کاظمی قمی

سفیر سابق ایران در بغداد گفت: آمریکا می‌کوشد هژمونی خود را بر دولت‌های بغداد - دمشق حاکم کند و این یکی از اهدافی است که واشنکتن از همان ابتداء دنبال آن بود.

به گزارش مشرق؛ حسن کاظمی قمی با اشاره به حمله جنگنده‌های آمریکایی به منطقه بوکمال در مرز عراق و سوریه گفت:  پنتاگون، رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا این بمباران را به نوعی با حمله اخیر علیه پایگاه آمریکایی‌ها در اقلیم کردستان عراق مرتبط کرده‌اند. آنان حمله هوایی به منطقه مرزی بوکمال  را در راستای تلافی حمله به پایگاهشان در اقلیم کردستان عراق می‌دانند. واشنگتن با انجام این حمله می‌خواهند بگوید ما مراقب هستیم، چه کسانی علیه منافع آمریکا اقدام می‌کنند و ما هم پاسخ مناسب را به آنان می‌دهیم.

سفیر سابق ایران در بغداد با اشاره به ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه حمله به پایگاه آمریکا در اقلیم کردستان عراق توسط نیروهای مقاومت صورت گرفته‌ است، اظهار داشت: این ادعا نادرست و کاذب است. نقطه‌ای که جنگنده‌های آمریکایی آن را هدف قرار داده‌اند، در مرز عراق و سوریه قرار دارد و خسارت‌هایی که به مجموعه عراق وارد شده‌ است،  این ادعا را رد می‌کند. در حقیقت،  مواضعی که عراقی داشتند، عکس آنچیزی است که آمریکایی‌ها مدعی آن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش « هدف آمریکا از حمله به منطقه مرزی عراق و سوریه چیست؟ » گفت: آمریکا به خوبی می‌داند که منطقه مرزی بوکمال نقطه تعاملات، همکاری‌ها و رفت و آمد عراق با سوریه است. از همین نقطه مرزی یک نوع همکاری‌های اقتصادی انجام می‌شود. آمریکایی‌ها همواره به دنبال آنند که اینگونه مناطق مرزی را در کنترل خود داشته باشند.  هدف از این کنترل آن است که عراق، سوریه را تحت فشار قرار دهند و از این طریق بتوانند جلوی همکاری‌های بین دو کشور را بگیرند. آمریکا می‌کوشد هژمونی خود را بر دولت‌های بغداد - دمشق حاکم کند و این یکی از اهدافی است که واشنکتن از همان ابتداء دنبال آن بود.

این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه گروه‌های تکفیری و تروریستی همچون داعش در مناطقی همچون بوکمال حضور داشته‌اند، گفت:  این مناطق به نوعی در رصد و کنترل آمریکایی‌ها بود. گروه های تکفیری تروریستی از بوکمال تا نزدیکی مرزهای عراق و اردن پایگاه داشته‌اند. مثلا پایگاهی که آمریکایی‌ها در منطقه « التنف» دارند، این پایگاه نقطه مرزی عراق و سوریه قرار دارد. این پایگاه هم  اکنون یکی از مراکز پرورش و تقویت گروه های تروریستی است.

کاظمی قمی  درباره حمایت آمریکا از داعش گفت: واشنگتن  تعدادی از داعشی‌هایی که دستگیر شده بودند و اختیار نیروهای کرد مخالف دولت دمشق « قسد»  بودند، آنان را به پایگاه التنف منتقل کرد تا در عملیات‌های آینده از این داعشی‌ها استفاده کنند  یا در آن بزنگاهی که کار داعش تمام بود، همین آمریکایی‌ها بودند که رهبران، فرماندهان نظامی و اطلاعاتی داعش را از تنور جنگ بیرون کشیدند  و آنان را به لیبی، افغانستان و یمن منتقل کردند. 

این کارشناس برجسته تحولات عراق با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال ادامه دادن به حضور نظامی خود در عراق و منطقه است، تصریح کرد: واشنگتن برای باقی ماندن در عراق دست به هر اقدامی می‌زند. شما می‌ دانید، ناتو به تازگی اعلام کرده‌ است، در نظر دارد نیروهای خود را در عراق افزایش دهد. کاخ سفید از این تصمیم استقبال کرده‌ است. مفهوم این اقدام آمریکا آن است  که می‌خواهد ، در چارچوب نیروهای ناتو به حضور نظامی خود در عراق همچنان ادامه دهد. در حقیقت، این اقدام واشنگتن  درست در نقطه مقابل مصوبه پارلمان عراق است که طی آن خواستار عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور شده‌است. هدف آمریکا این است که مصوبه پارلمان عراق را عملا لغو کند.
 
وی ادعای آمریکا برای خروج نظامیانش از منطقه غرب آسیا را نادرست خواند و گفت: حضور نظامی آمریکا در این منطقه برای تقویت مواضع سیاسی- امنیتی کاخ سفید در غرب آسیاست. این حضور سبب وارد شدن فشار به دولت‌های منطقه می‌شود و برای کشورهای غرب آسیا از جمله جمهوری  اسلامی ایران ایجاد مزاحمت می‌کند. این طبیعی است که آمریکایی‌ها بخواهند،  حضور نظامی خود را در منطقه همچنان حفظ کنند و این در حالی است که پارلمان و دولت عراق بارها  بر خروج نظامیان آمریکایی تاکید و اعلام کرده‌اند، عراقی‌ها به تنهایی می‌توانند امنیت کشورشان را تامین و با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند.

سفیر سابق کشورمان در عراق با اشاره به اصرار واشنگتن برای تضعیف حشد شعبی گفت: این اصرار در حالی صورت می‌گیرد که حشد شعبی جزیی از نیروهای مسلح عراق است لذا تضعیف این نیرو به معنای تضعیف اقتدار ملی، قدرت دفاعی و قدرت بازدارندگی عراق به شمار می‌رود. آمریکا می‌خواهد با تضعیف حشد شعبی دولت بغداد را در حوزه دفاعی به خود وابسته کند و عراقی‌ها احساس کننند که به حضور نظامی آمریکا نیاز دارند اما  آنچه دولت، پارلمان و فراکسیون‌های سیاسی این کشور اعلام کرده‌اند،  این است که آمریکایی‌ها  باید به حضور نظامی خود در این کشور پایان دهند.

کاظمی قمی در پایان تصریح کرد: اگر واشنگتن به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور توجهی نکنند،  حتما با مقاومت مردمی روبرو خواهند شد، در این صورت مجبور است،  نیروهای خود را از عراق بیرون ببرد. همانطوری که در سال 2010 مجبور شد 160 هزار نظامی خود را از عراق خارج کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس