کد خبر 1081020
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
ترامپ  نمایه

نشریه آمریکایی آتلانتیک در گزارشی با مقایسه وضعیت آمریکا با برخی کشورهای بحران‌زده مثل «تونس» نوشت رژیم ترامپ در مسیر سقوط قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، آمریکا دوران «بسیار حساسی» را سپری می‌کند. رژیم مدعی دموکراسی و ابرقدرتی جهان بدون اینکه زیر تحریم یا فشارهای بیرونی یا حمله نظامی و... باشد از درون در آستانه سقوط قرار گرفته است. ویروس کرونا تا کنون جان ۱۱۲ هزار نفر را در این کشور گرفته. ویروس نژادپرستی هم طی دو هفته گذشته در این کشور ۱۳ کشته، ۱۳ هزار زندانی و صدها مجروح به جای گذاشته است. (اگرچه آمارهای غیر رسمی تعداد کشته‌ها را بیش از اینها می‌داند) کارشناسان سلامت در آمریکا گفته‌اند مخالفتی با اعتراضات ندارند چرا که ویروس نژادپرستی را بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا می‌دانند. وضعیت این روزهای آمریکا به قدری بحرانی است که نشریه آمریکایی آتلانتیک آمریکای امروز را با تونس سال ۲۰۱۱ مقایسه کرده و نوشته: «روند سرنگونی رژیم ترامپ آغاز شده است... بهترین راه درک شرایط دولت آمریکا نگاه به نمونه‌های مشابه در خارج است نمونه‌های صربستان، اوکراین و تونس نشان می‌دهد که با از دست رفتن مشروعیت رهبر سیاسی افراد مطیع هم به ‌ناگهان از او جدا می‌شوند».

بیشتر بخوانید:

فیلم/ انتقاد جاسوس معروف آمریکایی از ترامپ!

سقوط آمریکا پس از صعود ترامپ به کاخ سفید

افول آمریکا و بلایی که بر سر «قرن آمریکایی» آمد

 همزمان با این گزارش خبرها از جدا شدن شماری از جمهوری‌خواهان از ترامپ حکایت دارد. نشریه نیویورک تایمز در این باره نوشته: «اتفاقات اخیر در آمریکا همچون پاسخ‌های تحریک‌آمیز ترامپ به حادثه کشته‌شدن وحشتناک یک شهروند سیاه‌پوست این کشور به دست پلیس و همچنین ناکارآمدی دولت او در کنترل همه‌گیری کرونا سبب شده است هرچه بیشتر اعضای حزب جمهوری‌خواه به ضرورت بررسی حمایت خود از رئیس‌جمهور کنونی این کشور بپردازند. برخی از جمهوری‌خواهان نیز که پیش‌تر حامی سرسخت ترامپ نبودند، در حال بررسی آن هستند تا بتوانند به طور غیرمستقیم از بایدن حمایت کنند. نیویورک تایمز نیز در یادداشتی نوشته: «ما در میانه یک فاجعه بی‌سابقه ملی هستیم. این فاجعه بیماری همه‌گیر کرونا، رکود اقتصادی، پلیس‌های قاتل، شهرهای غارت‌شده یا نابرابری‌های نژادی نیست؛ چرا که همه این‌ موارد سابقه‌دار هستند. این فاجعه خود ترامپ است».

آمریکا در تسخیر معترضان

اعتراضات به کشتار هدفمند سیاهان در آمریکا اما، ابعاد تازه‌ای گرفته است. روز شنبه بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد سیل خروشان مردم به ستوه آمده از نژادپرستی در این کشور بود. بیشترین جمعیت معترضان در

«واشنگتن دی سی» پایتخت آمریکا و در نزدیکی کاخ سفید حضور پیدا کردند. واشنگتن پست در گزارشی در این زمینه نوشت مردم به خیابان‌های واشنگتن با شعارهای: «ما تغییر می‌خواهیم؛ ما آینده هستیم». هجوم آوردند. بنابر گزارش‌های رسیده، حضور این حجم از جمعیت در خیابان‌ها در طول چندین دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. به گزارش پایگاه اینترنتی «هیل»، حجم جمعیت معترضان روز شنبه به سطح جدیدی رسید به‌طوری که همزمان صدها و در بعضی نقاط ده‌ها هزار نفر در سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس، شیکاگو، نیویورک، واشنگتن، فیلادلفیا و بوستون به خیابان‌ها آمدند.

سازمان‌دهندگان و معترضان در آمریکا خواستار اصلاحات فوری در نظام قضایی و انتظامی آمریکا هستند که نژادپرستی در آنها به‌صورت نظام‌مند ریشه دوانده است. آن‌طور که رسانه‌های غربی و راشاتودی گزارش کرده‌اند، تظاهرات‌ها در اکثر شهرهای آمریکا به صورت کاملاً آرام و صلح‌آمیز برگزار شد. طبق این گزارش، هزاران معترض آمریکایی برای اعتراض به قتل فلوید در مقابل «یادبود لینکلن» از بناهای مشهور شهر واشنگتن دی سی، تجمع کردند و سپس با عبور از خیابان «پنسیلوانیا» مستقیماً به سمت کاخ سفید حرکت کردند اما به دلیل نرده‌هایی که به تازگی در پی اعتراضات سراسری آمریکا در اطراف میدان «لافایت» کشیده شده بود، موفق نشدند، پیشروی  کنند. معترضان در حالی که اطراف کاخ سفید راهپیمایی می‌کردند و دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند، فریاد می‌زدند: «تا وقتی عدالت نباشد، صلح و آرامش وجود نخواهد داشت».

معترضان فریاد می‌زدند: «این همان دموکراسی آمریکا است». طبق گزارش دیلی میل، در آستانه تظاهرات گسترده روز شنبه در پایتخت، خودروهای نظامی و افسران نظامی با لباس‌های رزمی اکثر خیابان‌های واشنگتن را مسدود کرده بودند. برآورد شده بود جمعیتی بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در اعتراضات ضد تبعیض نژادی در واشنگتن مشارکت داشته باشند.

ترامپ: جمعیت کم بود!

ساعاتی بعد از تظاهرات صدها هزار نفری مردم آمریکا در سراسر این کشور و به خصوص در نزدیکی کاخ سفید، دونالد ترامپ در دو پیام توئیتری به ادامه اعتراضات سراسری در این کشور واکنش نشان داد. ترامپ که ادامه اعتراضات به شدت او را عصبانی کرده در تازه‌ترین اظهارنظر خود، به شبکه‌های «سی‌ان‌ان» و «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» به اتهام تلاش برای تحریک معترضان تاخت. رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری نیز نوشت: «جمعیت بسیار کمتر از آنچه که پیش‌بینی شده بود، در (واشنگتن) دی‌سی حضور یافتند. گارد ملی، سرویس مخفی و پلیس دی‌سی دارند فوق‌العاده کار می‌کنند از شما ممنونم».

ترامپ در توئیت دیگری شبکه‌های «سی‌ان‌ان» و «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» را به تحریک و برافروختن اعتراضات سراسری در این کشور متهم کرد و نوشت: «سی‌ان‌ان و ام‌اس‌دی‌ان‌سی دارند هر کاری ممکن است برای برافروختن جمعیت انجام می‌دهند. خوشبختانه آنها مخاطبان خیلی کمی دارند». در حالی ترامپ از کم بودن تعداد معترضان سخن می‌گوید که روزنامه واشنگتن پست و شبکه سی‌بی‌اس به نقل از منابع مطلع گزارش دادند او می‌خواست ۱۰ هزار نیرو برای کنترل اعتراضات روز شنبه در واشنگتن دی‌سی مستقر کند.

پنتاگون مقابل ترامپ ایستاد

 به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد پنتاگون گفت، ویلیام بار، دادستان کل، مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ‌ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست روز دوشنبه گذشته دفتر ترامپ با طرح استقرار این تعداد نیرو مخالفت کردند. به گفته این منبع مطلع در پنتاگون، ترامپ گفته بود: «ما باید خیابان‌ها را کنترل کنیم. ما به ۱۰ هزار نیرو در اینجا (واشنگتن) نیاز داریم. همین الان می‌خواهم». نشریه نیویورکر نیز فاش کرد رئیس ‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در جریان اعتراض خود به رئیس‌جمهور این کشور درباره استقرار نیروهای ارتش در خیابان‌ها برای سرکوب معترضان، صدای خود را در برابر ترامپ بالا برد. طبق این گزارش، میلی تاکید کرد استقرار نیروهای ارتش در شهرها، بر خلاف قانون آمریکاست و اینکه: «من این‌کار را نخواهم کرد».

همبستگی جهانی

اعتراض‌ها به کشتار هدفمند سیاهان به سرعت سراسر جهان را درنوردیده و میلیون‌ها نفر همزمان در کشورهای مختلف جهان از اروپا گرفته تا آسیا و آفریقا یک صدا خواهان پایان نژادپرستی سیستمیک در آمریکا هستند. روز شنبه نیز اعتراضات در چهار گوشه جهان ادامه داشت و از انگلیس‌، فرانسه، آلمان و تونس تا استرالیا، تظاهرکنندگان توصیه‌های مقامات مبنی بر ماندن در خانه به علت بحران کرونا را زیر پا گذاشتند و به جنبش اعتراضی بی‌سابقه در آمریکا پیوستند.

 در برلین و ۲۵ شهر دیگر آلمان روز شنبه تظاهرات وسیعی علیه نژادپرستی برگزار شد. تظاهرکنندگان دست‌نوشته‌هایی را در دفاع از تنوع قومی در جامعه و اعتراض علیه خشونت پلیس در آمریکا با خود حمل می‌کردند. سازمان‌دهندگان این تظاهرات به خبرگزاری آلمان گفتند: «ما با برگزاری این تظاهرات می‌خواهیم اعتراض شدید خود را علیه نژادپرستی نه فقط در ایالات متحده، بلکه همچنین در آلمان نشان دهیم». اعتراضات گسترده علیه نژادپرستی در لندن پایتخت انگلیس نیز به خشونت کشیده شد و پس از چند ساعت تجمع مسالمت‌آمیز، اواخر بعد از ظهر شنبه درگیری‌هایی اطراف خیابان داونینگ، در مرکز لندن روی داد. تظاهرکنندگان به سمت نیروهای پلیس که سوار بر اسب بودند و تلاش می‌کردند معترضان را متفرق کنند، اشیایی از قبیل بطری پرتاب می‌کردند. هزاران نفر نیز نزدیک پارلمان تجمع کرده بودند. تظاهرکنندگان در انگلیس می‌گفتند: «انگلیس بی‌گناه نیست». آنها به احترام جورج فلوید زانو زده و در حالی که دست‌هایشان را مشت کرده و بالا نگه داشته بودند، یک دقیقه سکوت کردند و سپس برخی از آنها به سمت سفارت آمریکا در لندن حرکت کردند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • فرزند ایران IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    12 2
    اثرات فرهنگ غلط و اشتباه تاثیرش را در ایالات متحده گذاشته است. آمریکا کشور بی اخلاقی است. و ترامپ رئیس جمهور بی اخلاق هاست. ترامپ آمریکایی ترین رئیس جمهور ایالات متحده است. بدون روتوش و احتمالا دوباره انتخاب می شود
    • 1841434361 IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      8 12
      بی خیال پسر ، تعریفت از اخلاق چی هست . امریکا نماد دموکراسی بوده و هست ، تا قانون اساسی امریکا هست ، جایی برای دیکتاتوری نیست . شما بهتره نگاهت را به داخل ایران عقب مونده بدوزی .
    • فرزند ایران IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      1 0
      دوستی که امریکا رو نماد دموکراسی می دونی. همین دموکراسی فلوید را خفه کرد. من هم از دیکتاتوری حرف نزدم. قانون یک چیزه و اخلاق یک چیز دیگه. ترامپ از نظر اخلاقی طرفدارهای خودش رو داره. در ضمن خبر در مورد ایران بود در موردش حرف می زنیم.
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    کافی نیست .
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 5
    همش حرف مفت
  • خسرو IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    6 10
    ترامپ ؟! سقوط ؟! خخخخخخخ ! خوابت خيره ، خيره سر !
  • نامی US ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 0
    انچه بنظر میرسد ترامپ در دور بعد ریاست جمهوری به سختی پیروز خواهد شد اولا بدلیل اینکه این اتفاقات یعنی کشتن سیاه پوست در زمان ترامپ پیش امده وهم اکنون اکثر سرمایه داران وسیاسیون انها می دانند یک را برای گریز مردم وراضی کردن انها به وعده وعیدهای رئیس جمهوری بعدی است یک نکته هم که مهم است در زمان ترامپ تنها رئیس جمهوری است که هیچ جنگی ویا لشکر کشی به هیچ جا ی دنیا اتفاق نیفتاده که ترامپ می تواند بر روی ان مانور دهد نکته دیگر رشد اقتصادی است ولی دنیای سرماه داری به این راحتی از مواضع خود پاین نخواهد امد هنوز خشونت پلیس و....بصورت درهم کوبیدن تظاهرات بانجا نرسیده وبیشتر سعی در هدفدار کردن تظاهرات هستند اگر ترامپ موفق شود مقداری اوانس به سیاهپوستان بدهد ان وقت تا حدودی شرائط فرق خواهد در این بازیگرانی چون ایران هم نقش بسزایی در پیروزی ترامپ ایفا خواهند نمود نقش ایران در اینجا بسیار مهم است البته سیاستمداران ما باید با بررسی همه جوانب به موضوع نگاه کنن بد نیست تیمی از تحلیلگران ما به این بپردازند
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 0
    پنتاگون يعنى قدرت حاكم وپنهان وايستادن جلو ترامپ يعنى قدرت حاكم اتش بيار معركه است
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 1
    فکر نکنم به آنجا برسد آمریکا از هم می پاشد
  • ر.پ IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    این حوادث ثمره خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    8 4
    سقوط ایالت متحده حتمی است خیلی زودتر از آنچه فکرش رو بکنیم. در ایران احتمال تغییر قدرت وجود داشت همه فکر می کردند زمان می برد ولی ناباورانه بهمن 57 آنچه خدا خواست شد.
    • حسین IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      1 1
      چرت نفرمایید
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 0
    دور بعد هم همین اسکل باشی رای میاره، حالا بنشین و تماشا کن.
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 1
      خیالت راحت، قبل از انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 0
    ترامپ تروریست بعد از ترور سردار عزیزمان می دانستم روز خوش نمی بینی با کرونا می جنگی نژاد پرست اگه کرونا سیاهان را نکشد تو سیاهان را می کشی !!!!!!!!!!!!!!!
  • ایرانی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 1
    بهتره به سقوط ترامپ دل خوش نکنیم. ولی ترامپ اگه دفعه بعد رییس جمهور بشه پوست گلوبالیستها رو میکنه. با تک تک تسویه حساب میکنه. ببینین کی گفتم.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 0
    ترامپ تروریست سیاه کش ما ایرانیان با تو سازش نخواهیم کرد
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 1
    رژیم در حال سقوط یه رژیم دیگست....
    • فرزند ایران IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      1 1
      منظورت رژیم صهیونیستیه؟!!!
  • DE ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    ریاست جمهوری ترامپ رامطالعه کنید تا بفهمید خدا چگونه عمل می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس