بایدن خواستار مجازات افسران پلیس مرتبط با تیراندازی‌های اخیر شد

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل گزارش داده مقام‌های اروپایی تصور نمی‌کنند جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا بدون ایجاد تغییر در برجام به آن بازخواهد گشت.

به گزارش مشرق، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل گزارش داده هیچ مقامی در اروپا تصور نمی‌کند که «جو بایدن» در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بدون ایجاد تغییراتی در برجام به این توافق بازخواهد گشت.

«لاورنس نورمن»، خبرنگار این روزنامه آمریکایی گزارش داده بسیاری از مقام‌های اروپایی فکر می‌کنند جو بایدن از مسئله خروج آمریکا از برجام به عنوان «یک اهرم فشار مفید» استفاده خواهد کرد.

نورمن در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «درباره توافق هسته‌ای ایران در اروپا باید یک نکته را روشن کنم. هیچ فرد جدی تصور نمی‌کند که اگر بایدن پیروز شود، بدون ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای به آن بازخواهد گشت. بسیاری آن را به عنوان یک اهرم فشار مفید می‌بینند.»

او در پیامی دیگر، بخشی از پیام خود را اصلاح کرده و آن را به صورت روشن‌تر نوشته است. نورمن نوشت: «منظورم این بود که هیچ فرد دارای مقام جدی در اروپا فکر نمی‌کند که اگر بایدن پیروز شود به برجام اولیه بازخواهد گشت.»

«آنتونی بلینکن»، مشاور بایدن بارها در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهایش اعلام کرده که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود.

او به عنوان مثال ۲۹ خردادماه گفت چنانچه بایدن در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد.

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

توافق «طولانی مدت» و «قوی‌تر» از جمله اصلی‌ترین خواسته مخالفان توافق هسته‌ای برجام از جمله دونالد ترامپ بود. ترامپ دو سال پیش با بیان اینکه برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام منقضی می‌شوند به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و گفت به دنبال دستیابی به توافقی قوی با محدودیت‌های هسته‌ای دائمی علیه ایران است.  

بلینکن روز ۳۰ اردیبهشت هم گفته بود بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال رسیدن به «توافقی قوی‌تر» از برجام با ایران خواهد بود. 

او گفت: «سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده و فشار حداکثری، علاوه بر آنکه نتوانسته به ایجاد توافقی بهتر منجر شود ما را از شریکانمان دور کرده است.»

مشاور جو بایدن در ادامه گفت: «اما زمان گذشته و در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل [به برجام] بایدن به دنبال ایجاد توافقی قوی‌تر خواهد بود.» 

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند. 

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 

با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سروش IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    14 5
    یکی این رو به آقایان بنفش و اصلاحات بگه که این همه برای آمریکا و دموکراتها دارند سرو دست میشکنن
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 6
    واقعیت اینست که دولت با سیاست خارجی قوی تا الان از جنگ جلوگیری کرده . متاسفانه در دنیا حق باکسی است که قدرت دارد نه کسی که حق دارد.اتکا به نخبگان به عنوان پیشران توسعه تنها و بهترین راه حل برون رفت از وضعیت کنونی است.
  • شمسعلی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 7
    شما هنوز تو توهم زندگی میکنید خدا بدادتون برسه
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    5 6
    از اولش هم می دونستم دست جناح اصولگرا و ترامپ تو یه کاسه هست...جفتتون کمر به نابودی ملت ایران بستید
  • قربان قربانعلی IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    12 3
    من حاضرم سوگندبخورم جوبایدن حرامزاده تر ازترامپ است هرچند سرهردونفرشان دریک طویله وانهم طویله صهیونیسم بیشرف شقی القلب است
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    6 4
    تحمیل فشار به ایران برای ایجاد مذاکرات سربالی جهت دستیابی به توافق های بهتر مورد نظر آمریکا یک توهم است که گریبان دولت مردان آمریکا را گرفته است در علم طب اکر ویروسی به انسان حمله کند و انسان مقاومت کند پادتن همان ویروس در بدن بیمار تولید میشود و در مقابل ویروس واکسینه میشود فشارهای آمریکا هم در حال درست کردن پادتن تحریم ها توسط ایران است این آخر ماجرای رؤسای جمهور آمریکا با ایران است
  • رضا IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    3 4
    جناح اصول گرا به شدت علاقه منده كه ترامپ راى بياره چرا كه علاوه بر شباهت هاى بى شمارى كه با هم دارند زبون همديگه را هم بهتر ميفهمند ، ما هم خدا خدا ميكنيم كه بار دوم اين بى پدر برنده بشه ، تا ببينيم چطورى ميتونن با اين بى پدر كنار بيان !
  • ش. AE ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 1
    برگردن یا نه به برجام هیچ فرقی نمیکنه باید قوی شویم
  • احمدعلیزاده IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 1
    از قدیم گفتند سک زرد برادر شغال هست پس انتظاری از اونها نیست اما این مسعولین بی عرضه ما باید پشت سر رهبری بواقع و محکم بیایند و به ایشان دروغ نگویند سالها صنعت را رها کردند واردات انجام دادن صنعت زمینگیر شده بیاین نظارت کنند از توان تولید داخل حمایت بی جانب دارانه حمایت کنند نظارت کنند نتیجه اش بهترین هست برای کشور مونتاژ را رها کنند بامردم صادق باشند این آقازاده های تخم حرام را کنترل کنند راند ندهند تبعیض را کنار بزنند والله کشور عمویش خوب میشود آمریکا خر کی هست
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    بایدن یا ترامپ هردو کرمهای سر قلاب هستند که نباید بهشون نزدیک شد،برای برگشتاندن اونها به برجام یا باید ذخایر اورانیوم رو زیاد بشه یا سایت بتن ریزی شده دوباره فعال بشود که برای خارج کردن اینها از دست ایران مجبور میشن برگردن به برجام!
  • داود IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    ست زرد برادر شغال باید فقط وفقط درون گرا بود وبا تلاش وخود اتکایی کشور را از این بحران نجات داد،
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 1
    جنگ طلبی را متوقف کنید
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      وادادگی رو مشخص کنید
  • خطر IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    1 1
    تمام بدبختی های اگر کمی تحریم باشه بیشترش اصلاح طلبهاست از بس دروغ گو وهز جیب مردم دزدی می کند خرا ریشه شان را فردارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس