کد خبر 1113030
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
پرچم اروپا

اروپا با بازی در پازل آمریکا در پی آن است تا همزمان هم ایران یکطرفه در برجام بماند و هم تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان تمدید شود.

به گزارش مشرق، در هفته‌های گذشته ‌تروئیکای اروپا علی‌رغم اطمینان از رأی منفی چین و روسیه، به قطعنامه ضدایرانی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای ممتنع دادند.

قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسید. آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان رأی ممتنع دادند.

تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه، آلمان) با رأی ممتنع در حقیقت در پازل آمریکا بازی کرده و علیه ایران اقدام کرد. بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم تسلیحاتی ایران باید ۲۷ مهرماه ۹۹ پایان یابد. برهمین اساس آمریکا آشکارا توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته است. با این‌ حال،‌ تروئیکای اروپا به‌جای مواخذه کردن آمریکا، خود در این قانون‌شکنی و عهدشکنی شریک شد.

بیشتر بخوانید:

قانونگذار آمریکایی: با پیوستن دوباره به برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم

تخت روانچی: آمریکا صلاحیتی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد

تروئیکای اروپا در ماه‌های گذشته در شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کرد. سه کشور اروپایی با اقدام اخیر و رای ممتنع به قطعنامه ضدایرانی، ثابت کردند که حاضر نیستند حداقل حقوق ایران را به رسمیت بشناسند.

در حال حاضر برخلاف ادعای برخی دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای، در موضوع ایران شکافی میان اروپا و آمریکا ایجاد نشده، بلکه این دو برای یک هدف مشترک، وظایف مختلفی برای خود تعریف کرده‌اند. اروپا بارها تأکید کرده که در پی حفظ برجام است. منظور طرف اروپایی از حفظ برجام، نظارت بر اجرای یکطرفه تعهدات از سوی ایران است. در حقیقت اروپا در رویکردی سلطه‌گرانه خود را در جایگاه ناظر برجام می‌بیند و این ایران است که باید تعهدات را انجام دهد.مأموریت اصلی اروپا در برجام، نگه داشتن ایران در توافق است.

همصدایی اروپا با آمریکا

اروپا در پی آن است تا با بازی در پازل آمریکا، همزمان هم دولت ایران را در برجام نگه دارد و هم تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

در روزهای گذشته ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود، ضمن اعلام حمایت‌تروئیکای اروپا از برجام، در اظهارنظری گستاخانه از لغو تحریم‌های تسلیحاتی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد!

تأکید آلمان بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران!

در روزهای گذشته، دویچه‌وله آلمان در گزارشی نوشت:‌ هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و همتای اسرائیلی او، گابی‌اشکنازی در رابطه با تمدید تسلیحاتی ایران ابراز نظر کردند.

وزیر امور خارجه آلمان ضمن تأکید بر اینکه با همتای اسرائیلی خود در زمینه تمدید تسلیحاتی ایران هم‌نظر است گفت، آلمان و چند کشور دیگر تلاش می‌کنند برای رفع این مشکل ِ«راه‌حلی دیپلماتیک» بیابند تا موجب تحریم تسلیحاتی ایران در آینده شود.

ماس ضمن تأکید بر اینکه «ایران باید رویکرد خود را در منطقه تغییر دهد» مدعی شد: «ما در رابطه با ایران ساده‌لوح نیستیم و می‌دانیم که ایران نقش خطرناکی ایفا می‌کند. تهران باید برنامه توسعه موشک‌های بالستیک و نفوذ در سوریه، عراق و لبنان را خاتمه دهد».

وزیر امور خارجه آلمان در عین حال تأکید کرد، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران (برجام) که به تهران مشوق‌های اقتصادی در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای وعده می‌دهد، بهترین امکان برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای است.

محمدجواد ظریف پیش از این در اظهارنظری گفته بود: «سه کشور اروپایی همدست ‌ترامپ و نتانیاهو هستند». مخالفت اروپا با اقدام آمریکا در مکانیسم ماشه، صرفا یک مخالفت نمایشی و تاکتیکی برای اخلال در دستگاه محاسباتی طرف ایرانی است.

در روزهای گذشته نیز اروپا به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی رای مثبت نداد؛ چون در این صورت کارکرد مهم برجام (معطل نگه داشتن ایران و تداوم یکطرفه تعلیق هسته‌ای) متوقف می‌شد.

آمریکا در تقسیم کار با اروپا، از توافق خارج شد و فشار حداکثری را اجرا کرد؛ اروپا نیز وظیفه معطل نگه داشتن ایران در برجام را برعهده ‌دارد. اروپا در مسئله تحریم تسلیحاتی ایران نیز در پی آن است تا از یکسو ایران همچنان در برجام بماند، ثانیا تحریم تسلیحاتی نیز در جای خود باقی مانده و لغو نشود؛ ولو اینکه تحریم‌ها هرچندوقت یک‌بار تمدید شود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    36 11
    دقیقا... دارند فقط وقت میخرن برای آمریکا که ببینند کدوم ... دیگه ایی رای میاره... وگرنه ایران بایستی سیاستهاشو پیش ببره که برده... قدرت ایران دستکم نیست ماشاءالله...
    • کوروش IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      4 6
      درود و سلام و سلامتی برای همه 'انشاءالله.... فعلا که ماه سپتامبر جنون یانکی ها شروع شد "بعد از کدهای امنیتی فراوان گاردجاویدان و 'گسترده ترین تحریم ها->تحریم.تضعیف(ضعیف شدن).حمله .....البته رزمایش های کاملا جدی و قاطع سپاه پاسداران عزیز که بعد از دفاع مقدس"تهاجم مقدس خواهد بود"آرامش بخش است و موشک(ماهواره بر)قاصد که نامه ای به واشنگتن و نیویورک بود" و مزرعه موشکی که حدسیات و معادلات ' داخلی و همه دشمنان را بهم ریخت.....ربطش ذلیل مرده های اروپاییه و تمسخر و وقت کشی ....البته اونقدر تحریف کردند که روایات کتاب های نسخه2020شون "روایت مردمان خدا.ایران زمین را کلا نداره:)....این فقط دید تاریخی بود و گرنه یک یا لثارات حسین شهید بسه" و تنها دارییمان ' خداوندیکتا"
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      12 4
      خاک بر سر مسئولین ما که به لغو صرفا دروغین تحریم های تسلیحاتی بسنده شدن که اونم دروغه و برای هیچ توافق کردن
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    21 6
    اروپا باید خیلی احمق باشد که فکر کند می تواند هم ایران را دربرجام نگه دارد هم تحریم تسلیحاتی را تمدید کند ادامه این برجام از بازگشت تمام تحریم های سازمان ملل برای ایران سمی تر و خطرناکتر است
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      10 2
      استاد اونها احمق نیستند، روی عوامل داخلی‌شون حساب کردن که بهشون گرا میدن وگرنه اگه ملت متحد و دولت انقلابی باشه عین 42 سال گذشته ان شاء الله هیچ غلطی نمیتونن بکنن.
    • NL ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      4 0
      اروپا تو مذاکره با ایران احمق زیاد دیده بنابراین احمق نیست و خیلی هم امیدواره
    • احمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      2 0
      ما باید خیلی احمق باشیم اگر باور کنیم اروپایی ها بخاطر ایران به قطعنامه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت رای نمیدن. بعد شکست تحریم های ترامپ اینها می خوان ایران رو در برجام نگه دارن، تا بایدن بیاد و با همراهی اصلاحطلبها دوباره همون برنامه وابسته کردن همه جانبه اقتصادی ایران به غرب دوباره زنده کنن.
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    5 10
    سلاحها واسه ماس نه ایران.خخخخ
  • صالح IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    بخداکه شبه این خاعنین حاج قاسم بود اینا بابرنامه شیطانی حاج قاسم به تنهایی حریف اینابود رو شهیدکردن بعدش هربلایی خواستن مثل اب خوردن سر ایران میارن پس کجاست یدونه حاج قاسم من حرف دلمو میگم کاری ندارم کی ناراحت میشه .آدم چقدر باید کوتاه فکر ووووباشه مهره مثل سلیمانی رو مفت مفت بفرسته دهان گرگ ۱۰۰۰افسوس بیدارشو حاج قاسم
  • امین عابدی IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    9 1
    از هر نظر آخر بازی نزدیک ست . الان بازی در ضربات پنالتی ست
  • علی IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    9 0
    تا این دولت مردان بی عرضه وخائن ودوملیتی سرکار باشند این اجنبی ها هر روز پر رو تر میشوند ودرخواستهای جدید وسیری ناپذیری خواند داشت
    • سیروس IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      0 0
      تهمت نزن و از خداوند اگر میترسی و قبولش داری پروا کن بدون مدرک سند اراجیف نگو مثل افراطی های بیغیرت و حرامی و ترسو.وحدت و همکاری راه چاره است این را در مغزت فرو کن.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      0 0
      تهمت چیه وقتی با این کاراشون با آمریکا آمریکا شعار دادنشون خون به دل رهبر کردن تا جاییکه رهبر گفتن برای بالا بردن ارزش پولی و اقتصاد نباید منتظر نتایج انتخابات آمریکا و چه کسی انتخاب میشه نباشید رهبر با این حرفش یعنی خواست بگه دولت اصلاح صلب بدجور به آمریکا چشم داره و همه راه ها رو به آمریکا می بینه نظر داشتن به دشنمی که شمشیر از رو بسته خیانت نباشه کمترم نیست
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    18 0
    اگر ایران کشتی های امریکایی ها را به جرم سرقت اموال ایران با حکم دادگاه بازداشت میکرد و یا کشتی های کره ای یا دیگر بدهکاران را با حکم دادگاه بازداشت میکرد امروز این وضع را نداشتیم
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    6 0
    اقای ظریف خوب این کار را بچه ها می دانستند چطور شما نمی دانستید چون با آنها هستید۷۳۶۵
  • حسین IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    9 1
    خاک تو سر دولت لیبرال منفعل بی غیرت بدبخت با اون برجامش به حرف سید علی گوش نکنی میکنن تو گوشت ... کسی که با حرف رهبرش از خواب بیدار نشه با لگد دشمن بیدار میشه...ننگ به شما اندکی صبر سحر نزدیک است...
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      احسنت صد مرحبا
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    4 0
    اروپا وقت تلف میکند
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    4 0
    ای لعنت بر هرچه صهینوسیم است
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    3 4
    حالا مکانیسم ماشه را پس چرا فعال کرد؟ یعنی نمی خواد ایران از برجام خارج بشه؟ تحلیل هاتون به درد خودتون می خورد. کشورهای عربی با اسراییل متحد می شوند، عراق، لبنان هم دارند دست ها را جلوی آمریکا بالا می برند. ما موندیم و چند تا موشک که جرات شلیک برای جبران حملات اسراییل را نداریم.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      اسراییل به ما حمله ای نکرده پسرم ! اگه حمله کرد جوابش رو میگیره با شدت بیشتر ! درواقع مال این حرفها نیست
  • عطا IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 0
    سیاست اروپا و آمریکا همیشه مشترک بوده و بعید بنظر میاد که بشه از این برام امتیاز گرفت فقط دارن اون چیزی که خودشون میخواد رو پیش میبرن
  • ج IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    7 1
    ایران باید بمب اتم بسازد واز برجام خارج شود جلوی زور را با زور میگیرن
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    6 0
    همه مردم فهمیدند قرار نیست طرفهای دیگر در برجام به تعهد خود عمل کنند غیر از دولتیها
  • ج IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    3 0
    دولت خائن که بره درست میشه
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    6 0
    اين حرام زاده هاي نازي با صهيونيستهاي كثيف همصدا شده اند و متاسفانه مسئولين ما طبق معمول غافل. آلمان نازي كه خود مسبب كشتار بيشمار مردم اروپا و متهم رديف اول تامين سلاح شيميائي براي رژيم بعث و جاني عراق بوده،‌با بيشرمي دم از تمديد تحريم تسليهاتي ايران ميزند؟!!!! تف به گور پدر اروپائي هاي حرام زاده و پست.
  • bakhshavand IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    مسئولین محترم شما را به خدا بسه دیگه تا اسم برجام را می آورید حال همه مردم خراب می شه.
  • امیر IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    تا کی ایران باید تاوان یه عده رجاله دولتی بی عرضه ویا بعضا خائن رو بده تا وقتی که سامری ها و قارونهای داخلی هستن اوضاع همینه اینا نمیدونن اروپا و آمریکا هیچ وقت مواضعشون رو تعقیر نمیدن؟ فقط بازی میکنن همین یا نه میدونن و به اشاره اونها اینطور عمل میکنن خب وقتی پاسپورت امریکا و کانادا رو دارن و بچه هاشون اونجا هستن یعنی چی؟؟؟؟؟؟ اینا از صهیونیزم پشت پرده غرب هم پستر هستن
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    واقعا وقتشه دولتمردان ایرانی قاطع وقابل برخوردکنند.امروز ایران کشوری قدرتمند ودارای اقتداراست هرگز نباید اجازه داد به امریکا واروپا ی دیکتاتور واستعمار وروباه خبیث ازاون سردنیا بیان درعراق سوریه لبنان یمن ووووخیلی جاهای دگه جنایت کنن وبعدشم تایین تکلیف کنن وحالا که نتونستن جنایتشونو درایران عملی کنن درجاهای دیگه هم ایران قهرمان دستشونو قطع کرده لازم ومهم است اینبار براهمیشه ریشه این خبیثان راقطع کنند وباقدرت پاسخ درخور بهشون بدن که یاداوری شه ازاون دورانهای قدیم خیلی ساله که سپری شده امروز ایرانی مقتدر باملتی امام خسینی اجازه یاوه گویی به هیچ قدرتی نخواهدداد
  • ES ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر شکست بخورند امریکا در دوره دموکرات ها دوباره وارد برجام خواهند شد چند سال وقت و پول ونیروی ایران را تلف خواهند کرد تا هنگامی که دوباره جمهوری خواهان صهیونیسم وارد قدرت شوند بعد مکانیزم ماشاالله را فعال خواهند کرد. راه حل: نباید گذاشت که امریکا دوباره وارد برجام شود و اگر می خواهد وارد شود بند مکانیزم ماشه برداشته یا کاملا اصلاح شود
  • علی صفاریی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    شک نیست که اروپای ضعیف نمیتواند بازیچه امریکا قرار نگیرد وضیعت فرانسه از ابتدای مذاکرات معلوم بوده ول به المانی ها باید گفت شما که حق داشتن یک ارتش قوی و مستقل بدون اورپا و امریکا ندارید چرا اظهار نظر میکنید انان حتی در مذاکرات در جمع کشورهای اروپایی و امریکا قرار نگرفتن گفتن 5 به اضافه یک یعنی تو نخودی هستی بهتر وزیر امور خارجه مان به المانیها تذکرات و یاد اوری کنند
  • خلیل خلیلی هستم IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    اگرایران کوتابیایدفاتحه ایران برای همیشه تمام هست ایران بایدباقدرت تمام جلوافرادداخلی خائن وخارجی به ایستداینهاهیچ کاری نمی توانندبکن ازقدرت ایران خوب باخبرهستد
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 1
    لعنت خدا برروحانی
    • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      1 1
      ماس:«ما در رابطه با ایران ساده‌لوح نیستیم .. روحانی:«ما در رابطه با اروپا خیلی هم هستیم... البته نقل به مضمون بر اساس رفتار واعمال دولت
  • شبنم IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    خخخخخخ سیاست شده بچه بازی
  • محمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    خداوند شر مدیران احمق را از سر ملت کوتاه کند.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    گذاشتنمون سر کار خداییش
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    اینکه سیاست مدارا و تصمیم گیران در ایران خیال میکردن بخاطر حجم بالای معاملات با اروپا باعث حمایت اونا از ایران میشه نشان از توهم اوناس
  • ایران وطنم IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    چه ساده ایم. اروپا بدون آمریکا عددی نیست. مگر میشود اروپا بدون نظر آمریکا عملی انجام بدهد. اروپا و ایران شعار ماندن در برجام را میدهند درصورتی که این وسط آمریکا به هدفش رسیده. آنها تصمیم گرفته اند در زبان نه در عمل، از ایران حمایت کنند. بابا به جای توجه به بیرون به داخل توجه کنید. جلوی اختلاس ها را بگیرید، قوانین را سفت و سخت کنید و لازم الاجرا ، نظارت را بیشتر و دقیق تر کنید. ولی این کارو نمیکنن یکی در صنعت خودرو دنبال چپاول هست یکی در بورس یکی در مسکن یکی در دلار و ...
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    این یعنی با ظرفیت بازیچه شدن را داریم . حیف خون شهدا
  • حسینی IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    عجب کلاه برداریی کردن از دولت روحانی وظریفم هنوز فکرمیکنه اینا نیتشون خیره زهی خیال باطل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس