آیا کشورهای عربی توانایی پاسخ به اشغال کرانه باختری را دارند؟

سفیر پیشین آمریکا در فلسطین اشغالی با ابراز نگرانی از اجرای یکجانبه طرح اشغال کرانه باختری تاکید کرده، «طرح الحاق، پروژه صهیونیسم را به پرتگاه می‌برد».

به گزارش مشرق، حدود سه هفته تا زمان اعلامی الحاق یکجانبه 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی مانده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای به حاشیه راندن پرونده‌های فسادش هم که شده، وعده داده از 11 تیرماه این طرح را آغاز کند. اما حتی متحدان نزدیک رژیم صهیونیستی نیز با آن مخالفت کرده و بسیاری در داخل سرزمین‌های اشغالی نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌اند. در ادامه واکنش‌های جهانی به این طرح برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، «مارتین ایندایک» سفیر پیشین آمریکا در فلسطین اشغالی از این طرح به شدت انتقاد کرد. ایندایک که در دو دوره مسئولیت سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی را برعهده داشته، گفت طرح اشغال، پروژه صهیونیسم را به لبه پرتگاه می‌کشاند. به نوشته «جروزالم پست» وی در مصاحبه با شبکه رادیویی «گالگالاتز» معروف به «رادیو ارتش اسرائیل» توضیح داد که به نظر وی «بنیامین نتانیاهو» به دلیل بهره‌مندی از حمایت آمریکا، برای اجرای طرح اشغال جدیت دارد. بر این اساس، این سیاستمدار آمریکایی با ابراز نگرانی از آینده رژیم صهیونیستی در صورت اجرای یکجانبه این طرح، اظهار داشت: «آسیبی که به اعتبار اسرائیل و روابطش با کشورهای عربی وارد خواهد شد، غیرقابل جبران است.» ایندایک همچنین تصریح کرد که از نظر فلسطینی‌ها، این طرح کاملا غیرقابل قبول است و این تفکر که آنها بر سر آن مذاکره خواهند کرد، خیال‌پردازی است. همچنین «جوئل سینگر» مشاور حقوقی پیشین کابینه رژیم صهیونیستی و یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده «توافقات اسلو» در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ هشدار داده اشغال یکجانبه کرانه باختری، بر اساس بند ۳۱ از توافق موقت اسرائیل-تشکیلات خودگردان در سال ۱۹۹۵، نقض توافقات اسلو محسوب می‌شود.

تداوم مخالفت‌ها

از سوی دیگر و در ادامه واکنش‌های جهانی،‌هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان تأکید کرد که برلین و شرکای اروپایی این کشور «نگرانی جدی» درباره طرح‌های رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری دارند. بنا بر گزارش خبرگزاری «فرانسه»، ماس به عنوان اولین مقام عالی‌رتبه اروپایی که از زمان شیوع کرونا تاکنون از فلسطین اشغالی بازدید کرده، حامل پیام نارضایتی کشورهای اروپایی به رژیم صهیونیستی بود.

«عزام الاحمد» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و کمیته مرکزی فتح هم اعلام کرد، هشت کشور اروپایی در واکنش به این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند به صورت یک‌جانبه و به دور از اجماع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. اتحادیه اروپا مخالف با طرح اشغال کرانه باختری است و به اتخاذ تحریم علیه رژیم صهیونیستی در صورت اجرای این طرح اشاره کرده است. شبکه تلویزیونی «کان»رژیم صهیونیستی نیز گزارش داده که تعدادی از کشورهای اروپایی که ایرلند در میان آنهاست گفته‌اند که اگر رژیم صهیونیستی حاکمیت خود را بر بخش‌هایی از کرانه باختری گسترش دهد، کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت. بر اساس این گزارش، تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین در حال بررسی مواضع فرانسه، اسپانیا، لوکزامبورگ، پرتغال و بلژیک است. یک کمیته پارلمانی در بلژیک روز چهارشنبه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از دولت می‌خواهد کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسد. این قطعنامه ظرف ۱۵ روز آینده در صحن علنی به بحث گذارده خواهد شد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که آمریکا هم هنوز با طرح الحاق با مختصات مورد نظر نتانیاهو کنار نیامده است.

خبر دیگر اینکه، «عوفر شیلح»، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی فاش کرد که طرح الحاق، نیرنگ «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم، برای فرار از محاکمه است. او همچنین اذعان کرد که طرح الحاق یکجانبه   کرانه باختری، تل‌آویو را در معرض خطر قرار خواهد داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اتهامات فساد مالی مواجه بوده و روند تحقیقات قضایی درباره وی صورت گرفته است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    آقای سفیر در همین طرح صهیونیزم هیچ کشور عربی نباید وجود داشته باشه کیو گول میزنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس