کد خبر 1110064
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
نوبخت نمایه

سخنان اخیر رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در حالی است که طیف متبوع وی بارها ادعا کرده بودند اگر برجام نبود، به وضعیت نفت در برابر غذا می‌رسیدیم!

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

«نفت در برابر غذا» طرحی بود که حامیان دولت روحانی می‌گفتند اگر روحانی در سال ۱۳۹۲ پیروز نمی‌شد و ایران به سمت مذاکرات نابرابر هسته‌ای نمی‌رفت، اجرایی شده و سرنوشت ایران همچون عراق رقم می‌زد. اما حالا دولتی‌ها می‌گویند علیرغم مذاکره، عقب‌نشینی‌های تاریخی و پذیرش بازرسی‌های استثنائی و فراقانونی حتی نفت در برابر دارو هم برای آنها آرزو شده است!

بیشتر بخوانید:

آقای نوبخت به جای وعده کمی برنامه‌ریزی و تدبیر کنید

وقتی مجری شبکه خبر نوبخت را آچمز می‌کند! +فیلم

نوبخت: شرایط می‌توانست بدتر از این هم باشد +فیلم

 به گزارش رجانیوز ، محمدباقر نوبخت با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: تفاوت تحریم‌های گذشته با تحریم‌های چند سال اخیر، موضوع نفت در برابر غذا بود. در تحریم‌های جدید حتی اجازه فروش نفت برای تهیه غذا هم برای ما امکان‌پذیر نبود.

 این سخنان در حالی است که قبلا دستاورد برجام توسط خود نوبخت، دور شدن کشور از پروژه نفت در برابر غذا عنوان شده بود. او که در سال ۱۳۹۵ سخنگوی دولت بود این ادعا را مطرح کرده بود: واقعیت این است که اگر برجام نبود، امروز باید نفت در برابر غذا را تحمل می‌کردیم.

مرحوم رفسنجانی نیز چند ماه قبل از فوت، در تحلیل پیروزی روحانی در سال ۹۲ و همچنین امضای برجام گفته بود: برای ما روشن بود و کم و بیش مستند بود که سیاست غربی‌ها این بود که ما را به نفت در برابر غذا برسانند. چون به نفت ما احتیاج بود، می‌ خواستند این را حفظ کنند و داشته باشند و ما هم احتیاج به غذا داشتیم و در مقابل آن، به ما غذا بدهند. کاری که در عراق کردند. آن هم نه اینکه مستقیم به خودمان بدهند، به سازمان ملل می‌دهند تا برای افراد کوپن صادر کند و چیزهایی را که می‌بایست بدهند، می‌فرستادند. تحقیر آن مهم است که مردم ایران به سازمان ملل بروند. هاشمی از دنیا رفت و پایان استراتژی ناکام سیاسی خود را ندید اما بعدا با اعمال و تمدید تحریم‌های مختلف در دوره اوباما همچون تحریم آیسا، کاتسا و ویزا و در نهایت با تکمیل بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام در دولت ترامپ در بین اعضای دولت روحانی بحث مکانیزم نفت در برابر غذا مطرح شد. این سازوکار در حالی با وعده‌های اروپایی‌ها پیگیری می‌شد که ایران حتی در بدترین شرایط جنگ تحمیلی نیز به دنبال چنین راه‌حل‌هایی برای اوضاع کشور نرفته است.

در مهرماه سال ۱۳۹۷ خبرگزاری دولتی ایسنا در مطلبی که به نقل از دویچه وله منتشر کرده بود خبر طرح «نفت در برابر غذا» را پوشش داد.

 یادآور می‌شود اروپایی‌ها با بدعهدی درباره وعده‌های پوچی مانند اس پی وی و اینستکس، حتی به وعده نفت در برابر غذا هم عمل نکردند؛ که جزو افتخارات و دستاوردهای فراموش نشدنی برجام است!!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 0
    فرق بین آمریکا و اروپا بعنوان دو محور شرارت بین المللی این است که آمریکا با تبر گردن می زند اروپا با پنبه سر می برد
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    5 0
    روزهای بسیار سختی است اما رهبر عزیزمان نوید پیروزی می دهد، پس می ایستیم
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 2
    اون صدام بود که نفت رو میداد غذا برای مردمش میگرفت اینها نفت رو میدن در مقابل پورشه و اپل و کود انسانی وارد میکنن مردم هم باید بتونن خودشون رو سیر کنن در ضمن ایران کشور افریقایی نیست که نتونه غذای خودش رو تامین کنه این سیاست مدارها یه سری هم به روستاها بزنن و خودباوری رو اونجا با چشمهای خودشون ببینن
  • محسن ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    مشرق محترم، چرا خود را به آن راه می زنید و تجاهل می کنید؟ نفت در برابر غذا دستاورد برجام نیست، بلکه دستاوردِ ضعیف شدنِ برجام است. آیا در متنِ برجام «نفت در برابر غذا» آمده است؟ به خدا قسم انصاف و اخلاق هم خیلی چیز بدی نیست.
    • US ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      1 0
      اشتباه مثبت دادم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس