بورل به دلیل احتمال ابتلا به کرونا به قرنطینه رفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی تاکید کرد ترور «محسن فخری‌زاده» اقدامی مجرمانه بود و با این روش‌ها نمی‌توان مانع برنامه هسته‌ای ایران شد.

به گزارش مشرق،  «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی درباره سیاست خارجی این اتحادیه در واکنش به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» تاکید کرد این ترور «اقدامی مجرمانه» بود.

وی افزود: متاسفانه باید بگویم این روش حل مسائل نیست. ما قرار نیست از هسته‌ای شدن ایران با کشتن کارشناسان و علم هسته‎‌ای آن ممانعت کنیم.

بورل در ادامه به برجام هم پرداخت و گفت: کسانی وجود دارند که نمی‌خواهند برجام احیا شود، و ما در این سال‌ها علیرغم خروج آمریکا سخت تلاش کردیم تا این توافق را زنده نگه داریم و خوشبختانه اروپایی‌ها متحد باقی ماندند تا این توافق را تا جایی که می‌توانستند، زنده نگه دارند. امیدواریم بتوانیم دو طرف ایران و آمریکا را کنار هم قرار دهیم، ایران در توافق هست اما باید به تعهد کامل به مسئولیت‌های هسته‌ای خود بازگردد.

وی افزود: این توافق برای امنیت ما اروپایی‌ها خیلی مهم است برای همین تلاش خواهیم کرد آن را زنده نگه داریم. امیدواریم بتوانیم مانع تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای بشویم و ثبات و امنیت را به کل منطقه بیاوریم. ما پیشتر یک تاریخی را هم برای برگزاری کمیسیون برجام قبل از کریسمس مشخص کرده‌ایم.

در این نشست «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ هم به صورت مجازی حضور داشت. وی هم ابراز امیدواری کرد دولت جدید آمریکا بتواند آسیب وارد شده به توافق هسته‌ای ایران در دولت ترامپ را اصلاح کند. 

«فدریکا موگرینی» هم که پیش از بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود، در این نشست امضای توافق هسته‌ای ایران را یکی از مهمترین لحظات دوران کاری خود در این سمت توصیف کرد.

پیشتر اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای جهان اقدام تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق بشر توصیف کردند. 

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه در حمله عناصر تروریست مسلح به خودروی ایشان به شهادت رسید.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در پی حادثه تروریستی ایران که در آبسرد دماوند به وقوع پیوست، در گزارشی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی نوشت که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور شهید فخری زاده بوده است.

از طرف دیگر، یک مقام اطلاعاتی غربی نیز به صراحت گفته بود که ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران نقشه دیرباز رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

مقام‌های ایران ضمن محکوم کردن این عملیات تروریستی و تاکید بر خدمات بسیار زیاد شهید فخری‌زاده در حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای اعلام کردند، راه این دانشمند شهید ادامه می‌یابد و مسببان این عملیات تروریستی پاسخ درخور دریافت خواهند کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • قاسم IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    6 0
    ولی با فرستادن تو به زباله دانی تاریخ میتوان جلوی نابودی جهان را گرفت جناب آقای بورل!
  • عرفان قمی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    با ترور اما میتوان جلوی خوشخیالی برخیها به اروپایی های رذلی چون شما را گرفت.
  • ویلیام پنجم IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 2
    آفرین بر دیپلمات بزرگ جناب بورل.با واکنش شما و مخالفت قاطعانه شما دیگر نیازی به انتقام و اینطور حرکات زشت و غیرانسانی نیست.دنیا نظام منظمی است و بر مبنای چارچوب باید عمل کند همه موظف به قرار گرفتن در چارچوب اصول بین الملل هستند.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    نگاه کنید هنشون از یه قماشن داره می گه با زور نمی شه با پنبه و همین فرمون برجام جلوی ایران رو می شه گرفت با وعده ی سرخرمن و گدایان غربزده می شه کارو کرد. گرهی که با دست وا می شه با دندون چرا وا کنیم. زنده باد صلح از سوی جناب جلالت ناب بورل دوستدار سینه چاک صهیونیسم
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    6 0
    فقط باید قدرت هسته ای شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس