فرشاد مومنی

اقتصاددانی که پیش بینی کرده بود ۱ میلیون ایرانی در سال ۹۷ بیکار می شوند؛ به تازگی و بدون عذرخواهی از بابت این اشتباه؛ موضع جدیدی گرفته و گفته ۶ میلیون ایران در سال ۹۹ بیکار خواهند شد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

احتمال سرایت کرونا در هیئت بیشتر از هواپیماست!؟

اعتمادآنلاین گزارش داد: رئیس جمهور روحانی به تازگی طی سخنانی در ستاد ملی کرونا گفته است:

"اگر ما نمی‌توانیم به خاطر ویروس یک آزمون برگزار کنیم پس چطور می‌گوییم مغازه‌ها باز باشد؟ پس چطور می‌گوییم در این شرایط اداره‌ها باز باشد؟ پس چطور در شرایط این ویروس می‌توانیم اجازه دهیم مردم سفر بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند. چطور بازار باز است؟ مغازه باز است؟ ادارات باز است؟ اتوبوس و مترو باز است؟ سفرها به استان‌ها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همان‌هاست. "[۱]

*ما در اقتفای این سخنان درست رئیس جمهور عرض می کنیم که چطور باید آزمون کنکور و پروازهای ایرلاین ها برقرار باشد اما به عزاداری سیدالشهدا(س) که می رسد؛ استاندار آقای روحانی از هیئت هایی که عزاداری خود را تعطیل کرده اند تشکر می کند و می گوید بقیه هم باید همینطور باشند! [۲]

و چگونه است که حامیان اصلاح طلب رئیس جمهور روحانی اصراری بر انجام مراسم عزاداری ولو با رعایت پروتکل ها ندارند؟ [۳]

و چگونه است که در ستاد ملی کرونا شاهد بی نظمی و تصمیمات خلق الساعه در قبال عزاداری ها هستیم!؟ بصورتی که انگار احتمال سرایت ویروس کرونا در هیئت خیلی بیشتر از جلسات کنکور یا داخل هواپیماهاست.

اینها حقایقی تاریخی است که بر تارک اردوگاه مشترک اصلاح طلبان و اعتدالیون ثبت خواهد شد...

*** 

متهم فتنه ۸۸: گروه‌های سیاسی از انتخابات کنار بکشند!

هدایت‌ا... آقایی، فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ که اعترافاتش در دادگاه نیز به سمع و نظر عمومی رسید؛ طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:  دولت آقای روحانی با تمام ضعف‌هایی که در ابعاد مدیریتی و... داشت هفتاد درصد ناتوانی این دولت از بیرون بوده و به عبارتی این ناتوانی‌ها به دولت تحمیل شده است. به‌هرحال اعمال تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد کشور را فلج کرد!

او سپس با طرح این سوال که "در شرایط فعلی که جامعه با مسائل و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند طرح بحث انتخابات و رویکردهای جریانات سیاسی چه لزومی دارد"!؟ می نویسد: اینکه گروه‌های سیاسی دوباره بخواهند بحث مردم و مشکلاتشان را مطرح کنند و مردم را به پای صندوق‌های رای بکشند اما پس از انتخاب نتوانند در مورد مسائلی همچون تحریم‌ها، مسائل منطقه‌ای و... تصمیم‌گیری کنند اساسا بهتر است کنار بکشند و کارهای نمایشی را کنار بگذارند. چرا که نه می‌توانند در سرنوشت مردم تاثیرگذار ظاهر شوند و نه اینکه به‌طور واقعی مطالبات مردم را پیگیری کنند. پس بهتر است کناره‌گیری کنند تا مردم واقعا بفهمند چه کسی پاسخگوی آنها است.

آقایی در پایان تأکید می کند: از این جهت گفته می‌شود که بهتر است انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز مانند مجلس ببینیم تا یک نفر انتخاب شود! [۳]

*متأسفانه در فضای فعلی سیاست ایران، برخی محافل سیاسی و امنیتی چندان که باید متوجه کینه ورزی برخی متهمان فتنه ۸۸ نیستند.

نمونه ای که در جریان پرونده نیما زم و اقدامات معاندانه وی نیز شاهد بودیم.

کسی که پس از دستگیری اعتراف کرد در جریان بازداشتش در فتنه ۸۸ تصمیم گرفته انتقام خود را از نظام اسلامی بگیرد.

و البته باید تصریح کرد فرمان اصلاح طلبان برای "تحریم خاموش انتخابات" که در انتخابات مجلس یازدهم شاهد آن بودیم و گویا قرار است در انتخابات ۱۴۰۰ نیز تکرار شود؛ بسیار تا بسیار خطرناک تر و شریرانه تر از مطالب کانال مجعول آمدنیوز است.

جالب است که در جریان تحریم انتخابات مجلس یازدهم برخی محافل سیاسی و امنیتی آنطور که باید متوجه این طراحی خاموش اصلاح طلبان نشدند و محافلی که این حرکت شوم را رصد کرده بودند نیز تنها ماندند. و در نتیجه شاهد کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات شدیم.

البته ملاک پذیرش انتخابات "قانون" است و انتخابات ۱۴۰۰ نیز به فضل الهی همانند انتخابات مجلس یازدهم و با هر میزان مشارکتی برگزار خواهد شد اما این فرایند نباید سبب منسی شدن اقدام شریرانه ستاد اصلاحات در تحریم انتخابات شود.

ضمنا باید بیان کرد که اشاره آخر آقایی مبنی بر اینکه "یک نفر انتخاب شود" نیز چیزی جز تکرار منویات سیاسی سعید حجاریان نیست که اخیرا در یک مطلب فکاهه و بدون اشاره به حضور رئیس جمهور منتخبش در رأس دولت اعتدال، تقلا کرده بود تا نظام انتخاباتی ایران را تک حزبی و فردی جلوه دهد! [۴]

برخی محافل تحلیلی معتقدند هسته سخت اصلاحات رسما علیه نظام اسلامی خروج کرده است...

خروجی که نشانه هایی مثل اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ و ایضا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان داشته و می رود تا هدف غایی خود یعنی "فتنه اقتصادی" را پیگیری کند.

ستاد جریان سیاسی خاص در این تصور است که توانسته جامعه ایرانی را لبنانیزه کند و به شرایط "عام البلوی" بکشاند و این فضا نیز به زعم آنها آماده شعله کشیدن با یک جرقه است.

البته اینکه جرقه چه باشد مسئله مهمی نیست. اما جمع کردن بستر تصور شده از سوی "فرماندهان فتنه اقتصادی" میتواند آنها را در رسیدن به این هدف شوم ناکام گذارد.

***

اشتباهات میلیونی یک اقتصاددان در قبال ایران

فرشاد مومنی، از اقتصاددانان نزدیک به جریان چپ به تازگی در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است:

"در مطالعه‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً منتشر کرد بررسی‌ها نشان می دهد فقط از ناحیه‌ی کرونا پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ در ایران بین دو میلیون و ۸۷۰ هزار تا شش میلیون و ۴۳۱ هزار شغل از دست برود. این نشان می‌دهد ما چوب‌های بزرگی که می‌خوریم بابت سهل انگاری‌هایی هست که در ساختار نهادی به رانت و ربا و دلالی و واردات بیشتر از تولید صنعتی مدرن بهاء داده شده و ما اینجا هم تاوان آن خسارت‌ها را می‌دهیم.  "[۵]

*آقای مومنی از این دست اظهار نظرها کم ندارند!

ایشان در جریان تهدید ترامپ برای اعمال تحریم در روز ۱۳ آبان سال ۹۷ نیز از "بیکاری بیش از ۱ میلیون نفر در ایران"! بواسطه این تحریم های جدید طبق مطالعات وزارت کار خبر داده بود. [۶]

ادعایی که هرگز صورت واقعیت به خود نگرفت و بلکه آمار بیکاری ایران بهبود بیشتری هم یافت و جالب است که با رصد ما، نه آقای مومنی و نه وزارت کار دولت آقای روحانی هرگز از بابت این تحلیل غلط عذرخواهی نکردند و علت عدم تحقق پیش بینی خود را نیز نگفتند. (البته فرض تحلیل غلط داشتن، یک فرض خوشبینانه است!)

ادعای جدید مومنی درباره بیکار شدن ۲ تا ۶ میلیون ایرانی به دلیل کرونا هم مادام که دولت ایران تصمیم بر "قرنطینه پلیسی" نگیرد عملی نیست زیرا ظرفیت های شغل غیر پشت میزی در ایران بسیار بالاست.

این نکته را همچنین باید بیان کرد که اگر آقای مومنی دلسوز مسئله اشتغال و بیکاری درایران بودند؛ باید اثری از ایشان در جریان مخالفت با تصمیم غلط دولت مبنی بر قرنطینه پلیسی در اسفند ماه را می دیدیم... که البته ندیدیم.

در واقع به زعم ما این سوال اساسی از برخی سیاسیون و اقتصاددانان وجود دارد که چرا رد پای آنها فقط در کنار "پروژه های سیاه نمایی" دیده می شود و در هنگامه لزوم تصمیم گیری بخردانه برای صلاح ملک و مملکت و خدمتگزاری واقعی به مردم،  اثری از آنها نیست!

گزارش مورد اشاره مومنی از مرکز پژوهش های مجلس هم به زعم ما و به اثبات تاریخچه ای که به آن اشاره کردیم؛ اتقانی بیش از گزارش کذایی وزارت کار ندارد و جدای از واقعیات نقض کننده؛ می توان به افرادی در پیرامون مرکز پژوهش های مجلس اشاره کرد که زمانی درباره بیکاری مرثیه می سرودند اما بعدا اذعان کردند که کار فراوان است و هر کس در تهران ۱۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه ندارد بی غیرت است!

ما امیدواریم در دوره جدید مدیریت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، "عقلانیت و اتقان" در گزارش های این مرکز به رأی العین دیده شود.

***

1_ https://etemadonline.com/content/427914

2_ mshrgh.ir/1106934

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/news/main/295362

4_ mshrgh.ir/1109063

5_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1465154

6_ mshrgh.ir/905877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    16 13
    اصلاح طلبها دشمنی با انتخابات را در کارنامه شان کم داشتند
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      11 6
      دیر شروع کردن قرنطینه اشتباه محض بود. زود تمام کردن قرنطینه حماقت بود. اجرای طرح ترافیک و اصرار بر اجرای طرح ترافیک با وجود افزایش دادن تعداد مبتلایان به کرونا و افزایش تلفات از کرونا خیلی بدتر از حماقت بود.
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      36 6
      کلا کرونا در هیئت های مذهبی و مراسم محرم که با رعایت مسائل بهداشتی برگزار می شود دچار هیجان می شود و تا کسی را بیمار نکند دست از تلاش برنمی دارد در بقیه حالات . متل هجوم به شمال و پارتیهای مختلط و ................. مثل بچه آدم . ساکت است و درسهای کنکور خود را می خواند . ههههههههههههههههههههه
  • بختیاری IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    24 12
    همانطور که قبلا گفتم غرب طلبان با بلندگویی چـــــــیــــــــچـــــو و فـــــــــــــرانــــــــکـــــو مشابه روزهای نزدیک به خیانت مسلحانه مـــــــــنــــافـــــقـــیــن رفتار میکنند.ونباید از چنین رفتارها و خــــــــــیانت هایی تعجب کرد از افرادی که خیانت به کشور،همصدایی با غرب وحشی،دشمنی بارهبر و اسلام را افتخار ونشانه روشنفکر و ترقی میدانند.!****************************** فقط باید پرونده انـــــــفـــجــار دفــــــــــتــر نـخـــــــــــــست وزیــــــــــــری باز و پیگیری بشه وتمام جنایتکاران رسوا ومحاکمه بشن!!!سر رشته 99 درصد از خائنین و مشکلات فعلی کشور از اینجاست.امــــــــــیدوارم اطـــــــــلاعات ســــــــــــپاه تحقیقات را شروع کرده باشه.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 9
      ماشینت غربی .موبایلت عربی لوازم خانگیت غربی سوار هواپیمای غربی میشوی لوازم خانگیت غربی و.....منتظر واکسن کرونا غربی هستی لباست هم که غربی است و...ولی مرگ بر غرب چرا اقای بختیاری خودتو گول نزن مردم رو هم همین طور
  • یوسف ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    18 11
    بله احتمال سرایت ویروس کرونا تو هیئت ها و مراسم ائمه صلوات الله علیهم از همه جا بیشتره!!؟؟؟؟؟ تالار و بازار و اداره و تفرجگاه ها و.... ویروس رغبتی نداره اینجاها بره!!!
  • یوسف ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    8 11
    بازم جای شکر داره! درایت حضرت آقا بود که کلاً تعطیلش نکردن!! و به همین هم رضایت دادن!؟؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    25 13
    #سرطان اصلاحات
  • یوسف ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    13 10
    جناب هدایت‌الله آقایی، جک میگی!!؟؟؟؟؟ الحق که خواب زده رو نمیشه بیدا کرد!!؟ به خوابتان ادامه دهید!
    • امیر IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 0
      هدایت اله آقایی بهتره در خصوص عضویتش در هیات مرکزی گزینش دانشجو و رد صلاحیت کردن کیلوئی دانشجویان در سالهای قبل از 68 توضیح دهد. نمیدانم خداوند متعال موجودی پرروتر و بی شرم تر از این اصلاح طلبان هم خلق کرده است.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    11 9
    واللا در هواپیما که هوای ازاد وجود ندارد و تا مقصد هم که امکان ترک هواپیما وجود ندارد( شایدهم برای دولتی هاباشه؟!!!!) د رکنکور هم سه چهار ساعت در یک فضای سرپوشیده بدون حق ترک جلسه باید همدیگه رو تحمل می کردند با استرس ، اینجاها کرونا نمیاد چون از جنس لائیک هاست ولی به عزاداری در فضای ازاد که میرسه لامذهبها ویروس داغتر از کرونا میشن
  • امانی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    17 9
    در اینکه جامعه اصلاح طلبان بواسطه اینکه حقیقتا ستون پنجم مخفی قدرتهای اسلام برانداز واقعی بوده وهستند وتعریفی نو از اسلامی که انها بهشون دیکته میکنند هستند شکی نیست براستی شکل وشمایل ورفتاروگفتار وکردار اصلاح طلبان هیچکدام با انچه که علمای بزرگوار وصاحب کتب وروایات صحیح ازتفسیر ایات نورانی قران وسیره رسول گرامی اسلام ص وائمه طاهرین س اجمعین مکتوب کرده اند فاصله ای از همین زمان تا صدر اسلام داره
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    8 7
    این اصلاح طلبان فاسد که ناسپاسی و خیانت شان در عمر با برکت انقلاب اسلامی همواره ملموس و تن دادن به ذلت بی شرمانه نظام سلطه و دلخوش کردن وقیحانه به آمریکا و غرب را اولویت مرامشان بوده نبایستی در سطوح مختلف نظام اجرایی و اداری دارای مسئولیت باشند چرا که با آن نگاه لیبرالیستی محض و عقده گشائی از رهبری و امام و دلسوزان انقلاب لحظه ای در گذاشتن سنگ لای چرخ کشور و تخریب و تضعیف خادمین مملکت کوتاه نمی آیند و همواره مانند کرم در درون درخت به پوسیده نمودن آن می باشند بارها اثبات گردیده در صدد حذف ارزش های ناب نظام و اصول لا متغیر انقلاب هستند . سازش پذیری با دشمنان جانی و خبیث مثلآمریکا و غرب و دل بستن به وعده های دروغین شان و تبلیغات ننگین مبنی برناکار آمدنشان دادن نظام اسلامی و اتهام زنی به شورای نگهبان و غیره از رذائل سیاست کاری شان است تا با ایجاد دلسردی و بد بینی افکار عمومی به اهداف شوم خود نایل آیند . لذا در فرصت هایی که نظام به آنها داد در دوران مسئولیت شان مع الاسف به جای خدمت شبانه روزی و اساس تکلیف برای مردم و پاسداری از اصول اساسی انقلاب به شیطنت کاری روی آوردن و تضعیف نظام پرداختند . و تجربه ثابت نموده هر جا هم که کم آوردن و ناتوانی امور در اجرا ئی کشور برای فرار به جلو سایر دستگاه هاو یا دیگران را در معرض اتهام قرار داده اند و فقط خدا می داند با صد ها حیل و خدعه
  • CA ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    10 3
    اقای اقایی سخنان درست وبجایی گفته .شرق کارش تهمت زدن است از کیهان ابشخور دارد
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    4 5
    واقعا ما مانده ایم جواب توطئه دشمنان خارجی را بدهیم یا هرروز و هرساعت به این پس مانده های رژیم پهلوی (بانام مستعار اصلاح طلبان) توضیح دهیم ...بالاخره تکلیف ما را روشن کنید ما انقلاب و جنگ و بدبختی کشیده ایم تا باز هم شاهد گربه رقصانی این موجودات غربزده باشیم یا نه؟؟؟؟؟؟
  • فریدون IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 0
    مراسم اباعبدالله الحسین (ع) طبق پروتکل وزارت بهداشت درتمام شهرهای ایران اسلامی برگزارمیشود ، وهمانطریکه رهبرفرمودند می بایست پروتکل های بهداشتی دررابطه با کرونا رعایت شود ، وهیچگاه دولت نگفته مراسم برگزارنشود
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 4
    واقعا جای سوال دارد! خانمها چند ساعت بدون رعایت پروتکل در آرایشگاه می نشینند یا در مراکز خرید پرسه میزنند و خظری برایشان ندارد! حالا 2 ساعت با رعایت فاصله و رعایت پروتکل در هیئت بنشینند می شود فاجعه! اینها مشکلشان جای دیگری است
  • DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 3
    متهم فتنه ۸۸: گروه‌های سیاسی غربگدا از انتخابات کنار بکشند! تا بیستر از این آبرو و حیثییتشان بر باد نرفته و مشخص تر نشده چقدر منفور هستند بین مردم.
  • DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    3 4
    این هدایت الله آقایی یک است بحث های سیاسی را ول کنید سازمان بازرسی بررسی اموال و چگونگی بدست آورذنش را بررسی کند،.
  • کسری IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    5 5
    حالا مشارکت اکثریت تو انتخابات کم بشه چه عیبی داره ؟ اتفاقا اینجور بهتره. چون اکثریت مردم مثل این جماعت خرف تشریف دارن. اینطوری فقط عاقل ها رای میدن
  • SE ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    اصحالات برای کشور از کرونا خطرناکتر است
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 0
    اراذل سیاسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس