کد خبر 1108195
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
جو بایدن نمایه

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد با بازگشت به برجام و گسترش آن به سایر حوزه‌ها با ایران مقابله کند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) طی یادداشتی در نشریه آمریکایی «فارن افرز» نکاتی را در خصوص سیاست خارجی خود در صورت پیروزی در انتخابات و ورود به کاخ سفید تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

سقوط بورس آمریکا در صورت پیروزی بایدن

کلینتون: پیوستن به برجام به نفع آمریکا است

بایدن در بخشی از یادداشت خود درباره خروج دولت ترامپ از برجام تصریح کرد: «در زمینه منع اشاعه [سلاح‌های هسته‌ای] و امنیت هسته‌ای آمریکا نمی‌تواند یک قدرت قابل‌اعتماد باشد، در حالی که خود از توافقات مربوطه خارج می‌شود.»

وی افزود: «توافق هسته‌ای با ایران که در دولت اوباما-بایدن بر سر آن توافق شد، از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد، اما ترامپ عجولانه این توافق را کنار گذاشت و باعث شد که ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری صورت دهد و ریسک بروز یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در منطقه افزایش نیز یابد.»

رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: «من هیچ توهمی درباره ایران که دست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه زده و اقدام به بازداشت غیرمنصفانه شهروندان آمریکایی کرده است‌، ندارم. اما برای مقابله با تهدیدهایی که ایران علیه منافع ما ایجاد می‌کند، یک راه هوشمندانه وجود دارد و یک راه برای خودزنی که ترامپ راه دوم را انتخاب کرد.»

وی در این خصوص توضیح داد: «ترور ژنرال سلیمانی اگرچه به معنای حذف یک دشمن خطرناک برای آمریکا بود، اما خطر شکل‌گیری یک چرخه دائمی از خشونت را در منطقه افزایش داد و تهران را بر آن داشت که محدودیت‌های هسته‌ای که به موجب توافق هسته‌ای [برجام] پذیرفته بود را به کلی کنار بگذارد.»

بایدن اضافه کرد: «تهران باید به اجرای دقیق تعهدات خود در برجام بازگردد. اگر این کار را انجام دهد، من به این توافق بازخواهم گشت و از تعهد دوباره‌مان به دیپلماسی برای همکاری با متحدانمان در راستای تقویت و توسعه برجام استفاده خواهم کرد و در عین حال در برابر سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران خواهم ایستاد.»

جو بایدن پیش از این نیز چندین بار اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، دولت آمریکا را به برجام بازخواهد گرداند و برای بسط دادن برجام به‌منظور در بر گرفتن سایر مسائل مرتبط با ایران تلاش خواهد کرد.

ایران همواره تأکید کرده است که مذاکره مجدد بر سر برجام و گسترش آن به سایر مسائل -از جمله برنامه موشکی- را نخواهد پذیرفت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    10 1
    پیرمرد اگر خواب دیدی خیر باشد. اگر ایران تصمصم بگیرد به تعهدات قید شده در برجام عمل کند که بعید است این آمریکاست که اول باید به برجام بازگردد، تمامی تحریم‌ها را بردارد و دست از آشوب در حوزه ی نفوذ سیاسی و تمدنی ایران یعنی یمن و عراق و سوریه و لبنان و افغانستان و استان به تازگی جدا شده از ایران یعنی بحرین بردارد و بگذارد تا این مردم خودشان برای آینده اشان تصمیم بگیرند.
  • بابک US ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    7 0
    اگر ایران بخواد به تعهدات برگرده علاوه بر هر شرطی که دولت مردان می گذارند، باید حتما خسارت و بی ارزش شدن دارایی های مردم به طور مشخص و واضح در ضمن قرار داد بازگشت تعیین و بصورت پرداخت با دلار آمریکا به آحاد مردم و نه هزینه در بودجه عمومی کشور که هرگز به دست طبقات میانی و فقرا نمی رسه جبران گردد
    • ایلامی ساسانی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      زهی خیال باطل!
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    12 0
    این صحبت ها نشون میده که بایدن به مراتب پدرسوخته تر از ترامپه و داره با یه تیر صد تا نشون میزنه و رسما اعلام میکنه که ایران سلاح هسته ای داره و من باید مرقب ایران باشم که خطایی نکنه وپروژه دائمی ایران هراسی در دنیا رو به دست میگیره
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    9 0
    این یهودی خبیث همان ترامپ است اما با نقاب !!!
  • A.M IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 0
    الان دستو پای اسهال طلبا شل میشه خرامان خرامان خودشونو پای میز مذاکره میرسونن:| یکی از مبناهای انتخاب دولت بعدی نحوه برخورد و واکنشش به آمریکا خواهد بود
  • سوسان IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    3 1
    یک ضرب المثل ترکی میگه: قیشدا چوخ بوستان اکللر" یعنی در زمستان وعده بوستان خیلی شیرینه
  • A.M IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    2 0
    الان دستو پای اسهال طلبا شل میشه و خرامان خرامان خودشونو پای میز مذاکره میرسونن:| یکی از مبناهای انتخاب رئیس جمهور بعدی، نحوه برخورد و واکنشش به آمریکا خواهد بود
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    9 1
    اولا خر خودتی، همتون از تل آویو دستور میگیرین، دومأ باشه قبوله، اول شما تمام تحریم‌های خودتو یک طرفه بر میداری ( تعلیق نه) و بصورت علنی و کتبی به همه کشورها و شرکت‌ها میگی که با ایران کار کنن ازجمله سوئیفت و غیره، سومأ تمام دارایی‌های ایرانو آزاد میکنی، چهارمأ به شیپورای تبلیغاتیت یعنی وی او ای و سعودی و اینا میگی راجع به ایران خفه خون بگیرن و... بعد از اینکه چندتا ال سی واز شد، جنسهاش رسید تو گمرک ما (از جمله لوازم یدکی بوئینگ و ایرباس) و پول‌های ما هم به دستمون رسید، تازه بهت اجازه میدیم برگردی به برجام قبلی!!! چرا؟ خوب معلومه، هر خری (بجز بعضی مذاکره کننده ها!!) میدونن که اگه ما امروز قبول کنیم تو به برجام برگشتی، فردا صبحش میگی یا برجام موشکی و غیره، یا حالا که تو برجام هستم مکانیزم ماشه رو فعال میکنم!!! اگر هم اینکارو نکنی، باز 8 سال با شرط و شروط مارو معطل میکنی تا یه خر دیگه بیاد جفتک بزنه به برجام!!! به نظر من کسی که حرفهای این یارو یا هر یانکی دیگه رو قبول کنه دیگه بهش نمیشه گفت احمق، فقط خائن و وطن فروشه!!
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 0
    از این که موضوع داغ انتخابات امریکا هستیم احساس افتخار میکنم. ما انقدر مهم شدیم که امریکایی ها درباره چگونه نابود کردن ما هی تو سر هم میزنن و آخرشم نمیتونن.خخخ
  • ناشناس IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 0
    شاید آمریکاییان کامل شناخته نشده باشند گرگی اند که سردستشون شاید عوض شود ولی به یقین برای ملت های جهان برنامه دارند ، کوتاه مدت و بلند مدت باید خیلی مواظب نفوذی هایشان شد که خیلی ماهرانه استتار کرده اند تاریخ دائما در حال بروزرسانی است ، عبرت گیرندگان ،تاریخ را تکرار نخواهند کرد
  • سعید DE ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 0
    مردک ابله خواب آلود تو از ترور سردار دلها دفاع میکنی؛توبرادر سگ زردی،هر کدامتان بیائید هیچ امتیاز و اطمینانی از طرف ما نخواهید دید.خودتان اینطور خواستید.بقیه اس را خدا میداند به کجا ختم خواهد شد.
  • مجید آقا IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    3 0
    برگشتن امریکا به برجام احمقانه نیست؟ یک فرض بسیار ساده! فرض کنید همین دولت ترامپ به برجام برگشت و 3 ماه بعد مکانیسم ماشه را فعال کرد و تمام تحریمها را برگرداند و دوباره از برجام خارج شد! خب حتما اصلاح طلب و اقای اولاخ خواهند گفت این به عقل جن هم نمیرسید! عجب! بابا مسئولین ایران خیلی .... اصلا ما یک آدم با شعور نصف و نیمه داریم؟
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      مجید آقا کاملأ حق با شماست، بنده هم در بالا همین مطلبو گفتم ! اصلا به امریکا نباید اجازه داد به برجام برگرده چون فقط منتظره که قانونأ مکانیزم ماشه رو فعال کنه بعدشم ظریفیون میگن نهههه، قول دادن اینکارو نکنن، امضای کامالا جون تضمینه !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس