جلد فارن افرز - نمایه

مجله فارن‌افرز در جدیدترین شماره خود با چاپ عکسی از ریختن پرهای عقاب نمادین آمریکا و انتشار یک سری گزارش به موضوع افول واشینگتن و پایان زودهنگام رؤیای «قرن آمریکایی» پرداخته است.

سرویس جهان مشرق - «قرن آمریکایی [۱] » عبارتی است که در محافل سیاسی داخل آمریکا و در فضای روابط بین‌الملل برای اشاره به نقش و جایگاه منحصربه‌فرد آمریکا در جهان به تدریج از اواسط قرن بیستم میلادی به این سو و به طور خاص پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استفاده می‌شود. این عبارت برای اولین بار توسط «هنری لوس [۲] » ناشر سرشناس آمریکایی ابداع شد که بنیانگذاری بخشی از مهم‌ترین مجلات آمریکایی نظیر «تایم»، «لایف» و «فورچن» را در کارنامه داشت و «مؤثرترین شهروند خصوصی آمریکا در دوره خودش [۳] » محسوب می‌شد.

«هنری لوس» از تأثیرگذارترین ناشران آمریکایی برای اولین بار از عبارت «قرن آمریکایی» استفاده کرد (+)

طبق اعتقاد عموم کارشناسان بین‌الملل، بعد از جنگ جهانی دوم تنها دو ابرقدرت در دنیا باقی ماندند که عبارت بودند از ایالات متحده آمریکا و اتحادیه جماهیر شوروی. با این حال، پس از فروپاشی شوروی دنیا وارد عصری تک‌ابرقدرتی یا تک‌قطبی شد که در آن عده‌ای حتی آمریکا را یک «فراقدرت [۴] » می‌دانستند، یعنی کشوری که یک گام فراتر از ابرقدرتی برداشته و در همه جوانب از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر همه کشورها سلطه یافته است. اگرچه چنین توصیفی از آمریکا در حال حاضر به شدت به چالش کشیده شده است، اما چنان‌که باورپذیر است، افرادی مانند «لوس» با توجه به تحولات بین‌المللی معاصرشان طی اواسط تا اواخر قرن بیستم، هیچ شکی درباره ابرقدرتی آمریکا نداشتند.

این ناشر شناخته‌شده آمریکایی طی مقاله‌ای با عنوان «قرن آمریکایی [۵] » در مجله لایف درباره نقشی که معتقد است آمریکا می‌تواند و باید در دنیا برای گسترش آزادی، دموکراسی و دیگر ایده‌آل‌های آمریکایی ایفا کند، می‌نویسد:

طی قرن هفدهم و قرن هجدهم و قرن نوزدهم، این قاره مملو بود از پروژه‌های متنوع و آرمان‌های باشکوه. فراتر از همه آن‌ها و عامل پیوند همه آن‌ها به هم تحت هیجان‌آورترین پرچم تمام جهان و تمام تاریخ، آرمان آزادی بود. به همین امید است که همه ما، هر کس به اندازه ظرفیتش، و هر کس به فراخور دورترین افق بینشش، دعوت شده‌ایم تا اولین قرن باعظمت آمریکایی را به خلق کنیم.

چه بلایی بر سر «قرن آمریکایی» آمد؟

هنری لوس معتقد بود قرن بیستم «قرن آمریکایی» خواهد بود، و چه‌بسا درست هم می‌گفت، اما با آغاز قرن بیست‌ویکم و پایان «قرن آمریکایی» چه بلایی بر سر قرن آمریکایی آمد؟ این سؤالی است که مجله «فارن‌افرز» (Foreign Affairs به معنای «مسائل خارجی») در آخرین شماره خود پرسیده و طی چندین مقاله از کارشناسان متفاوت تلاش کرده تا به آن پاسخ بدهد. این مجله آمریکایی که توسط اندیشکده فوق‌العاده شناخته‌شده «شورای روابط خارجی» منتشر می‌شود و بسیاری از کارشناسان آن را معتبرترین نشریه یا دست‌کم یکی از تأثیرگذارترین نشریات در حوزه سیاست و روابط خارجی آمریکا می‌دانند، روی جلد خود تصویری تمام‌صفحه از عقاب سرسفید نمادین آمریکا را چاپ کرده، اما مسئله این‌جاست که پرهای این عقاب در حال ریختن است و به نظر می‌آید حتی پای چشمش هم کبود باشد.

«چه بلایی بر سر قرن آمریکایی آمد؟» تیتر اصلی و تصویر روی جدیدترین شماره مجله فارن‌افرز (+)

مشرق طی روزهای آینده ترجمه مقالات آخرین شماره فارن‌افرز درباره موضوع سرنوشت «قرن آمریکایی» را خدمت مخاطبان محترم ارائه خواهد کرد. در عین حال، «گیدیون رُز» سردبیر فارن‌افرز در مقاله مختصری با عنوان «چه بلایی بر سر قرن آمریکایی آمد؟ [۶] » به ارائه یک مقدمه و معرفی مقالاتی پرداخته است که درباره موضوع افول آمریکا در شماره جدید این مجله منتشر شده‌اند. در این‌جا و به رسم پیش‌گفتار، توضیحات سردبیر فارن‌افرز عیناً نقل‌قول می‌شود:

یک نسل قبل‌تر، آمریکا با اعتمادبه‌نفس داشت جهان را به سوی آن چیزی هدایت می‌کرد که قرار بود هزاره‌ای جدید با صلح، رفاه، آزادی و اجتماع [و اشتراک منافع] باشد. در حال حاضر، جهان به سوی آشفتگی پیش می‌رود و آمریکا هم مصداق آهنگ «لئونارد کوهن» [خواننده و ترانه‌سرای مشهور کانادایی] است: «زندگی همین است، و همه هم می‌دانند.» چگونه می‌شود همه چیز این‌قدر سریع از هم بپاشد؟

اکنون به عقب نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد این افول [نقش و قدرت آمریکا] اجتناب‌ناپذیر بوده است. با این حال، آن‌چه که به نظر می‌رسد امروز نیاز به توضیح داشته باشد، رؤیاهای تب‌آلود [و خواب‌های آشفته] واشینگتن در انتهای قرن [بیستم] درباره تداوم سلطه نیک‌اندیشانه آمریکاست، به جای واقعیت کنونی یعنی درگیری‌های دائمی در داخل و خارج از کشور. اما آن‌هایی که در آن دوره زندگی کرده‌اند می‌دانند که هیچ‌چیز پیشاپیش نوشته‌شده [و محتوم] نبود، که تاریخ می‌توانست به گونه دیگری رخ دهد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم اقدام به کالبدشکافی رهبری جهانی آمریکا طی دهه‌های اخیر کنیم؛ سال‌هایی که نخبگان آمریکا طی آن‌ها میراث و نام نیکی را که برای آن‌ها به ارث گذاشته شده بود، به هدر دادند.

در ابتدا «فرید زکریا» [مجری برنامه‌ای با همین نام در شبکه سی‌ان‌ان و کسی که فارن‌افرز او را یکی از بهترین کارشناسان سیاست خارجی در آمریکا معرفی می‌کند] مسیر هژمونی آمریکا پس از جنگ سرد (صعود آن از سقوط دیوار برلین تا سقوط بغداد و افول آن از آن زمان به بعد) را ردیابی می‌کند. شوک‌ها و چالش‌های خارجی خسارت‌بار بوده‌اند، اما تصمیمات اشتباه استراتژیک بیش‌تر خسارت‌آور بوده‌اند، و بی‌تفاوتی بیش‌تر از هر دوی آن‌ها. در ادامه «لری دایموند» [عضو ارشد اندیشکده «مؤسسه هوور» و مؤسسه مطالعات بین‌الملل دانشگاه استنفورد] با نگاهی به روندهای جاری در دموکراتیک‌سازی نشان می‌دهد که جریان‌های زیرینِ «موج سوم» [موج سوم دموکراتیک‌سازی در اواخر قرن بیستم] چگونه جهان را به ورطه دوران جدیدی از استبداد شخصی انداخت.

«دَنی رودریک» [استاد اقتصاد سیاسی در مدرسه حکومت‌داری جان اف. کندی در دانشگاه هاروارد و رئیس منتخب «انجمن بین‌المللی اقتصاد»] و «جیلیان تِت» [رئیس حوزه آمریکا در هیأت‌دبیره و سردبیر آزاد روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز] مدیریت واشینگتن را به ترتیب در حوزه‌های جهانی‌سازی و امور مالی ارزیابی می‌کنند. بُت‌سازی از نئولیبرالیسم و ​​اصرار بر فراجهانی‌سازی باعث یکپارچگی بیش‌تر اقتصادی میان کشورها اما در عین حال چندپارگی سیاسی میان آن‌ها شد؛ و بنابراین یک واکنش پوپولیستی را رقم زد. همزمان، فرهنگ مالی آمریکا جهان را به استعمار درآورد و سپس آن را به سوی بحران کشید؛ و باز هم همین کار را خواهد کرد، مگر این‌که نظام مالی تبدیل به برده‌ای برای اقتصاد گسترده‌تر شود، نه اربابی برای آن.

سپس «یاکوب هکر» [مدیر مؤسسه مطالعات اجتماعی و سیاستی و استاد علوم سیاسی در دانشگاه یِیل] و «پال پیرسون» [مدیر برنامه جوامع موفق در مؤسسه مطالعات پیشرفته کانادا و استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا] تمرکز خود را روی داخل می‌گذارند و ظرفیت روبه‌کاهش واشینگتن در استفاده از دولت برای ارائه «کالاهای عمومی [۷] » را بررسی می‌کنند. آن‌ها نه تنها درباره افزایش نابرابری، تغییرات جمعیتی و واگرایی اقتصاد منطقه‌ای، بلکه همچنین درباره تغییر در حزب جمهوری‌خواه و دستورکار آن هشدار می‌دهند. «جولیا آزاری» [دانشیار و معاون رئیس دپارتمان علوم سیاسی در دانشگاه «مارکت» و محقق ممتاز مرکز «جان دابلیو کلوج» در کتاب‌خانه کنگره] نیز به ناکارآمدی داخلی نگاه می‌کند، اما تقصیرها را عمیق‌تر می‌برد و معتقد است مشکلات امروز نتیجه اصلاحات سرهم‌بندی‌شده و ناقصی است که موجب به وجود آمدن نظامی دموکراتیک شدند که در یک مقطع به طور گسترده‌ای فراگیر اما کاملاً ناکارآمد بود.

اوایل دهه ۱۹۹۰ دوران سلطه آمریکا پس از جنگ [جهانی دوم] به نرمی به دوران سلطه آمریکا پس از جنگ سرد گذار کرد. اکنون آن دوره در حال گذار نرم به عصر دیگری است، که هنوز ناشناخته است. «این نیز بگذرد [۸]

عقاب آمریکا در حالی که پرهایش می‌ریزد و چشمش کبود است (+)


چنان‌که گفته شد مشرق طی روزهای آینده منتخبی از این گزارش‌ها را منتشر خواهد کرد. با این حال، گزارشی با همین موضوع و با تمرکز بر نقش ترامپ در سقوط آمریکا که در شماره نخست فارن‌افرز در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) منتشر شد، تحت عنوان «خداحافظی طولانی [و دردناک] آمریکا» پیشاپیش در مشرق منتشر شده است که این گزارش را می‌توانید از این‌جا بخوانید:

یادداشت مهم «فارن‌افرز» درباره فروپاشی آرام بلوک غرب/ بحران و فاجعه در انتظار سیاست خارجی آمریکا

 

در همین‌باره بخوانید:

›› «زندگی در کثافت»: از مجسمه ترامپ که می‌گوید «روی من ادرار کن» تا «گشت مدفوع» در شهرهای آمریکا


[۱] American Century Link

[۲] Henry Luce Link

[۳] Henry R. Luce, Time, and the American Crusade in Asia Link

[۴] Hyperpower Link

[۵] American Century Link

[۶] What Happened to the American Century? Link

[۷] کالای عمومی لینک

[۸] عبارت استفاده‌شده در متن اصلی Sic transit gloria mundi است. این عبارت لاتین به صورت تحت‌اللفظی این‌گونه معنا می‌شود: «شکوه دنیوی این‌گونه [سریع] می‌گذرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    32 35
    این خریت آمریکایی ها سابقه تاریخی دارد و نتیجه حرام زادگی است اینها واقعیات را می بینند اما بخاطر قلب مریض و اینکه به نفع دنیایشان نیست انکار می کنند
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      14 20
      حرامزاده و حلالزاده فرقش چیه ؟
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    71 33
    همینکه یه مجله آمریکایی میتونه علیه کشور خودش مطلب بنویسه یعنی حالا حالاها تا فروپاشی این کشور زمان طولانی است همینکه روزنامه و رسانه های یه کشور می تونند علیه بالانرین مقام کشور خود مطلب بنویسند یعنی اون کشور ثبات بالایی داره ثباتی که با هیچ موشک و سلاحی نمیشه بدست آورد ثبات واقعی نه ثبات ظاهری مثل بعضی کشورهای نظامی
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      23 57
      پس اون کارتونی که با یه کاریکاتور علیه ترامپ بیکار شد مال آمریکا نبود؟ مناسبات قدرت اونجا فرق داره اگه یه نشریه دست دوم که هیچ میلیاردری پشتش نیست حرکتی ضد دولت بکنه مجازات میشه
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      12 47
      شما بفرمائید اگر فرض فلان پس حکم فلانتون رو بر اساس کدوم استدلال منطقی به دست آوردید این نتیجه گیری شما با مثالهای تاریخی قابل نقضه یکیش همین حکومت پهلوی که ماه های آخر قدرتش فضا باز شد و روزنامه ها هر چی میخواستن مینوشتن
    • US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      6 14
      پایه امپراطوری آمریکا بر سه پایه دموکراسی قدرت نظامی و قدرت اقتصادی هست که هنوز به قوت خودشون باقی هستند البته دموکراسی در امریکا داره علیه خودش عمل می کنه و باعث شده به جای افراد قدری مثل ریگان و ایزنهاور افراد مبتذلی مثل ترامپ قدرت برسند.
    • AU ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
      10 2
      همین که وزیر خارجه ی ایران با افتخار می تونه بگه آمریکا ما را پودر می کنه بزرگترین نشانه ی لیبرالیسم در ایران هست.
    • مهندس نادر IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
      1 3
      امریکا به تنهایی 60 درصد بودجه نظامی دنیا رو داره نظامی نیست؟ نسل کشی در یمن بحرین عراق افغانستان کار ایرانه دموکراسی امریکایی فقط برای منافع داخل خودشه نه دیگران
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
      2 1
      شما ها که فکر میکنید ترامپ یه فرد نالایقه به جای نگاه به زندگی خصوصیش به عملکردش نگاه کنید آمار میگه آمریکا از نظر اقتصادی در بهترین حالت خود از ۲۰۰۱ قرار گرفته وضع تعرفه به کالاهای چینی آیا اشتباهه جلوی ورود مهاجران مکزیکی را گرفتن اشتباهه خروج از برجام که باعث شد سیل دلارها به سمت صنایع موشکی و پهپادی ایران سرازیر بشه اشتباهه
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    23 81
    ما مردم آروزی نوکری آمریکایی های برتر و با کلاس را داریم . ایرانی عقب افتاده بی فرهنگ فقط برای زمین شویی اروپا و آمریکا افریده شده شما تا کی می خواهید خودتان و مردم ر افریب دهید امریکا روز به روز قدرتمند تر می شود همه دنیا در برابر امریکا سر خم می کند
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      49 14
      خیلی نفهم هستی
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      36 15
      کثافت
    • محمدرضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      41 9
      وطن فروش کثیف ما بیشتر توی ایران از امثال شما ضربه خوردیم
    • امیر IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      23 22
      درست میگه دیگه چرا ناراحت میشن بعضی ها. ایرانی چی داره
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      13 20
      مشرق من که محترمانه باهات مخالفت می کنم نظراتم رو حذف می کنی بعد نظر یه شیرین عقلی مثل ایشون و یا اون یکی (cowboy) رو تایید می کنی؟
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      30 24
      فقط خودت و امثال تو نفهم و بیشعورید و لایق نوکری ااااامریکا را دارید نه ملت بزرگ و با عظمت ایران. پس هر چی زودت گورت را گم کن و برو به سرزمین رویاهات.
    • ناصر IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      16 29
      اگه زمین شور غرب بودیم امروز پهپاد نمیزدیم و کشتی توقیف تمیکردیم . پس تفکر خودت به همه نسبت نده . کوکوجی جان اینجا ایرانه .
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      8 11
      خودت هر جوری دوست داری زندگی کن زمین بشور طی بکش حالا با طی نشد با زبون ولی خودت را قاطی ما فرض نکن . " ما " ی شما با " ما " ی ما زمین تا آسمان توفیر دارد . آن وقت می فهمی که " ما " چگونه " ما " شدیم .
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    55 21
    شما چهل پنجاه ساله همین مزخرفات رو درباره آمریکا میگید چیز تازه ای نیست
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    15 38
    اگر قراردادهای پولی دوجانبه بسته بشه کار آمریکا تمامه. ولی مشکل اینه که دولت ما نمی خواد این اتفاق بیافته
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    14 31
    هر کس به اندازه ظرفیتش، و هر کس به فراخور دورترین افق بینشش میفهمد. افرین بر مشرق
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    1 43
    رؤیاهای تب‌آلود [و خواب‌های آشفته] واشینگتن در انتهای قرن [بیستم] درباره تداوم سلطه نیک‌اندیشانه آمریکاست
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    14 33
    سال 67 هم آقای خمینی همین را گفت و کسی گوش نمیکرد اما شوروری از هم پاشید
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    10 35
    زمانی که یانکی های آمریکا. وجود نداشته اند. مردم ایران. بر کل دنیا. حکومت وآقایی داشته. حالا بعضی ازین خاعنین ونفوذیها دم از نوکری آمریکا می زنند. هر.قدرت مادی دردنیا طلوعی وغروبی دارد. وابرقدرتی آمریکا به غروب خود نزیک ونزدیک تر می شود
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    16 32
    حیف عکس عقاب نیست برای امریکابه نظرمن حیفه
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      59 15
      به نظر منم حیفه اکسیژنه که امثال تو تنفس کنه ولی باز دم آمریکا گرم که این اجازه رو بهتون داده من بودم نمی ذاشتم
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      12 19
      البته فروپاشی آمریکا برای توی بی وجود که آمریکا رو در حد خدا بالا میبری عین نابودیه حالا چرند بباف تا نوبت تو هم برسه
  • محمدرضا IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    25 22
    به امید اون روزی اسم امریکا رو فقط توی کتاب های تاریخ بخونیم
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    17 35
    تاریخ ثابت کرده که قدرتهای جهانی وقتی به را ه استکباری قدم می گذارن افول خودشان را تسریع می کنن مثل روم و قدرت ساسانی و امریکا هم استثنا نیست باید از هم بپاشه این اراده خداوند است
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    13 18
    بزودی دیوارهای دروغین دموکراسی ظاهر فریب غرب فرو خواهد ریخت دیگر فساد و حقه بازی آن ها انقدر بر ملا شده که خردمندان غربی از اظهار شهروندی خود در آن جامعه ننگ دارند خوب دقت کنید و روال تغییر را مشاهده کنید صرفنظر از محتوای باطنی ظاهر ار ببینید فرانسه ، ژنرال دوگل ها ،پمپدو ها ، زیسکر دستن شابان دلماس .........مکرون تاچر .....ترزامی بوریس جانسون کندی جانسون نیکسون کارتر کلینتون اوباما ترامپ فساد سرمایه داری غرب سگولاریسم در خدمت سرمایده داری فریاد بی امانی که دیگر خاموش شدنی نیست شنبه های فرانسه به خیابان های نیویورک و لندن و المان هم خواهد رسید و قارونک های فاسد نوکر غرب هم بزودی بر زمین فرو خواهند رفت ان شاالله الیس الصبح بقریب
  • علی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    7 17
    ولی دسیسه شان با کمک خیانت کاران داخلی ادامه دارد چون شیطان هیچ وقت بیکار نمی نشیند
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    0 10
    مشرق:آیا خدمت به مردم وطن خود در عالی ترین مرتبه خیانت محسوب می شود دولتمردانی که برای رفاه مردمان خودشان
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    75 17
    آمریکا کرک و پرش هم بریزد تازه از فراقدرت میرسد به ابر قدرت. نزدیکترین کشور به آمریکا هنوز فاصله زیادی با آمریکا دارد آمریکا به هیچ کس وابسته نیست و همه وابسته اویند بدون تکنولوژی آمریکایی همه درمانده اند آمریکا حق بزرگی بر گردن بشریت دارد حتی بمب اتم زدنش هم به نفع بشریت بود صدهزار رفتند تا میلیونها زنده بمانند قدرت و اقتدار آمریکا باعث شده لاتان و گردنکشان و افراطگرایان نتوانند دنیا را به سمت جنگ دیگری سوق دهند به نفع بشریت است که امریکا همواره قدرت مطلق سیاره باشد تا افراطگرایانی که ارزوی نابودی ملتها را در سر می پرورانند آرزوی خود را به گور ببرند و صلح و ارامش بر دنیا حاکم باشد
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      11 35
      همون آمریکایی رو میگی که روی خون صد میلیون سرخپوست بنا شده، چرا نعل وارونه میزنی ژاپن در حال تسلیم شدن بود که آمریکا دویست و پنجاه هزار نفر رو در یه لحظه دود کرد حجم کشتار و غارتی که آمریکا از بدو به وجود اومدنش به راه انداخته در طول تاریخ بشر بی سابقه بوده این فسادی که دنیا رو فرا گرفته پایه گذار و پر و بال دهنده اش همین آمریکای فاسده، پس هدفت از این چرندیات چیه مزدور بی مایه
    • DE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
      42 2
      بسیار منطقی و خوب.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    13 8
    بله فرمایش شما درست ممکنه پنجاه سال دیگه آمریکا قدرت اول نظامی و اقتصادی نباشه و صد سال دیگه قدرت چهارم اقتصادی بشه به هر حال این قضیه کمک خاصی به ما نمیکنه و برای ما اقتصاد و صنعت نمیشه بحث ما باید این باشه که پنجاه سال دیگه ایران چندمین کشور صنعتی جهان هست؟ درآمدش چقدره؟ هر چند این بحث هم فقط برای نسل آینده مهم هست ما که سوختیم رفتیم
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      4 12
      چه ارزوی دور و درازی نه بابا جوان ها این فروپاشی را مشاهده خواهند کرد 50 و 100 مطرح نیست جمهوری اسلامی حزب الله لبنان انصارالله یمن حشدالشعبی عراق و نیجریه و.....
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    10 30
    خب توهم باید مثل سگای ولگرد و نجس پای ما ایرانی ها رو التماس کنی که بلیسی و ماهم چندشمون بشه تا زبون کثیفت به ما بخوره و پامونو به عقب برگردونیم. ببین تو حرو... چقدرررر بدبختی که ما ایرانی هایی که به گفته تو عاشق نوکری اربابت رو داریم نمیذاریم که تو پای مارو لیس بزنی خخخخ. .....
  • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    14 10
    من هیچ گرایش و علاقه ای به آمریکا ندارم و از خیلی از سیاست های این کشور بیزارم خصوصا تحریم مردم ایران ولی بیایید واقع نگر باشیم چه بخواهیم و چه نخواهیم قدرت اول اقتصادی و نظامی جهان آمریکا است و شاخص های اقتصادی، شرایط سیاسی و وضعیت اجتماعی این کشور هیچ پیامی در خصوص اضمحلال این کشور نمی دهد و همچنان اروپای قدرتمند، ژاپن و کره صنعتی، عربهای پولدار و اکثر کشورهای جهان در برابر آنها سر تعظیم فرود می آورند. بییایید واقعیت ها را ببینیم و احساسی عمل نکنیم و شعار ندهیم.
  • زینب سادات IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    4 16
    همینکه همه مردم جهان از جمله ۸۰میلیون نفر ایران،ذاتا توجه داشته باشید ذاتا ،جایگاه کشور آمریکا و نیز روسای جمهور آنرا مخصوصا رییس جمهور جرج دبلیو بوش را میدونند،دیگه نیازی به اراجیف گویی و سرتیترمزخرف زدن و اینجور چیزا نیست...
  • کارشناس IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    10 5
    خیلی ها میدانند که آمریکا ابرقدرت سخت و نظامی پولی دنیاست و ایران ابرقدرت نرم و فرهنگی ایدئولوژیک جهان است . اما خوب مردم دنیا طلب در امریکا نان می بینند
    • US ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      12 9
      ایران در زمینه سیاسی ابرقدرته اما اقتصادی نه
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
      2 2
      ابر قدرت یعنی قدرت قاهر و با فاصله زیاد نسبت به سایر کشورها در زمینه های سیاسی اقتصادی ایدئولوژیک فرهنگی نظامی هنری دیپلماتیک مجموع همه این قدرتها که در یک کشور جمع بشه میشه ابرقدرت حالا ابرقدرت سیاسی دیگه چه صیغه آی است.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    3 11
    من هم موافقم
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    14 14
    انواع حکومت دیکتاتوری یکی یکی نابود شدند و دیکتاتوری جهانی به رهبری امریکا نیز نابود است
  • بابک ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    5 2
    ایران ما اگر این زالو های وطن فروش اقتصادی رو نداشت با این جوانهای پاک باهوش و عالی می تونست قله های اقتصادی رو با دانش ایرانی فتح کنه اما حیف که یه سری زالو فرصت ها رو از جوانان لایق وطن گرفتند
    • DE ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
      0 6
      جو گیر نشید ، میانگین هوش ایرانیها در بهترین حالت متوسطه. همین چرت و پرتا رو کردن تو مخ ملت وضعیت مملکت اینه .
    • DE ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
      5 0
      برای یکتا بودن در تولید حتما نباید انیشتن باشی بایستی خوب کار کنی و مداوم. برای مثال فرش دستباف ایران قرنهاست در صدر فرشهای جهان است نه انیشتن و نه پیتاغورث و نه جالینوس و سقراط دارند خفت قالی را میزنند تازه هیچ کدام طرح های آنان هم حفاظت نشده است . پل های قدیمی 600ساله یا 800 ساله ..در ایران را هم همین ملت ساختند هنوز پابرجاست. آثار باستانی بینظیر ایران را هم همین ملت ساختند...
  • soheili_552@yahoo.com IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 29
    سلام به همگی نظرات دوطرف را خوندم کاری به طرف باکیه نیست طرف موافق امریکا کلمات توهین وناسزا ش بیشتر از کلمات استدلال ومنطق هست این زیبا نیست
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 1
    ررسانه ها دباید به جد خواهان پایان سلطه ی دلار وانتقال سازمان ملل به کشور دیگر برای رهائی از سلطه ی اسرائیل وآمریکا باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس