ویژه ها

برخی دولتمردان در کنار فعالین و رسانه‌های اصلاح طلب در پی آن هستند تا محبوبیت گسترده سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مصادره کرده و برای دولت «رزومه سازی» کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**موفقیت های منطقه ای ایران،مرهون شجاعت ظریف و سلیمانی است

روزنامه های دولتی و اصلاح طلب در شماره امروز تبدیل به «ظریف نامه» شدند. این روزنامه ها در صفحه اول شماره امروز با هجمه به منتقدان دولت، به قهرمان سازی از ظریف پرداختند.

در همین رابطه روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «محمد صدر» دیپلمات سابق نوشت:«حضور وزیر امور خارجه در جلسه دیروز مجلس همراه با حاشیه‌هایی بوده است. از توهین‌هایی که به محمدجواد ظریف شده تا انتقاداتی که برخی نمایندگان بر دستگاه دیپلماسی وارد کردند. به نظر می‌رسد کلیت برخی ادعاها و انتقادات نمایندگان از وزیر خارجه ناظر بر فهم این مسأله است که آیا دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر خارجه سیاستگذار در حوزه سیاست خارجی است یا مجری؟».

صدر در ادامه نوشت:«سیاستگذاری‌ها در شورای عالی امنیت ملی وقتی به تصویب می‌رسد برای اجرایی شدن باید به تأیید رهبری انقلاب برسد و در حقیقت تا این تأیید حاصل نشود، سیاست‌ها وارد مرحله اجرایی نمی‌شود. بنا بر این تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهمی همچون  امضای برجام یا خروج از آن یا سیاست‌های منطقه‌ای موضوعاتی نیستند که وزارت خارجه به صورت مستقل خودش تصمیم بگیرد و خودش هم اجرا کند».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«نکته دیگری که شنیدم برخی نمایندگان خیلی روی آن مانور دادند و البته ادعا کردند ترسیم یک دو گانه سازی درباره دیپلماسی و مقاومت یا «سلیمانی- ظریف» بوده و وزیر خارجه را متهم کرده‌اند که شجاعت و درایت شهید سلیمانی را نداشته یا راه متفاوتی را پیموده است. در این باب توضیح این نکته ضروری است که اساساً وظایف وزارت خارجه با سپاه قدس و در کل سپاه پاسداران متفاوت است. با این وجود آقای ظریف و شهید سلیمانی هم به لحاظ عاطفی و هم فکری بسیار به هم نزدیک بودند».

صدر در ادامه تاکید کرد:«موفقیت‌های منطقه‌ای ما مرهون تلاش‌ها و هماهنگی‌ها، شجاعت و درایت ظریف و سلیمانی است».

روزنامه ایران در یادداشت دیگری به قلم «صادق خرازی» نوشت:«یکی از همراهان همیشگی و از یاران وفادار و همفکران فداکار سردار سلیمانی، محمدجواد ظریف بود. این دو سردار یک جبهه دفاع بودند در دو کسوت. هر دو برای یک هدف و یک آرمان پا به عرصه مبارزه نفسگیر با دشمنی در دو جبهه نهادند؛ دشمنی که اشغالگر بود و تحریم‌گر. با یکی باید در لباس نظامی جنگید و با دیگری در کسوت دیپلماسی».

رسانه ها و فعالین اصلاح طلب بارها امضای برجام را به پای رهبری نوشته اند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در مهرماه 94 در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، 9 شرط را برای اجرای برجام اعلام کردند. شروطی که متاسفانه دولت در اجرای آن دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

علاوه بر این، مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که در جزییات برجام ورود نکرده اند. برای مثال ایشان- 20 فروردین 94 - فرمودند:«بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، میتوانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

رهبر معظم انقلاب همچنین-  اول فروردین ۹۵- در حرم مطهر رضوی(ع) فرمودند:«وزیر محترم امور خارجه (آقای ظریف) به من گفت: "ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم".»

محمد صدر در یادداشت مذکور تاکید کرده است که «ظریف و شهید سلیمانی هم به لحاظ عاطفی و هم فکری بسیار به هم نزدیک بودند» و «موفقیت‌های منطقه‌ای ما مرهون تلاش‌ها و هماهنگی‌ها، شجاعت و درایت ظریف و سلیمانی است». پیش از این نیز «حسام الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور گفته بود «ظریف و سلیمانی دو روی یک سکه هستند»!

این قبیل اظهارات در حالی است که ظریف همین چند سال پیش در اظهارنظری تأمل برانگیز با زیرسوال بردن توان دفاعی کشور گفته بود:«آمریکا می تواند با یک بمب سیستم دفاعی ما را نابود کند»! آیا سردار سلیمانی نیز همین نظر را داشت؟!

در یک نمونه دیگر، به فاصله تنها چند هفته پس از اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، محمد جواد ظریف در مصاحبه با اشپیگل در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:« ایران حتی پس از ترور سردار سلیمانی مذاکره با آمریکا را غیر محتمل نمی‌داند، به شرط آنکه آمریکا تغییر رویه دهد و تحریم‌ها را بردارد»!

این اظهارنظر با واکنش بسیار منفی افکارعمومی مواجه شد. اما ماجرا به همین جا ختم نشدظریف در روزهای بعد در اقدامی تأمل برانگیز با «کریس مورفی» سناتور آمریکایی دیدار کرد. این دیدار در حالی رخ داد که تنها چند هفته از شهادت سردار سلیمانی سپری شده بود و کنگره آمریکا در این اقدام جنایتکارانه با کاخ سفید شریک بود.

یکی از ویژگی های بارز سردار سلیمانی، عدم اعتماد به آمریکا بود. در سوی مقابل یکی از نقاط ضعف جدی ظریف، اعتماد بلاوجه به آمریکا بود.

برخی دولتمردان در کنار فعالین و رسانه های اصلاح طلب در پی آن هستند تا محبوبیت گسترده سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مصادره کرده و برای دولت «رزومه سازی» کنند.

**دلار جهانگیری راه را برای فساد اقتصادی باز کرد

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«حسن روحانی بار دیگر دیروز از افزایش نرخ ارز با عنوان «جنگ اقتصادی دشمنان» یا «بحران ناشی از شیوع ویروس عالمگیر کرونا» یاد کرد آن هم در حالی که رییس پیشین بانک مرکزی(سیف)  معتقد است به مخاطره‌ افتادن بازار ارز کمتر از یک سال مانده به خروج امریکا از برجام هشدار داده شده ‌بود؛ بازاری که حتی سرنوشت سیاسی معاون اول رییس‌جمهوری و کاندیدای پوششی سال 96 را نیز به مخاطره انداخت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«نمی‌توان فراموش کرد که داستان نوسانات ارزی از فروردین‌ ماه 97 و با احتمال خروج امریکا از برجام جدی‌تر شده و حالا شدت گرفته است. آن زمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری سیاست اتخاذ شده در دولت را اعلام کرد و از نرخ نیمایی یا ارز دولتی هر یک دلار معادل 4200 تومان خبر داد. بسیاری مسوول مستقیم این سیاست را جهانگیری دانستند و تحلیل کردند که پایان عمر سیاسی جهانگیری با همین ارز 4200 تومانی رقم خورده است. ارزی که تا امروز از بانک مرکزی تا قوه قضاییه مشغول بازگرداندن آن به کشور است. عملا نیز این سیاست تعیین نرخ ارز دولتی جز در مواردی برای تامین کالای اساسی هیچ عایدی نداشت و نوسان قیمت‌ها و بازار از افزایش نرخ دلار جان سالم به‌ در نبرد تا اینکه در کمتر از دو هفته گذشته، نرخ ارز از 10 تا 12 تومان به بالای 20 هزار تومان رسید».

اعتماد در ادامه تاکید کرد:«جهانگیری با دلار 4200 تومانی که خواسته یا ناخواسته به پای او نوشته شده ‌بود بیش از گذشته در دولت دوازدهم کم‌رنگ و بی‌تاثیر شد و سرنوشت سیاسی‌اش دستخوش تغییر قرار گرفت. او یک باره از یک کاندیدای بالفعل ریاست‌جمهوری و کاندیدای پوششی به جهانگیری‌ای تبدیل شد که ارز 4200 تومانی را علم و عملا راه را برای فساد اقتصادی باز کرده و در نهایت تاثیر بسزایی در کنترل نرخ ارز نداشته است».

«سعید لیلاز» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش گفته بود:«اعلام دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، یکسان کردن نرخ ارز و اعلام اینکه به هر فردی که متقاضی باشد ارز دولتی پرداخت می‌کنیم، سلسله اشتباهاتی بود که نشان می‌دهد بحران را دست کم گرفته بودند و در نهایت دیدیم که قیمت دلار به حدود ۱۸ الی ۱۹ هزار تومان در بازار رسید. این درحالی است که تحت هیچ شرایطی و با هیچ مقیاسی نباید نرخ ارز به بیش از ۸ هزار تومان می‌رسید. این اتفاق یکی از کم سابقه‌ترین میزان دزدی و فساد را در تاریخ اقتصاد ایران ایجاد کرد».

روزنامه شرق نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود:«دلار 4200 تومانی نه تنها نتوانست تلاطمات افسارگسیخته را از بازار دور کند و جلوی تداوم چندبرابرشدن قیمت ارز ظرف فقط چند ماه را بگیرد، بلکه حتی موجب چندنرخی‌شدن آن و از آن بدتر، تشدید رانت ارزی و فرار سرمایه شد».

در فروردین ۹۷ و در برهه‌ای که کارشناسان و صاحبنظران بر اشتباه بودن تعیین نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت تاکید داشتند، فعالین و رسانه‌های اصلاح طلب از این اقدام اشتباه دفاع کرده و تصویر جهانگیری را در لباس «سوپرمن» در صفحه اول روزنامه‌های خود کار کردند.

اقدام اشتباه دولت در تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی، ۱۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان را بر باد داد.

**ترکان:به دستاوردهای دولت روحانی افتخار کنید

«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «از دستاوردها عصبانی نباشند!» نوشت:«سوال از رئیس‌جمهور حق نمایندگان است و مانعی ندارد. امضاهای جمع‌آوری شده به این منظور هم در ادامه نامه 12 رئیس کمیسیون‌هاست. آنها می‌خواهند بگویند همه اشکالات کشور ناشی از تصمیماتی است که به آقای رئیس‌جمهور مربوط می‌شود، درحالی که غفلت کرده‌اند از اینکه یک دشمن غدار، با نهایت ظرفیت‌هایش با ما دشمنی می‌کند که ایالات‌متحده است. به نظرم فراموش کردن ایالات متحده، فراموش کردن دشمنی‌های ترامپ، فراموش کردن دشمنی‌های صهیونیست‌ها و اقدامات‌شان، که دائما به کشور ما ضربه می‌زنند، فراموش کردن این تهدیدات و متوجه کردن اینکه این اشکالات ناشی از تصمیمات آقای رئیس‌جمهور است یک خطای نابخشودنی است».

ترکان در ادامه نوشت:«ریشه اصلی اشکالاتی هم که در کشور وجود دارد، دشمنی‌های قدرت‌های جهانی است و آن را متوجه تصمیمات داخل دولت کردن، اشتباه است...یشنهاد می‌کنم (که منتقدان) از دستاوردها(ی دولت روحانی) عصبانی نباشند. از دستاوردها حمایت کرده و همه بدان افتخار کنند».

گویا از نگاه آقای ترکان، افزایش نرخ دلار از 3 هزارتومان به بالای 20 هزارتومان، دستاورد بزرگی است و همگان باید بدان افتخار کنند. یا افزایش نرخ سکه از یک میلیون تومان به 10 میلیون تومان نیز افتخارآمیز است!

یا بر بادرفتن 18 میلیارد دلار ارز در دولت روحانی نیز از افتخارات دیگر است که مردم قدر آن را نمی دانند! ظاهرا افزایش قیمت پراید از 20 میلیون به 90 میلیون تومان نیز افتخار دیگری است!

متاسفانه دولتمردان و حامیان عملکرد دولت، بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران اشتباهات، به زخم مردم نمک می پاشند.

اکنون بخش قابل توجهی از مردم با افزایش حدود 6 برابری قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن و و گرانی سرسام آور اقلام ضروری دست و پنجه نرم می کنند؛ با اینحال حامیان دولت با توهین به فهم و شعور مردم، تاکید می کنند که همگان باید به دستاوردهای دولت روحانی افتخار کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 15
  • یحیا IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    32 3
    موفقيت هاي منطقه اي مال نيروهاي نظامي و ترور سليماني هم نتيجه انفعال دولت روحاني است.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      12 1
      این جماعت تا رسوا نشه همینه!!!!!!!!!!!
    • تک سوار DE ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      0 0
      چی! چطور جرعت کردی به ظریف بگی دروغ گو؟ ای بی ادب. برای این که حرفت تاثیرگذار باشه باید بگی ای شفتالو٫ ای البالو٫ ....
  • حسینی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    5 22
    این را باید به نمایندگان بیسواد گفت.
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      12 2
      خفه شو توله برجامی
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    20 4
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است اینده نشان خواهد داد برجام از ترکمنچای هم خیانت بار تر و پرخسارت تر بود ...برجام حماقت و خسارت محض بود
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      2 14
      اگر آقاي سعيد جليلي در سال 92 راي آورده بود به نظر شما به جاي برجام چه كار مي‌كرد؟ لطفا دقيق توضيح دهيد.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      11 1
      آینده چرا همین الان بوی گند نعش متعفن برجام همه ایران را فرا گرفته
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    12 2
    تاریخ چرا نشون بده؟ مگه مردم کور هستن؟ دارن می بینن چه خبره. اقای طریف و سایر اصلاح طلبا اگه بحث تاریخی کنین که بدتر می شه. اونوقت یهو دیدی مردم در حمایت از ترکمانچای راهپیمایی کردن و یاد اون قرارداد رو برای همیشه هر سال گرامی داشتند. یکم هم از 2030 و اف ای تی اف و 4200 و اون 4/8 میلیارد بگید. ممنون.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    23 2
    ظریف اصلا در حد و اندازه سردار سلیمانی نیست که اسمش رو هم رده سردار عزیزمون میارید خیلی به مردم ایران برمیخوره که ظریف از نظر بعضی حمقا هم رده سلیمانی خطاب بشه .. با این گندی که به مملکت زدید کم جفنگیات بگین وبه ریش خودتون بخندین...
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 4
    ما بسیجیان طبق تکلیف دینی و ملی نمیگذاریم امریکاجان بعض آقایان بر ایران مسلط شود خواب رفته ها خود آمریکا در حال افول و سقوطه
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    10 1
    آخه بی انصاف ها! شما بگوئید به کجای این دولت کدخداپرست افتخار کنیم که دین و دنیای مردم را به فنا داد!!!!!
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    17 0
    هرگز سردارراباظریف مقایسه نکنید اینکارازروی نادانی وجهل شماست سردارتمام عمرش رابرای سرافرازی ملت گذاشت ظریف تمام هم وغمش تسلیم کردن ایران به دشمن
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    11 1
    چه مظلومه حاج قاسم...بعد شهادتش همه خودشونو کنارش میذارن
  • احسان IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 8
    با سلام و احترام به نظر همگان ما در دو دوره احمدی نژاد و روحانی هم دیدیم سال های پایانی ریاست جمهوری با افزایش افسار گسیخته نرخ دلار مواجه است زمانی می گفتند دلار هفت تومنی و هشت تومنی مناسب است و این نرخ نهایی است اما الان چی یکی از درس های روحانی جدای از رانت ارز 4200 گران کردن به دلیل تامین نیازهای بی منطق دولت است که باز هم روحانی مقصر صد در صد نیست خصوصیت جوامع جهان سوم و عدم درک برنامه ریزی بلند مدت است
    • وطنم IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      بهت چیزی نمیگم چون یا بی تجربه هستی یا کم سواد یا ثروتمند یا اصلاح طلب. مردم مگه موش آزمایشگاهی این اصلاحات هستند که حالا که رسیدند ته خط میگید دوره دولت دهم هم اینطور بود. اولا در دولت دهم هزینه ها 3 برابر شد نه 10 برابر دوم اینکه دولت دهم به هر قولی داده بود عمل کرد گرچه گرانی هم بوجود آمد دولت 11 و 12 فقط 1 مورد به قولشان عمل کرده اند فقط یکی. اون رو هم همه میدونند چیه. (به یارانه احتیاج پیدا نکردیم). سوم 26 تا جاسوس در این دولت گرفته شده چهارم بودجه سپاه قطع شد و هزار مورد دیگه حالا اینها به کنار آخرش این پرروها و شماها میگید نذاشتند.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    8 1
    همینهامیگفتنددرنمازجمعه مرگ برامریکانگوییدومانع آزمایشات فضایی شدندکه بااینگونه وادادگیها حاج قاسمهاراازانقلاب گرفتند
  • DE ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 1
    موفقیت‌های منطقه‌ای ایران، مرهون شجاعت سلیمانی است/ ترکان: به دستاوردهای ظریف دولت روحانی افتخار کند
  • SE ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    5 0
    التماس ظریف به جک استراو برای اجازه چرخیدن 2 تا سانتریفیوژ برای فریب مردم و پیروزی در انتخابات یادمان نرفته
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    1 0
    عجب رویی دارند والله حیا نمکنند!!!
  • DE ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    1 1
    ظریف و سلیمانی هر دو روی یک سکه هستند . شهید سلیمانی طرف شیر غران و شجاع سکه و ظریف طرف خط سکه خط امریکا ارباب است بدون اجازه ارباب آب آشامیدنی هم نمیشه خودرد
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    سلیمانی نیست ،چاخان نکنید
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    3 0
    امیر کبیر قلابی مملکت را به دردسر افزایش گرانی و مشکل معیشتی مردم انداخته است.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    آقای ترکان به دستاوردهایی دولت بایستی مفتخر بود یا مفتی خر
  • وطنم IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    قابل توجه اصلاحات: مگر رهبر معظم، انقلابی ها، امام خمینی نگفته بودند فریاد نزده بودند که به آمریکا اعتماد نمیشه کرد؟ حالا دورباره میگوئید مشکل دشمنی غدار آمریکاست؟ قبلا دشمن نبود؟ الان شد؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    هیچ کدامتان سردارسلیمانی نمیشوی اومردمیدان بودنه مردی که از ترس کروناازاتاقش بیرون نیاید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس