به مناسبت سومین سالروز پیروزی بر داعش؛حشد شعبی رمز امنیت و وحدت عراق

دهم دسامبر سالروز غلبه بر گروه تروریستی داعش در عراق محسوب می‌شود که در این پیروزی نیروهای بسیج مردمی عراق نقش مهمی را رقم زدند و نقشه‌های پلید استکبار را برای تجزیه و نابودی عراق به شکست کشاندند.

به گزارش مشرق، امروز روز مهمی برای عراقی‌ها محسوب می‌شود و آن روز آزادسازی کامل استان نینوا از لوث تروریستهای داعش است.

هیئت دولت عراق روز دهم دسامبر را که مصادف با سالگرد پیروزی علیه گروه تروریستی داعش در این کشور است، در تقویم رسمی عراق تعطیل رسمی اعلام کرد. حیدر العبادی نخست‌وزیر پیشین عراق دهم دسامبر سال ۲۰۱۷ آزادسازی کامل خاک این کشور از لوث داعش را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

تأکید الخزعلی بر لزوم حفظ قدرت حشدالشعبی

این روز به مثابه تابلویی است که در خود حوادث دارماتیک زیادی دارد. هدف از شکل‌ گیری داعش، نابودی عراق و بازگرداندن آن به عصر تاریکی مطلق و پایان دادن به حیات عراق و حذف آن از نقشه دنیا بود با طرح‌های پلید آمریکا و رژیم صهیونیستی و شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس که طی آن تروریست‌های شرور را از همه جای کره زمین با عنوان داعش گردهم آوردند؛ آنهم تروریست‌هایی که به هیچ اصل، دین و مذهبی پایبند نبودند.

با نگاهی به سیر حوادث مشخص می‌شود که این در راستای سریالی از حوادث بود که برای عراق ترسیم شده بود از اشغالش گرفته تا نابودی زیرساخت‌های آن و در نهایت یورش داعش و علتش هم این بود که استکبار جهانی مهیای دنیای جدید بود که داعش قطب اساسی آن باشد.

داعشی‌ها هنگامی که موصل و بقیه مناطق غربی را اشغال کردند تا دولت قتل و تروریسم و تاریکی را به وجود آورند، استکبار جهانی جشن گرفت و معادله جدیدی را برای عراق دیکته کرد؛ اما حامیان و محافظان عراق و رزمندگان مقاومت عراق که قبلا اشغالگران آمریکایی را به زانو درآورده و آنها را مجبور به عقب نشینی از عراق کرده بود و نیز فرزندان مخلص عراق در راستای بازپس گیری سرزمین و آبرو و هیبت عراق برآمدند و در این میان عراقی‌ها کمک برادران ایرانی خود را فراموش نمی‌کنند.

نقش پررنگ حشد شعبی در متلاشی کردن داعش

العهد در گزارشی در این زمینه آورده است: «در این مناسبت بر نقش حشد شعبی به عنوان قهرمان پیروزی در کنار سایر نیروهای امنیتی تاکید داریم و به مثابه قدرتی و نیرویی کوبنده تروریست‌ها را نابود و عراق را به طور کامل از لوث آنها پاکسازی کرد و جز هسته‌های محصور شده در برخی مناطق دور افتاده که باید منتظر آتش نیروهای حشد شعبی و نیروهای عراقی که دیر یا زود به سراغ آنها می‌آید، باشند چیزی از داعش نمانده است؛ اما متاسفانه در این مناسبت گرامی به جای محافظت از قدرت و شکوه حشد شعبی که تضمین کننده امنیت عراق است؛ شاهد برخی تلاشها برای تضعیف این نیروی مقتدر مردمی و حذف آن هستیم».

شخصیت‌های سیاسی و فرماندهان نظامی از غلبه بر داعش سخن می‌گویند

 در این راستا  «قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق عراق در توئیتی بر ضرورت مسئولیت پذیری برای حفظ حضد قوی و متحد به دور از کشمکش‌های سیاسی تاکید دارد.

«الخزعلی» پیروزی بر داعش را روز مهم برای عراق می‌داند که در آن همه متحد شدند تا دشمن و حامیان آنها را از پا درآورند. در این روز بزرگ از همه می‌خواهیم که به مسئولیت خود عمل کنند و حافظ حشد شعبی باشند.

«عبدالامیر رشید یارالله» رئیس ستاد ارتش عراق هم روز پیروزی را تبریک گفته و افزود: «امروز سومین سالروز غلبه بر داعش است و نیروهای مسلح اعم از ارتش، پلیس و مبارزه با تروریسم و گارد مرزی و واکنش سریع و حشد شعبی و عشایر در آن دخیل بودند. مردم عراق موفق به آزادسازی اراضی خود از لوث داعش شدند و حماسه‌ای بزرگ را رقم زدند و حامی ارزشهای انسانی شدند که افراد شرور و کوردل به دنبال نابودی آن بودند.

یارالله می‌افزاید: نیروهای عراق نبردهای به یادماندنی رقم زدند که در ذهن مردم عراق و جامعه جهانی ماندگار شد. ما سرتعظیم در برابر افرادی که جان خود را در مبارزه از داعش دادند و نیز زخمی شدگان فرود می‌آوریم به ویژه که مجروحان جنگی مایه افتخار خانواده‌های خود و عراق هستند».

«حسن کریم الکعبی» معاون رئیس پارلمان عراق این روز را برای همه ملت عراق تاریخی دانسته و ضمن تبریک به نیروهایی که این پیروزی علیه داعش را رقم زدند از دولت این کشور خواست که به این جانفشانی‌ها ارج بنهد.

«یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به الصباح عراق گفت: « موصل آن زمان پایتخت دولت خرافات موسوم به داعش بود و به مثابه چالشی بزرگ برای نیروهای ما بود زیرا شهری بزرگ بود که سه میلیون نفر جمعیت داشت و عملیات بیرون راندن داعش از آن سخت بود؛ اما نیروهای امنیتی و حشد شعبی آن را رقم زدند.

وی افزود: نیروهایی که این نبرد را رقم زدند از نبردهای قبلی تجارب زیادی کسب کرده بودند و نبرد موصل هم نبرد خیابانی بود و نبردی خاص و شیوه جنگی خاصی را طلب می‌کرد.

تاکتیک خاص علیه داعش و نقش تعیین کننده حشدالشعبی

یحیی رسول تاکید کرد: طرحی دقیق طراحی شد و آن این بود که به علت اینکه کرانه چپ موصل به اقلیم کردستان عراق نزدیک بود، ابتدا عملیات در آن منطقه شروع شود زیرا اگر عملیات از بخش راست انجام می شد آنگاه داعشی‌ها فرصت فرار به اقلیم پیدا می‌کردند و این مشکل ساز بود. نبرد در کرانه چپ موصل راحت تر از بخش راست موصل بود. در این میان حشد شعبی نقش مهمی در قطع امداد رسانی داعش و خطوط ارتباطاتی آن با مناطق غربی و صحرایی داشت. نبرد کرانه راست موصل سخت بود و دشمن همه توان خود را گذاشته بود و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد و از این رو ما ابتدا غیرنظامیان را از طریق گذرگاه‌های امن خارج کردیم و به مناطقی برای پناه دادن آنها منتقل کردیم. مشکل ما در آن زمان تشخیص شهروندان عادی از تروریست‌های داعشی بود و این عملیات بسیار سختی بود که ما با تمام توان آنرا انجام دادیم.

این فرمانده نظامی عراق بیان کرد: نیروهای شرکت کننده در این عملیات تجارب گرانبهای قبلی داشتند. ابتدا استحکامات داعش نابود شد و سپس تروریستها به محاصره درآمدند و از هم فروپاشیدند. ما هم اکنون پس از سه سال از آزادسازی موصل دستاوردهای یادی به دست آورده ایم».

«تحسین الخفاجی» هم به الصباح عراق گفت: «ما در سومین سالروز آزادسازی موصل به سر می‌بریم؛ روز پیروزی و نابودی داعش و بیرون راندن آن با بازوهای عراقی‌ها و با خون شهیدان و ایثار مجروحان. عراقی ها برای جهانیان روزی حماسه ای ماندگار ثبت کردند.

وی می‌افزاید: ما باید از فتوای جهاد کفایی مرجعیت در آن زمان یاد کنیم که نابودی داعش را رقم زد. روح ملی گرایی قوی میان عراقی‌ها وجود داشت».

قدردانی از ایران به سبب نابودی داعش

«هشام السهیل» نماینده پارلمان عراق هم به الصباح اعلام کرد: «این پیروزی را عراقی‌ها رقم زدند. غلبه بر داعش با همت عراقی‌ها و فتوای مرجعیت رخ داد. از کشورهایی که به عراق کمک کردند نهایت قدردانی را داریم. ما باید از گذشته درس عبرت بگیریم تا متحد باشیم».

داعش زمینه‌ساز بازگشت آمریکایی‌ها

«ریاض المسعودی» از دیگر نمایندگان پارلمان عراق هم با اشاره به نقش مهم فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی از تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یورش داعش که تا مدتهای طولانی تاثیرات خود را دارد، خبر داد وبه الصباح گفت: «جنایت اسپایکر، گورهای جمعی در استان نینوا و ویرانی زیر ساخت‌ها و ورود نیروهای خارجی از طریق پنجره ائتلاف بین المللی آمریکایی از تبعات حمله داعش به عراق است.

وی بیان کرد: حمله داعش به عراق همدلی عراقی‌ها به کشورشان را نشان داد که در قالب حشد شعبی جمع شدند».

سالروز غلبه بر داعش مناسبتی برای همدلی و همزیستی عراقی‌ها

«صائب خدر» دیگر نماینده مجلس عراق هم سالروز غلبه بر داعش به عنوان مناسبتی برای تقویت همدلی، همزیستی و حفظ ارزشهای عراق و حمایت از نیروهایی که پیروزی علیه داعش را رقم زدند به ویژه حشد شعبی نام برد که نابودی داعش را رقم زد.

آواره شدن ۲ میلیون عراقی بر اثر حمله داعش

«شیروان دوبردانی» نماینده مجلس عراق هم گفت: «اصرار عراقی‌ها برای شروع بازسازی و بازگرداندن زندگی به شهرهایی که داعش آنها را تخریب کرد، قابل تمجید است. پرونده آوارگانی که به علت اشغال برخی استان‌های عراق به دست داعش آواره شدند در آستانه بسته شدن قرار دارد به ویژه که ۲ میلیون عراقی به استان‌های مرکزی و جنوبی و اقلیم رفتند».

«مازن الفیلی» دیگر نماینده پارلمان عراق هم به الصباح گفت: «باید در سومین سالروز غلبه بر داعش با هسته های خفته آن مقابله شود و همه باید همکاری اطلاعاتی درباره هرگونه تحرک مشکوک داشته باشند تا سریعا موضوع حل شود. تحرک جدی برای پایان دادن به پرونده آوارگان باید وجود داشته باشد تا آنها به خانه و کاشانه خود بازگردند».

«امجد هاشم العقابی» هم به الصباح گفت:« پیروزی بر داعش با تلاش همه نیروهای امنیت و حشد شعبی رقم خورد. تلاش دولت و پارلمان باید به منظور بازسازی ویرانه‌ها و خدمات رسانی به مناطق مذکور و فراهم آوردن مقدمه بازگشت آوارگان باشد».

«فاضل الغراوی» عضو کمیساریای عالی حقوق بشر عراق هم به الصباح گفت: «کمیساریای حقوق بشر عراق از زمان ورود داعش به عراق نقش زیادی در ثبت جنایات داعش ایفا کرد.

وی بیان کرد: کمیساریار حقوق بشر تا سپردن مجرمان به چنگال عدالت از فعالیت خود دست برنمی دارد».

«احسان الشمری» رئیس مرکز اندیشه سیاسی عراق هم به الصباح گفت: «آنچه با غلبه بر داعش رخ داد اثبات قدرت نهاد امنیتی و پایان دودستگی‌ها و صعود هویت ملی به شکل گسترده بود که همه محاسبات دیگر فراموش شد و عراق فقط مهم قلمداد شد».

گروه تروریستی داعش در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) با اشغال و تثبیت مواضع خود در استان الرقه سوریه و بخش‌های وسیعی از استان دیر الزور، توانست کنترل نواحی مجاور مرزهای عراق را در اختیار خود بگیرد. این گروه تروریستی در بهار سال ۹۳ طی عملیاتی هماهنگ با برخی گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی به‌صورت ناگهانی به تعدادی از استانهای عراق حمله کرده و موفق به تصرف موصل مرکز استان نینوا شدند. آنها همچنین در ادامه استان‌های صلاح‌الدین، دیالی و الانبار را اشغال کردند و کار به جایی رسید که خود را به نزدیکی مرزهای بغداد رساندند.

با وجود اینکه گروه تروریستی داعش با حمله ژوئن سال ۲۰۱۴ مرکزیت گسترده‌ای برای خود در عراق تأسیس کرد، اما پیش از آن نیز این گروه فعالیت‌های تروریستی متعددی را در عراق انجام داده بود، به‌عنوان مثال داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد و طی این حملات ۱۹۹۶ نفر کشته و ۳۰۲۱ نفر زخمی شدند.

تخمین دقیق منابع مالی که گروه تروریستی داعش در این مدت به‌دست آورده مشکل است. بیشتر منابع مالی داعش از سوی عربستان، قطر و ثروتمندان سلفی و تکفیری حوزه خلیج فارس تأمین می‌شد. مقدار پول ارسال‌شده از طرف افراد ثروتمند خلیج فارس برای داعش حدود ۸ میلیون دلار تخمین زده شده است، علاوه بر اینکه داعش با تسلط بر منابع نفتی و فروش نفت به کشورهایی نظیر ترکیه نیز موفق شده بود منابع مالی گسترده‌ای را برای خود ایجاد کند.

آدم‌ربایی و گرفتن غرامت از خویشاوندان آنها، اعمال مالیات‌های سنگین به‌بهانه‌های شرعی و غارت بانک موصل در زمان اشغال این شهر از مهم‌ترین منابع مالی تروریست‌های داعش به‌شمار می‌رود که در زمان اوج خود ثروتمندترین گروه تروریستی جهان به‌شمار می‌رفت. مبلغ مصادره‌شده از غارت بانک موصل ۱.۵ میلیارد دلار بود.

در ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای از داعش به‌عنوان یک گروه تروریستی یاد کرده خواستار انحلال آن شد. بعد از این اتفاق بود که آمریکا به‌همراه تعداد دیگری از قدرت‌های جهانی و برخی از کشورهای منطقه‌ای ائتلافی برای مقابله نظامی با داعش تشکیل داد. آمریکا به این بهانه حملات نظامی خود را در خاک عراق و سوریه گسترش داد، حملاتی که بیشتر زیرساختها و منابع غیرنظامی این کشورها را هدف قرار داده بود و تلاشی برای ریشه‌کن کردن داعش در این کشورها از خود بروز نمی‌داد.

در سوی دیگر این تحرکات، ایران به‌همراه سایر عناصر محور مقاومت منطقه شامل حزب‌الله لبنان و دولت و ارتش سوریه و نیروهای مبارز داوطلب از کشورهای مختلف نظیر عراق و پاکستان و افغانستان و با پشتیبانی نیروهای نظامی و جنگنده‌های روسیه حملات منسجمی را در مراکز گروه‌های تروریستی آغاز کردند.

پس از آنکه داعش تا مرز ایران پیشروی کرد و به نزدیکی بغداد و شهرهای مذهبی نجف، کربلا و سامرا رسید، شیخ مهدی کربلایی نماینده آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه کربلا گفت: واجب است شهروندانی که قادر به حمل سلاح هستند، از کشور، ملت و مقدسات خود دفاع کنند و داوطلبانه برای این هدف مقدس به نیروهای امنیتی بپیوندند.

در آن روزها ارتش عراق در وضعیت بسیار بدی به‌سر می‌برد. در آن زمان نیروهای نظامی این کشور با تمام امکانات مدرنی که در اختیار داشتند نتوانسته بودند مانع پیشروی شبه‌نظامیان داعش شوند، به‌گونه‌ای که تصاویر رقت‌باری از فرار نظامیان عراقی در موصل منتشر شده بود. این تقاضای شفاهی نماینده آیت‌الله سیستانی به‌عنوان فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی تفسیر شد. پس از آن هزاران نفر از عراقی‌ها با ثبت‌نام در نیروهای موسوم به «الحشد الشعبی»، نیروهای دفاع مردمی به نیروهای مسلح در عراق پیوستند.

حشد شعبی به‌عنوان یکی از نیروهای مسلح عراق شناخته می‌شد، که در آن زمان تحت فرماندهی نخست وزیر وقت، «حیدر العبادی» به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بود. مجلس عراق در آذر ماه سال ۹۵ قانونی را تصویب کرد که نیروهای حشد شعبی را در این کشور به‌عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق به‌رسمیت شناخت.
به این ترتیب در سه سال اخیر حشد شعبی یکی از ارکان اصلی در جنگ با داعش بوده است. حشد شعبی در آزادسازی آمرلی، ضلوعیه، بلد و دیالی نقش اصلی را ایفا کرد.

اما شاید مهمترین عملیات حشد شعبی آزادسازی تکریت بود، داعش اطراف تکریت را مین‌گذاری کرده بود که با پیشتازی حشد شعبی نیروهای مسلح عراق از میدان مین عبور کردند و شهر را پس گرفتند. حشد شعبی در آزادسازی رمادی، فلوجه و در نهایت موصل نیز نقش مهمی ایفا کرد. این گروه توانست محاصره موصل را کامل کند، پس از آن نیروهای ارتش عراق وارد موصل شدند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس