تورنادو

جنگنده های تورنادو ارتش عربستان در سالهای گذشته ارتقاء یافته و ضمن استفاده از غلاف هدفگیری لایتنینگ، به سیستم جنگ الکترونیک اسکای شادو که در باند های G و J فعالیت می کند نیز مجهز هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تجاوز به یمن را می توان بدون هیچ شبهه ای نبردی مملو از وقایع عجیب نامید؛ جایی که ائتلاف متجاوز و تا دندان مسلح سعودی در سال ۲۰۱۵ به خیال یک پیروزی سریع حمله همه جانبه ای را به این کشور مظلوم و در ظاهر ضعیف، آغاز کرد و این تازه آغاز نبردی بود که امروز سعودی ها و متحدان آن برای خلاصی دست به هر کاری می زنند.

جنگ یمن شگفتی زیاد دارد؛ از مردانی که با پاهای برهنه کیلومترها حرکت می کنند و ناگهان بر سر پست های مرزی و حتی برخی شهرها و روستاهای داخل خاک عربستان سعودی مثل صاعقه نازل می شوند تا حملات موشک های بالستیک که کم کم بیشتر و بیشتر شد و تا قلب ریاض هم ادامه پیدا کرد و پس از آن هم حملات دقیق پهپاد ها و کروزها که ضربه سنگین آنها به تاسیسات نفتی آرامکو جهان را در بهت و سکوت فرو برد.

بیشتر بخوانید:

یمن تنها شکارچی پهپاد مشهور آمریکا در جهان/ MQ-۹ هم تسلیم ابتکار پدافندی و عمردهی انقلابی شد +عکس

موفقیت‌های چشمگیر «انقلاب پهپادی یمن» ظرف ۴ سال/ عملیات‌های مهمی که پاتریوت امکان شناسایی آن را پیدا نکرد+عکس

اما داستان پدافند هوایی در جنگ یمن ماجرایی دیگر با ابعاد پیدا و پنهان مهم و فراوانی است و جالب اینکه سال جدید میلادی که در آن هستیم از طرف یمنی ها به عنوان سال پدافند هوایی نام گذاری شده و به نظر باید منتظر حوادث زیادی در این بخش در سال جاری باشیم. البته پس از چندین شکار پهپادی که بعضا در طول هر روز تکرار می شد، اولین شکار مهم پدافند هوایی یمن در سال جاری به ثبت رسیده و یک جنگنده تورنادوی سعودی توسط پدافند هوایی یمن سرنگون شده است. طرف سعودی نیز از دست دادن جنگنده را به علت شواهد فراوان و سقوط در خاک یمن تایید کرده است.

اما قبل از پرداختن به جنگنده تورنادوی سعودی بد نیست نگاهی داشته باشیم به شکارهای پدافندی یمنی ها تا به امروز.

از بالگرد و پهپاد تا جنگنده همه در تور پدافند یمنی ها

نگاهی به تلفات سعودی ها در بخش هوایی در این جنگ بسیار جالب است. تلفات هوایی سعودی ها تا تابستان سال جاری شامل موارد سرنگون شده یا سقوط کرده به دلایل غیر رزمی در جنگ یمن حدودا به این شرح است:

۴ فروند پهپاد تهاجمی CH-۴B

۶ فروند بالگرد تهاجمی آپاچی

۲ فروند جنگنده Panavia Tornado

۱ فروند جنگنده Eurofighter Typhoon

۲ فروند بالگرد S۷۰-A

۱ فروند بالگرد SA ۳۶۵

۳ فروند پهپاد تجسسی ۴۰۰   Seeker

۱ فروند Selex Falco

۱ فروند جنگنده F-۱۵S

البته ذکر این موضوع نیز مهم است که حداقل یک فروند اف ۱۵ دیگر سعودی نیز با موفقیت توسط یگان های دفاع هوایی یمن در دی ماه ۹۶ مورد اصابت قرار گرفت که از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست. منابع سعودی ادعا کردند که ان اف ۱۵ توانسته است خود را به سلامت به پایگاه خودی برساند.

لحظات ثبت شده مربوط به مورد اصابت قرار دادن اف ۱۵ سعودی در سال ۹۶

خلبان تورنادوی سعودی که در سال ۹۶ در یمن سقوط کرده بود

اما این پایان کار پدافند هوایی یمن با متجاوزان سعودی نبود. در ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۹ در استان صعده و در یک کمین موفق، یک فروند آپاچی سعودی در دام پدافند هوایی یمن افتاد و سرنگون شد. این شکار باعث هلاکت دو خدمه بالگرد شده و از جمله اصابت هایی توسط پدافند هوایی یمن بود که با وضوح بسیار بالا ثبت و ضبط شده و جای هر گونه انکار و پنهانکاری را از مهاجمان سعودی گرفت.

آپاچی ساقط شده در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ توسط دفاع هوایی یمن

این شکارها ادامه پیدا کرده و یگان های پدافند هوایی یمنی در ادامه تلاش های خود بر ضد مهاجمان در آسمان تا به امروز و تا قبل از ساقط کردن تورنادوی سعودی موفق شدند بین سه یا چهار پهپاد متجاوز را نیز ساقط کنند که یکی از این شکارها مربوط به پهپاد شناسایی و تهاجمی مدل Wing Loong بود. یک فروند پهپاد شناسایی و تهاجمی مدل Karayel ساخت ترکیه نیز در دی ماه سال جاری در دام پدافند هوایی یمن افتاده و ساقط شد.

دم پهپاد Karayel متعلق به سعودی ها که توسط پدافند یمن ساقط شده است

مهاجم اروپایی در تور دفاعی یمنی ها

اما به شکار مهم یمنی ها برسیم و جایی که یک جنگنده تورنادوی سعودی هدف قرار گرفت و آمار از دست رفته این جنگنده برای عربستانی ها در این جنگ را به عدد ۳ رساند. جنگنده تورنادو یک هواپیمای تهاجمی چند منظوره ساخت مشترک انگلیس، ایتالیا و آلمان است که بر اساس نیازمندی های دوره جنگ سرد در دو مدل اصلی برای ماموریت تهاجم و دفاع هوایی توسعه پیدا کرد. این جنگنده از بال های متغیر بهره برده و دارای توانایی بالایی خصوصا در بحث پرواز در ارتفاع پایین است.

عربستان سعودی در مجموع ۹۶ فروند از مدل تهاجمی و ۲۴ فروند از مدل دفاع هوایی این جنگنده را سفارش داد که مدل های دفاع هوایی در سال ۲۰۰۶ میلادی از خدمت سعودی ها بازنشسته شده اند. این جنگنده در انگلیس، آلمان و ایتالیا هم وارد خدمت شده و البته انگلیسی ها مدتی پیش به طور کامل تورنادو را از خدمت کنار گذاشتند.

جنگنده تورنادوی سعودی

جنگنده های باقی مانده در خدمت سعودی ها در چندین مرحله ارتقاء پیدا کرده و توانایی حمل طیف گسترده ای از تسلیحات را دارا می باشند.

این جنگنده از دو سرنشین بهره برده و از دو موتور توربوفن مدل RB۱۹۹ استفاده می کند. سرعت نهایی آن در حدود ۲.۲ برابر سرعت صوت، برد عملیاتی ان در حدود ۱۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی آن نیز در حدود ۱۵ کیلومتر است. تورنادو در مدل تهاجمی به صورت خاص برای حمله به اهداف شدیدا حفاظت شده طراحی شده بود. در جریان حمله ائتلاف سعودی به یمن بار زیادی از تهاجم های هوا به زمین به عهده جنگنده های تورنادو بود.

جنگنده های سعودی توان حمل تسلیحاتی مثل سری بمب های هدایت لیزری و ماهواره ای  Paveway، موشک های کروز استورم شادو، موشک های هوا به سطح بریمستون و البته بمب های خوشه ای سری BL۷۵۵ را دارند. این جنگنده ها از غلاف هدفگیری لایتنینگ بهره برده و همچنین به سیستم جنگ الکترونیک اسکای شادو که در باند های G و J فعالیت می کند نیز مجهز هستند.

باقی مانده بمب خوشه ای BL۷۵۵ در شمال یمن

 بمب های سری  Paveway و بمب های خوشه ای سری BL۷۵۵ از جمله اصلی ترین سلاح های مورد استفاده سعودی ها در این جنگ بوده که خصوصا بحث استفاده از مهمات خوشه ای ان هم در مناطق مسکونی اعتراض شدید جهانی را به همراه داشته و البته دولت مدعی حقوق بشر بریتانیا نیز همچنان به فروش سلاح و قطعات یدکی برای ناوگان تورنادوی سعودی ها ادامه داده است.

این که تورنادوی متجاوز سعودی با چه سلاحی ساقط شده در این لحظه نمی توان با توجه به عدم انتشار تصاویر مربوط به درگیری و لاشه پرنده با قطعیت مطرح کرد. با توجه به تجربه های قبلی نیروی هوایی سعودی در یمن بعید است که سعودی ها ریسک پرواز ارتفاع پایین را به جان خریده باشند و احتمالا جنگنده سعودی در وضعیت پرواز در ارتفاع میانی یا بالا مورد اصابت قرار گرفته است. با این تفاسیر این احتمال به شکل قوی وجود دارد که مهاجم سعودی توسط موشک های سری فاطر ۱ مورد اصابت قرار گرفته باشد.

لاشه جنگنده تورنادوی ارتش سعودی

این موشک گونه ای ارتقاء یافته از موشک های سام ۶ ساخت شوروی سابق است که توسط متخصصین یمنی ارتقاء پیدا کرده است و پیش از رونمایی شده بود.

موشک فاطر ۱

در هر صورت یمنی ها سال پدافند هوایی را با شکاری بزرگ شروع کرده اند و همان طور که تاریخ این جنگ ثابت کرده شگفتی ها در آن به نوعی پایان ناپذیر هستند. شروع با تورنادو و البته در آینده مشخصا تعداد بیشتر از پرنده های قوی تر دشمن شکار پدافند یمن خواهد شد؛ تازه سال ۲۰۲۰ برای متجاوزان به یمن آغاز شده و پدافند هوایی، امسال حرف های زیادی با قاتلان مردمان بی گانه آن سرزمین دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    163 3
    به این لیست نگاه کنید ترکیه ، ایتالیا ، آفریقای جنوبی ، آمریکا ، اروپا ، چین و ... وقتی عربستانی ها از همه جای دنیا سلاح وارد می کنند یمنی ها هم حق دارند از ایران سلاح بگیرند این حداقل حقشونه که از خودشان دفاع کنند حالا سازمان ملل یا هر سازمان دیگری هر زری می زنه مهم نیست .
    • GB ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      27 97
      فرهنگ نداشتت از طرز بیان سخیفت هویدا شد!
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      65 3
      نظرش بسیاردرست یمنیها باید ازخودشان دفاع کنند کجات سوخته مزدور البانی پماد سوختگی روش بزار شمامشتی پیرپاتال هستید به خاطر کهولت سن خیلی داریدچرت می گوید درنادانی خود بمانید تماشا کنید قدرت رزمندگان یمنی
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      50 0
      ایول برادران مجاهد یمنی...ماشالا چقدر قوی شدید
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      7 42
      شما که می گید قدرتمندترین نیروی نظامی جهان هستیم خوب اخیرا هم باور 373 رو هم رونمایی کردین همینو در مرز سوریه و اسرائیل نصب کنید تا جرئت نکنن مواضع ایران رو بزنن
    • DE ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      8 0
      فرهنگ نداشتت ۰۹:۲۲از طرز بیان سخیفت هویدا شد!
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    87 3
    ان تنصرالله ینصرکم. درود فراوان بر شیرمردان یمنی.
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      50 0
      الحمدلله
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    63 0
    اینها نصرت الهیست ، دست خدا بالاترین هست .دوران دفاع مقدس عینا در یمن تکرار میشه ، جنگ همه علیه یک کشور ، تحریم ، محاصره اقتصادی از جمله فروش تسلیحات ، تا موشک نساختیم صدام دست از موشک پرانی بر نداشت . شرایط ما خیلی سخت تر بود ، الان اینترنت هست و اطلاعات ساخت و خرید تجهیزات و اقلام . خیلی موثر هست ، آنزمان باید با هواپیما این کشور و آن کشور میرفتی شاید چیزی بتونی دریافت کنی . بهر جهت در شرایط سخت محاصره و تحریم پنج سال در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح به انواع تجیهزات و تسلیحات و مزدور که مجهز بوده مقاومت کنی و با ابتکارات و کپی کاری دست به ساخت سلاح های استراتژیک و اثر گذار بزنی و دشمن متحیر برای اینکه مقابل مردم و جهان کم نیاره که چگونه اینگونه شد مانند قضیه آرامکو ایران را مقصر بداند و حال با سرنگونی تورنادو برگ دیگری از توانائی و امکانات یمنی ها رونمائی شده و با همین وضع که جلو میرود ، آینده اتفاقات دیگری هم رخ خواهد داد که باعث حیرت همگان خواهد شد ، در آخر سبوعیت سعودی ها با جنگنده ای که قادر به تشخیص است اقدام به بمباران جمع کثیری از مردم از جمله کودکانی که برای کنجکاوی اطراف لاشه سوخته تورنادو جمع شده بودند بخاک و خون کشاند که با هیچ معیار و منطقی قابل دفاع نیست و بارها از جمله این اعمال حمله به اتوبوس دانش آموزان ، مدارس ، مساجد و بیمارستان بدست همین باصطلاح خادمین حرمین شریفین که مسلمان نامیده میشوند صورت میگیرد که متاسفانه جز ابراز تاسف و بیانیه هیچیک از رجال سیاسی و نهادهای حقوق بشر دنیا که دائم برای مقاصد سیاسی خود بیانیه میدهند اتفاق دیگری از جمله عدم فروش سلاح به این وحشی ها که نمونه آن از داعشیان شاهد بودیم نیفتاده بلکه آنان نیز در این جنایات شریک هستند و اگر اعتقادی به آخرت داشته باشند مجازات خواهند شد.
  • DE ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    58 9
    ماشاءالله حزب الله...برای سلامتی سربازان حزب الله و مردم غیور و بی دفاع یمن که آماج حملات سعودی های صهیونیست هستند صلوات
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    26 4
    مشرق، جنبش نجبا همین یکی دو ساعت پیش چنتا راکت زده توی سفارت آمریکا. رویترز هم گزارش داده. خبرو بزن.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      19 1
      نجبای قهرمان عراق با حمله به سفارت یانکیهای متجاوز خود را درگیر بازیها و بهانه جویی های غربیها نمیکند.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
      4 0
      خود نجباء گفته اینها کار خود آمریکایی هاست تا حضورشون رو در عراق توجیه کنند. دو تا راکت میزنند کنار اماکن دیپلماتیک و بعدش میگن دیپلمات های ما امنیت ندارند و ما باید حضور نظامی داشته باشیم.
  • ن IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    44 0
    خدا اجر دنیا واخرت به کسانی که قدم در راه اسلام محمدی ولایت اهل بیت بر می دارند اعطا نماید انشالله
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    33 1
    مردم عزیز ایران، سر نماز و غیر نماز برای یمنی های مظلوم دعا کنید. ان الله سمیع علیم.
  • صادق US ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    37 1
    یا حیدر کرار زند نقش بزودی بر پرچم سبز عربستان سعودی
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    22 8
    ایران باید تمام سیستم های پدافندی خود را در یمن و سوریه که یک میدان نبرد واقعی است آزمایش کند و این بهترین فرصت است همان طور که آمریکا و اروپا تمام سلاحهای خود را در جنگهای خاورمیانه آزمایش می کنند
  • US ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    16 3
    سر تا سر مقاومت باید به رادار پیشرفته و دفاع هوایی‌ معادل س-۴۰۰ مجهز شود. برای ایران هم بومی سازی س-۵۰۰، هایپر سونیک، قاره پیما، ماهواره زن و هوش مصنوعی از اوجب واجبات است.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    9 35
    الان با این مقاله دارودسته مشرق راحت می خوابند چون مردم کشورشون در تمام ابعاد زندگی معیشت،اقتصاد ، تورم،بیمه،عدالت،و...............................در بالاترین میانگین آماری قرار دارند. تو روحتون با این مطالب چررررررررررررررررررت وپرت
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
      7 0
      سایت های دیگری هم هستند که به مسائل مورد نظر شما می پردازند، می تونید به اونها مراجعه کنید.
  • گوی چنگ IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    1 29
    بنده کاملا مخوالفم اصلا
  • آرش IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    36 1
    انشاءالله اف 15 ها و تایفون هاشون هم همین عاقبت رو داشته باشند. امسال منتظر خبرهای خوش پدافندی از یمن هستیم.
  • FR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    5 0
    خطاب 09.22.بزودی بحول قوه الهی کمراربابتون =صهیونیست جهانیرو خاهیم شکست وهمه نوکراشو وارد جهنم خاهیم کرد. زیاد طول نخاهد کشید.اونزمان سوختنتون شدید ترازاحالا خاهدبود
  • محسن IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    خدایی آدم روحش شاد میشه حال میکنم مردمی با این قدرت نظامی کم چجوری عرعرستانی هارو بیچاره کردن ایرانم هر جوری میتونه باید سلاح های خوب واسشون بفرسته که می فرسته تازه بزار جنگ یمن تموم شه بحرین عین آب خوردن بر میگرده به خودمون بالا پایین خلیج مال بشه نفس دنیا رو میگیریم کاش که میشد بریم یمن جنگ کنیم ایشالا مولا تیغشون برانتر بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس