نیروی هوایی عربستان

عربستان در چند دهه اخیر تلاش کرده است تا ضعف نیروی انسانی متخصص و کمبود تجربه عملیاتی خود را در تمامی رسته‌های ارتش با مدد گرفتن از دلارهای بی پایان نفتی و خرید

سرویس جهان مشرق - دهه دوم ۲۰۰۰ میلادی را میتوان آغاز فعالیت مستقیم نظامی در منطقه خاور میانه توسط کشورهایی دانست که تا پیش از آن به ندرت دست به اقدام یکجانبه در کشورهای دیگر بدون حمایت سیاسی و نظامی ابرقدرت‌های متحد خود نظیر ایالات متحده امریکا میزدند. در طول این دهه ما شاهد عملیات قوای نظامی کشورهایی نظیر عربستان، امارات، ترکیه، مصر، سودان و ... در نبردهای روی داده در کشورهای لیبی، یمن و سوریه بودیم. بدین بهانه بد نیست نگاهی به توان نظامی و تجهیزاتی و عملکرد میدانی این کشورها در سالهای اخیر بپردازیم.

نیروی هوایی عربستان؛ از شکل گیری به کمک بریتانیا تا جنگ یمن

نیروی هوایی عربستان از اوایل دهه ۶۰ میلادی توسط نیروهای انگلیسی مستقر در شبه جزیره عربستان تشکیل شد. در ابتدا تمامی تجهیزات، خلبانان و پرسنل فنی اصلی این نیرو انگلیسی بوده و به شکل نمادین میشد نام نیروی هوایی عربستان را بر روی آن قرار داد.
این موضوع حتی تا اواخر دهه ۸۰ میلادی نیز صادق بود و خلبانانی از کشورهای مختلف غربی عهده دار پرواز با جنگنده های این کشور بودند.

عربستان دارای ۲۰ هزار نفر پرسنل در نیروی هوایی خود است که در ۱۰ پایگاه هوایی و فرودگاه اصلی این کشور مستقر هستند. مهمترین پایگاه‌های هوایی عربستان، شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض، کینگ خالد در خمیس مشیط در جنوب این کشور، پایگاه سلطان عبدالعزیز در شهر جده و شهرک نظامی سلطان خالد در شمال شرق این کشور هستند.

نقشه پراکندگی پایگاه‌های هوایی عربستان

عربستان در حال حاضر از طیف وسیعی از جنگنده های ساخت امریکا (نسخه های مختلف جنگنده اف ۱۵) و انگلیس (دو جنگنده پاناویا تورنادو و یوروفایتر تایفون) بهره می برد. نیروی هوایی عربستان پیش از جنگ یمن حدود ۸۰ فروند جنگنده تورنادو، ۷۲ فروند یوروفایتر تایفون و حدود ۲۵۰ فروند F۱۵ از نسخه شکاری و چند منظوره (نسخه S و SA ) در اختیار داشت که در طول سالهای جنگ حداقل ۳ فروند تورنادو، ۲ فروند اف۱۵ و ۱ فروند تایفون این کشور با آتش پدافند انصارالله و یا نقص فنی سرنگون شدند(البته به دلیل پنهانکاری شدید عربستان اطلاعی از آمار دقیق و واقعی سرنگونی هواگردهای این کشور در دست نیست).

جنگنده پاناویا تورنادو نیروی هوایی عربستان

همچنین ۵ فروند هواپیمای تجسس و رادار هوابرد موسوم به آواکس از مدل E۳ در دهه ۸۰ میلادی توسط این نیرو خریداری شده و به خدمت گرفته شد.

آواکس E۳ بر پایه بدنه هواپیمای بویینگ ۷۰۷ ساخته شد و یک دستگاه رادار بشقابی AN/APY۱ از نوع آرایه فازی غیر فعال بر بالای آن نصب شد که دارای برد کشف ۳۲۰ کیلومتر علیه هدفی با ابعاد یک جنگنده در ارتفاع پایین بود و می توانست همزمان بیش از ۱۰۰ هدف را کشف و ۴۰ هدف را رهگیری کند.

اگرچه عربستان در چند دهه اخیر همواره تلاش کرده است تا ضعف نیروی انسانی متخصص و کمبود تجربه عملیاتی خود را در تمامی رسته‌های ارتش اعم از هوایی، زمینی و دریایی با مدد گرفتن از دلارهای بی پایان نفتی و خرید صدها میلیارد دلار سلاح از کشورهای غربی پوشش بدهد، اما بیشترین توجه در میان بخش های مختلف ارتش سعودی بر روی نیروی هوایی این کشور متمرکز بوده است.

در ابتدای دهه جاری میلادی ارتش این کشور قراردادی ۲۹ میلیارد دلاری برای خرید ۸۴ فروند جنگنده F۱۵-SA و ارتقای ۷۰ فروند جنگنده موجود از نسخه S را با ایالات متحده به امضا رساند که از سال ۲۰۱۸ روند تحویل آن در جریان بوده است.

جنگنده F۱۵_SA نیروی هوایی عربستان

همچنین بخش زیادی از قرارداد نظامی سرسام آور ۱۱۰ میلیارد دلاری امضا شده میان رهبران دو کشور در سال ۲۰۱۷ نیز مربوط به خرید تجهیزات و مهمات هواپایه مخصوص نیروی هوایی این کشور از جمله بیش از ۱۰۰ هزار تیر بمب و موشک هدایت شونده بود.

از ورود مغرورانه به جنگ یمن تا احتمال خروج شرمسارانه

در ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی ارتش ۶ کشور عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی اقدام به تجاوز به خاک یمن در حمایت از رییس‌جمهور مستعفی این کشور عبد ربه منصور هادی کردند. در گام نخست نیروی هوایی عربستان اقدام به نابودی معدود سامانه‌های دفاع هوایی موجود در ارتش سابق یمن و بمباران فرودگاه‌های این کشور و نابودی جنگنده‌ها بر روی باند فرود کرد.

جنگنده میگ۲۹ نابود شده یمنی بر روی باند فرودگاه صنعا

همچنین به کمک خیانت افسران جدا شده از ارتش یمن و لو رفتن موقعیت برخی انبارهای تسلیحاتی و موشکی به ویژه در استان صنعا، جنگنده‌های این کشور حملات موفقی را بر علیه محل ذخیره سازی این تسلیحات انجام میدادند. اما هر چه از زمان آغاز نبرد میگذشت تاثیر گذاری نیروی هوایی سعودی بر میدان نبرد رنگ باخته و حملات بیشتر منجر به تلفات شدید غیر نظامی و نابودی زیرساخت‌های حیاتی مردم مظلوم یمن میشد.

صدها گزارش رسمی از جنایات جنگی و حملات عامدانه جنگنده‌های سعودی به مراکز غیرنظامی، بیمارستان، مدارس، منابع آبی و ... وجود دارد که علاوه بر خوی وحشیگرانه دشمن متجاوز، نشان‌دهنده ناتوانی آنها در هدفگیری اهداف با ارزش نظامی و حمایت موثر از مزدوران خود در نبرد زمینی است.

علی رغم اینکه نیروهای مردمی یمن و پدافند هوایی انصارالله به جز تعدادی سامانه موشکی پسیو و غیر راداری، توان دفاعی زیادی برای مقابله با نیروی هوایی پیشرفته ائتلاف سعودی نداشتند اما در ۵ سال نبرد سنگین حداقل ۶۰ فروند (بر اساس مدارک تصویری موجود) از هواگردهای ائتلاف شامل جنگنده، بالگرد یا پهپادهای شناسایی-رزمی بر فراز آسمان یمن ساقط شده یا به علت نقص فنی سرنگون شدند که حدود ۲۶ فروند از این هواگردها مربوط به نیروی هوایی عربستان بوده است.

بقایای بالگرد آپاچی سرنگون شده نیروی هوایی عربستان

شدت گرفتن عملیات‌های موفق پدافند انصارالله از ابتدای سال میلادی جاری و سرنگونی جنگنده پاناویا تورنادو سعودی در استان الجوف موجب شد تا این کشور با ترس و احتیاط بیشتر دست به حملات هوایی در عمق یمن بزند که این مسئله موجب کاهش کیفیت پشتیبانی از قوای زمینی تحت حمایت آنها و شکست‌های سنگین در جبهه استان الجوف و مارب برای نیروهای منصور هادی شود.

تصرف شهر الحزم مرکز استان الجوف توسط نیروهای انصارالله یمن

این مسئله تا آنجا پیش رفت که حساب‌های کاربری فعال در فضای مجازی وابسته به حزب اصلاح و طرفداران منصور هادی به طعنه از ارتش ترکیه درخواست کنند تا مشابه نبرد لیبی و ادلب چند فروند پهپاد تهاجمی خود را به کمک آنها بفرستند زیرا تاثیر میدانی بیشتری از نیروی هوایی عربستان خواهند داشت!

جنگنده تورنادو سعودی از دید پدافند هوایی ارتش یمن لحظاتی پیش از سرنگونی

در واقع برای این گروه‌ها و البته کارشناسان بیطرف نظامی جای سوال است که چگونه قوای زمینی انصارالله در دسته‌های بسیار بزرگ اقدام به پیشروی زمینی و تصرف مناطق تحت کنترل دشمن در جبهه‌های مختلف جنگ می‌کنند در شرایطی که ارتش سعودی صدها فروند جنگنده فوق پیشرفته و حداقل ده‌ها فروند پهپاد تهاجمی و شناسایی در اختیار دارد که بر روی کاغذ بایستی توان رصد دائم بر آسمان منطقه نبرد و جلوگیری از هر گونه پیشروی نیروهای یمنی را در میدان جنگ داشته باشند.

انهدام بالگرد AH۶۴ آپاچی سعودی در شمال یمن

قوای تحت امر منصور هادی و فرماندهان این گروه شاید حداقل انتظار شرایطی مشابه نیروهای مجلس انتقالی جنوبی در جنوب این کشور را داشتند که با کمک نظامی امارات و سیل تجهیزات نظامی و حمایت هوایی این کشور اگرچه در دستیابی به اهداف خود پس از شکست بزرگ در نبرد الحدیده ناکام ماندند اما در میان مدت حداقل از بقای خود در عدن و مناطق جنوبی این کشور آسوده خاطر هستند؛ اما دل بستن دولت مستعفی منصور هادی به پشتیبانی ارتش مستاصل سعودی و قرار گرفتن مرکز استان مارب به عنوان اصلی ترین پایگاه این جریان در خاک یمن در آستانه سقوط نشان می‌دهد ارتش صدها میلیارد دلاری و تا بن دندان مسلح سعودی بر خلاف ظاهر جذاب خود به مانند کفشی کهنه و پوسیده است که صاحب آن برای مخفی کردن معایبش اقدام به واکس زدن و جلوه نمایی این کفش پوسیده در برابر عموم کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 16
  • احمد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    ده درصد این پول رو در یمن سرمایه گذاری کرده بودن الان اصلا لازم نداشتن که به یمنیها به جنگ برن. چقدر این جماعت احمق هستن.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      54 86
      دقيقأ همینطوره فقط مشکل اساسی اینه که اینها نوکر آمریکا هستند و وقتی اون میگه حمله کن اینها هم باید بگن چشم و سلاح بخرن و مصرف کنن تا ارباب از تاج و تخت نندازتشون!!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      67 15
      تو دیگه چقدر احمقی احمق تر از اونا کسایی هستند که به کامنت تو رای مثبت دادند همه دارن میگن سرمایه ملت نباید در کشوری دیگه خرج بشه اونوقت تو وامثال تو از کیسه خلیفه میبخشن.!!!!!!!!!
  • NL ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    خیلی دوست دارم پر ایران به پر این شیخک های عرب بگیره پر پرشون کنیم
    • برزو IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      88 51
      جنگ طلب
    • فرزند ایران IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      24 15
      پر ندارن که به پر ما بگیره
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      14 3
      اونا خیلی مواظبن این اتفاق نیفته. چون خودشون میدونن چی میشه
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      9 3
      اونا فلس دارن.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    11 24
    واقعا ایران نابودی اسرائیل وعربستان برایش مثل آب خوردنه ولی چرا فقط کرکری میخوانه وبا وجود اینهمه دشمنان ازخطوط قرمز عبور کردند بازهم میگه منتطر بهانه هستیم!؟بابا بخدا درشرایط فعلی دنیا اینطوری نیست که اگر جنگی شروع بشه چندسال طول بکشه-سریع رسانه ها وسازمان ملل وکشورهای واسطه تمامش میکنند-اینقدر نترسید
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      22 6
      مطمئن باش : "گر صبر کنی به موقع از انگور برات حلوا سازم"
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      7 1
      دیکته نوشته نشده غلط نداره !
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      6 2
      دیگه برامون بجای حلوا،الکل ساختی
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      3 4
      جدا راست میگه-وقتی پایگاه آمریکا، نفتکشهاوپالایشگاه عربستان را زدیم،هم جفت کردند وصلح طلب شدند وترسیدند حتی یک کوچولو تلافی کنند
    • محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      3 4
      جنگ ایران و آمریکا با تمام نوچه ها و پادوهای منطقه ایش ، مثل یک شطرنج خیلی پیچیده ست نیاز به تمرکز و زمان داره به عبارتی جنگ اراده هاست. البته ایران این کار رو خیلی خوب انجام می ده.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      6 3
      عزیزم چون ایران درحدکرکری ورجزخونی هست تا حالا هم نشون داده فقط منتظر مشرقم که نشر بده.خخخخخخخخخخخ
  • Mjp IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    50 8
    درودبررزمندگان انصارالله وشیرمردان یمنی.. لعنت به آل سلمان یهودی مرگ بردجال صفتان وخبیثان وهابی
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    12 47
    چرا ایران اینهمه در امور کشور هادخالت میکند به ما چه ربطی دارد چه کشوری،با چه کشور دیکر رابطه دارد فصولی کار ترسوها و شیطان است
    • Mjp IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      27 5
      حرف توکه میگی چراایران دخالت میکنه توکشورهای همسایه. مثل این میمونه ک همسایه خانه شمادقیقاتوپنجره نگاه به ناموست کنه ومزاحمت ایجادکنه بعدمیشه گفت نباید کاری نداشت و دخالت نکردتوکارهمسایه ک داره نگاه خانه وناموست میکنه؟؟ وبگی حق همسایه هست وبی تفاوت باشی دقیقامنطق تواینه...مازاده ی اسلامیم وغیرت داریم وبی تفاوت نمیتونیم باشیم خصوصاکشوری مثل یمن ک برادران دینی ماهستندنمیتونیم تماشگرباشیم نابودش کنن... افرادی مثل تواگه روزی ببینندخانواده یااشناهابدست کسانی دارندکشته میشند بی‌تفاوت ازشون میگذری وفقط تماشاگرمیشی.. بلکه از ترس وبزدلیته ک ازعرعرستان می‌ترسی. اگه ترس باشه نیروهای نظامی بایدبترسندحتماقدرتشودارندکه سرشاخ میشندبانصف دنیا نه توبزدل ک ازترس لرزیدی بخودت ک برای یگزارش سکته میکنی چه برسه جنگ
    • 8888 US ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      17 6
      اگه تو یمن موفق شده بودن الان ایران بودن یکم فکر کن
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      4 6
      فضولی نکنند میمیرند
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 1
      یه بار رهبری چند سال قبل جواب شما و امثال شما رو داد. گفتند که اگر ما در یمن دخالت میکردیم الان اوضاع به کلی متفاوت بود. باور کن اگر ما در جنگ یمن دخالت کرده بودیم الان شاید آل سعودی هم نبود.
    • آرش IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      4 131
      ایشون که میگه چرا ایران در جنگ عربستان و یمن فضولی میکنه باید بهش گفت بچه جون شما برو خاله بازیتو بکن. این حرف ها هنوز خیلی برات زوده. مــــنـــطـــقـــــه خـــــودمــــــونــــــــه! منطقه ای که چند هزار ساله در اینجا حضور داریم و تمدن ها داشتیم... ما حضور نداشته باشیم , اونوقت آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر از یک قاره دیگر در منطقه ما حضور داشته باشد و برای ما امر و نهی کند؟؟؟!!! مگه میشه وقتی اتفاقی در منطقه خودمون پیش میاد بی تفاوت باشیم؟ صد در صد اتفاقات منطقه و بیرون کشور تاثیر مستقیم بر اوضاع داخل کشور دارد. پس باید خودمون تاثیر گذار باشیم , همانطور که در تاریخ چند هزار ساله بوده ایم. نه اینکه مثل کشور های ترسوی تو سری خور هر اتفاقی افتاد دست روی دست بگذاریم و خودمون رو با سیاست هایی که ابر قدرت های مستکبر برای منطقه ما در نظر گرفته اند تطبیق بدهیم. البته بنده فقط از نظر سیاسی این مسئله رو بیان کردم. وگرنه از نظر دینی هم که حمایت از مسلمانان مظلوم وظـــــیــــــــفــــــــــه هر مسلمان می باشد. از هر وجحی که به این مسئله نگاه کنید می بینید که جمهوری اسلامی باید در منطقه حضور داشته باشد. و خدا رو شکر همچنان به حضور قدرتمند و پر رنگ خودش به عنوان قدرت اول منطقه ادامه خواهد داد...
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 1
      ایران همیشه قهرمان به امید صلح جهانی
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    3 1
    تاج بالای آرم خیلی شبیه تاج توی آرم رئال مادرید هست
  • DE ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    1 3
    خاک بر سر احمقشون که فکر کردند با خرید سلاح و هواپیما می تونن قدرت و نفوذ بخرند.اینها هنوز با یه کشور معمولی هم درگیر نشدند چه برسد به یمن که متاسفانه جنگحویان خائن منصور هادی و داعش و القاعده به شیر بچه های حوثی اجازه نمیدند تماما روی عربستان تمرکز کنند تا همه بفهمند این آل سعود بزک شده از لانه عنکبوت هم سست تر است و مقابل شرف و غیرت شیعیان یمنی با دست خالی از پیش شکست خورده اند.
  • CA ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    6 8
    نیرو هوایی شماها چی داره، حتی سوخت نداره پرواز کنه خخخخخخخخخخخخخخخخ
    • تنها راه نجات اطاعت کامل از رهبری IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      0 1
      ساکت شو بدبخ شاید وضعیت نیرو هوایی اسف باره ولی خوب بچه های نیروهای مسلح تونستن سرپا نگهدارن اون تامکتارو بعدشم وقتی پرزیدنت حسن جون کلن یه میلیارد میده به وزارت دفاع نباید توقع بیش از این داشته باشیم. همین امریکایی که میپرستی و بهش علاقه داری هرسال بودجش بیش از پیش میشه حدودا 700میلیارد دلارررررر نه تومان
    • اخه بیشرف IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      1 3
      اخه حرامی بیشرف عربستانت 5 سال به فقیر ترین کشور عربی حمله کرده ناموس فروش بعد نتونسته از پس انصارالله بر بیاد چته نکنه بابات بن سلمان که سوختی خخخخخخخخخ
  • ساسان IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    1 4
    ممنون راجع به مسائل خاورمیانه مطالب بیشتری منتشر کنید
  • حق CA ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 7
    ما باید دوباره آرامکو رو بزنیم. بعدشم چندتا از شدکتهای امارات رو بزنیم. هر وقت زدیم رفتن لانه موش قایم شدن.
  • یزدی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    2 2
    حرف اخررادرپیروزی نیروی انسانی مخلص میزند والا بااسلحه های مدرن جزبرجنازات جنگز ان کشور چیری افزوده نمی شود صبر خداهم زیاداست جبران بیگناهان رادردستگاهوخودش خواهد کرد
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      2 1
      زنده باد ایران
  • FR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 4
    کدوم شکست برای عربستان!!!؟ یمن تا 30 سال آینده هم دیگه یمن قبل نمیشه هر چی داشت و نداشت رو زدن با خاک یکسان کردن فکر میکنید به این زودی ها درست میشه یمن وضعیت ما و عراق رو ببینید بعد 30 سال از جنگ به کجا رسیدیم حالا ما پول نفت و گاز داشتیم تازه اینه وضعیت حالا بماند یمن که دیگه ویرانه ای بیش نیست و خواهد بود
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      3 3
      باسلام.عجب!.. همه چیز رو گفتی،به جزء خدا. خواهید دید بعد از جنگ چه خواهد شد .. الحمدالله همه چیز بدست خداست و خون کسانی که برای خدا کشته شده هرگز از بین نخواهد رفت... و ابادانی بهتر از کشور ما! برایشان ایجاد خواهد شد.اگر همین روحیه الانشون رو داشته باشن.. و بهترش هم کرده باشن.
  • A IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 4
    عربستان و امارات اینهمه هزینه برای شرارت در خاورمیانه و حتی دنیا میکنند اگر این هزینه ها را برای جهان اسلام میکردند و همه مسلمانان جهان را اعم از شیعه و سنی عرب و عجم میکردند جهان اسلام بدون شک یکی از ابرقدرتهای جهان میشد وپیشرفتهای اسلام در تکنولوژی زبانزد عام و خاص میشد وبه جای اینکه خریدهای میلیاردها دلاری از بیگانگان و بخصوص امریکا میکنن الان بیگانگان و امریکا از مسلمانان علم خریداری میکردند و در صف خرید بودند ولی افسوس چشم خود رابسته و نسبت به اسلام کور کرده اند و دنبال حفظ قدرت پوشالی و تاج و تخت خود هستند نفرین بر وهابیت
    • تنها راه نجات اطاعت از رهبری IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      0 1
      داداش اگه میخاستن اون کارو بکنن که الان کشورای اسلامی همه مدرن و پیشرفته بود نه در فقر و بدبختی. اربابشون که شیطان اینو نمیخاد
  • سیدان پور حسین IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 1
    زنده باد انصار الله مرگ بر منافق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس