج می شیدم متاسفانه سران نظام هم با روحانی هم صدا بودن واقیعت همتون دنبال امریکا برجامید همه ما غرب زد بدبختیم فکر میکنیم اونا نباشن از گشنگی میمیرم چون ااعتماد به نفس نداریم خدارا را نداریم دخترای ما از دخترای غرب هم تجملاتی تر شدن فقط دنبال پوسکندن شوهر ایندن روابط ناسالم هرچی فرهنگ بد غرب کپی میکنیم فرهنگ خوبوشن دور می اندازیم
  • CA ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    فقط آژانس انرژی اتمی نیست بلکه بیشتر سازمان ملل دست غربی هاست. شما به صحبت های گوارش نگاه کنید بدون هیچ مدرکی گرمایش زمین رو به گازهای گلخانه‌ای نسبت میده. این پیمان آب و هوایی پاریس یک دروغ بزرگ هست. گرمایش زمین هیچ ارتباطی با گازهای گلخانه ای ندارد. همین مشکل در کار آژانس هست. این آژانس وظایفش را بنوعی تفسیر میکند که انگار پلیس انرژی اتمی هست در صورتی که این آژانس جهت کمک به بهینه سازی انرژی اتمی بنا نهاده شده. دقیقا مثل تروریسم مالی کشورهای اروپایی و چند کشور همسو که بزرگترین جنابت علیه بشریت را با فروش اوراق قرضه انجام داده اند و باعث ظهور تروریسم داعش و غیره و کشته و آواره شدن میلیونها انسان شدند ولی هیچ سازمان حقوق بشری این بزرگترین جنابت علیه بشریت را محکوم نکرد چون این سازمان ملل با این ساختار جهت برقراری حاکمیت غربی هست و این ساختار درست نیست. در اساس حقوق بشر تروریسم مالی بالاترین عامل جنایت علیه بشریت هست که این اتحادیه انجام داد.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    آژانس بین‌المللی جاسوسخانه غربی وصهیونیست است کره ای شمالی عقلش کرد که کلا از APTخارج شد ایران باید از ان پی تی خارج بشه
  • ڪیان IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    راه‌حل‌‌ازین‌واضحتر‌ومنطقی‌تر؟ چیمیخاددولت‌دیگه‌مشڪلش‌چیه‌!‌ ما‌ڪه‌خیری‌ندیدیم‌از‌غربی‌ها‌‌دسته‌ڪم‌خیری‌بهشون‌نرسونیم‌درڪنار‌ شری‌ڪه‌میرسونن‌! بایدن‌وترامپ‌هم‌نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس