.

نخستین و مهمترین ویژگی این حمله موشکی در تعداد پرتابه‌های به کار رفته است : تنها یک تیر موشک کروز قدس ۲.

سرویس جهان مشرق _ پس از گذشت بیش یک سال از عملیات حیرت انگیز یگان موشکی و پهپادی انصارالله یمن در حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در البقیق و الخریص در خاک عربستان سعودی که معادلات نبرد میان دو طرف را دستخوش دگرگونی بی‌سابقه‌ای کرد، بسیاری گمان می‌کردند که دیگر حمله‌ای در این حجم و کیفیت از سوی نیروهای یمنی به خاک عربستان تکرار نخواهد شد و ارتش سعودی دیگر هشیار شده و اجازه غافلگیری و ضربه خوردن به شاهرگ‌های اقتصادی این کشور را نخواهد داد.

رسانه‌های سعودی و البته شبکه تبلیغاتی غربی و عربی همپیمان آنها در چند ماه اخیر با تمرکز شدید بر روی اقدامات دفاعی ارتش عربستان به ویژه در جنوب این کشور مدعی بودند که دوران حملات نیروهای یمنی به خاک این کشور پایان یافته و سد دفاعی محکمی به مدد استفاده از تسلیحات مدرن غربی در جنوب این کشور در برابر حملات پهپادی و موشکی انصارالله ایجاد شده است که هرگونه عملیات موفق نیروهای یمنی را ناممکن میکند.

جنگنده یوروفایتر تایفون نیروی هوایی عربستان

در طول این مدت بخش رسانه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی نیز چند ویدئو از دوربین جنگنده‌های این کشور نظیر F۱۵SA و یوروفایتر تایفون را به نمایش میگذاشت که لحظه رهگیری چند پهپاد انتحاری قاصف یا صماد را با استفاده از موشک‌های هوا به هوا به نمایش می‌گذاشت. یک نمایش تبلیغی صرف که نشان می‌داد برای رهگیری چند پهپاد که به زحمت قیمت آنها به چند هزار دلار می‌رسد موشک‌های چند میلیون دلاری نظیر AIM۱۲۰ امرام از جنگنده F۱۵ و یا موشک IRIS_T از جنگنده یورو فایتر برای انهدام هدف استفاده میشد.

نیروی هوایی سعودی پس از حملات سال گذشته آرامکو، به مدت بیش از یک سال اقدام به ایجاد گشت مداوم هوایی با ترکیب جنگنده‌های رهگیر و رادار هوابرد آواکس در مرزهای جنوبی این کشور کرد. چندین اسکادران جنگنده از نسخه‌های مختلف F۱۵ از پایگاه‌های هوایی شاهزاده سلطان و شاه خالد و همچنین جنگنده‌های یوروفایتر تایفون از پایگاه هوایی ملک فهد در شهر طائف مسئول مراقب هوایی ۲۴ ساعته و بدون توقف از جنوب این کشور بودند.

هزاران سورتی پرواز که هر کدام از آنها هزینه چند ده هزار دلاری در بر دارد و شلیک چند صد موشک چند میلیون دلاری هوا به هوا تنها برای مقابله با تهدید پهپادهای انتحاری ارتش یمن.

در حالیکه چنین طرحی با هزینه سرسام آور و کمرشکن حتی برای نیروی هوایی سعودی که سالانه ده ها میلیارد دلار خرج آن میشود به هیچ عنوان منطقی نبوده و حتی اگر به فرض محال کارایی ۱۰۰ درصدی نیز داشته باشد نمیشود تا مدت زیاد و برای چند سال آن را ادامه داد. در واقع چنین طرحی تنها از روی استیصال و ناچاری برای ارتش عربستان کلید خورد زیرا آنها نه میتوانند توان یگان موشکی و پهپادی انصارالله را نابود کنند و نه بر روی زمین یمن توانایی پیشروی و اشغال مناطق تحت کنترل ارتش یمن را دارند و به ناچار برای جلوگیری از تکرار حملاتی نظیر البقیق چنین هزینه سنگینی را به جان خریدند.

اما حمله دو شب قبل یگان موشکی انصارالله که گفته شده با استفاده از موشک کروز جدیدی به نام قدس۲ به تاسیسات شرکت آرامکو در شهر جده رخ داد یکبار دیگر ثابت کرد که تکیه بر تسلیحات گرانقیمت امریکایی هرگز مانع انجام عملیات موثر توسط نیروهای مردمی یمن نخواهد شد.

در گذشته چندین بار نیروهای یمنی با استفاده از طیف متنوعی از تسلیحات نظیر موشک بالستیک و کروز، پهپاد انتحاری و یا راکت‌های توپخانه‌ای بازه گسترده ای از اهداف نظامی و اقتصادی را در خاک عربستان سعودی هدف قرار داده بودند که فواصل این اهداف تا مبدا حمله از ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر متغیر بود.

اما حمله چند شب قبل به تاسیسات نفتی بندر جده بسیار خاص و در نوع خود بی سابقه بوده است : حمله تنها با ۱ تیر موشک کروز آنهم در شب انتشار خبر دیدار نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان در شهر ریاض!

رهبران سعودی که در تلاش بودند به تبع از امارات و البته تحت فشار دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا با اعلام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با تشکیل ائتلاف جدید عبری_عربی پوششی بر شکست های گسترده خود در سالهای اخیر در منطقه بگذارند، هرگز تصور نمیکردند در چنین شبی اسیر طرح فوق العاده دقیق انصارالله یمن شوند.

زوایای پنهان این عملیات بزرگ و جزئیات دقیق آن شاید هرگز و یا دست کم تا اعلام رسمی منابع یمنی برای عموم بازگو نشود اما با نگاهی خلاصه وار به خصوصیات این عملیات موشکی میتوان به فرضیات جالبی در مورد آن دست یافت.

نخستین و مهمترین ویژگی این حمله موشکی در تعداد پرتابه‌های به کار رفته است : تنها یک تیر موشک کروز قدس ۲.

در خصوص موشک و خصوصیات آن هیچ گونه اطلاعاتی در دست نیست اما با توجه به اینکه در گذشته ارتش یمن موشک کروز قدس۱ را بارها به سوی مواضع ارتش عربستان شلیک کرده است و تا کنون حتی ۱ مورد از رهگیری و انهدام آن توسط پدافند سعودی نیز اثبات نشده است میتوان حدس زد که موشک قدس ۲ دارای برد بیشتر و احتمالا خصوصیات هدایتی و پنهانکاری مدرن تر برای عبور از سد فشرده دفاع هوایی ارتش سعودی است.

ظاهرا متخصصین یگان موشکی انصارالله آنقدر به عملکرد موشک خود و قطعیت اصابت به هدف اطمینان داشته اند که با خیال آسوده تنها و تنها یک تیر موشک را به سوی هدف روانه کرده‌اند.

نکته بعدی در خصوص اصابت موفق موشک یمنی به هدف، تراکم وحشتناک رینگ‌های پدافندی زمین پایه و هواپایه ارتش سعودی در اطراف بندر جده است و البته این در شرایطی است که ما تنها رینگهای دفاعی شهر جده را در نظر گرفته و از تمامی تاسیسات نظامی که در باقی مسیر طی شده توسط موشک بوده است صرف نظر کنیم.

بر طبق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، سابقه فعالیت سیستم‌های پدافندی در این منطقه و همچنان برخی تصاویر زمینی موجود از استقرار سامانه‌های پدافندی در منطقه نزدیک به هدف، میتوان استعداد دفاعی ارتش عربستان در این منطقه را چنین ارزیابی کرد :

۱ آتشبار سامانه پدافند هوایی پاتریوت که به صورت ترکیبی از مدل‌های PAC۲GEM و PAC۳ در شهر مکه مستقر شده بودند و بندر جده را تحت پوشش کامل خود داشتند.

یک آتشبار سامانه پدافند هوایی پاتریوت از مدل PAC۲GEM در شهر طائف که بندر جده را تحت پوشش خود قرار میداد.

تعداد نامعلومی از سامانه‌های پدافند برد کوتاه  شاهین(کروتال فرانسوی) و ۲ آتشبار سامانه برد متوسط MIM۲۳ هاوک.

ترکیب گسترده و متراکمی از توپهای هدایت راداری ۳۵ میلیمتری اورلیکن و سامانه اسکای گارد.

پایگاه هوایی ملک فهد شهر طائف با حضور ۲ اسکادران جنگنده رهگیر F۱۵C/D و ۳ اسکادران جنگنده یوروفایتر تایفون.

جنگنده یوروفایتر تایفون در پایگاه هوایی ملک فهد طائف

پایگاه ویژه ترابری نظامی ارتش سعودی در بندر جده.

اما تمامی ترکیب تجهیزاتی نامبرده در بالا که به جرات میتوان گفت به تنهایی توان دفاع از آسمان یک کشور با مساحت متوسط را دارند حتی متوجه ورود موشک کروز یمنی به این منطقه نشدند و گلوله ای به سوی آن شلیک نکردند تا این موشک با موفقیت به مخزن نفتی تاسیسات توزیع سوخت بندر جده اصابت کرده و منجر به آتش سوزی شود.

سومین نکته در خصوص این حمله موفق، حجم محدود و هشدارگونه آن بوده است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از تاسیسات پس از اصابت موشک یمنی به راحتی میتوان دریافت که انصارالله یمن در این حمله قصد وارد کردن خسارت ویران کننده به این تاسیسات را نداشته است.  نیازی به توضیح نیست که به راحتی میشد با شلیک تعداد بیشتری از پرتابه‌ها تمامی مخازن نفتی این مقر را هدف قرار داد.

همچنین احتمال می‌رود نیروهای یمنی باز هم برای جلوگیری از انهدام کامل هدف و احتمال آسیب رسیدن به مردم غیرنظامی که در نزدیکی این تاسیسات حضور داشتند از موشک با سرجنگی بسیار سبک و تضعیف شده استفاده کرده باشد زیرا همگان به خوبی به یاد دارند اصابت چند پهپاد انتحاری سبک به مخازن گازی تاسیسات شهر البقیق چه خسارات و آتش‌سوزی گسترده ای بر جای گذاشت و در صورتی که یک موشک کروز با سر جنگی بسیار سنگینتر به یک مخزن نفتی اصابت کند قطعا آسیب وارده بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که در تصاویر مشاهده میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    من همیشه این ابر مردان یمنی رو تحسین میکنم...مطمئنم جایگاه والایی در نزد پروردگار دارند...
    • شاکی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      26 5
      این سگان وهابی صهیونیستی رو چه بزنی و چه بترسونی . نتیجه مثبت داره .
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    82 8
    حالا فکر کن کروز های ایران چین دیگه؟
    • DE ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      18 7
      همین هم موشک های ایرانیه. ما که می دونیم و بهش افتخار می کنیم. مگر اینکه تکنولوژی موشک اینقدر پایین باشد که یمن که از نظر علمی و تکنولوژی تقریبا هیچ هست هم به آن دست یافته آن هم در این سطح قابل قبول.
  • DE ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    84 7
    برادر یمنی یه حالی هم به امارات بده . امارات فقط دوتا شهر داره و تمام اقتصادش در آنجاست .
    • فرهاد FR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      5 24
      حالت خوبه عامو ؟؟!! میشه بگی فرق شما باداعش چیه بااین طرز فکرت؟؟؟!!! جوری حرف میزنی که انگار تواین شهرها هیچکس زندگی نمیکنه؟؟ داعش یک گروه نیست داعش یک طرز فکر افراطیه که همه رو مستحق مرگ میدونه.
    • CA ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      9 1
      زحمت مستشاران و موشکهای ایرانه.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      9 1
      دقیقا....خیلی پررو بودند .حالا کمی در لاک خود فرو رفته اند.ولی یک انتقام جدی نیاز است
  • سعید IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    37 37
    غربیها بخصوص تکنولوژی برترشان را برای خود وصهیونیستها اختصاص میدهند و «ماکت پلاستیکی به اعراب می فروشند».
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      16 4
      نه عزیزجان. ماجرا اینه که غربی ها با تبلیغات و فیلم های خالی بندی هالیوودی سیستم های خودشون رو فوق پیشرفته نشون میدن. حال آنکه دهها بار عبور موشک ها و پهپادهای یمنی از این سامانه های ضدموشکی غربی ثابت کرده که همه آن ادعاها حقه بازی و دروغ بوده. نه آخرین مدل موشک های پاتریوت کارایی داشته و نه سیستم دفاعی بسیار گرانقیمت تاد.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    46 11
    اینها تیر الهیند که بر سر دشمن اسلام فرو میریزد مسولین دولت یک کمی بخود بیایند چوب خدا چگونه فرود میاید وطن فروشی نکنید بی ابرو دورتان تمام میشود رو سیاهی بریتان میماند .
  • شمس IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    28 8
    احسنت بر مجاهدان خدا،یمنیهای دلاور.
  • سیده زینب IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    29 13
    تحرکات یمن بی دلبل نیست ظهور نزدیک است
  • US ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    38 6
    عربستان که بلد نیس سلاح و موشک بسازه پیشرفته ترین پدافندها رو از امریکا و اروپا وارد میکنه پس در نتیجه موشک یمن پدافند موشکی امریکا و اروپا رو به سُخره گرفته که احسنت.
    • حمید IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      2 1
      بابااونااینقدمیخورن حال ندارن یه دکمه فشاربدن بخدا
  • ش. AE ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    23 4
    درود بر رزمندگان مقاومت خدا پشت وپناهتون حالا باز هم این گاوهای شیرده بگن موشک از ایران زده شده چون باور ندارن خواستن توانستن است پیروزی با مومنین هست وعده خدای تعالی در قرآن کریم
  • ناشناس IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    23 4
    دمتون گرم پیروزیتان را بزودی جشن میگیریم
  • انصارالله پیروز است IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    9 9
    قیمت واحد ایم-۱۲۰ آمرام ۳۸۶٬۰۰۰ دلار نه چند میلیون دلاری !!! درضمن قیمت این موشک در برابر اهدافی مثل تاسیسات نفتی و پالایشگاهی و فرودگاهی که می تواند توسط پهپاد انتحاری قاصف یا صماد نابود شوند تقریبا هیچ است .
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    21 4
    قدرت خدا مافوق هر قدرتی است. اگر ضعفی است ناشی از ایمان و تلاش است
  • هادی IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    15 2
    از قدیم گفته اند یک خر پراز بار اسلحه گرگ می خورش صلاح وامکانت خوبه به شرطی دست فردی دلیر وشجاع باشد
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    21 6
    ماشاالله به دانشمندان ايران زمين
  • مهرناز IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    25 6
    ال سعود بی مغز " در راس ان بن سلنمان " از واقعیت های دفاعی نظامی بدور هستند " فکر شان با انبار کردن تسلیحات امریکائی واروپائی خوش است " اما نمی فهمند فقط انان ابزار هستند " کارائی شان در چگونه استفاده ار ان است " که بدبخت ال سعود انرا بلد نیست " چون بومی نیست.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    16 6
    مرگ بر آل سعود به زودی به آل سقوط تبدیل شود ان شاءالله
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 3
    اولا این نشانه توانمندی بالای موشک های ایرانی است. ثانیا این حملات باید درسهای زیادی هم برای یگان های پدافندی خود ما داشته باشد. عربستان کشور وسیعی است. مقابله با کروزهای با سطح مقطع کم که در ارتفاع پایین پرواز می کنند براحتی امکان پذیر نیست.
  • قاسم IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    21 6
    مهم تر از همه هم زمانی این عملیات با شب دیدار نتانیاهو با بن سلمان هست که نشان از اشراف بالای اطلاعاتی مقاومت در منطقه داره
  • رضا SG ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    19 7
    مرگ برآمریکاه اینم ازسیستم پوشالی دفاعی آمریکاه
  • کامران IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    26 8
    ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین ، موشکهای انصارالله همان ابابیل هستند که از قدرت الهی برخوردارند. نابودی آل سعود و صهیونیستها نزدیک است .
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    19 4
    الله اکبر
  • FR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    18 4
    زنده باد انصار الله
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 4
    و مارمیت اذ رمیت ولکن الله رمی . مردم یمن نمی زنند خدا می زند و خدا خطا نمی کند . خدا با ماست چون ما ملت امام حسین علیه السلام هستم
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    23 4
    الله اکبر الله اکبر درود بر رزمندگان شجاع یمن
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    17 4
    سعودی ها را بترکانید
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    9 6
    با این زحمت فراوانی که برای تهیه و پرتاب موشک بعمل می آید موشکها چه کروز و چه زمین به زمین بایستی سر جنگی مهلکی داشته باشند لازم نیست که حتما اتمی باشد.
  • CA ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    16 4
    حتی سامانه موشکی درپیت رییوت هم داشتند پس چرا نتوستند موشکهای یمنی رو بزنند!
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    18 5
    یه عملیات بسیار پیچیده و در یک کلام شاهکار بوده. امیدوارم مثل دفعه قبل حجم خسارات رو بالا ببرند.
  • .. IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    21 6
    باسلام.این حق انصارالله یمن است،و مردم یمن است،که تاسیسات نفتی عربستان سعودی رو بزنن!پایگاه ها نظامی رو بزنن، این نفت و پولش خرج تروریست ها و تجهیز جنگنده و کارخانه ها امریکا و ظلم و ستم مردم جهان و بخصوص مردم مسلمان میشود. باید بزن تا دردشون بیاد.همکار امریکا در هرچه به ظلم کردن به مردم شدن. لایقت دلسوزی ندارن! خاندان وهابیت بیش از 200 تا 300 ساله که در حق بشریت و ضدیت با اسلام بسیار تلاش کرده اند..
  • خلیج پارس iran IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 7
    درود بر همتباران یمن درود بر غیرت شما شیر مردان جبهه مقاومت یمن که با امکانات کم و محدود در برابر جبهه تا دندان مسلح عبری عربی غربی مقاومت کردید و پاسخ ها و سیلی های قدرتمندی به حکام عرب دست نشانده یهود زدید خداوند حافظ و نگهدارتون
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    11 5
    دمشون گرم خوب گوش مالی بود ولی باید از سر جنگی شدید انفجار استفاده میشدو موشک دو مرحله ای منفجر میشد مثل موشک ضد کشتی اول نفوذ میکرد بعد منفجر میشد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    6 5
    خب ما هم داریم از امثال همین سامانها استفاده میکنیم نمیشه که برای ما خوب باشن برای بقیه بد ایکاش به هر ۲ طرف موضوع نگاه کنیم و فراموش نکنیم سامانه s300 تو سوریه اصلا شلیک نکرد
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    11 2
    بر آل سعود لعنت
  • شهروند ارومیه IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    15 3
    سلام باید دست طراحان و سازندگان و پرتاب کنندگان آن را هزاران بار بوسید و نماز شکر را به جای آوردو شعر شکر خداو امید و توکل به خدا:امید بر خدا دارم امیدم بر خداست دانی ؟ ندانی !- به غیر او ندارم یار جانی ! تو بدانی- امیدم ؛ ای امید _درد مندان و فقیران- نظر کن ، صد نظر ! بر این ضعیفان- دلم صبح ها به امید خبرهای پر از شاد- بپاخیزم قیام و هم قنوت بر پا کنم یاد- دعا با یک مفاتیح از جمالی پر ز احساس- کنم نجوا با رب با همه اذکار _ حساس!!- چقدر شیرین و زیبا ،پر طراوت همچوباران- لطیف و پر فروغ و پر جلا در جمع یاران- شود چشم حسودان کور و تاریک از همه نور- بیفتند در هلاکت آه کشند از دور و از دور-
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    14 4
    موشک کروز kh_55 یا همون هویزه هستش
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    15 4
    جناب ماکت پلاستیکی ابن سامانه ها پیشرفته ترین سامانه های پدافندی وراداری هستند اما دربار اراده یک ملت بپا خواسته وباایمان کارایی آنها درهم شکسته می شود همان گونه حزب الله سامانه های اسرائیل بی اثر کردوهیمنه ی آنها درهم شکست
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    11 4
    مرگ بر آل سعود
  • GB ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    11 4
    مرگ بر آل سعود
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    10 5
    استعمارگران،اشغالگران،وهابیها،کفار،مفسدان،جنایتکاران،زوروتزویر،سرمایه داران ودشمنان خودی وغیر خودی داخلی وخارجی ...)را نابود کنید
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    7 3
    چرا قصد آسيب زدن گسترده نداشتن؟! فقط همين يدونه موشك رو داشتن يا دلشون به حال بن سلمان سوخته؟!
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    15 3
    اسباب بازی های عربستان باتریش خراب شده.
  • RO ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 4
    پس به این نتیجه می رسید که دفاع کردند دیگر تاثیری ندارد و باید به منابع تامین حمله کنند؟!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    5 4
    تقصیر موشک بی تربیته که می خوره به هدف و آبروی آل سعود و امریکا و اروپا را یک جا می بره موشک این قدر دقیق؟؟
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    6 5
    یمن =اویس،مقداد،مالک،عمار،کمیل حقیقت این است برتری یمن یهای امروز همان برتری چهره هایی از صدر اسلام بر دیگران است
  • شهرام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 5
    انشالله یک تیر از قدس دو نصیب برج خلیفه دبی بشود و جمعی خوشحال شوند
  • ََReza Aslani IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    5 3
    دروود بر مرددان و زنان انصارالله برادران خواهران شیر دل یمن که جانانه با متجاوزان میجنگن برای حفظ و حراست و دفاع از کیان و نوامیس شان خدایا به عزمت بزرگواریت پیروز کن برادران انصارلله یمن را در مقابل دشمنان شان الهی امین
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    5 3
    چرا نیروهای یمنی اقدامی علیه سرزمین شیشه ائی امارات انجام نمی دهند.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 2
    فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۚ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ۚ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ سوره مبارکه بقره آیه 249 و هنگامی که طالوت (به فرماندهی لشکر بنی اسرائیل منصوب شد، و) سپاهیان را با خود بیرون برد، به آنها گفت: «خداوند، شما را به وسیله یک نهر آب، آزمایش می‌کند؛ آنها (که به هنگام تشنگی،) از آن بنوشند، از من نیستند؛ و آنها که جز یک پیمانه با دست خود، بیشتر از آن نخورند، از من هستند» جز عده کمی، همگی از آن آب نوشیدند. سپس هنگامی که او، و افرادی که با او ایمان آورده بودند، (و از بوته آزمایش، سالم به‌در آمدند،) از آن نهر گذشتند، (از کمی نفرات خود، ناراحت شدند؛ و عده‌ای) گفتند: «امروز، ما توانایی مقابله با (*جالوت*) و سپاهیان او را نداریم.» اما آنها که می‌دانستند خدا را ملاقات خواهند کرد (و به روز رستاخیز، ایمان داشتند) گفتند: «چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان) است.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    3 3
    دانستن شب مذاكره وحمله درشب مذاكره از خود حمله باطل السحر مهمتر است يعنى حوسى ها دركشورعربستان ويا هردورژيم عامل نفوذى دارند
  • علیرضا آزادی IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 2
    دمتون گرم بچه های خوب یمن ... بزنید آل صهیون یانکی نسب بی شرف رو ...
  • حامد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    2 2
    درود خدا بر دلاور مردان یمنی. هرچی خبر تلخ از دولت بنفش شنیدیم حداقل الان با این خبر خوشحال میشیم
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 3
    چه فایده داره جنگ
  • مصطفی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    1 2
    اما به نظر من شکاف ال بیشرف خیلی بیشتر از این حرفهاست ، گذشت از این همه سامانه و رادار غیرممکنه ، یمن موشکها را از داخل خود عربستان شلیک می‌کنه ، شکاف ال بیشرف خیلی زیاده
  • مهران IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    2 3
    انصارالله احتمالا توانش همینقدر بوده مسئولیت خسارات جانبی به عهده متجاوزه حیف بود این موشک به اندازه لازمخسارت وارد نکرد
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      0 6
      ۱۴۰۰۰ بشکه نفت کمه ؟ آب رو بریز.....
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 2
    کروز یمنو نتونست بزنن چه برسه به بالستیک ایران.
  • arman34 US ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    بزنین که داریین خوب جایی میزنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس