کد خبر 1135567
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
بورس

نوحی، سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سازمان بورس و اوراق بهادار، نحوه اخذ مجوز و فعالیت صندوق های سرمایه گذاری را تشریح کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، رضا نوحی در خصوص ضرورت بازارگردانی در بازار سرمایه و مزایای آن گفت: عملیات بازارگردانی به منظور کمک به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار قابل معامله در بورس ها و تحدید دامنه نوسان قیمت انجام می پذیرد.

بیشتر بخوانید:

بازارگردان ۶ شرکت دیگر بورسی معرفی شد

وی با اشاره به «ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید» و ظرفیت پیش بینی شده در این قانون افزود: استفاده از ساختار صندوق های سرمایه گذاری جهت انجام عملیات بازارگردانی در دستور کار سازمان قرار گرفته و نمونه اساسنامه و امیدنامه "صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی" در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ به تصویب هیأت ‌مدیرۀ‌ سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است.

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تاکید بر این که فعالیت صندوق های مذکور بر اساس اساسنامه و امیدنامه تدوین شده در قانون انجام می شود، خاطرنشان کرد:مقررات صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی به گونه ای تدوین شده که ضمن حفظ شفافیت، به روز بودن محاسبات مربوط به ارزش واحدهای صادر شده، استفاده از معافیت های مالیاتی صندوق ها و فراهم بودن ابزارهای نظارتی لازم، از چابک‌ترین ساختار نیز بهره مند است.

وی یادآور شد: علاوه بر این، تخفیفات کارمزدی در نظر گرفته شده برای معاملات و معافیت از پرداخت مالیات فروش سهام برای بازارگردانان، مشمول صندوق های اختصاصی بازارگردانی می شود.

ویژگی‌های صندوق های بازارگردانی چیست؟

نوحی در خصوص کارکردهای صندوق های بازارگردانی اختصاصی گفت: در صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی این قابلیت وجود دارد که از یک صندوق واحد برای بازارگردانی تعداد قابل ملاحظه ای از اوراق بهادار استفاده شود.

وی در تشریح ساختار صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی افزود: در این صندوق ها با قابلیت محاسبه جداگانه ارزش واحدهای سرمایه گذاری مختص هر نماد، کلیه منابع مالی و مصارف مربوط به عملیات بازارگردانی هر نماد به صورت جداگانه نگهداری می شود. این کارکرد، ظرفیت لازم را برای استقبال گروه های مختلف سهامداری از یک صندوق علیرغم عدم وحدت منافع متقاضیان را فراهم می کند.

این مقام مسئول در امور صندوق های بازارگردانی، سازمان بورس و اوراق بهادار را مرجع صدور مجوز برای این صندوق ها اعلام کرد و یادآور شد: صدور مجوز فعالیت صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی همچون دیگر صندوق های موضوع قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می گیرد.

چه مسیری برای تاسیس صندوق پیش روی متقاضیان است؟

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خصوص تکلیف متقاضیان تاسیس صندوق های بازارگردانی گفت:متقاضیان می توانند با ارسال فرم تکمیل شده موافقت اصولی توسط ارکان و موسسین پیشنهادی صندوق به سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کنند. حداقل سرمایه صندوق های اختصاصی بازارگردانی مبلغ ۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به وجود دو نوع واحد ممتاز و عادی سرمایه گذاری در صندوق های بازارگردانی همچون صندوق های مشابه موجود در بازار سرمایه افزود: موسسین صندوق عموماً دارندگان واحدهای ممتاز صندوق را تشکیل می دهند و دارای حق حضور در مجمع بوده و در خصوص موضوعات قابل تصمیم گیری، حق رای دارند. دارندگان واحدهای عادی صرفاً در سود و زیان صندوق به تعداد واحدهای خود سهیم هستند. همچنین با توجه به ساختار تدوین شده در این صندوق ها، برگزاری مجمع از سرعت بیشتری برخوردار شده و فرآیند تصمیم گیری را آسان تر می کند.

ارکان اجرایی و نظارتی صندوق ها کدام است؟

درباره ارکان این صندوق ها و شیوه های نظارتی آنها نیز گفت:مطابق اساسنامه صندوق های مذکور، ارکان صندوق، شامل مدیر صندوق، متولی و حسابرس است. شرکت های تامین سرمایه، سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری، سرمایه گذاری و مادر(هلدینگ) مجاز به تصدی سمت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی هستند. مدیر صندوق به عنوان یک شخص حقوقی مسئولیت انجام امور اجرایی صندوق را بر عهده دارد. وظیفه اصلی متولی، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و همچنین اطمینان از رعایت حقوق سرمایه گذاران صندوق است.

وی با تاکید بر این که عملیات نظارت بر صندوق، صرفاً به رکن متولی محدود نمی شود، افزود:حسابرس نیز مسئولیت مربوط به بررسی اصول و رویه‌های کنترل داخلی مدیر در اجرای وظایف مذکور در اساسنامه و اظهارنظر در خصوص کفایت یا ضعف این اصول و رویه‌ها و ارایه راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع نقایص احتمالی را بر عهده دارد و صورت های مالی صندوق را بررسی و نسبت به آن اعلام نظر می کند.

نوحی یادآور شد: صندوق های مذکور علاوه بر الزامات گزارش دهی روزانه، ملزم به تهیه صورت های مالی در مقاطع سه ماهه هستند. علاوه  بر این، مدیر صندوق به صورت روزانه اطلاعات مربوط به موضوع عملیات و ارزش واحدهای سرمایه گذاری و ترکیب دارایی صندوق را در تارنمای منظور شده، در انظار عموم قرار می دهد و اطلاعات مربوط به فعالیت خود را در قالب استاندارد ایجاد شده، در اختیار نهاد ناظر می گذارد.

منبع: بازار سرمایه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس