سد النهضه

با توجه به بحران عدم امنیت آبی برای صهیونیست‌ها، طمع‌ورزی اسرائیل در آب‌ رود نیل و تلاش برای انتقال آن به شهرک‌های صهیونیستی همواره از اهداف اساسی مقامات این رژیم بوده است.

به گزارش مشرق٬ دولت «اتیوپی» که از کهن‌ترین کشورهای مستقل در شاخ آفریقا به شمار می‌آید در سال ۲۰۱۱  تصمیم گرفت بر روی رود نیل در نزدیکی مرزهای این کشور با سودان  سدی موسوم به «النهضه» یا «رنسانس» را بسازد؛ موضوعی که از همان ابتدا تبدیل به سوژه مناقشه میان این کشور با مصر شد. مذاکرات میان دو طرف نیز از آن زمان تاکنون نتیجه‌ای نداشته و اتیوپی اصرار دارد تا عملیات پر کردن سد را از جولای آینده بدون موافقت مصر آغار کند که همین امر موجب شد تا قاهره موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد. علت اصلی مخالفت مصر با راه‌اندازی این سد آن است که رود نیل مهم‌ترین منبع آبی مصر به شمار می‌رود و قاهر ه معتقد است ایجاد این سد موجب کم شدن آب نیل می‌گردد.

در هر صورت اختلاف میان دو طرف در این خصوص ادامه داشته و ممکن است حتی به یک درگیری نظامی بیانجامد؛ اما نکته قابل توجه در این میان ردپای رژیم صهیونیستی در پرونده سد النهضه است.

** تاریخ جاه‌طلبی‌های صهیونیست‌ها در آب‌های نیل

طمع‌ورزی‌های صهیونیست‌ها در آب‌های نیل به قبل از تاریخ تاسیس رژیم جعلیشان برمی‌گردد؛ به ویژه سال ۱۹۰۳ که «تئودور هرتسل» بنیان‌گذار جنبش صهیونیسم پروژه شهرک‌سازی در شبه جزیره سینا را با هدف اینکه بعدها به شهرک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی ضمیمه کند ارائه داد.

در همین راستا هرتسل برای رفع مشکل کمبود آب در این منطقه به «لانسدون» وزیر خارجه وقت انگلیس پیشنهاد داد که خط لوله‌ای را در عمق کانال سوئز برای پمپاژ آب نیل به شبه جزیره سینا راه‌اندازی کند؛ اما انگلیس به دلیل تاثیرات منفی این اقدام بر بخش کشاورزی مصر به ویژه کشت پنبه که برای صنعت انگلیس حیاتی بود٬ آن را رد کرد.

رژیم اسرائیل این خواسته خود را بار دیگر در دهه ۶۰ و ۷۰ قرن گذشته با استناد به مقاله‌ها و مطالعاتی که درباره انتقال آب های نیل به شهرک‌های صهیونیستی صحبت می‌کردند٬ مطرح و کارشناسان صهیونیست نیز سازوکارهایی برای آن ارائه کرد.

اما پروژه‌های انتقال آب نیل به شهرک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی تنها منحصر به مهندسان و کارشناسان اسرائیلی نبود؛ بلکه «انور سادات» رئیس جمهور وقت مصر که اولین بار در میان کشورهای عربی باب صلح و عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را باز کرد٬  طی سفری به قدس اشغالی در سال ۱۹۷۷ پروژه «کانال صلح» با هدف انتقال آب نیل به قدس اشغالی را مطرح کرد.

** نقش امنیت آبی و بعد ژئوپولوتیکی در ورود اسرائیل به مسئله سد النهضه

در زمینه مسئله امنیت آبی٬ موضوع تامین آب برای شهرک‌های صهیونیست‌نشین یک نیاز اساسی برای رژیم اسرائیل است.

مطالعات مختلف در دوره‌های اخیر نشان می‌دهد که اسرائیل در بحرانی قرار دارد که کارشناسان صهیونیست آن را یک خطر جدی برای ثروت آبی‌اشان به شمار می‌آورند که به شکل بی‌سابقه‌ای اقتصاد رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند.

رسانه‌های اسرائیلی در سال‌های اخیر گزارش دادند که بسیاری از دریاچه‌های فلسطین اشغالی، رودخانه و آب های زیرزمینی آن به پایین ترین سطح در بیست سال گذشته رسیده‌اند؛ چرا که دریاچه «طبریه» به طرز خطرناکی به «خط سیاه» رسیده است؛ سطحی که زیر لوله‌های ورودی پمپ‌ها که آب این دریاچه را به شهرهای همجوار می‌فرستد قرار می‌گیرد.

طبق مطالعات اسرائیل بهبود سطح زندگی و ایجاد شهرک‌های جدید برای صهیونیست‌ها مستلزم افزایش آب آن به میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب در هر سال است که اگر این امر محقق نشود یک بحران اقتصادی و اجتماعی بزرگ برای صهیونیست‌ها به دنبال خواهد داشت.  

مجموعه این عوامل موجب شده تا مقامات صهیونیست به شکل مستقیم وارد مسئله «سد النهضه» شوند تا موجودیت سیاسی و امنیتی خود را بر آب‌های نیل تحمیل کنند. این مسئله موجب می‌شود تا صهیونیست‌ها در مراحل بعدی پروژه‌های خود را که هدفشان انتقال آب رود نیل به شهرک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی است به ویژه در شرایط عدم امنیت آبی آنها، احیا کنند.

انتقال آب نیل به فلسطین اشغالی یکی از مهمترین پروژه‌های پیشنهادی صهیونیست‌ها در مذاکرات چند جانبه که در وین در سال ۱۹۹۲ برگزار شد بود؛ جایی که تیم مذاکره کننده اسرائیلی با بهانه این که اسرائیل آب ندارد بر موضوع انتقال آب نیل به شهرک‌های صهیونیستی متمرکز شده بود. «دان سالازفسکی» از اعضای تیم صهیونیستی در این مذاکرات گفته بود که اگر کسی به دنبال صلح است نباید در خصوص انتقال آب به شهرک‌های اسرائیلی بحث و جدلی داشته باشد.

اما بعد ژئوپلیتیکی رژیم صهیونیستی در مسئله سد النهضه، به دهه ۶۰ بازمی‌گردد؛ جایی که احداث این سد نتیجه مطالعات دولت وقت آمریکا به نفع هم‌پیمانش یعنی رژیم اسرائیل بود.

در آن دوره دفتر اصلاحات ارضی آمریکا چندین مطالعه در سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۴۶ برای احداث سد در اتیوپی انجام داد که مهم‌ترین آنها «کارادوبی» ٬ «مابیل» ٬ «ماندیا» و «سد النهضه» بود.

درواقع اسرائیل تلاش می‌کند تا اتیوپی را به عنوان گذرگاهی برای خود در آفریقا و نیز راه نفوذی برای بازکردن کانال‌های سیاسی و امنیتی و نظامی در شاخ آفریقا قرار دهد تا بتواند با همکاری اتیوپی و اریتره و جیبوتی از درگیری‌های منطقه حمایت و تنش‌ها را در دریای سرخ و به ویژه یمن تشدید کند.

** اسرائیل در قلب سد النهضه

جولای ۲۰۱۶ بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سفر خود به «آدیس آبابا» (پایتخت اتیوپی) در مقابل پارلمان این کشور گفت: «ما از تکنولوژی اتیوپی حمایت می‌کنیم تا از منابع آبی آن استفاده کنیم». این جمله نتانیاهو بیانگر حمایت صریح آن از آدیس آبابا در مسئله اختلاف آن با قاهره در خصوص سد النهضه بود؛ به ویژه که این سفر هم‌زمان با افتتاح مرحله نخست احداث سد بر رود نیل انجام شد.

البته اظهارات صهیونیست‌ها در زمینه حمایت از اتیوپی در مسئله این سد همچنان ادامه دارد؛ در دسامبر ۲۰۱۹ «آینات شیلین»، معاون مدیرکل امور آفریقا در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از آمادگی تل‌آویو برای در اختیار گذاشتن تجربه خود در زمینه مدیریت آب با اتیوپی گفت.

علاوه بر حمایت سیاسی٬ سایت صهیونیستی دبکا در جولای ۲۰۱۹ افشا کرد که اسرائیل استقرار سامانه موشکی خود در اطراف سدالنهضه را به پایان رسانده است.

با وجود تکذیب و انکار مقامات صهیونیست، «هیلاوی یوسف» سفیر سابق اتیوپی در اراضی اشغالی اعلام کرده بود که یک شرکت اسرائیلی برای مدیریت نیروگاه‌های برق اتیوپی از جمله نیروگاه سد النهضه قراردادهایی با آدیس آبابا امضا کرده است. یوسف همچنین تاکید کرده بود که رژیم اسرائیل ۲۴۰ سرمایه‌گذار در زمینه آبیاری و برق و آب به اضافه اجرای پروژه‌های عظیم آبیاری توسط آب‌های اتیوپی بعد از اتمام احداث سد و نیز ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه سیستم آبیاری اتیوپی در این کشور دارد. همانطور که اتیوپی در مرحله دوم راه‌اندازی این شد از کارشناسان و مهندسان اسرائیلی استفاده کرده است.

** خیز صهیونیست‌ها برای تسلط بر آب‌های نیل

طی دهه‌های گذشته رژیم صهیونیستی از تحمیل پروژه‌های خود برای استفاده از آب نیل شکست خورده و با مقاومت مکرر مصر در این زمینه مواجه شد. اظهارات انور سادات در زمینه انتقال آب نیل به سرزمین‌های اشغالی نیز با رد و محکومیت قاطع ملی و سیاسی مصر برخورد کرد که همین امر موجب شد تا روسای جمهور بعدی این کشور یعنی «حسنی مبارک» و «محمد مرسی» و «عبدالفتاح السیسی» از پذیرش آن امتناع ورزند.

بنابراین مسئله احداث سد النهضه فرصت خوبی برای صهیونیست‌ها بود تا پروژه‌های انتقال آب نیل به اراضی اشغالی را مجددا احیا کنند.

درواقع تل‌آویو از این طریق تلاش می‌کند تا در وهله از دروازه اتیوپی خود را به عنوان یک دولت رسمی در خاورمیانه و یکی از طرف‌های مربوطه با آب رود نیل به رسمیت بشناساند و بعد از آن آب این رود را به غارت ببرد.

برخی از محافل صهیونیست معتقدند که سد النهضه مانع ورود آب نیل از طریق مصر به اراضی اشغالی می‌شود؛ اما اگر قاهره را تحت فشار قرار دهند حضور صهیونیست‌ها در این پروژه و حمایت‌ آنها از اتیوپی همه چیز را تغییر خواهد داد.        

همچنین از آنجایی که اکنون نیز تل‌آویو درصد بالایی از پروژه‌های آبی و برقی اتیوپی را تحت کنترل دارد، در مرحله بعد نیز می‌تواند با ضمانت اینکه مصر به درصدی از آب نیل دسترسی داشته باشد، ورود آب‌های نیل از منبع به مدخل را تحت کنترل بگیرد؛ به این معنا که اسرائیل ورود آب نیل به مصر را مشروط به انتقال بخشی از آن به اراضی اشغالی می‌کند که همه این‌ها از دریچه اتیوپی ممکن می‌شود.

آنچه که شک و تردیدها را در این زمینه تقویت می‌کند، طبق اطلاعات وبسایت انگلیسی میدل ایست آی٬ در سال ۲۰۱۶ ۶٬  تونل بزرگ بدون اعلام رسمی در شبه جزیره سینا با هدف انتقال آب نیل به اراضی اشغالی ایجاد شد.

شاید بارزترین چیزی که می‌توان در خصوص مطالعه مبانی بحرانی که اکنون با سدالنهضه برای مصر ایجاد شده بیان کرد، بازگشت به نقش مصر در آفریقا پس از «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور وقت مصر و رهبر جنبش آزادی این کشور از آغاز دهه هفتاد قرن گذشته است. بعد از جمال عبدالناصر در این دوره سیاست‌های مصر به سمت منافع رژیم صهیونیستی چرخید و این رژیم توانست از خلال مصر راه‌های متعددی برای نفوذ به قاره آفریقا پیدا کند.   

واقعیت آن است که موضوع سد النهضه تنها مربوط به مذاکرات مصر-اتیوپی-سودان نبوده و بیشتر بستگی به تمایلات وجاه‌طلبی‌های اسرائیل برای تسلط بر منابع انرژی در رود نیل از یک سو و حضور گسترده و موثر تر در قاره آفریقا از سوی دیگر دارد. بنابراین در حال حاضر رژیم صهیونیستی بارزترین بازیگر در مسئله سد النهضه است که هرگز با هیچ راه‌حلی که حضر این رژیم در آب‌های نیل و سواحل دریای سرخ را کاهش دهد موافقت نمی‌کند و به همین دلیل احتمال اینکه تل‌آویو برای تحقق طمع‌ورزی‌های خود در این حوزه کشورهای مربوط به این پرونده را به تجزیه بکشاند بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • به ما چه IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    به تو چه .
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      15 20
      ابی احمد نوکر و دست نشانده صهیونیست ها.البته مصر با حمایت از جیبوتی میتواند اختلافات و مناقشات به نفع خود تغیر بده
    • GB ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      17 21
      به خودت چه
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      7 4
      تو اینجا چیکار داری برو bbc ، صدای شیطان۷
    • جلال IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      6 4
      این پرچم انگلیس اوستراخ اسرائیلی هاست
  • DE ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    30 60
    رژیم آبدزدک. یه تن یابو میخواست آبدزدی را به ما یاد بدهد قبول نکردید . صهیون در دزدیدن علوم و کتابهای قدیمی و عتیقه و تاریخ و زمین گرفته تا دزدیدن دانشمندان ونخبگان ویا سر به نیست کردن آنها قدمتی به طول تاریخ خود دارد. جنگ جهانی سوم جنگ بر سر آب خواهد بود بیش از 70 سال است دانشمندان پیشبینی کرده اند.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    35 76
    اسرائیلی ها که تکلیفشون معلومه ولی خاک بر سر کشورهای عرب همسایش که اینقدر احمقن و فکر آیندهٔ کشور و مردمشون نیستن، اگر مسلمونها متهد بودن و حماقت نمیکردن وضعمون اینجوری نبود!!!
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      6 0
      آقا ببخشید متحد درست بود این گوشیمون مثلا تصحیحش کرده!
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      4 0
      Ok
  • ایران مظلوم IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    بهتره ما خودمون اول به فکر خودمون باشیم و سهممون از آب هیرمن که افغانستان با ساخت سد کجکی اون رو ازمون دزدیده ! بعد به فکر مصر و رژیم غاصب صهیون
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      5 27
      آخه افغانستان مگه وجودش رو داره از ایران آب دزدی کنه؟ هر چی از صدای آفریقا و اون مجری افغانی بی بی سی میشنوی تکرار می کنی.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      34 0
      ۱۶:۰۲ تو هم بی سوادی هم اخبار شبکه های ایرانو گوش نمیدی. افغانستان حق آبه ایرانو سالهاست که نمیده. تازه داره روی رودخانه های مشترک سد هم میزنه.
    • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      16 2
      دومیلیون افغانی چهل ساله در ایران زندگی می کنند و آب مصرفی سالیانه آنها چند تا آب هیرمند است ولی ایران نتوانسته حق آبه خودش بگیره
  • ایران مظلوم IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    59 7
    بهتره ما خودمون اول به فکر خودمون باشیم و سهممون از آب هیرمن که افغانستان با ساخت سد کجکی اون رو ازمون دزدیده ! بعد به فکر مصر و رژیم غاصب صهیون
    • ایران IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      18 3
      حرف دل مرا زدی
  • ایران مظلوم IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    3 8
    اول سودان رو تجزیه کردن به سودان شمالی و جنوبی این صهیونیست ها بخاطر حماقت عمرالبشیر و حالا هم دارن آب نیل رو می دزدن به خاطر خیانت سیسی ! واقعا اگه سودان و مصر پشت هم بودن الان اتیوپی جرئت همچین کاری نداشت ! و اگر مصر با حمایت از حماس در غزه به رژیم جهود فشار می آورد جرئت همراهی با اتیوپی رو نداشتن .
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    5 4
    مرگ بر رژیم غاصب صهیونیستی مرگ بر رژیم آب دزد
  • محمد عظیمی گندمانی US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    8 7
    انقدر از این آفریقایی های عقب افتاده خبر نذار .دو روز دیگه اینام برامون شاخ میشن
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    81 10
    قوم برگزیده و همیشه پیروز .. امپراطوری رم رفت ما موندیم .. تو قرنه بیستم هیلتر هم رفت ما قوی تر شدیم ... حالا هم دوستی با اعراب... هیچ قدرتی نمیتونه این قوم رو شکست بده
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      4 15
      14:36 زارررررت!!!! برو با نتانیاهو شنا یا بگیر که زمان فرار نزدیکه!! خخخخ
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      1 0
      جهنم خیلی نزدیکه. با ادم کشی و کودک کشی میخواین کجا رو بگیرین. مطمئن باش اعماق جهنم و سوزناک ترین جاشو به تو و قومت میدن
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    5 5
    نتان یابو می خواست به ما روش های پیشرفته تکنولوژی آب یاد بده ! نگو اون روش های پیشرفته دزدین آب بوده اون تکنولوژی پیشرفته ! لعنت بر نتان یابو برو از راین و لندن و آلپ آب بدوزد نه از مسلمانان
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    3 10
    دستت درد نکنه مشرق جان که پیشنهاد من رو پذیرفتی و یک مقاله درمورد این موضوع نوشتی. عالی بود. بنظرم مصر در آخر کارش تمومه و محکوم به فنا خواهد شد. زیرا لیبی در گندم خودکفا نیست و پنبه می‌کاشت چون پنبه دلار بیشتری برای کشاورزان می‌آورد که همین موضوع یک دسیسه یهودی بود و با این تله‌ای که در لیبی برای مصر پهن کردند و همچنین بحران آب اتیوپی و همینطور کینه‌ی قدیمی اخوان المسلمین از دولت مصر و مرز داشتن مصر با دو اهریمن بزرگ یعنی عربستان سعودی و اسرائیل، این کشور بشدت بین چند نان ساندویچ شده. کارش تمومه.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    17 5
    خود مصری‌ها در حق خودشان دارند خیانت میکنند، پس به ما مربوط نیست
  • داود IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    30 3
    لطفا از مافياي اب داخل كشور هم بنويسيد كه با انتقال اب ريشه رودخانه هاي كشور را خشكانده اند
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      22 3
      مافیای سد سازی که تشتک تبخیر ساخته اند بجای آبخیزداری
  • Reza.kh IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 25
    ملت وقومی که ۳۵۰۰سال عامل فتنه درخاورمیانه وجهان بوده اند وکشورهای بی کفایت منطقه ومسئولین انها عامل این رژیم وخود فروخته کشورهای استکباری شده اند خواهی نخواهی جنگ ها برسر اب شروع میشود
  • سيد IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 5
    اب دزدك ها
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    7 6
    خدا از،فضول های خوشش نمیآید حالا هی شب احیا گریه کنیم ما گریه کردیم خدا دنیا و اخرت را داد به غیر فضولها
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      5 3
      چرند نگو
  • علی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    16 4
    یک تقسیم کار بین اسراییل و ترکیه در خاورمیانه وجود دارد سد جنوب شرق ترکیه چند شرکت اسراییلی مشارکت داشته آمد که کاهش ورودی آب دجله شده واین سدهم شرکتهای اسراییلی مشارکت داشته
  • US ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    8 5
    مصر بر ضد ایران در شورای امنیت رای داد. خلایق هر چه لایق، بگذار اسراییل اصلا کل مصر را بگیرد. اون از مرسی شون بود، این از سیسی شون، قبلش هم که مبارک بود.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    4 4
    اتیوپی فقط دارد از منابع طبیعی خودش استفاده می کند و این به هیچ کشوری در جهان ربطی ندارد
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 5
    مرگ بر اسراییل جهانخوار
  • North man IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    6 6
    بزرگترین کارخانه شیرین سازی آب دریا را دارد در خاور میانه نیازی به آب رودخانه نداره !!¡!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس