کد خبر 1059109
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
حفظ پرهزینه برجام با اعتماد به وعده‌های پوچ اروپایی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟

هزینه‌های حفظ برجام بعد از خروج آمریکا صرفاً در عرصه‌ اقتصادی نبوده و آثار سوء آن را می‌توان در حوزه‌های گوناگونی از جمله عرصه‌ سیاست خارجی و نقش آفرینی به عنوان یک بازیگر فعال منطقه‌ای هم بررسی کرد.

به گزارش مشرق، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در برنامه‌ گفتگوی شبکه چهار در تاریخ 14 شهریورماه 97 گفت: «تحریم‌های اصلی آمریکا در مورد فروش نفت ایران آبان ماه باز می گردد و 14 آبان یک مهلت مشخص است و اروپایی‌ها می دانند تا قبل از آن باید کانال‌های بانکی ایجاد شده باشد و نفت ما باید مطمئن به فروش برسد». البته وی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: «حتی اگر اروپایی‌ها فروش نفت ایران را تضمین نکنند، ما در برجام می‌مانیم».

بیشتر بخوانید:

پیش از مطرح شدن بحث اینستکس، سازوکار ویژه مالی موسوم به  SPV، آخرین بسته پیشنهادی اروپا به ایران و آخرین قسمت سریال بدعهدی اروپا در سال 2018 بود و در بیانیه‌ نشست 4+1 برجام در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک (اوایل مهرماه 97)، مأموریت این سازوکار ویژه تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران ذکر شد. جزئیات فنی سازوکار اتحادیه اروپا مشخص نشد اما دولتمردان در اظهارات خود به زمان عملیاتی شدن آن اشاره کردند. اما در نهایت چیزی که در عمل ثبت شد شرکت اینستکس بود که در واقع هیچ شباهتی با توصیفی که از SPV کرده بودند، نداشت. SPV یک کانال مالی بود که قرار بود فروش نفت و کالاهای تحریمی و غیرتحریمی را پوشش بدهد، اما اینستکس یک اتاق تسویه است که تراکنش‌های مربوط به فروش نفت و خرید کالاهای بشردوستانه را ثبت می‌کند و طی یک دوره زمانی این تراکنش‌ها را باهم تسویه می‌کند.

با وجودی که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که هر کاری و تدبیر جدی در این خصوص باید قبل از چهارم نوامبر(14آبان 97) انجام و اتخاذ شود، ولی با نزدیک‌تر شدن به موعد اجرایSPV، خبر عجیبی از سوی رویترز اعلام شد. رویترز در تاریخ 2 آبان ماه 97 به نقل از چهار دیپلمات اروپایی اعلام نمود که این سازوکار در 4 نوامبر به طور نمادین شروع به کار خواهد کرد و تا اوایل سال میلادی 2019 عملیاتی نخواهد شد.

در واقع، اروپا نه تنها به وعده‌ خود برای تضمین خرید نفت ایران و ایجاد کانال بانکی عمل نکرد بلکه تنها به ثبت سازوکاری تحت عنوان اینستکس آن هم برای تسهیل تراکنش‌های بشردوستانه در بهمن ماه 97 اقدام کرد که بعد از گذشت بیش از یک سال، اخیرا برای اولین بار و به صورت بسیار محدود اجرایی شده و همچنان معلوم نیست با اجرایی شدن این سازوکار تا چه اندازه منافع ایران تأمین می‌شود.

این در حالی بود که عراقچی چندین بار از عملیاتی شدنِ این سازوکار خبر داد. به عنوان نمونه، عراقچی در تیرماه 98 گفته بود: «اینستکس الآن دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا ۳ مورد کاری هم الآن در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد». مجددا وی در آذرماه 98 از نزدیک شدن به مرحله نهایی اجرایی شدن مبادلات مالی ایران و اروپا از طریق اینستکس خبر داد.

 *واکنش نامتناسب دولت به بدعهدی اروپایی‌ها

به گزارش فارس، در برابر بدعهدی اروپایی‌ها دولت به جای خروج از برجام که عملاً بعد از خروج آمریکا از آن به یک توافق بی‌اثر تبدیل شد، سیاست گام‌ به گام کاهش تعهدات برجامی را برگزید. هر چند دولت در پاسخ به بدعهدی طرف اروپایی، طی پنج گام  به کاهش برخی تعهدات خود در رابطه با محدودیت‌های عملیاتی اقدام کرده ‌است، اما به گفته‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام پنجم ایران هنوز عملیاتی نشده است.

درباره همین موضوع (گام پنجم ایران)، عباس عراقچی در دی‌ماه 98 گفت: «از نظر ما الآن یک تعادل معقولی در برجام برقرار شده و در مقابل تحریم‌هایی که برگشته ما هم محدودیت‌های خود را برداشتیم».

این درحالی‌است که باگذر زمان مشخص شد گام پنجم ایران تنها روی کاغذ بوده و هنوز اقدام جدی‌ای از سوی مقامات مسئول ایرانی جهت اجرای آن برداشته نشده است. به همین دلیل، عراقچی در تاریخ 7 اسفندماه پارسال اعتراف کرد که برجام از نوعی تعادل برخوردار شده که متاسفانه تعادلی در سطح پایین است.

بررسی اظهارات عراقچی به عنوان بلندپایه ترین مقام دولت در مذاکرات برجامی و مسئول این مذاکرات در طول یک سال گذشته این واقعیت را آشکار می‌سازد که دولت در جدال با اروپایی‌ها در حال عقب نشینی تدریجی است و ظاهراً دولتمردان که برجام را به عنوان تنها دستاورد خود تلقی می‌کنند به هر قیمتی که شده می‌خواهند آن را حفظ کنند.

*حفظ برجام به قیمت تحدید منافع ملی

هزینه‌های حفظ برجام بعد از خروج آمریکا صرفاً در عرصه‌ اقتصادی نبوده و آثار سوء آن را می‌توان در حوزه‌های گوناگونی از جمله عرصه‌ سیاست خارجی و نقش آفرینی ایران به عنوان یک بازیگر فعال منطقه‌ای و همچنین کاهش عزت ملی هم بررسی کرد. در عرصه‌ی اقتصادی کمترین آسیبی که وقت کشی برجامی دولت به بار آورده‌، این است که اقتصاد کشور را شرطی کرده است. وعده‌های سرخرمن اروپایی‌ها که از زبان مسئولین داخلی هم شنیده می‌شود، اجازه نمی‌دهد که اقتصاد بتواند به طور کامل خود را با شرایط جدید وفق بدهد و این انتظار برای ایجاد گشایش در روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا، اقتصاد را سردرگم کرده‌است.

همچنین در رابطه با ضربه به عزت ملی باید گفت که دولت با عقب‌نشینی خود در برابر بدعهدی‌ اروپایی‌ها و انتظار برای اجرای یک سازوکار ضعیف جهت تبادل چند تراکنش محدود بشردوستانه سبب تحقیر و پایمال شدن عزت ملت ایران شده است. اصولاً این مولفه‌های قدرت ملی هستند که منافع و اهداف ملی و همچنین حوزه‌ی اعمال قدرت یک دولت را در عرصه‌ی نظام بین‌المللی مشخص می‌کنند و ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با وجود چنین سیاست‌های خارجی منفعلانه‌ای که عقب‌نشینی تدریجی از منافع ملی را در پی دارد و باعث تحدید منافع ملی می‌شود، قادر نخواهد بود نقش خود را به عنوان یک بازیگر موثر ایفا کند.

همچنین عقب‌نشینی دولت در مقابل بدعهدی‌های طرف‌های اروپایی، آنها را گستاخ‌تر کرده‌ است. به عنوان مثال، در بیانیه‌ آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در اسفندماه 98، به جای اینکه طرف اروپایی به علت بدعهدی‌هایی که کرده است محکوم شود ، طرف ایرانی بابت کاهش تعهداتش زیر سؤال رفته است! در این بیانیه اروپایی‌ها هم‌چنان به طرف ایرانی تلویحاً تهمت می‌زنند که ایران در حال فریبکاری است و به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است. علاوه بر این اروپایی‌ها که قبلا مکانیسم ماشه را فعال کرده بودند، اکنون با عدم دسترسی آژانس به برخی سایت‌های هسته‌ای به دنبال فضاسازی‌های جدید علیه ایران هستند.

این فضاسازی جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود هنوز نقض جدی برجام از سوی تهران را تأیید نکرده است. ایران نیز بارها تأکید کرده که هیچ فعالیت پنهان هسته‌ای ندارد و بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای اهداف نظامی استفاده کند و قصد ساختن سلاح هسته‌ای را ندارد.

در شرایطی که پوچ بودن وعده‌های اروپایی‌ها نه تنها برای دولتمردان بلکه برای افکار عمومی نیز آشکار شده‌ است، انتظاری که از دولتمردان می‌رود اتخاذ یک سیاست خارجی فعالانه در برابر زیاده‌خواهی اروپایی‌ها و همچنین تأکید بر ضرورت احیای مناسبات منطقه‌ای است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    5 10
    حالا به فرض که برجام هم تموم بشه، وزیرش رو می خوای چیکار کنی؟ اونوقت وزارت خارجه از کجا بیاریم؟ وقتی ننگ برجام تموم شه وزیر برجام هم به درد نمی خوره دیگه!!
  • ج م IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    5 20
    ای وای خدا خدا خدا ..... ....... ..... از این همه وادادگی و خیانت
  • سس ES ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    12 10
    این چه مزخرفیه که شما به عنوان مقاله نوشتید ایران زمانی که امریکا از برجام بیرون اومد متضرر شد اگر برجام بد بود چرا امریکایی ها ازش اومدن بیرون؟ چرا فقط برا اینکه جناح رقیبتون رو بزنید همه چیزو زیر سوال میبرید الانی که در ظاهر فقط امریکا از برجام اومد بیرون وضع ما اینه واقعا نمیفهمید که اگر ایران رسما از برجام بیاد بیرون کل اروپا و چین و روسیه هم از ما دور میشن؟ اون وقت شما میخواید با کی مبادلات اقتصادی انجام بدین؟ نکنه باز مثل دوره احمدی نژاد میخواین از نقشه جهان کشور کشف کنید؟ خواهشن این تحلیل ها را به آقای قالیباف ندین که تحریک بشه از برجام بیاد بیرون مرد باشین نظرمو پخش کنید و منطقی جوابمو بدین
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
      13 10
      آقای قالیباف خودش مدیریت جهادی بلده.. اون هم در سطح فرماندهی کل.. ۸۰ میلیون ایرانی تحویلش می دیم می ره جهادی تو خط مقدم مشکلات، ۲۰-۳۰ میلیون بر می گردیم اون هم درب و داغون..
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      0 0
      خود وجود برجام مشکل داره ، چرا آمریکا ۷۰۰۰ کلاهک اتمی دارد ولی ما حتی نتوانیم استفاده مفید از انرژی هسته ای کنیم ، ما به دنبال بمب هسته ای نبودیم ، یکی از دلایل ترور حاج قاسم همین برجام ( دیپلماسی ضعف ) بود .
  • یونس IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    5 10
    مطمئن باشید با وجود افراد لجوج که هیچ ارزشی به منافع ملی کشور نمی دهند، برجام را تا آخر این دولت حفظ خواهند کرد. بعد از این دولت، دولتیان در خاطرات خود از کارشکنی سپاه و... خواهند نوشت!!! این جماعت اصلاح طلب همیشه پیراهن عثمان به دست دارند. روی قاجار را با این بزدلی سفید کردند. باید چند دولت بیاید و نقدینگی اینها را جمع کند. عراقچی و ظریف باید در فریب ملت، محاکمه شوند.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    5 18
    برجام چی کشک چی ؟ ننگنامه ای که خیلی وقته مرده و بوگند لاشه اش عالم و آدمو برداشته
  • سعید IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    1 0
    تا زمانی که روحانی رئیس جمهور است
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    1 14
    مجلس انقلابیتون بیاد برجام رو آتیش بزنه کاری نداره که. منتها واقعی آتیش بزنه نه کاغذشو.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    3 0
    درس عبرت اعتماد به غرب
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    3 0
    امضای آمریکا کمتر از کود انسانی
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    3 0
    تاریخ در مورد برجام خواهد نوشت معاهده ای که پیچ های هسته ای ایران را باز و پیچ های تحریم ایران را سفت کرد
  • ناشناس IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    تاپایان دولت بی کفایت و واداده روحانی
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    دولت بعد مجلس وکشوربایدهزینه هاراجبران کنند.
  • محسن IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    1 0
    بدون هیچ گونه تعصب باید گفت اگر طرفهای غربی درواقع به برجام عمل می‌کردند برای دوطرف خوب بود اما اکنون رابطه ما با اروپا کمتر از قبل برجام شده وحتی در مورد چین نیز مبادلات ما سخت‌تر ازقبل برجام شده است. ای کاش ایران بجای فروش امنیت ملی از همان ابتدا مقاوت کرده و با رونمایی از سلاح هسته طرف غربی رو سر جاش می‌نشاند مثل هند یا پاکستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس