کد خبر 1084870
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
نتانیاهو

یک مقام امنیتی پیشین رژیم صهیونیستی طی یادداشتی نوشت اجرای یکجانبه طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری می‌تواند باعث آغاز جنگ در چند جبهه علیه تل‌آویو شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «چاک فرِیلیک» معاون پیشین مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، به بررسی عواقب و پیامدهای اجرای طرح تل‌آویو برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری پرداخته و تحلیل کرد که این امر می‌تواند جنگی تمام عیار را علیه این رژیم آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

نخست‌وزیر انگلیس با طرح اشغال کرانه باختری مخالفت کرد

لاوروف و بورل با الحاق کرانه‌باختری مخالفت کردند

در ابتدای این یادداشت، با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هم اکنون در یکی از سخت‌ترین برهه‌های زمانی خود قرار گرفته، آمده است: «بحران سیاسی و قضایی بر سر محاکمه [بنیامین] نتانیاهو تازه آغاز شده است... نخست‌وزیر اکنون کارزاری را برای تضعیف نظام قضایی و مُر قانون آغاز کرده تا خود را از محکومیت احتمال حبس نجات دهد».

هاآرتص، «بنی گانتز» وزیر جنگ و دیگر نخست‌وزیر چرخشی کابینه تل‌آویو را شریک جرم نتانیاهو در کارزار علیه دستگاه قضایی این رژیم معرفی کرده و نوشت: «همه‌گیری ویروس کرونا نیز باعث وقوع بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای در اسرائیل شده است. بیکاری در وضع فاجعه‌بار ۲۵ درصد است، بسته‌های تشویقی حمایتی کابینه تاثیر ناامیدکننده بر اقتصاد داشته و اقتصاد جهانی نیز در رکود شدیدی قرار دارد».

این روزنامه ضمن اشاره به وجود چالش‌های امنیتی متعدد پیش روی تل‌آویو، تحلیل کرد: «برخی از آنها خودساخته هستند که باعث تغییر چهره منطقه خواهند شد، انزوای شدید و نامشروعیت بین‌المللی اسرائیل را حادتر کرده و ما را تا پرتگاه جنگ پیش خواهد برد، شاید هم بیشتر از آن».

در ادامه این یادداشت، با بیان اینکه طرح اشغال می‌تواند عواقب بسیار جدی برای تل‌آویو داشته باشد، تصریح شده است: «اگر فلسطینی‌ها با خشونت و تروریسم به طرح الحاق واکنش نشان دهند، ارتش اسرائیل هم مجبور خواهد شد نظم را برگرداند و حتی احتمالا کنترل مناطقی ورای آنچه برای الحاق برنامه‌ریزی شده، به دست بگیرد».

فریلیک سپس این اقدام ارتش را مایه رسیدن سیاسیون راست‌گرای رژیم صهیونیستی از جمله کابینه نتانیاهو، به خواسته واقعی خود، که همان اشغال کامل کرانه باختری و پایان دادن به آمال فلسطینیان برای تأسیس یک دولت دانسته و اظهار داشت: «[این امر] باعث ناآرامی در اردن خواهد شد... که آن نیز منجر به سقوط پادشاهی [اردن] می‌شود و آنگاه دولت فلسطینی روی ویرانه‌های آن بنا خواهد گردید».

این مقام پیشین صهیونیست در ادامه افزود: «بعلاوه، الحاق کار حفظ آرامش نسبی [در غزه] را برای حماس سخت می‌کند و حتی افزایش تنش با حزب‌الله یا نیروهای ایرانی در سوریه بسیار محتمل است. فقط در عرض چند هفته از همین امروز، اسرائیل در میانه درگیری بی‌سابقه‌ای در چند جبهه خواهد بود. حزب‌الله به تنهایی زرادخانه‌ای ۱۳۰ هزار فروند راکت دارد».

در ادامه پیامدهایی که برای طرح یکجانبه اشغال در این یادداشت ذکر شده، آمده است: «روابط امنیتی ارزشمند با اردن و مصر آسیب خواهد دید، معاهده‌های صلح با هر دو طرف در بوته آزمایش سختی قرار می‌گیرد و اقدامات اسرائیل شاید آنها را مجبور کند که آن توافقات را لغو کنند. همکاری‌های رو به افزایش با سعودی‌ها و دیگر کشورهای عربی، به عقب رانده خواهد شد و شاید متوقف شود».

هاآرتص در ادامه طرح اشغال را فرصتی بی‌سابقه برای ایران جهت تقویت محور مقاومت در منطقه دانسته و تحلیل کرد: «حضور نظامی ایران در سوریه، برخلاف اقدامات اسرائیل، همچنان در حال افزایش است و حملات سایبری اخیر آن از آستانه خطرناک جدیدی عبور کرده است».

این روزنامه ضمن اشاره به احتمال اقدام جداگانه کشورهای اروپایی علیه اسرائیل در صورت اجرای طرح اشغال، در پایان نوشت تل‌آویو به سمت طوفان کامل پیش می‌رود و متوقف کردن آن نیز به نتانیاهو بستگی دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس