غلامحسین رضوانی

یک نماینده مردم تهران در اشاره به مخالفت دولت آقای روحانی با سازوکار کالابرگ برای توزیع ارزان کالاها گفت: اگر دولت درد مردم را درک کرده باشد به کالابرگ اعتقاد پیدا می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

عملیات فریب حجاریان برای مصونیت "فرماندهان فتنه اقتصادی"

سعید حجاریان، از دستگیرشدگان فتنه 88 و چهره تئوری‌پرداز جناح چپ به تازگی طی یادداشتی با عنوان "خشمگین از امپریالیسم، ترسان از انقلاب" که در سایت مشق نو منتشر شد؛ در اشاره به اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 نوشته است:

"در آن اعتراضات اولاً عنصر سازماندهی غایب و ثانیاً پراکندگی بسیار بود و از آن گذشته سازوکار برخورد بر حسب نقشه امنیتی کشور متفاوت بود، نتیجتاً بخش‌هایی رو به اعتراض آرام رفتند و بخش‌هایی دیگر میل به خشونت کردند."[1]

*این اظهارات آقای حجاریان به مثابه بمب دودزایی ارزیابی می شود که قرار است مانع دید اصولی و رصد تحلیلی جامعه اطلاعاتی کشور و چشمان ناظر جامعه شود.

زیرا اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 دو جزء مرتبط از کل "فتنه اقتصادی" بودند که تماما بصورت راهبری شده و با زمینه‌چینی قبلی رخ دادند. شعارها، خشونت‌ها و مطالبات براندازانه هر دو یکی بود و کسانی قبل از وقوع اغتشاش نیز آدرس خیابان را به معترضین داده بودند.

این اغتشاشات همچنین بصورت کاملا آشکار، فرماندهانی داشتند که اگرچه به دلیل تجربه سال 88 در میانه میدان حضور نداشتند اما همگی با جیب‌خشاب‌های پر! در اتاق‌های کنترل از راه دور نشسته بودند و چه باید کرد را در فرامینی رسانه‌ای به معترضان مشق کرده یا می‌کردند.

و ایضا مقولات یاد شده از آنرو که قابل پیش‌بینی بودند پس ادعای "غیبت سازماندهی" یک حرف ناصحیح است.

 در مجموعه وبلاگ مشرق طی سال‌های گذشته پیرامون مفهومی به نام "فتنه اقتصادی" تحلیل‌هایی را به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم و از پیش از اغتشاشات دیماه 96 تأکید کردیم که برخی آقایان برنشسته در ستاد "هسته سخت اصلاحات" (در کنار عده‌ای دیگر!) در طراحی و راهبری این فتنه احتمالی خانمانسوز نقش دارند.

گزارش‌هایی که تماما با کلیدواژه فتنه اقتصادی در آرشیو مشرق موجود است و مخاطبان و پژوهشگران محترم می‌توانند فکت‌ها و آنالیزهای مربوط به این پروژه تحلیلی را در آنها مطالعه کنند.

مجمل آنکه سعید حجاریان باید توضیح بدهد چگونه مدعی سازماندهی نبودن اغتشاشات دیماه و آبانماه است در حالیکه او و همراهانش در هسته سخت اصلاحات طی 10 سال گذشته علی‌الدوام از "سیاست خیابانی" گفتند، در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری دولت آقای روحانی از لزوم به راه انداختن جمعیت میلیونی علیه نظام حرف زدند، آدرس اشغال مراکز حساس نظام را به مردم دادند، در پرتو سکوت برخی از خواص تا توانستند سیاه‌نمایی کردند و حتی یک نقطه از مثبتات نظام را نگفتند، رفتار شریرانه "تحریم انتخابات" را مرتکب شدند که به مثابه آتش زدن به هیمه اعتراضات مسلحانه به یک نظام نامشروع –به زعم آنها- بود، عبارت پرچم براندازان یعنی "حق براندازی" را مشق کردند و فی‌الجمله هیچ کاری نبود که در زمینه ناراضی‌سازی مردم همراه با دادن آدرس خیابان انجام ندهند.

اینکه حجاریان در نتیجه این رفتارهای مشخص؛ مدعای سازماندهی نبودن آبان 98 و دیماه 96 را دارد؛ بسی جای تعجب و تأمل است.

گفتنیست، تنها خوانش دقیق تیتر انتخاب شده از سوی حجاریان برای نوشتار فوق‌الذکر؛ به وضوح هرچه‌تمامتر نشان می‌دهد که پیش‌لرزه‌های فتنه اقتصادی در دیماه 96 و آبان 98 و ایضاً احتمال وقوع حاقّ این رخداد؛ سازماندهی شده هست یا نیست؟!

***

نماینده تهران:

اگر دولت درد مردم را درک کرده باشد به کالابرگ اعتقاد پیدا می‌کند

غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به مفهومی مبنی بر این‌که طرح ارائه کالابرگ از سوی نمایندگان برای دهک‌های پائین مطرح شد اما معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد دولت به چنین چیزی اعتقاد ندارد چرا که کالاهای اساسی در کشور به حد لازم وجود دارد، گفت:

"مسلم است که دولت به چنین چیزی اعتقاد ندارد؛ چرا که اگر دولت هم درد مردم را درک کرده باشد به کالابرگ اعتقاد پیدا می‌کند."

او همچنین تصریح می‌کند: سیستم کشور این روزها به خوبی پاسخگوی نیازهای مردم نیست و باید برای معیشت مردم چاره‌جویی شود و امروز با صراحت تمام می‌گویم بیایم مانند زمان جنگ حداقل مواد اولیه لازم را مانند قند و شکر، گوشت، روغن، برنج و غیره را برای طبقات متوسط و پائین جامعه تأمین کنیم و با قیمت مناسب در اختیارشان قرار دهیم.[2]

*علت مقاومت دولت آقای روحانی در مقابل تسهیل معیشت مردم و ساز و کار کالابرگ برای ارائه کالاهای ارزان به جامعه در ظاهر مشخص نیست.

جالب آنکه این مقاومت در شرایطی صورت می‌گیرد که آسیب سیاست‌های اقتصادی لیبرال دولت در بحث بازار آزاد به رأی‌العین نیز آشکار شده و آقایان دیگر هیچ دفاعی هم از رفتارهای خود ندارند و در مواردی حتی از دیدگاه‌هایی مثل "عدم نظارت بر قیمت‌ها" هم عدول کرده‌اند. (بماند که مشخص نیست چرا تأکیدات جدید رئیس‌جمهور مبنی بر نظارت بر بازار نیز اثر اجرایی ندارد!)

اما باز هم می‌بینیم که معاون اول رئیس‌جمهور به جای اینکه درباره علت گرانی کالاها به مردم توضیح بدهد؛ از این می‌گوید که کالا فراوان است و نیازی به کالابرگ نیست![3] و این در حالی است که همه می‌دانیم اقتصاد بزرگی مثل ایران هرگز دچار مشکل قحطی نخواهد شد و مشکل فعلی مردم نیز نه کمبود کالاهای اساسی که گرانی آنهاست.

برخی محافل تحلیلی معتقدند یکی از دلائل مقاومت دولت درباره سازوکار عقلانی کالابرگ؛ نوستالژی دهه شصتی این مقوله و مغایرت آن با شعار انتخاباتی "به عقب برنمی‌گردیم" رئیس‌جمهور روحانی است!

برخی دیگر نیز در این رابطه، تأملاتی امنیتی درباره دست‌های پنهان حاضر در ستاد دولت دارند... دست‌هایی که از یکسو از فضای کشور سیاه‌نمایی می‌کنند،‌ از سوی دیگر اجازه نمی‌دهند منویات رئیس‌جمهور در بحث نظارت بر قیمت‌ها اجرا شود و از سمت دیگر نیز در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری جلسه می‌گذارند و به سخنرانی درباره لزوم اغتشاش میلیونی علیه نظام اسلامی گوش فرا می‌دهند![4]

***

وعده میرسلیم به جوانان مؤتلفه برای جبران پیرسالاری!

مصطفی میرسلیم، عضو ارشد حزب مؤتلفه و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا باز نشر داد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارتباط شما با جوانان حزب موتلفه اسلامی چگونه است، برخی مدعی شدند جوانان حزب با شما همراهی ندارند، گفت: شخصا مناسبات خوبی با جوانان مؤتلفه دارم و امیدوارم هرچه زودتر این جوانان برومند که وارثان برحق شهدای مؤتلفه اند پرچم حق‌مداری و مبارزه با باطل و تباهی را به دست گیرند. این کار مهم قدری به تأخیر افتاده است و ان شاءا... بزودی جبران خواهد شد!

او افزوده است: جریانات و کسانی که از افشا شدن ریشه مفاسد بیم دارند و می‌دانند که مؤتلفه در مبارزه با فساد کوتاه نخواهد آمد از ترفندهایی استفاده می‌کنند و برای القای اختلاف در درون حزب یا ادعای بی محلی به جوانان یا وجود شکاف در حزب؛ ولی با این ترفندها اشتباهات و تخلف‌های آنها پاک نخواهد شد. آن افراد و جریانات سخت اشتباه می‌کنند زیرا دوران سکوت در مقابل مفاسد به سر رسیده است و آینده انقلاب را نمی‌توان فدای متخلفان و مجرمان کرد.[5]

*میرسلیم پس از اشاره‌های متواتر محافل رسانه‌ای و سیاسی به انزوای جوانان مؤتلفه مجبور به این اعتراف شده است.[6]

اشاراتی که تأکید داشتند جوانان حزب مؤتلفه نه تنها دست به گریبان حضور بی‌پایان پدرخوانده‌های معمّر این حزب شده‌اند بلکه آینده آنها نیز دستخوش مطامع سیاسی همین پدرخوانده‌ها قرار گرفته است.

کما اینکه حضور ناموفق میرسلیم در انتخابات ریاست جمهوری، تقلّای او برای ریاست مجلسی، مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی و اتهامات بی‌بنیادش علیه قالیباف نیز عملکرد حزب مؤتلفه را به شدت زیر سؤال برده است.

پس از درگذشت مرحوم حبیبی دبیر کل سابق مؤتلفه؛ عملا تمام ظرفیت و سابقه حزب مؤتلفه تبدیل به توپ پینگ‌پنگی شده است که در یک بازی بیهوده و بیستاورد؛ بین آقایان میرسلیم و بادامچیان در حال تبادل است. بدون اینکه هیچ خبری از موضع‌گیری سایر رجال حزب مؤتلفه یا نقش‌آفرینی جوانان این حزب ریشه‌دار باشد.

و جالب است که آقای میرسلیم بالاخره مجبور شد واقعیت را بپذیرد و به آن اذعان کند...

مقوله "جبران" که میرسلیم به آن اشاره کرده است نیز متأسفانه بسیار بعید به نظر می‌رسد. چه اینکه آقای میرسلیم پس از سال‌ها عزلت‌نشینی، تازه به صحنه آمده و رفتارهای حاشیه‌ساز ایشان در چشم هر کنشگر سیاسی به معنی پر حاشیه‌تر شدن در روزهای آینده است نه به معنی برنامه‌ریزی برای تعامل با جوانان حزب!

یعنی آقای میرسلیم و حلقه ستادی معمّرین مؤتلفه اگر عمری باشد قاعدتا مشغول زندگی سیاسی خویش خواهند بود و جوانان و دلبستگان حزب مؤتلفه هم عملا فعلا باید دل به تقدیر بسپارند.

در این زمینه ارجاع آقایان مؤتلفه به تجربه حزب ندای ایرانیان در توجه به جوانان ضروریست.

حزبی که با به در کردن پیرمردهای فاقد عملکرد جوانانه؛ بخش بزرگی از ساختار خود را به جوانان داد و اگرچه با بی‌مهری و حملات شدید اصلاح‌طلبان مواجه شد اما مع‌الوصف سعی کرد در راستای هدف جوانگرایی خود گام بردارد. و اگرچه توفیق چندانی بدست نیاورد اما در توجه به جوانان اصلاح‌طلب روسفید شد.

اقدام عجیب میرسلیم در ربط دادن انتقادات از عملکرد منسوخ و بی‌نتیجه حزب مؤتلفه به مقوله مبارزه با فساد نیز از طنزهای روزگار است.

آقای میرسلیم بهتر از هرکسی می‌داند که مبارزه با فساد و مفسدین در نظام جمهوری اسلامی با پروپاگاندا و مانور رسانه‌ای لغو نخواهد شد. و منتقدین نیز با علم به همین حقیقت است که به واقعیت دیکتاتوری حزبی در مؤتلفه اشاره می‌کنند.

میرسلیم، پیش از این درباره کمیسیون‌های مجلس یازدهم نیز گفته بود که مناصب مجلس با "رایزنی‌های گروهکی" تقسیم می‌شود.[7]

***

1_ http://mashghenow.com/

2_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-953188

3_mshrgh.ir/1104218

4_mshrgh.ir/836280

5_https://etemadonline.com/content/425779

6_mshrgh.ir/1101273

7_ mshrgh.ir/1101273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • دیدگاه IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    10 3
    موتلفه یکی از احزاب پر رانت در خییلی از زمینه ها در کشور هست .
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      7 2
      اعتراضات مردمی دی ماه 96 و آبان ماه 98 نتیجه سوء مدیریت اصلاح طلبان و کوچک شدن سفره های مردم در 7 سال گذشته بود.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      15 3
      اینهمه میرسلیم و موتلفه را تخریب کردید اما یک جواب منطقی به ادعای او ندادید.
    • وطن پرست DE ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      3 5
      دقیقا. حزبیست با حداقل مقبولیت و بدون گفتمان. منجمد شده در تاریخ. اعضای این حزب قالبا افرادی هستند که در مناسبات زد و بند فعال هستند. نمونه برادران عسگر اولادی. این حزب نقش عمده ای در از بین بردن مکانیزم مقابله با کالای قاچاق در بازار داشت. مصاحبه اقای عسگراولادی در این زمینه از تلویوزن پخش شد و موجود هست. می گه طرح خوبیه اما در زمان تحریم باید دست تاجر رو باز بزارید!!!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    15 9
    واقعا معذرت می خواهم ولی قیافه اقای حجاریان عین این زنهای بدکاره شده نور محمدی در چهره او وجود ندارد . الله اکبر
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      8 3
      مال حرام ناشی از رانت واردات گندم نور محمدی را از چهره می برد.
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      3 6
      دقيقا مثل قيافه ي تو
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      2 5
      به یاد عمروعاص میوفتم وقتی مالک اشتر شهید شد همین جوری شادی میکرد البته در فیلم میگما.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      0 3
      حجاریان بخاطر انحصار واردات گندم و وارد کردن گندم آلوده و ترا ریخته که مردم کشور را بیمار کرده باید محاکمه و مجازات شود.
  • سید IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    13 4
    جناب میرسلیم را بهتر است به حال خودش بازبگذاریم که خداوند هم در مورد او همین کار را کرده است! و اما فراموش نکنیم که حجاریان امّ القیّ اصلاح طلبان تهوع آور است!!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 13
    حرفهای میرسلیم را چه حزب و گروهی تنطیم کرده است؟ انها به کجا وصل هستد؟ هدفشان چیست؟
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 12
    مرگ بر میرسلیم حامی سرطان اصلاحات
    • بینام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      4 1
      و۷اک بر سر تو که نمیدونی میرسایم مال کدوم جناحه
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 10
    مرگ بر میرسلیم حامی سرطان اصلاحات
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 4
    با تاسف اقای میرسلیم فرد پخته و معتدلی نیست .خیلی پیش و پا افتاده و سبک و غیر منطقی موضع گیری و اظهار نظر میکند . این افراد میتوانند خیلی مضر باشند .
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    21 7
    دکتر مهندس خلبان ۴درصدی چقد نگران شده دستور داده میرسلیم تخریب کنین
    • سرباز IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      7 4
      الان دکتر مهندس خلبان بد هست که داری مسخره میکنی؟
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      10 3
      بله. خیلی بد است. نشان می دهد که طرف کشته مرده عنوان و لقب است.
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      2 3
      حسود هرگز نیاسود. دارین از حسادت می ترکین.
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    3 4
    آقای میر سلیم و حزب موتلفه در قالب چند جمله کوتاه بفرمایند این حزب از بعد از مرحوم عسکر اولادی چه کرده؟ آیا اهداف اولیه حزب عوض شده؟ لطفا یک گزارش شفاف و روشن از عملکرد حزب بده. بفرمایید این حزب با سابقه چقدر عضو دارد و چه برنامه ای برای اداره جامعه دارد و چه تلاش مفید و مثمر ثمری برای رسیدن به آرمانهای امام و رهبری دارد و چه اندازه عملا به ولایت فقیه زمان معتقد است و چرا فقط موقع انتخابات که میشود سر و کله حزب پیدا میشود آنهم خیلی بی رمق و کمرنگ و...؟
  • دولابی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    5 1
    متاسفانه تاریخ انقضا برای خود قایل نیستند جوانان از شما از اقای بادامچیان از اقای باهنر و..... هیچ حرکت مردمی جهت رفع گرفتاریهای مردم ندیدند جز سیاسی کاری فرزند گزاری (تمام بچه ها با پولها و رانتها در مناسب مناسب هستند) جون مادراتون احساس ظیفه کنید عطاعش را به لقائ ش ببخشید برید یکم قبل از مرگ استغفار و توبه وقت نیست یکم برا خودتون کار کنید
  • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    7 4
    اگر این چنین است چرا در انتخابات مجلس با قالیباب وغیره اعتلاف کرد که اگر نمی کرد قطعا الان در مجلس نبود
  • بختیاری IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 9
    خودش فریب خورده هست ولی بدن گرم اجازه نداده دردش رو احساس کنه !! ..
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    19 3
    حرف حق را باید از دیندار شنید نه غارتگران شهرداری
    • تک سوار DE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      3 0
      کرباسچی و نجفی و دیگر هیچ :)
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 3
    واقعا حجاریان قیافه نحسی پیدا کرده . شرارت و کینه به انقلاب و امام در نوشتار و رفتارش موج میزند .
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 8
    چرا شورای نگهبان با تایید صلاحیت میر سلیم برای قالیباف هزینه درست میکند؟ شما احمدی نژاد رو رد صلاحیت کردید که برای روحانی هزینه درست میشه به هیچ جا هم پاسخگو نیستید خوب میر سلیم هم رد می‌کردید
  • SE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 3
    خشمگین از امپریالیسم، خنجر از پشت خورده از انقلابی نماهای اصحالات
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    3 3
    خاک بر سر افساد طلبان که فرمانده و لیدرشون این باباست.واقعا متاسفم
  • SE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 3
    مصطفی میرسلیم خودش باید باز نشسته بشه
  • NL ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 3
    میرسلیم اگه میخواد برای جوونها کار کنه، بهتره از سیاست بکشه کنار و همراه خودش چند تا فسیل دیگه رو هم از سیاست بیرون ببره. وگرنه همه ی اینا شعارها یه پیرمرده زنگ زدس که به زور چسبیده به صندلیش، ولم نمی کنه.
  • حسین IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    5 0
    همشون سراندرپا یک کرباسن .هرکدامش ّه قدرت رسید پا گذاشت رو گردن مردم رفت بالا تر کسی به داد مردم نمیرسه
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    1 3
    آقای میرسلیم فقط و فقط دنبال مطرح شدن هست حالا به هر قیمتی. باید یک پست و مقامی در مجلس به او می دادند تا ساکت شود و خنجر از پشت به اصولگرایان نزند. این آدم دقیقا احمدی نژاد دوم است که اگر کارها به دلخواهش پیش نرود هر ضربه ای به همقطاران و همراهان خودش میزند. خدا رحم کرد که میرسلیم در ریاست جمهوری رای نیاورد وگرنه باید روزی هزار بار می گفتیم صد رحمت به احمدی نژاد. ۸۵۶
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    1 5
    موتلفه مراقب باشندکه ازانقلاب عقب نمانند
  • رویا IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    5 1
    زنده باد میرسلیم
  • Leila FR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    درودبرآقای میرسلیم نترس شجاع ودلاور درافشاگری عارتگران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس