کد خبر 1150979
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تغییر هندسه حرکت پارلمان در کارزار هسته‌ای/ مجلس به ترور شهید فخری‌زاده پاسخ می‌دهد - کراپ‌شده

شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر انفعال خود را در قبال جمهوری‌ اسلامی ایران نشان داد و دیپلمات‌های غربی اعلام کردند که بعید است این نهاد بین‌المللی اقدامی را در خصوص ترور دانشمند ایرانی صورت دهد.

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر انفعال خود را در قضیه ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران اثبات کرد.

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی! چرا فریاد اعتراض شهید فخری‌زاده را نشنیدید؟

«مجید تخت‌ روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز شنبه (هشتم آذرماه) و یک روز پس از ترور «محسن فخری زاده» دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران با ارسال یک پیام مکتوب به شورای امنیت از وجود شواهدی جدی درباره نقش رژیم صهیونیستی در ترور این دانشمند ایرانی خبر داد و از این نهاد بین‌المللی خواست تا این اقدام را محکوم کنند.

آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده است، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که احتمالاً کسی اهمیتی به این درخواست جمهوری اسلامی ایران ندهد.

طبق این گزارش،‌ در صورت درخواست یکی از اعضای شورای امنیت، این نهاد ۱۵ عضوی می‌تواند پشت درهای بسته در خصوص ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران بحث و گفت‌وگوهایی را صورت دهد یا اینکه با اجماع در خصوص صدور یک بیانیه در این زمینه موافقت کنند اما «جری ماجیلا» نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برای ماه فعلی (دسامبر) روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که تاکنون هیچ‌یک از اعضا درخواست بحث درباره ترور فخری‌زاده را مطرح نکرده است.

ببینید:

فیلم/ زمان توقف ترور دانشمندان ایرانی توسط اسرائیل

طبق این گزارش،‌ دیپلمات‌های غربی همچنین اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه بحثی درباره صدور بیانیه در خصوص ترور فخری‌زاده صورت نگرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد و توانمندی صدور مجوز اقدام نظامی یا وضع تحریم علیه کشورها را دارد اما برای پیشبرد چنین اقداماتی به دست‌کم ۹ رأی موافق بدون رأی وتو آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین دارد.

شورای امنیت سازمان ملل در حالی در قضیه ترور شهید فخری زاده سکوت پیشه کرده است که تمامی شواهد حکایت از نقش رژیم صهیونیستی در این عملیات تروریستی دارد.

«اگنس کالامارد» بازرس ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی روز جمعه هفته گذشته در پی ترور فخری‌زاده گفت، سؤالات زیادی حول محور قتل فخری‌زاده وجود دارد اما در ادامه به مفهوم قتل هدفمند فرامرزی در خارج از درگیری‌های مسلحانه اشاره کرد.

وی در پیامی در صفحه توییتر خود تصریح کرد: « قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.»

از طرف دیگر، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز شنبه هفته جاری از جانب «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گوترش خواستار خویشتنداری است و «هرگونه ترور یا قتل فراقونی» را محکوم می‌کند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت قرار است در تاریخ ۲۲ دسامبر (دوم دی ماه) یکی از نشست‌های خود را که دوبار در سال برگزار می‌شود، تشکیل دهد و هریک از اعضای شورای امنیت یا جمهوری اسلامی ایران ممکن است در این نشست موضوع ترور فخری‌زاده را مطرح کند.

در پی ترور شهید فخری زاده، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت که سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی است.

نیویورک تایمز نوشت: «مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است اما آمریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند».

بعدازظهر جمعه (هفتم آذرماه)، محسن فخری زاده دانشمند ایرانی به دست عناصر تروریست مسلح به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    اگر عوامل نفوذی داخلی کمک نمی کردند نمی توانستند این کار را انجام دهد
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    ..‌.وعدوا لهم ماستعتطم ما قوه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس