اغتشاش

یکی از نمایندگان مستعفی مجلس ششم ضمن تلاش برای ایجاد مطالبات غیر واقعی از مجلس یازدهم؛ اینطور اظهار کرده است که اگر مجلس یازدهم به این مطالبات عمل نکند؛ تکرار اتفاقاتی مثل "آبان 98"دور از انتظار نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

استندآپ کمدی مرعشی درباره مشکلات کشور

ناکارآمدی‌ها به این دلیل است که ما در قدرت نیستیم!

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال 88 در بخشی از مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین در پاسخ به این سؤال که "با توجه به تشکیل مجلس بعدی با اکثریت مطلق اصولگرایان و احتمال اینکه دولت هم در سال 1400 در اختیار اصولگرایان قرار خواهد گرفت، اصلاح‌طلبان با توجه به چه الزام‌هایی می‌توانند به بازگشت به قدرت امید داشته باشند؟" اظهار کرده است:

"اینکه مجلس با حضور پررنگ اصولگرایان تشکیل می‌شود اتفاق جدیدی نیست. آنها در مجالس هفتم تا دهم اکثریت‌نشین بودند و برای پنجمین دوره متوالی این موقعیت را تجربه می‌کنند. اصلاح‌طلبان کار خاصی نمی‌توانند انجام بدهند و در واقع باید در انتظار کنش‌های سیاسی باشند تا شاید بتوانند دوباره خود را در عرصه تصمیم‌سازی و قانون‌گذاری ببینند."

او می‌افزاید: نکته جالب این است که اصلاح‌طلبان در حالی محکوم به بیرونِ گود نشستن هستند که اصولگرایان در همه دوره‌هایی که عرصه‌ها را در اختیار خود دیدند، عملاً نتوانستند کار خاصی انجام دهند. یعنی نه توانستند جایگاه اجتماعی‌شان را تقویت کنند و نه در راستای پیشرفت و توسعه کشور توفیقی به دست آوردند. به همین دلیل می‌توان گفت حاشیه‌نشین کردن اصلاح‌طلبان به ضرر کشور تمام شده است![1]

*آقای مرعشی باید زمانی این حرف‌ها را می‌زد که سرخوش از رأی‌آوری لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم؛ تلویحا به مردم شهرستان‌های کشور با کنایه "عقب مانده سیاسی" صحبت کرد.[2]

او همچنین ترجیح می‌دهد جامعه فراموش کند زمانی را که مرعشی مست از بر تخت نشینی آقای روحانی؛ از این می‌گفت که ایران اکنون باید بین انقلابی بودن یا اقتصادی بودن یکی را انتخاب کند.[3]

و زمان دیگری را که در اشاره به برجام روحانی می‌گفت: ما در حال مصالحه‌ای فراتر از مسئله هسته‌ای با غرب هستیم![4]

و البته این صحبت‌ها هرگز صحبت‌های یک رجل حاشیه‌نشین و خارج از گود نیست. بلکه صحبت‌های کسی است که می‌داند تفکرش تمامیت قدرت اجرایی را بواسطه حسن روحانی و همکاران اصلاح‌طلبش در دولت اعتدال در اختیار دارد...

اکنون و با مطالعه تاریخ بهتر مشخص می‌شود که اصلاح‌طلبان آنطور که مرعشی گفته در قدرت نبودند یا بودند اما به دلیل ناکارآمدی، کار چندانی را از پیش نبردند.

***

تاجرنیا: تکرار اتفاقاتی مثل آبان 98 دور از انتظار نیست

علی تاجرنیا، از رجال جریان چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، در اشاره به مجلس یازدهم گفته است:

"مجلس می تواند مهمترین عامل در مبارزه ریشه ای با فساد باشد. باید بدانیم فساد اقتصادی مثل موریانه ای ریشه افکار عمومی را خواهد خورد و اقتصاد را دچار بحران خواهد کرد اگر این مسئله حل نشود وقوع مجدد اتفاقاتی مثل آبان 98  دور از انتظار نیست. هر بار سعی کنیم با حرکت‌های امنیتی عمل کنیم خواسته مردم مثل فنری که جمع می شود و هنگام باز شدن نیرویش بسیار بیشتر است،‌ شدت بیش‌تری خواهد گرفت."[5]

*باید دانست که رخداد تلخ آبان 98 و اغتشاشات پیرامون آن هرگز به بهانه فساد رخ نداد بلکه به بهانه گرانی بی‌قاعده و بدون پیوست بنزین رخ داد.

تاجرنیا همچنین دومین تجاهل خود در بحث فساد را نیز آنجا به خرج داده است که مجلس را مهمترین عامل مبارزه با فساد عنوان می‌کند!

این در حالی است که نه بودجه‌ای در مجلس وجود دارد و نه قدرتی برای اجرا!

به دیگر سخن اینکه بازوی اصلی مبارزه با فساد، دولت و سپس قوه قضائیه هستند.

اولی به این دلیل که صاحب‌اختیار بیش از 95 درصد از بودجه و اجرائیات کشور است و دومی از آنرو که محکمه نظام اسلامی است و باید مفسدین را به عامل عبرت جامعه تبدیل کند.

البته هیچکس منکر نقش مجلس در تقنین مناسب در جهت جمع کردن بسترهای فساد نیست اما این وظیفه از لحاظ عقلانیت حکومتی در رده‌ای پس از دولت و قوه قضائیه قرار می‌گیرد.

ما همچنین متوجه علاقه دوستان آقای تاجرنیا به تکرار آبان 98 هستیم و پیش از این در وبلاگ مشرق، توضیحات مبسوطی را هم پیرامون آن ارائه کرده‌ایم...

مع‌الوصف در بحث احتمال وقوع "فتنه اقتصادی" باید دانست که این خطر بر بستر مشکلات بزرگنمایی شده ابتنا یافته و خواص جامعه و آگاهان کشور بایستی ضمن مبارزه با بزرگنمایی؛ در جمع کردن بستر مشکلات نیز کوشا باشند.

مفهومی که مجلس باید در قبال آن به مواردی مثل لزوم بیان پیشرفت‌های کشور، ارائه ساز و کار برای مبارزه با گرانی و ایجاد فرایندهایی برای تأمین معیشت طبقات ضعیف بپردازد.

این مسئله حتما بایستی مد نظر نمایندگان جدیدالورود باشد که "سنگ بزرگ علامت نزدن است"! ضمن اینکه تجربه مطلوب مجلس هفتم در تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها نیز در پیش روی ما قرار دارد.

به این معنی که آبشخورهای مشکلات مردم مشخص و ساز و کارهای رفع آنها نیز مشخص است و فقط نیاز به یک عزم جهادی و فهم صحیح مسئله داریم.

آشکار است که در این میانه؛ تقلای عده‌ای برای یافتن راه حل در دوردست‌ها، بیان سخنان نسنجیده و عدم فهم دقیق مشکل مردم و سرمنشأ آن؛ ما را به "فتنه اقتصادی" نزدیکتر خواهد کرد.

***

مجلس یازدهم؛ معجزه یا "گام اول حل مشکلات"؟

مجلس یازدهم با اکثریتی اصولگرا در حالی کار خود را به تازگی آغاز کرده است؛ که عده‌ای دانسته یا نادانسته مشغول "غیر واقعی‌سازی مطالبات" از این مجلس هستند.

شاهدیم و می‌شنویم که عده‌ای عنوان کرده‌اند این مجلس باید حقوق کارمندان را افزایش دهد، مجلس اصلی‌ترین رکن برخورد با فساد است و قالیباف است که باید تمام مشکلات کشور را حل کند -نه روحانی-![6]

در این میان البته متأسفانه عده‌ای از نمایندگان جدیدالورود نیز با برخی اظهار نظرها و توییت‌ها، به فرایند ایجاد مطالبات غیر واقعی افزوده‌اند و این قضیه می‌رود تا مجلس یازدهم را دچار مشکلات مهمی کند.

*مطالبه و طرح آن از یک نهاد حکومتی بایستی تابع عقلانیت باشد و بیش از همه، این خواص کشور و خود نمایندگان محترم هستند که بایستی نگران این عقلانیت باشند.

مجلس شورای اسلامی فقط دو ابزار تقنین و نظارت را در اختیار دارد و این دو ابزار نیز در مقولات اجرایی – و نه سیاسی - صرفاً با کمک و خواست دولت است که می‌توانند ظهور و بروزی ملموس داشته باشند.

زیرا دولت در ایران صاحب‌اختیار بیش از 95 درصد از بودجه و اختیارات کشور است و در صورت ساز مخالف زدن آن؛ مجلسی‌ها باید توضیحات مفصلی را به مردم و افکار عمومی ارائه کنند.

جدای از این حقایق واضح؛ تجربه‌ای مثل مجلس هفتم نیز در اختیار ما هست که چگونه رجال اصولگرای حاضر در آن، با تحلیل درست و شناخت دقیق از ابزارهای در اختیار مجلس؛ نه‌تنها اجازه شکل‌گیری "انتظار معجزه" از این مجلس در مقابل دولت ناکارآمد اصلاح‌طلبان را ندادند بلکه با یک پیوستار جمعی، همّت خود را مصروف "طرح تثبیت قیمت‌ها" کردند و همان یک طرح مناسب را نیز به سرانجام رساندند و مانع گرانی بیشتر شدند.

مدالیته‌ای که ما امیدوارم در مجلس یازدهم نیز با توجه به معیشت قشرهای ضعیف انجام شود زیرا منحرف شدن از اصل شناخت مشکلات و فهم دقیق راه حل یا راه‌حل‌های آنها؛ عواقبت بسیار بدی به بار خواهد آورد.

پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم؛ گام اول برای آغاز فرایند حل مشکلات است و این فرایند نیز در صورت برداشته شدن گام‌های بعدی در انتخابات‌های بعدی است که وسیع‌تر و ملموس‌تر خواهد بود.

***

1_ https://etemadonline.com/content/407874

2_ mshrgh.ir/541758

3_ http://fna.ir/V8YPR0

4_ mshrgh.ir/466621

5_ https://etemadonline.com/content/407909

6_ mshrgh.ir/1045835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    48 16
    منتظریم یه آشوبی دوباره به پا بشه بریم سراغ این اصلاح طلبا !!( البته برخی هاشون) جوری طومارتون رو بپیچیم که آب از آب تکون نخوره. دوران مدارا و رافت اسلامی تموم شد :)
    • سید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      23 0
      حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اصلاح طلبان تهوع آور منوط به ایجاد بلوا و آشوب گسترده و آن هم در کوتاه ترین فاصله زمانی در کشور است و برای این قبیله بقای شان بسیار مهم تر از بقای نظام است! چون هیچ تعلقی نسبت به کشور و نظام در خود احساس نمی کنند!
    • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      20 0
      کاش حسین مرعشی به نصیحت سران اصلاح طلبان تهوع آور عمل می کرد که به وی توصیه کرده اند به اندازه دانایی اش سخن بگوید نه به اندازه دارایی اش!!!!!!!
    • سید IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      7 0
      استندآپ کمدی = برخاستنِ مضحک!!!!!!!!!!!!!!!!!! ــ زیباتر و قابل فهم تر برای همه نیست!؟
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      24 0
      دو لشکر حدودا 15 و 16 هزار نفری ( متشکل از بخش مرکزی و بخشهای تابعه ) از شهر 100 هزار نفری عزیزمون اماده پیوستن به شما برا قلع و قمع این اراذل کدخدا پرست هستیم انشاءالله
  • شرقی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    11 0
    اصلاحات غده ی سرطانی ست که در صورت جراحی آن ایران از رنج و گرفتاری نجات پیدا خواهد کرد.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    16 0
    آقای مرعشی نگران این مجلس نباش نگران پاسخ گویی مال اندوزی های خودتان باشید که بزودی سراغ شما می آیند دیگر نه هاشمی توی قدرت نه برادران لاریجانی که با مصلحت اندیشی جلوی عدالت خواهی مطالبه شده را بگیرند.
  • کارگر IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    9 0
    مرعشی جان شما همبن که در شرکت کرمان موتور در راس کار هستی بش هس برج یازده ما رو تعدیل کردی هنوز بیمه بیکاری وصل نشده
  • مهدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    11 0
    مرعشی خائن اگر شماها توطئه و فتنه نکنید همه کارها خوب پیش میرود خیانتکارا.
  • حامد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    12 0
    آقای خرعشی کجای کاری؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    7 0
    با خود فریبی وعوام فریبی کشور اصلاح نمی شود. حقیقت این است که تاکنون اکثر مدیران کشور دزد و ساواکی و خائن بودند. تنها راه مصادره اموال همه مدیران کشور و روشن نمودن ثروت های افسانه ای مدیران از سوی دادگاه می باشد.
  • Ali IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 0
    مدالیته رو از رودست لاریجانی زدیا مشرق جون حالا که رفته لغت نامش نرفته
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    9 0
    اقای مرعشی خجالت نمی کشید شما دوازده سال با دیپلم استاندار کرمان بودی اخه من ماندم شما با چه حیایی حرف می زنید خجالت هم خوب چیزی است اخه ثروتی که در زمان استانداری برای خودت اندوخته ای فردا می میری می ماند باید در قیامت جواب گو باشی بس کنید به داد اخرت خود برسید شما که الحمدلله دنیایتان به برکت هاشمی اباد است کمی به فکر اخرتتان هم باشید .
    • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 9
      کرمان هرچی دارد از زمان همان استانداری مرعشی دارد بیچاره کرمان موتور هواپیمایی ماهان طرح بزرگ هفت باغ علوی آلومینیوم هزار با اشتغال چندهزار نفر مستقیم وغیرمستقیم اینها فقط چندتا از طرح های این مرد بزرگ است
  • SE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    14 0
    اموال نوکیسه های دزد بعد انقلاب را باید مصادره کرد
  • SE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    12 0
    مجلس هنوز چوب قانون برنداشته گربه های دزده جیغ بنفش میکشند
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    7 0
    اقای مرعشی / دوران های ریاست مجلس و ریاست جمهوری مرحوم اقای رفسنجانی و ریاست جمهوری اقای خاتمی و ریاست جمهوری اقای روحانی نزدیک به حد اقل سی سال است که احزاب دوقلوی کارگزان و مشارکت بعلاوه مجاهدین انقلاب که عناصر اصلی و ستونهای جریان غربگرا موسوم به اصلاح طلب اند در راس امور اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور قرار دارند و همه اختیارات قانونی و فراقانونی و امکانات مالی و صدها میلیارد دلار از وجوه نفت و ...در مدیریت و کنترل شما بوده و هست . کسی از شما این ادعاها و نعل وارونه زدن را باور نمیکند . تشکیل طبقه مرفه بی درد / ناعدالتی اقتصادی / سوء مدیریت در توضیع قدرت و ثروت / گسترش حاشیه نشینی فقیرانه و ایجاد معضلات اجتماعی / زمینه سازی و مشارکت در اعتراضات و ایجاد خشونت اجتماعی / ضربه زدن به سرمایه اجتماعی نظام / جری کردن دشمن در چنگ و دنداان نشان دادن و تهدید ایران / سیاست خارجی شکست خورده برجام و... تحت مدیریت و تصمیم گیری سی و اندی ساله اصلاح طلبان لیبرال مسلک شکل گرفته و رقم خورده است .
  • حقیقت گو IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    11 0
    باسلام - الحمدالله امثال آقای مر عشی ها در راس کار نیستند . اگر در راس کار بودند فاتحه کشور را باید می خواندیم . مردم فهیم ما خون و جوانشان را در راه اسلام و کشور فداکردند که امثال ایشان راس کار نباشند . مرعشی خود را خیلی تحویل گرفته است . شتر در خواب بیند پنه دانه گهی لپ لپ کند گر دانه دانه .
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    8 1
    پس تا حالا قدرت دست کی بوده این مدت قوای سه گانه دست شما اسهال طلبا بوده
  • azim IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    8 0
    گاله رو ببند به اندازه کافی از سفره این نظام خوردید
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 3
    سه اقدام مهم اقتصادی مجلس درسه روز اول مجلس : 1-ورودبه اجاره خانه نمایندگان(اجاره خانه نمایندگان 11 میلیون کم است) 2-حقوق 30 میلیونی نمایندگان کفاف زندگی آنها را نمیکند 3- توزیع کارت هدیه 2/7 میلیونی نوش جان
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      8 0
      به نظرم تو هم درتهوع آور بودن اصلاح طلبان با ما هم نظری! این طور نیست؟!؟!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    9 0
    همه بدبختی ما این بود که شماها و امثال شماها یه مدتی سرکار بودید خدا ازتون نگزره
  • FR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    7 0
    این مرعشی نماد هر .....در کشور است! هر چه فکر کردم صفتی که نظرم را برساند پیدا نکردم
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 0
    مجلسیهای ۱۱ باید کیس وحواسشان جمع باشد که از مشکلاتی که بابی تدبیری دولت با لابی بعضی از نمایندگان مجلس قبلی رخ داده مجددا تکرار نشود که مجدداافکار عمومی توپ بی تدبیری را در مجلس یازده مشاهده نموده وانها مقصر بدانند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    5 0
    سال پنجات برفت و در خوابی تا ابد ادم دغل بازی فتنه گر تا ابد ....
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 0
    ای که پنجاه رفت و در خوابی دست بردار از این پدرسوخته بازی تا کی این باد کبر و آتش خشم شرم بادت که قطرهٔ آبی
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    3 0
    آقای زرنگ همه قدرت و ثروت دست شما اصلاحاتی ها و اعتدالی ها بوده که ملت را بیچاره کردید
  • علی حیدری US ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    8 0
    اختیار دارید!!! ، شما ۲۴ سال بادیپلم قدرت را از فرمانداری سیاسی استان کرمان آغازازاستاتداری کرمان گذر،و به دفتر رئیس جمهوری رسیدید. دراین مدت شرکت ماهان را تاسئس که هنور هم حساب کتابش روشن نیست ، وبعداز وکالت مجلس ، مملوم لیسانس را داه اند یا گرفته اید ، بعداز مدتها ازدوران سیاه اصلاح طلبان عمداتا خائن مردم خاطره ها دارند ، جای بسیار شگفتی که خود را به آن راه می زنید ، دریک کلام همان که دراس در کار نباشید که این یک قلم برایتان بی نهایت حیف است.
  • DE ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    5 0
    مرعشی: ناکارآمدی‌ها به این دلیل است که ما در قدرت نیستیم!/ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ......وای خدا از خنده دل درد گرفتم .مشرق بابا ایویل دمت گرم کلی خندیدیم ممنون. از این نوع جُک های اینها بازم بگذار غم و غصه کرونا را لحظاتی فراموش کنیم. ریوندی کیلویی چند ..یک مرغ غشی بهتر است از این مرعشی حداقل روزی یک تخم میگذاره این فقط نقطع! میکنه .ببرینش دوا درمون بیچاره بدجوری مالیخولیا داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس