فروش سلاح به عربستان

گفتنی است از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن در مارس ۲۰۱۵ میلادی، دولت انگلیس حدود ۵.۳ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به ارتش عربستان فروخته است.

سرویس جهان مشرق _ به گزارش خبرگزاری ایندیپندنت، دولت انگلستان رسما از صادرات مجدد تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعطای امتیاز تولید تحت لیسانس برخی از این اقلام در خاک عربستان سعودی علی رغم تمامی جنایات جنگی این کشور در خاک یمن خبر داده است.

لیز تروس، وزیر تجارت بین الملل انگلیس روز سه شنبه هفته جاری اظهار داشت که دولت بازبینی چگونگی اعطای مجوزهای صادرات اسلحه را به منظور رعایت حکم دادگاه قبلی مبنی بر تعلیق فروش انجام داده است. وی باب بیان اینکه حوادث رخ داده در جنگ یمن "رخدادهای نامرتبط" با بحث صادرات سلاح به عربستان محسوب میشوند اعلام کرد که مسئله رعایت قوانین سازمان جهانی حقوق بشر در خصوص استفاده از این تسلیحات را در نظر خواهد گرفت.

سال گذشته میلادی ده‌ها سازمان و گروه بین المللی فعال در حوزه جنگ یمن، گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر و جنایات جنگی و هدف قرار دادن عمدی غیر نظامیان در این کشور توسط ائتلاف سعودی را منتشر کردند. یکی از مشهورترین گزارش‌ها توسط گروه تحقیقاتی Bellingcat منتشر شده بود که در آن ۲۱ مورد از برجسته ترین موارد حملات هوایی جنگنده‌های سعودی به مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس و مجالس عروسی یا عزا در استان‌های مختلف تشریح شده و مدارک قطعی از کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم بی دفاع یمن ارائه شده بود.

این مرکز تحقیقاتی با ارسال مستندات خود به پارلمان بریتانیا موجبات تعلیق موقت اجرای قراردادهای صادرات تسلیحات به عربستان را فراهم کرده بود اما ظاهرا کابینه دولت انگلیس قصد دارد یکبار دیگر برای اجرای این تعهدات با شریک سعودی خود اقدام کند.

حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به بازار سبزیجات

گفتنی است از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن در مارس ۲۰۱۵ میلادی، دولت انگلیس حدود ۵.۳ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به ارتش عربستان فروخته است که از این میان ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به فروش یا اعطای امتیاز تولید تسلیحات هواپرتاب شامل بمب و موشک‌های هدایت شونده بوده است که نقش به سزایی در بمباران‌های این کشور در جنگ یمن و شهادت هزاران غیر نظامی یمنی داشته است.

جنگنده‌های یوروفایتر تایفون نیروی هوایی عربستان

گفتنی است طبق گزارشات رسمی و معتبر جهانی در خصوص جنگ یمن، از زمان ورود کشورهای عضو ائتلاف عربی به این نبرد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم این کشور به دلایل مختلف جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۹۰ درصد این تلفات حاصل استفاده کشورهای متجاوز از تسلیحات ساخت کشورهای غربی نظیر امریکا، انگلیس و فرانسه بوده است.

دولت انگلستان که در گذشته صدها فروند جنگنده‌های پیشرفته پاناویا تورنادو و یوروفایتر تایفون را به ارتش عربستان سعودی فروخته است با ادامه فروش تسلیحات مرگبار به کشوری که صدها مورد محکومیت به علت ارتکاب جنایات جنگی در خاک یمن را در کارنامه دارد لکه سیاه دیگری در تاریخچه تاریک و پر از جنایات خود به جا خواهد گذاشت.

موضوع بازنگری در تعلیق فروش سلاح به عربستان حتی موجب انتقادات شدید مقامات و سیاسیون داخلی انگلستان نیز شده است.

اندرو اسمیت از اعضای کمپین مخالفت با تجارت اسلحه، اقدام دولت انگلیس در فروش مجدد تسلیحات به ارتش عربستان را "ننگین و ورشکسته از نظر اخلاقی" توصیف کرده و این اقدام را، ریاکاری تمام عیار در قلب سیاست خارجه بریتانیا میداند.

لیلا موران

همچنین لیلا موران نماینده حزب لیبرال دموکرات و یکی از کاندیداهای رهبری این حزب، این تصمیم کابینه دولت را شرمسارانه توصیف و وزرای دولت را به ترجیح دادن سود مالی به جان انسانهای بیگناه  متهم کرد.

منابع :

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/britain-arms-sell-saudi-arabia-military-exports-a9605636.html

https://yemen.bellingcat.com/investigations

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علـی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    21 15
    اگر غیر از این بود باید تعجب میکردم! بالاخره روباه پیر و مکار که الکی نگفتن. ان‌شاالله بعد از امریکا نوبت انگلیس خواهد رسید...
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    16 13
    خدا لعنت کن آمریکا و انگلیس را که دنیا را ریختند بهم
  • DE ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    8 11
    خسارات و ضررهای صدها بلکه هزاران میلیاردی کرونا وارد شده به صنعت کشورهای غربی از جیب ملت بیچاره مسلمان توسط سران متعفن و مرتجع منطقه به غرب پرداخت میشود .هزاران میلیارد بنجلات و اسباب بازی و ترقه فشفشه برای کشتن ملت مسلمان توسط غربی های آزادیخـــــــــــــــــــــــــــــــواه!!!! بایستی خریده شود والا با یک کودتا سران مرتجع مانند خاشغچی تکه تکه خواهند شد.
  • نظر IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    9 12
    لعنت بر آل سعود و موسس آن و مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل
  • US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    26 10
    بی زحمت گزارشی از پارچین و نطنز تهیه کنید.
    • DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      3 4
      بی زحمت فعلا سعی کنید مجسمه کریس تف قلمبه را از زیر آب دربیارین پلیس امریکاه که جرات نکرد اینکار رو بکنه
  • ناشناس IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    9 1
    مشرق جان یک عکس دیگه از بازار سبزی و تره بار یمن میگذاشتی اینا که همش گیاه قاط است . گل به خودی هم داشتیم ؟
  • جوان IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    2 8
    منم می خوام برم یمن با سعودی ها بجنگم یمن مظلوم و بی پناه دست خالی با بیشرف های تا دندان مسلح داره می جنگه مث ۸ سال دفاع مقدس خودمون که چقدر مظلومانه و تنها بودیم. مرگ بر امریکای کثیف رذل مرگ بر انگلیس خائن مرگ بر اسرائیل نامشروع مرگ بر ال سعود کافر مرگ بر منافقین بزدل مرگ بر انواع و اقسام داعشیااااا خدا لعنت شون کنه خاورمیانه ی عزیزمون رو به نابودی کشوندن. درود خدا بر شهیدان اسلام
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 4
    یعنی کشور ما نباید اسلحه در اختیار ملت یمن بگذارد تا از خود دفاع کنند معلوم نیست این خونخوار ها از جان مردم بی دفاع یمن چه میخواهنند
  • ناشناس IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 3
    سلاح پیشرفته به چه دردی میخوره وقتی وابسته باشی و زیر دست امریکا یه زمانی پهلوی هم به سلاح های پیشرفتش میبالید عربستان و امارات فکر میکنن با پول میشه منطقه رو از هتل و زیر کولر اداره کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس