کد خبر 1081157
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
جرج فلوید فرانسوی‌ها کیست؟ / نژادپرستی سیستماتیک در مهد آزادی!

حدود ۴ سال قبل (در سال ۲۰۱۶ میلادی)، آداما ترائوره جوان سیاهپوست فرانسوی توسط ماموران پلیس این کشور دستگیر و در حین دستگیری به دلیل خشونت پلیس جان داد.

به گزارش مشرق، دولتمردان فرانسوی در طول تاریخ معاصر همواره نام خود را با دموکراسی گره زده و از کشورشان نیز به عنوان مهد آزادی یاد می‌کنند. احزاب محافظه کار، سوسیالیست و حتی ملی گرا در فرانسه، به راحتی به خود اجازه می‌دهند به بهانه دروغین وجود آزادی بیان در کشور خود، کشورهای دیگر (غیر از کشورهای هم پیمان خود را) بابت نقض حقوق بشر و آزادی‌های مدنی مورد بازخواست قرار دهند! فرانسوی‌ها از آن‌جا که در شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای حق وتو هستند، از این امتیاز غیر عادلانه و تبعیض آمیز نیز در راستای تامین منافع خود استفاده کرده و با تهیه پیش نویس بسیاری از قطعنامه‌های تبعیض آمیز، کشورهای منتقد آزادی غربی را تحت فشار قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

نژاد پرستی از جنس صهیونیستی

جرج فلوید فرانسوی‌ها کیست؟ / نژادپرستی سیستماتیک در مهد آزادی!

آداما ترائوره که بود؟

درست در شرایطی که صدها شهر در آمریکا به صحنه تظاهرات ضد نژادپرستانه و اعتراضات بنیادین علیه نقض حقوق اولیه سیاهپوستان و رنگین پوستان در این کشور تبدیل شده است، شهروندان فرانسوی نیز به خیابان‌ها آمده‌اند تا نژادپرستی سیستماتیک حاکم بر غرب و البته کشور خود را محکوم کنند. حدود ۴ سال قبل (در سال ۲۰۱۶ میلادی)، آداما ترائوره جوان سیاهپوست فرانسوی توسط ماموران پلیس این کشور دستگیر و در حین دستگیری به دلیل خشونت پلیس جان داد. این فرانسوی آفریقایی الاصل (که اصالتا اهل کشور مالی بوده است) حدود دو ساعت بعد از بازداشت، در یک مرکز پلیس در حومۀ پاریس درگذشت. اگرچه مقامات فرانسوی همواره مدعی هستند هرگونه رفتار تبعیض آمیز پلیس این کشور، با برخورد دستگاه‌های قضایی و دولتی فرانسه مواجه می‌شود، اما پرونده ترائوره ۴ سال است که راه به جایی نبرده است! صورت ماجرا کاملا مشخص است! دستگاه قضایی فرانسه دقیقا مانند دستگاه قضایی آمریکا اجازه محکومیت پلیس را در این پرونده نمی‌دهد!

شبکه یورو نیوز در مورد آنچه در فرانسه می‌گذرد می‌نویسد: «فرانسه یکی از مهم‌ترین استعمارگران جهان در قرن هجدهم و نوزدهم بود و پس از پایان دوران استعمار در میانه‌های قرن بیستم، ناگزیر پذیرای بسیاری از شهروندان آفریقایی تبار، عرب و سیاه پوست مستعمرات سابق شد. طی دهه‌های اخیر بارها حومه‌های پاریس بدلیل خشونت‌های پلیس علیه شهروندان آفریقایی تبار صحنه تنش و اعتراضات بوده است، از سال ۲۰۰۵ که کشته شدن دو نوجوان آفریقایی تبار در تعقیب و گریز نیروهای پلیس ماه‌ها ناآرامی به بارآورد تا در سال‌ها و ماه‌های اخیر خفگی آداما ترائوره، جوان ۲۴ ساله سیاه پوست در بازادشت پلیس و کشته شدن محمد گسبی به دلایلی مشابه».

جرج فلوید فرانسوی‌ها کیست؟ / نژادپرستی سیستماتیک در مهد آزادی!

وقتی پلیس نژادپرست فرانسوی تبرئه می‌شود!

رادیو فرانسه در گزارش خود در مورد پرونده آداما ترائوره و اعتراضات مکرری که از سوی خانواده وی در قبال این پرونده و برخورد تبعیض آمیز و ناعادلانه دستگاه قضایی فرانسه صورت گرفته است می‌نویسد: «گروهی که تحت عنوان حقیقت برای ترائوره تشکیل شده، خواهان اصلاحات عمیق برای مبارزه با تبعیض نژادی در دستگاه‌های دولتی و انتظامی است. در فرانسه، فعالان حقوق بشر بارها اعتراض کرده‌اند که رفتار پلیس بر حسب رنگ پوست و ظاهر آدم‌ها متفاوت است».

چنانچه برخی منابع فرانسوی گزارش داده‌اند، پرونده ترائوره بارها مورد اعتراض قرار گرفته است. آخرین گزارش کارشناسی در بارۀ واقعۀ مرگ او که روز ٢٩ مه ۲۰۲۰ (٩ خرداد ماه) منتشر شد، نتیجه گرفت مرگ ترائوره به علت مشکل قلبی رخ داده و در واقع از ژاندارم‌ها رفع مسئولیت می‌کرد. اما خانوادۀ مقتول هم خواستار یک کارشناسی مستقل شده بود که نتایج آن اخیرا منتشر شد. گزارش اخیر برخلاف قبلی، علت مرگ را وضعیت بدنی ترائوره، یعنی درازکش شدن اجباری روی شکم با دستبند دانسته است.

خیزش هزاران فرانسوی علیه تبعیض نژادی

عصر سه شنبه، ۱۲ خرداد ماه، هزاران فرانسوی به دعوت خانواده ترائوره به خیابان‌ها آمدند تا خشم خود را از تبعیض نژادی در کشورشان ابراز کنند. از آنجا که این تظاهرات مصادف با برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا شد، مقامات دولتی و برخی رسانه‌های فرانسوی (که همواره وابسته به جریان قدرت هستند) در یک شیطنت آشکار سعی کردند تظاهرات فرانسوی‌ها را صرفا معطوف به همدردی با حوادث مینیاپولیس و قتل جرج فلوید کنند. نکته قابل توجه اینکه تظاهرات ضد نژادپرستی در فرانسه در حالی برگزار شد که پلیس این کشور، در خصوص برگزاری این تظاهرات و عواقب آن به معترضین هشدار داده بود. کاخ الیزه به بهانه شیوع ویروس کرونا، حضور معترضین به تبعیض نژادی در این کشور را در ممنوع کرده بود. با این حال بیش از ۲۰ هزار فرانسوی به خیابان‌ها آمدند و خواستار مجازات نیروهای پلیس نژادپرستی شدند که عامل مرگ ترائوره در سال ۲۰۱۶ بودند.

آسا ترائوره خواهر آداما ترائوره در مورد نژادپرستی نظام‌مند و ساختاری در کشور فرانسه می‌گوید: «متأسفانه مرگ جرج فلوید در آمریکا، تکرار مرگ برادر کوچک من است. همان خشونت و توهینی که اینک مورد اعتراض آمریکایی‌هاست، عیناً در فرانسه هم وجود دارد. اینجا حتی بدتر است. در فرانسه از ژاندارم‌ها (پلیس‌های نژادپرست) قدردانی می‌شود».

نژادپرستانی که راحت نفس می‌کشند!

همان گونه که محرز است، نهادهای دولتی و امنیتی در فرانسه مولد نژادپرستی هدفمند در این کشور هستند. هدف از این اقدام، محدود کردن حقوق اولیه مهاجرین، رنگین پوستان و اقلیت‌های مذهبی و خصوصا مسلمانان در این کشور محسوب می‌شود. نکته قابل توجه اینکه نهادهای دولتی فرانسه، علی رغم اعتراف به گسترش نژادپرستی در این کشور، کمترین اقدامی در راستای مهار و کنترل این امیال خطرناک و افراطی صورت نمی‌دهند. وزارت کشور فرانسه در گزارشی تصریح کرده است در سال ۲۰۱۹ اقدامات نژاد پرستانه و بیگانه ستیزی در فرانسه نسبت به سال قبل بیش از ۱۳۰ درصد افزایش داشته است. این گزارش در فوریه (بهمن ماه) سال ۲۰۲۰ منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۹ اقدامات نژاد پرستانه و بیگانه ستیزی با ۱۱۴۲ مورد، افزایش زیادی داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸، ۴۹۶ مورد اقدام نژاد پرستانه در کشور گزارش شده بود.

رادیو فرانسه نیز چندی پیش در گزارشی تکان دهنده، از وجود تبعیض مذهبی در این کشور علیه مسلمانان خبر داده بود. بر اساس گزارش نهادهای رسمی، در فرانسه از هر ۱۰ مسلمان، بیش از چهار نفرشان اعلام کردند در طول زندگی قربانی تبعیض دینی شده‌اند. آیا در چنین شرایطی فرانسه می‌تواند خود را به عنوان مهد آزادی و دموکراسی در جهان معرفی کند؟ به راستی این ادعای مضحکانه و تلخ توسط چه کسانی پذیرفته و باور می‌شود؟!

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسين DE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 2
    آنزمان هنوز زيبا كلامها متولد نشده بودند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس