کد خبر 1146460
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۲
چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در روزهای کرونا تقویت کنیم؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درخصوص نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای کرونایی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش مشرق، شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه، گفت: برای داشتن بدنی مقاوم در شرایط اپیدمی ویروس کرونا باید دو اقدام اساسی را انجام دهیم. اولین مورد مربوط به جلوگیری از ورود ویروس به بدن است که با رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی قابل کنترل است. اما قبل از ورود ویروس یا در صورت ورود به بدن، باید کارهای لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

چکار کنیم تا سرما نخوریم

او افزود: اولین مورد در تقویت سیستم ایمنی، مربوط به تغذیه افراد است که بسیار حائز اهمیت محسوب می شود. در واقع رعایت تنوع، تعادل و تناسب در دریافت مواد مغذی به سلامت عمومی بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اما برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین D نقش موثرتری در این زمینه دارند. متاسفانه کمبود این ویتامین در بیشتر افراد دیده می‌شود. برای تامین ویتامین D می‌توان تخم مرغ، شیرغنی شده و روغن‌هایی که با ویتامین غنی شده باشند را مصرف کرد. همچنین نور آفتاب با تبدیل کلسترول‌های زیر پوست به ویتامین D یک منبع مهم برای تامین این ویتامین است.

اولیایی بیان کرد: توصیه می‌شود در صورت کمبود ویتامین D بدن خود، با مراجعه و دستور پزشک از مکمل‌های تامین کننده این ویتامین استفاده کنید. از جمله مواد تغذیه‌ای تقویت کننده سیستم ایمنی زینک یا روی است که می‌توان با مصرف حبوبات، گوشت، مغزها و تخمه کدو سیستم ایمنی را تقویت کرد. همچنین برای تامین آهن مورد نیاز بدن می‌توان از گوشت قرمز، گوشت طیور، خشکبار، ماهی و منابع حیوانی استفاده کرد.

او در ادامه افزود: اسید چرب امگا ۳ یک منبع مهم برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود که با مصرف ماهی، گردو، روغن کلزا و دانه‌های کتان تامین می‌شود. همچنین ویتامین A در هویج، کلم، انبه و کره غنی شده یافت می‌شود که نباید از مصرف این مواد غافل شد.

  او بیان کرد: ویتامین B۶ را می‌توانید با مصرف گوشت سینه مرغ، حبوبات، گوشت بوقلمون، ماهی، جگر و موز تامین کنید.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه مطرح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشید که دریافت متعادل پروتئین به عنوان یک درشت مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است که در انواع و اقسام گوشت، سویا و حبوبات یافت می‌شود.

اولیایی گفت: ویتامین C در مرکبات، آناناس، کیوی، گوجه فرنگی، سبزیجات، پرتقال، پیاز، فلفل سبز و قرمز یافت می‌شود که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین می‌توانید روزانه یک قرص جوشان ویتامین C را برای این منظور مصرف کنید.

کدام مواد در تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش دارند؟

او افزود: به یاد داشته باشید که دریافت مواد مغذی و جذب آن از منابع غذایی به مراتب بهتر از مصرف مکمل‌ها است؛ بنابراین توصیه می‌شود موضوع تغدیه خود با قاعده تعادل و تناسب در شبانه روز را جدی بگیرید. از همه مهم‌تر باید توجه داشت موادی مانند: غذاهای فرآوری شده، فست فودها، غذاهای کنسرو شده و قند و شکر می‌توانند در تضعیف سیستم ایمنی بدن موثر باشند.

اولیایی بیان کرد: به یاد داشته باشید خواب باکیفیت و کافی در شبانه روز بسیار حائز اهمیت است. همچنین پرهیز از استرس‌های حاد را در این شرایط جدی بگیرید.

این رژیم شناس مطرح کرد: ورزش سبک هوازی و مستمر به مدت ۳۰ دقیقه حداقل ۳ تا ۵ روز در هفته برای تقویت سیستم ایمنی به شدت توصیه می‌شود. توجه داشته باشید حضور در باشگاه‌های ورزشی و اماکن پرتردد برای ورزش در این شرایط اپیدمی، تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. حتی از ورزش کردن در زمان سرماخوردگی برای مدتی پرهیز کنید.

اولیایی در پایان تصریح کرد: در صورت بروز علائم سرماخوردگی یا کرونا از مصرف آبمیوه تازه، مایعات گرم، سبزیجات، آب مرغ و عصاره گوشت غافل نباشید و به مدت کافی در قرنطینه خانگی استراحت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس