ترکیه در یمن

مارب در واقع آخرین شهر و جای پای مهم برای نیروهای منصور هادی و حزب اصلاح به شمار می‌رود و از دست رفتن آن موجب حذف تقریبا کامل آنها از معادلات آینده یمن خواهد شد.

سرویس جهان مشرق _ در روزهای اخیر شایعات عجیبی در رسانه‌های عربی و ترک در خصوص احتمال دخالت نظامی ترکیه در جنگ یمن به سود نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی منتشر شده است.

در حالیکه بسیاری از شبکه‌های خبری بزرگ نظیر الجزیره و العربیه نیز مدعی هستند که ترکیه در حال اعزام نیروهای مزدور سوری از شمال سوریه به خاک یمن برای کمک به نیروهای منصور هادی در جبهه استان مارب است، انتشار بیانیه عجیب وزارت خارجه ترکیه در خصوص حملات انصارالله به خاک عربستان این شایعات را بیش از پیش تقویت کرد.

 احتمال اتحاد ترکیه و عربستان در جنایت علیه مردم یمن / ماجراجویی اردوغان در یمن مانند ادلب و قره‌باغ نخواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه دولت اردوغان در سخنانی عجیب و بدون در نظر گرفتن جنایات بی‌شمار ارتش سعودی در حق مردم بی دفاع یمن، حملات انتقامی انصارالله یمن در پاسخ به جنایات نیروی هوایی عربستان را محکوم کرده و از لزوم توقف فوری آن سخن گفت.

این در حالی است که بمباران هوایی سنگین نیروی هوایی سعودی در ۶ سال گذشته موجب شهادت ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌دفاع یمن و نابودی بیش از ۸۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی این کشور شده و حتی با محکومیت‌های بین المللی مواجه شده است اما در سالیان اخیر هیچگاه موضع شفاف و قاطعی از سوی مقامات دولت ترکیه در خصوص محکومیت این حملات و لزوم توقف فوری آنها شاهد نبودیم.

 احتمال اتحاد ترکیه و عربستان در جنایت علیه مردم یمن / ماجراجویی اردوغان در یمن مانند ادلب و قره‌باغ نخواهد بود

چرا ترکیه به دنبال کمک به عربستان است؟

ماجراجویی‌های نظامی ترکیه در سال‌های اخیر در مناطقی نظیر لیبی، ادلب و قره باغ که ترکیبی از سازماندهی هزاران نیروی مزدور عضو سابق گروه‌های تکفیری در شمال سوریه و ارسال فناوری‌های نظامی این کشور نظیر پهپادهای تهاجمی Bayraktar TB۲ بوده است و موفقیت‌های میدانی کسب شده، موجب شده است تا این کشور به دنبال گسترش فعالیت منطقه‌ای خود به سایر مناطق نیز باشد.

 احتمال اتحاد ترکیه و عربستان در جنایت علیه مردم یمن / ماجراجویی اردوغان در یمن مانند ادلب و قره‌باغ نخواهد بود

مدل فعالیت ترکیه در لیبی و سوریه بیشتر بر پایه ایدئولوژی و حمایت از گروه‌های با تفکر اخوانی بوده و در نبرد قره‌باغ بر اساس اشتراکات زبانی و هویتی با یک طرف درگیر (جمهوری آذربایجان) بود.

اما دلیل ورود احتمالی ترکیه به نبرد یمن چیست؟

اصولا تقسیم قدرت در خاک یمن میان سه بازیگر اصلی شکل گرفته است : انصارالله و قبایل زیدی در شمال و مرکز یمن، نیروهای مجلس انتقالی جنوبی و قوای وفادار به طارق صالح در جنوب و نیروهای پیرو منصور هادی و حزب اصلاح در مناطقی نظیر تعز و مارب.

حزب اصلاح و سران آن در واقع شاخه جنبش اخوان المسلمین در شبه جزیره عربی و خاک یمن محسوب می‌شوند که از لحاظ ایدئولوژی دارای قرابت ذاتی با ترکیه و حزب عدالت و توسعه این کشور هستند. از آنجایی که کمترین حوزه نفوذ و مناطق راهبردی در میان ۳ بازیگر اصلی جنگ یمن در اختیار این نیروها قرار دارد و به آنها شدیدا از مدل حمایت عربستان و حمایت نظامی این کشور در میدان جنگ ناراضی هستند، از سال گذشته‌ زمزمه‌هایی از ارتباط میان سران اصلاح و ترکیه به منظور دعوت از این کشور به خاک یمن شنیده می‌شد.

مارب در واقع آخرین شهر و جای پای مهم برای نیروهای منصور هادی و حزب اصلاح به شمار می‌رود و از دست رفتن آن موجب حذف تقریبا کامل آنها از معادلات آینده یمن خواهد شد؛ از این جهت آنها که به این نتیجه رسیده‌اند که ارتش سعودی کم توان تر از آن است که بتواند وضعیت میدانی جنگ را تغییر دهد، دست به دامان ترکیه و بازوی نظامی‌اش برای تغییر موازنه قوا در برابر انصارالله و قوای جنوبی شده‌اند.

ترکیه نباید دچار خطای محاسباتی شود

ترکیه در گذشته یک بار مرتکب خطایی بزرگ برای ایجاد آشوب در سوریه و ساقط کردن دولت این کشور شده است که تقریبا از سال ۲۰۱۶ و نزدیکی به روسیه و ایران در این خصوص، تلاش کرد تا قصه جنگ سوریه را به شکلی آبرومندانه و با خسارات حداقلی برای خود به پایان برساند، اما دخالت مجدد و بی پروایی آنها در نبرد بزرگ ادلب در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سردمداران این کشور همچنان تفکرات متوهمانه خود در خصوص گسترش مرزهای امپراطوری سابق عثمانی را در سر دارند.

 احتمال اتحاد ترکیه و عربستان در جنایت علیه مردم یمن / ماجراجویی اردوغان در یمن مانند ادلب و قره‌باغ نخواهد بود

در خاک لیبی اما حداقل این کشور در حمایت از دولت قانونی و تحت حمایت سازمان ملل وارد میدان نبرد شد که نهایتا منجر به نجات طرابلس پایتخت دولت وفاق ملی از خطر اشغال توسط نیروهای خلیفه حفتر تحت حمایت امارات و مصر شد.

نبرد قره‌باغ در حمایت از کشور جمهوری آذربایجان نیز در مناطقی انجام شد که طبق کلیه قطعنامه‌ها و توافقات بین المللی متعلق به خاک جمهوری آذربایجان بوده و از سال ۱۹۹۴ تحت اشغال غیرقانونی ارتش ارمنستان قرار داشت.

اما جنگ یمن با تمامی موارد گذشته که در بالا ذکر شد متفاوت است : در خاک یمن اکنون ۲ قدرت اصلی شهرهای مهم و پر جمعیت را تحت کنترل خود دارند؛ انصارالله در شمال و مجلس انتقالی جنوبی(تحت حمایت امارات) در جنوب.

نقطه اشتراک این ۲ قدرت اصلی یمن نیز در ۱ مورد است : تنفر و دشمنی شدید با منصور هادی و حزب اصلاح! در واقع به جرات می‌توان گفت که کینه و دشمنی که قوای جنوبی با نیروهای وفادار به منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن دارند، بسیار بیشتر از انصارالله یمن است و دعوت حزب اصلاح از ترکیه (دشمن ذاتی امارات) برای ورود به خاک یمن می‌تواند موجب واکنش شدید امارات و قوای جنوبی و تلاش برای اخراج کامل آنها از عدن و سایر شهرهای جنوبی یمن شود.

 احتمال اتحاد ترکیه و عربستان در جنایت علیه مردم یمن / ماجراجویی اردوغان در یمن مانند ادلب و قره‌باغ نخواهد بود

در پایان بایستی ذکر کرد که پیروزی سریع ترکیه در لیبی یا قره‌باغ قرار نیست در خاک یمن تکرار شود؛ قوای مردمی انصارالله یمن هرگز کوچکترین شباهتی به ارتش ارمنستان یا نیروهای خلیفه حفتر ندارند؛ یمنی‌ها سرسخت‌ترین جنگجویان خاورمیانه هستند که ۶ سال در برابر چندین ارتش ثروتمند عربی با مدرن‌ترین تجهیزات نظامی دنیا مقاومت کرده و ده‌ها هزار نیروی مزدور تحت حمایت عربستان و امارات و صدها سورتی پرواز و بمباران سنگین نیروی هوایی این دو کشور نیز هرگز نتوانست کوچک‌ترین خللی در اراده رزمندگان یمنی ایجاد کند و نتیجه آن امروز حضور انصارالله در دروازه‌های شهر مارب به عنوان پایگاه مرکزی ائتلاف سعودی در یمن و زیر آتش بودن روزانه تمام خاک عربستان با توان موشکی و پهپادی ارتش یمن است.

 احتمال اتحاد ترکیه و عربستان در جنایت علیه مردم یمن / ماجراجویی اردوغان در یمن مانند ادلب و قره‌باغ نخواهد بود
پهپاد مدل کارایل ساخت ترکیه که تا کنون ۳ فروند از آنها توسط پدافند هوایی ارتش یمن ساقط شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    زمانی که چند تا موشک صاف بخوره تو آنکارا و استانبول حساب کار دست جاهلهای سیاسی طورکیه میاد .
    • فرزند ایران IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      78 18
      سعودی با میلیاردها دلار، دوستان آمریکایی و مرتجع عربی نتونسته مانع محور مقاومت بشه، اونوقت اردوغان میخواد با دو تا پهپاد به منطقه مسلط بشه
    • ساسان IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      60 22
      جالبه کامنت پانترکی ندیدم اینجا گویا مشرق افسار زده به بروبچ اردوغان
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      45 7
      احسنت
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      49 22
      اینجاست که ان شالله پان ترکیسم اردوغانی ذبح خواهد شد.
    • محمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      26 39
      زر نزن احمق. آذری‌ها خون برادران شیعه یمنی شان را با دنیا عوض نمی‌کنند. پان ترک موجودی است که فقط تو ذهن بیماران روانی مثل خودت زندگی میکنه. مردک متوهم
    • روزبه IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      4 0
      طولانی شدن منازعات تعدد بازیگرهارو در پی داره و از حل و فصل،شدنشون جلوگیری میکنه،مردم یمن چاره ای جز مقاومت بیشتر ندارن،عامل مذهب در این مورد تعیین کننده هست،ترکیه در حال ایجاد موازنه سازی با سایر بازیگران منطقه ای در تمامی جبهه هاست، در پرونده قره باغ با روسیه و ایران، در سوریه با ایران،روسیه و آمریکا و عربستان و اتحادیه اروپاست، در یمن هم با ایران، در عراق با آمریکا و ایران و اقلیم کردستان، جبهه غرب در حال به صفر رسوندن دستاوردهای جبهه مقاومت با تعدد و مشارکت بازیگران و متحدانش هست برای کاهش هزینه هایش هست.مسایل به شدت در حال پیچیده شدن هست
    • ساسان IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 4
      پس معلوم شد نزده
    • بهزاد AE ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      5 16
      گذشت اون زمون که فتح الله گولن لیست کارکنان میت رو می فروخت! موشک شلیک کنید ارتش ترکیه عین همون موشک رو بهت مونتاژ میکنه!
    • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      7 1
      مونتاژ موشک چهار دهه قبل افتخار نداره‌ . بحث حق و باطله.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    66 19
    اردوغان آخرش یه شر بزرگ چاق میکنه
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      19 3
      بدنبال پاندمی کرونا ترکیه درامدسرشار توریستیشو از دست داد اردوغان تقریبا هر چیزی که قابل فروش یا اجاره باشه رو به پول تبدیل میکنه اخیرا بندر انتالیا رو در قراردادی به قطر اجاره دادن . از بزرگراه و پل و فرودگاه و... و پروژه های عمرانی با گارانتی مشتری به دست بخش خصوصی ساخته میشه و دولت چیزی نزدیک 500 میلیارد دلار بدهی داره . حالا دربدر دنبال پوله و دیگه براش مهم نیست و نبود که از کجا !یکی از طمع های بزرگ اردوغان نفتی هست که تقریبا همه همسایه هاش دارن و اون نداره و مطمئن باشید اونی که نسیه این همه شرارت میکنه واقعا اگه پولی دستش بیاد چه جهنمی در منطقه بوجود میاره . حاظرم شرط ببندم
    • کوروش صادق IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      3 12
      بازگشت آناتولی بسیار نزدیک تر از آن است که تصور میکنید
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    62 22
    باید درس فراموش نشدنی به این اردوغان داد تا نون آبش بشه
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    61 16
    یمنی ها چندین بار پهپادهای فوق پیشرفته MQ-9 امریکا رو سرنگون کردند ، پهوادهای هزارکشور ترکیه که در مقابلش هیچ هستن....#توپ_قمپز_عثمانی!
  • AU ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    41 12
    ایران و عراق وسو ریه باطد یکی میشدند و ترکیه رو می‌کوبیدن منتها این سه کشورخیلی فس فس میکنن
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    55 18
    ترکیه در چند سال اخیر به غیر از در مورد خاص سوریه، هر کاری خواسته کرده. حتی در شمال ایران نیروهای تکفیری پیاده کرده و نیز ارتباط مرزی ایران را با ارمنستان قطع کرده، به تحرکات قومی در ایران دامنه زده و در جمهوری آذربایجان رسما بر علیه خاک ایران غزلخوانی نموده است. کسی جلو دار ترکیه نیست.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      10 2
      سند رو کن که کجا مرز ایران و ارمنستان قطع شد؟! چرا شایعه پراکنی میکنی؟! در ثانی یمن قره باغ نیست و یمنی ها ازمنستانی نیستند. شش ساله در برابر انواع و اقسام جنگ افزاهای پیشرفته مقاومت کردند و حالا دارند پیش میرن. عردوغان که هیچ پدره پدر ... عردوغان هم نمیتونه کاری کنه. این همه ماهواره جاسوسی و سرویس اطلاعاتی غرب نتونسته ملت یمن رو مغلوب کنه که حالا یه جوجه پان ترک بخواد این کارو کنه. به وضوح مشخصه جبهه حق کدومه و جبهه باطل کدومه؟! هر وقت نتونستی تشخیص بدی این دو جبهه رو بدون که اعتقادی مشکل داری و باید خیلی روش کار کنی. شش ساله زن و بچه و پیر و جوان رو به خاک و خون کشیدن غارت کردن تجاوز کردن. بعد عده ایی از جبهه کفر حمایت هم میکنند!!!! به راستی بعضی به این فکر کردند که مرگی هم در کاره؟
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    31 11
    بز وقتی اجلش میرسه نون چوپان رو میخوره
  • حسین IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    34 14
    در صورت دخالت ترکیه در جنگ مارب. ایران باید راکت های دوش پرتاب میثاق رو به جنگجو های انصارالاه برسونه
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    22 29
    عجب خر تو شیری بشه
    • آدریان دریا IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      15 16
      لایک داری برادر لایییییییک
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    25 6
    خدا به داد مسلمین برسه از این همه ظلم.
  • DE ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    23 13
    وقتیکه روسیه در همه جا منفعل و بی اراده عمل میکنه جوجه هایی مثل اردوغان و نتانیاهو شیر میشوند و وارد یمن هم میشوند . ایراد اصلی رو از پوتین بگیرید که بهترین ارتش رو در اختیار داره ولی جرأت نداره ازش استفاده کنه .
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    31 29
    اردوغان و اذربایجان دنبال تجزیه ی ایران هستن ، شک نکنین دودش میره تو چشم ایران
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      7 2
      چه ربطی به آذربایجان داره احمق جان
  • DE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 10
    بايد به اين روزها فكر ميكردين
  • وطن دوست TR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    4 10
    اولا اذربایجان هم به ترکیه ربطی ندارد او دشمن خونی ماست کلا اردوعان دشمن هست و ظاهر ا دیندار هست دوما حمله به یمن یعنی حملات موشکی و پهبادی به انکارا استانبول و ازمیر و انتالیا و یعنی محو ترکیه که در روایات هم چنین چیزی دیده شده دوما در داخل هم شیعیان منتظر کسی نیستند و اخرهای عمر اردوغان هست این وفادار اسراییل
  • پویا نوری IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    20 18
    وقتی که این گرجستانی (اردوغان) از هیچ کاری جهت پیشبرد اعمال ابلهانه و حماقت آمیز دریغ نمیکنه ، خب ما هم در سطح عالی مقامات، این موضوع رو پیش بکشیم که نباید یک گرجستانی کاسه داغ تر از آش باشد برای تشکیل امپراتوری عثمانی ، و یادآوری کنیم که زادگاه او هم زمانی جزو امپراتوری ایران بوده و او قبلاً یک ایرانی است تا ترکیه ای
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 1
    مشکلات بزرگی در زمینه اقتصادی و پیرو آن در ترکیه . موجب ببازی گرفته شدن ادروغان . بناچاری توسط آمریکا . اسرائیل و دولت های عرب از جمله عربستان بواسطه قطر . یکی از همدستان ترکیه با سابقه در سوریه لیبی مصر غزه و امروزه در یمن . شده . یعنی تمام آنهائیکه ده سال قبل در سوریه باعث اتفاقات تلخ شده اند که هنوز ادامه دارد . اینک در تعز و مأرب قصد دارند با کمک تروریست ها مانع نیروهای مردمی شوند .
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    23 16
    اردوغان دیکتاتور غلط کرد
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    31 18
    ننگ بر ترکیه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    17 9
    ترکیه ناخوداگاه با رفتارش دارد در منطقه به ایران کمک میکند امان از غرور و کبر و خودبزرگ بینی و نداشتن اهداف الهی
  • عبدالله IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    25 16
    انشاء الله به فضل الهی ، یمن ، باتلاق ترکیه خواهد شد و هرچه در سایر مناطق خورده! ، در یمن ، بالا خواهد آورد تا حد خود را بداند و پایش را بیشتر از گلیمش دراز نکند!
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    18 10
    جووون،بیا! میریم که داغتون کنیم!
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    18 11
    ال سعود فکر کرده یمنی ها مثل ارمنی ها هستند. در حالی که یمنی ها چیزی برای باختن ندارند. هرروز انها توسط جنایتکاران سعودی بمباران میشوند
  • Ali IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 9
    اگر چند تا پدافند خوب به یمن میدادیم تا چند تا جنگنده عربستان و را به زمین میزد دیگه ترکیه فکر این غلط ها را نمی کرد الانم دیر نشده یه پدافند خوب یمن بدیم از چی میترسیم یمنی ها دارن میمیرن بالاتر از مرگ سیاهی نیست امیدوارم یه فکر چاره مناسب باش یمنی‌ها برادران ما هستند و ما باید با تمام توان به آنها کمک کنیم تازه بحث های امنیتی و ژئوپلیتیک برای ما دارد
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 3
    به خواست خدا وند متعال انصار الله پیروز این جنگ نا برابر خواهد بود بااینکه چندین کشور چه به طریق مستقیم وغیرمستقیم درجنگ با انصارالله بوده اند از آمریکا انگلیس فرانسه اسرائیل آل سعود وجدیدا ترکیه اما مردم یمن درکشور خود درمقایل متجاوز گران از خود دفاع می کنند واز هیچ قدرتی مادی هراسی ندارند وسرانجام برنده این مارتون خواهند بود
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    20 5
    چند نفر به یه نفر نامردا ایران بزرگ باید به طور غیر آشکار ازیمن مظلوم حمایت کند
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 5
    لطفا بعد پیرو آن مشکلات سیاسی داخل ترکیه را بمطلب اضافه بفرمائید . ظاهرا حاکم عثمانی به نتائج مورد دلخواه خود دست نیافته . و بخاطر خطراتی که حکومتش را تهدید میکند بواسطه آذربایجان با اسرائیل و قطر با عربستان و توسط او با امارات . در حال ترمیم مناسبات سیاسی بمنظور حمایت اقتصادی که بتواند مانع از شیوع نارضایتی داخلی که اخیرا توسط احزاب و مردم افزایش یافته و قیمت لیر را کاهش داده و بدهی خارجی افزون کثیری داشته و همه سبب مشکلات برای دولت اردوغان شده . شود . در حقیقت بندبازی های حاکم جدید عثمانی ( بقول خود) جایگاه لرزانی سبب شده که او را ناچار ساخته به هر دست آویزی چنگ زند . بلکه مانع سقوطش گردد . اینکه بارها رهبری تاکید موکد بر قوی شدن در همه زمینه ها داشته اند . ناظر بر همین گونه مسائل است که خاشصه اقتصاد و دفاع کشور روی پای خود باشد . هر چند سال بگذرد فرو نمیریزد . اتفاقا ریشه هاش محکمتر میشود که هیچ طوفانی قادر به شکستنش نخواهد شد . انقلاب اسلامی باید اینچنین باشد . تا دیگران وقتی نظر میکنند موجب قوت قلبشان باشد . که حداقل از نظر معنوی جایگاه بلندی نزد مردم و نیروهای مقاومت داشته و دارد
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    8 21
    متاسفانه از جنبه قدرت نظامی و ساخت بالگرد سنگین خیلی پیشرفت کرده
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      26 6
      قدرت خدا بزرگ تر از هر سلاحی ست. جبهه کفر در برابر جبهه حق
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      9 6
      جالبه کسانی که وقتی نظر میدی قدرت خدا بزرگتر از دشمنان ست بهت منفی میدن. خودتون قضاوت کنید مردم!!!!!
  • مادربچه هاو معلم مدرسه IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    34 32
    ترکیه در یمن، میخ آخر رابرتابوت خود خواهدکوبید. یمن بسورية، لیبی وحتی عراق فرق دارد، آنهاترکهای نژادپرست را به مانندآل سعود به جهنم خواهندفرستاد به زودی إن شاء الله
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    4 7
    متاسفانه با اینکه اردوغان در امور حمایت از یمن و ... باید حامی مردم یمن باشد ولی پول اعراب و امریکا و ارتباط و نفوذ رژیم غاصب ان را گمراه و در مسیر ادمکشی قرار گرفته
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    4 1
    متاسفانه با تدابیری که در این 8 سال کرده کلا روند رشد و رفاه و درمان کرونا را کامل طی کرده و جذاب برای پسران افراد صالح برای مجتمع سازی شده که لازمه زودتر به دلیل لقد زدن به اقتصاد داخلی و فعالیت بر خلاف منافع داخلی و فعالیت در ترکیه دستگیر و رد مال شوند با پدر صالح خود در داخل.
  • سامان LU ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    21 11
    ترکیه برای منطقه نقشه‌ها دارد و آخرین گزینه غرب برای پیاده سازی نقشه‌های خود در سوریه و منطقه است ولی در آخر چنان این اردوغان را بزنن زمین که دیگه کمر راست نکنه
  • نادر IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    11 6
    هیچ کشوری حق دخالت تو جنگ یمن رو نداره
  • محمد IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    14 6
    زنده باد یمن
  • نادر IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    9 17
    هر کشوری بنابر مصالح و منافع خودش تو کشورهای دیگه دخالت میکنه
    • امیدوار DE ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      8 6
      امیدوارم منافع مناسب رو از طرف سپاه پاسداران دریافت کنه که دیگه از این شکر‌های زیادی نخوره.
  • حمید NL ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 5
    ایران باید برای آزادسازی یمن وارد شود
    • یاشار IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      3 4
      حرف خیلی خنده دار
  • مرتضی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    20 9
    اگر گوش به فرمان سید علی باشیم و قدر این نعمت عظمی الهی را بدانیم و در انتخابات ریاست جمهوری درست عمل کنیم،و خلاصه پای کار باشیم؛یقین دانیم مه به فضل خدای سبحان، اردوغان هیچ شکری نمیتواند بخورد و اگر هم خورد مثل سگ پشیمان خواهد شد
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    26 11
    اردوغان همان سفیانی هست
  • Mohammad IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    22 13
    یمن لیبی و قره باغ نیست اینجا جبهه حق علیه باطل است و ترکیه در صورت ورود به جنگ با تمام امکانات خود نابود خواهد شد.
  • US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    17 16
    اگر یه دونه موشک از یمن به سمت ترکیه بزنند !! من اسمم رو می زارم قمپز اردوغون
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      10 3
      وقتی خودشان دارند می روند کنار گوش یمن، دیگه نیازی نیست بزنن ترکیه
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 12
    از نظر من ترکیه در یمن مداخله گسترده نخواهد کرد و فقط بخاطر کوتاه امدن عربستان در مورد خاشقچی و پذیرش قتل و احتمالا تلاش برای جبران ان در پشت پرده و اعتراض به اعتراض ایران در مورد شمال عراق و سیاست تنش زدایی ترکیه با همسایگان و ایجاد شکاف بین مصر و عربستان و امارات و همچنین سفارشات و میانجیگری قطر بین ترکیه و عربستان مداخله کوچکی خواهد کرد
  • علیرضا IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 6
    ایران میتواندبه درخواست مجلس انتقالی جنوبی وامارات وبرای کمک به برقراری صلح وامنیت درجنوب یمن نیروی مستشاری به یمت اعزام کند
  • DE ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    20 15
    اردوعان یک فراماسون هست. این را مردم ترکیه از همه بهتر میدانند. او در نهایت نوکر انگلیس و صیهونیسم است، حتی اگر منافع ترکیه را به نابودی بکشاند.
  • * KR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    9 2
    زمان همه چیز و مشخص خواهد کرد
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 8
    وقتی از طریق ادلب بهش فشار بیارن مجبور میشه توی مرزهای خودش بمونه
  • مرصاد IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 14
    اردوغان منافق !!
  • FR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    15 33
    یمن جزیی از امپراتوری عثمانی بود ترکیه حق دارد وارد شود. قابل توجه بعضی‌ها. غزنویان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان و افشاریان صفویان و عثمانی و آق قویونلوها وقره قویونلو. آتیلا کبیر ‌‌..تیموریان. فاتح جنگ های صلیبی. فاتح شکست رومیان.
    • پاد سُخن IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      23 14
      عجب...پس با این حساب ما هم باید نصف ترکیه رو بگیریم چون زمانی از خاک ما بود،ول کن آقا.
    • احمد IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      14 12
      خب ایرانم پس حق داره ترکیه رو فتح کنه چون قبلا جزو امپراطوری ایران بوده خدا شفات بده
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      14 12
      لیدیه جزئی از امپراتوری ایران بود...
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      8 8
      چنگیز و جوجی و هلاکوخان رو یادت رفت. البته می تونی بهشون هر خونخوار دیگه ای هم وصل کنی.
    • DE ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      12 13
      قبلش يمن و تركيه جز تيول پادشاهان ساساني بودند!
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      5 4
      قبل از اسلام نزدیک به هزار سیصد سال آریایی تبارها حکومت کردند
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      6 9
      لیدی بخش کوچکی از امپراتوری هخامنشی بود. ترکیه بخشی از خاک ایران است و ان شاالله که ترک های علوی و شیعه که عشق ایران و شاه اسماعیل بخشی از وجودشان است دست در دست کردهای آریایی - که اردوغان با توهین آن ها را ترک های ... خوانده بود - به مام میهن ملحق شوند.
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      5 2
      جناب امپراطور عثمانی از یمن شکست خورده وبا خواری از آنجا فرار کرده بود یمن گورستان هر متجاوز گری خواهد بود
    • شهاب IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      5 3
      قابل توجه شما:اولا که یمن جزء امپراتوری ایران اززمان هخامنشیان بوده، دوما قرابتی بین ایران ویمن وجود داره اونم حب علی بن ابی طالب علیه السلام سوما صفویه آریایی بودند قاطی نکن چهارما اگر امپراتوری روم شکست خورد بخاطر وجود وزیران و دانشمندان ایرانی بوده
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      6 7
      پانترک جان توصیه میکنم آثار تاریخی به جا مانده از امپراتوری هخامنشیان ایران رو در ترکیه تازه تاسیس تماشا کنی ! سن پدربزرگ من از ترکیه جعلی بیشتره ! بی جهت نیست گفتند. پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! آرزوی تفکر و تعقل برای قومگرایان و نفرت پراکنان قومی مزدور طورکیه و رجب خان !
  • BE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    13 11
    هر چند از اردوغان خوشم نمی آید اما در بیست سال گذشته نشان داده فردی عمل گراست و در سیاست های منطقه ای موفق تر از سایرین عمل کرده. با ورودش به یمن قطعا کار برای حوثی ها سخت خواهد شد
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      5 3
      غلط کرد
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 1
    این بابا خیلی بیش از اتدازه متوهم است یکبار جستی ملخک دو بار جستی ملخک سوم گیر می افتی ملخک
  • متوهم در 4 بعد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    2 4
    متاسفانه دوباره شاهد ماجراجویی ها از سوی ترکیه هستیم، زمین یمن مانند لیبی نیست، در آنجا ژنرال خلیفه حفتر پلنگ بود که از نظر تفکرات به مانند خود اردوغان تکفیری بود، ولی در یمن با تفکر کهن و ریشه دار شیعه زیدی روبه‌روست، مردانی که با قدرت ایمان می‌جنگند نه تجهیزات، اگر شما سربازان یمنی را دیده باشید اکثرا با لنگ و دمپایی می جنگند متاسفانه دولت ما در مورد یمن کم کاری کرد باید به آن ها سلاح برسانیم تا کار آل سعود رو یکسره کرده و جنگ پایان یابد، تا قبل از اینکه کشورهای دیگر فک کنند می توانند جولان دهند باید این کار کرد. امیدوارم برادران یمنی ما را ببخشند که نتوانستیم آن طور باید و شاید حمایتشان کنیم و در زمان مذاکرات برای خوشنودی کری ، کشتی را برگرداندیم
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    4 4
    پس از شکست ائتلاف عربی عبری غربی نوبت ترکیه تا ضربه شست انصارالله رابچشد یمن بیشه شیران است اردوغان نوکر غرب در چه فکری است
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    2 2
    نیامده سه تا پهپاد از دست داده اند ولی در این گزارش به فاصله آنکارا تا یمن اشاره نشده بود از طرفی انصارالله موشکی در اختیار دارند که اسرائیل را می زند سوال بنده اینست آیا انصارالله توانایی حمله موشکی به ترکیه را دارد یا خیر؟ ممنون می شوم که اطلاع رسانی کنید
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      1 0
      پهپادهای بایراکتار هنوز وارد جنگ یمن نشدن اون پهپادهای که ساقط شدن پهپادهای کارایل فقط برای جاسوسی استفاده میشه و ارتش ترکیه از پهپادهای کارایل استفاده نمی کنه پهپادهای کارایل رو فقط عربستان استفاده می کنه
  • Yousef.123 IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 10
    این عثمانی ترمز بریده رو باید سرجاش بنشونیم .
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 3
    مقاومت اسلامی یمن باید خیلی هوشیارانه عمل کنند و هزینه سنگینی به آل سعود و ترکیه وارد نمایند که ماندنشان در یمن غیر ممکن شود. تاکتیک جنگ ترکیه در لیبی و ارمنستان و سوریه را یکبار مرور کنید و نقاط ضعف و قدرتش را در آورید، به لطف خدای متعال، مردم مظلوم یمن در مقابل این عثمانی هرج و مرج طلب پیروز خواهند شد.
  • حاج محمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    11 3
    اردوغان هر چه بد باشه برای کشورش خوب بوده همین شورش قبلی.خائنین رو تمام رو قلع وقمع کرد حتی رهبر فتنه شون رو درخارج ازکشور دنبال کرد چندین هزار نفر حالا در کشور ما هرده سال یک فتنه برپا میکنند سران فتنه را حمام وگلستان می برند محافظت میکنند وانها هرروز هرغلطی میخوان میکنن طلب کارهستند. باز فتنه جدید
  • محمدایوب IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 1
    اگه ایران بود ومسئولی روی این پهباد می نوشت الان علی مطهری خودشو پاره پوره میکرد وهزارتا توئیت میزد می‌گفت احمدی نژاد باید محاکمه بشه .........
  • محمد IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 4
    اردوغان فاشیست
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    3 5
    تحویل بگیرید. روزی که گفتیم در نبرد قره باغ احتیاط کنید ا... عجب رشدی کرده جریان پان ترکیسم در کشور. هوشیار باشید که با نقاب ...جلو می آیند.
  • مهدی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 3
    اگر اینجوری بشه خیلی بده چون عملا جهان اسلام چندپاره میشه و امنیت رژیم صهیونیستی تامین
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 2
    اتفاقا من از ورود تورچیه به جنگ یمن استقبال میکنم چون حوثی ها ت سازنده سلاح شدن و پهپاد هم دارن و مثل ارمنستان ضعیف نخواهد بود و پوزه شردوغان به خاک مالیده خواهد شد
  • DE ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 4
    اردوغان خودش کودک کش است
  • مقدس IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 6
    در صورت ورود این ابله (اردوغان تکفیری) به درگیری در یمن طومار این بی آبرو در هم پیچیده خواهد شد ، دیگر هیچ نقطه ای از ترکیه امنیت نخواهد داشت بهتر است قبل از هرگونه حماقت به وضعیت اسفبار عرعرستان و ابوظبی نگاه عمیقی بیندازید و بفهمید تا چه عمقی در باتلاق خودساخته گیر کرده اند ، در سوریه هم اردوغان گیر کرده فقط در حال نفت دزدی و غارتگری هست، در جنگ قره باغ هم اردوغان نه تنها افتخاری کسب نکرد بلکه بواسطه جنایت‌های جنگی و ضد بشری علیه مردم ارمنستان در طول مناقشه دو طرف و ائتلاف و همکاری با صهیونیست ها و حکومت نامشروع و جعلی علی اف منفورتر از قبل شد . بوی کباب از یمن به مشامت خورده لیکن اینجا خر داغ می‌کنند این گوی و این میدان ابله خرفت.
  • ناشناس IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 7
    این قضایا دقیقا ضعف حکومت ما را نشان داد. اولا باید در مساله قره باغ مستقیم مداخله می کردیم و آنرا ضمیمه خاک ایران می کردیم، هیچکس هم غلطی نمی کرد. در مساله یمن و سوریه نیز داستان مشابه هست، ضد بی سرنشین های ترکیه را در اختیار مبارزین یمنی و سوری قرار دهید کارش تمام است.
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      7 5
      فیلم جنگی زیاد میبینی در ضمن اون موقع ایران باید تو سه جبهه می جنگید با تورک های داخل کشور . ترکیه آذربایجان .
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    2 1
    ترکیه نیخواد از نمد جنگ یمن یه کلاهی برای خودش بدوزه یعنی تمام کشورهای جهان، سعودی رو گاو شیرده فرض کردند و میخوان اونهارو بدوشن
  • مهدی (ترک قزوین) IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    4 10
    وزارت خارجه ترکیه ... خورده، خود ترکیه از عوامل اصلی حمایت از داعش بود و هس، داعش از کجا وارد سوریه میشد؟ جمع کنید این مسخره بازی ها رو، وجود و شرف دارید نیرو ببرید تو یمن تا گردن نیروهاتونو یمنی ها بشکونن، کم مردم سوریه رو به کشتن دادید کم نبود؟ تا کی میخواید سگ آمریکا و اسرائیل باشید
  • امیرحسین IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    12 12
    به عنوان یک ترک میگویم واقعا برای اردوغان متاسفم که به عنوان مسلمان قدرت خودرا بازیچه دست صهیونیسم و کفر کرده و در مقابل مجاهدین راه خدا میجنگد. اما بداند که ارتش کفر هیچ وقت پیروز نخواهد شد!! یاشاسین مقاومت یاشاسین یمن قارداشلاری
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    5 12
    ترکیه بازوی رژیم اسرائیل در منطقه است
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    26 9
    بنده بانظرمهدی موافقم درضمن دولت ترکیه هرکاری میکنه به نفع اسلام هست والبته اگرکسی که عاقل باشه میفهمه نادان وخرعقل نه
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      8 12
      پانترکیسم قادر به فهم و درک و تجزیه و تحلیل مسائل نیست ، پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری !
    • یوسف اکبری از همدان IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      8 6
      اونوقت لابد تفکر عاریه گری و پان عیرانیست گری ملغمه ای از فهم و شعوره؟؟
  • مهران DE ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    5 5
    ترکیه مجری طرح های اسراییل در منطقه شده.
  • بشیر FR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    0 0
    گمانه زنیها کجاست عمو خیلی وقته که اونجا رفتن و میجنگن منتها اگه پیروزی حاصل کنن میکنن توبوق و کرنا که اومدیم پیروز شدید اگه نکه در سکوت خبری فراار
  • DE ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    4 0
    تا اسم ترکیه میاد بعضیا شروع میکنن هذیان گویی آدم حال میکنه این همه رجز خوانی شاهنامه ای میخونه‌.خخخخ
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 1
    ارباب بزرگشون امریکا با پیشرفته ترین سلاح ها حامی عربستان بوده کاری از پیش نبردن حالا این بچه میخواد عرض اندام کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس